Kjellcorp Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 (edited) Satt på bakstilling med diffbrems. gøy er det, men la merke til at den diffen blir noget varm.. har hørt et par smell og ulyder baki der nå. noen som kan fortelle meg hvilke olje denne burde ha. selvom oljen er ny,så innbiller jeg meg at den blir for tynn når den blir litt varm og dermed noen smell og ulyder.(riktig) har brukt biltema olje;http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-type-G-36985/ Edited September 29, 2012 by Kjellcorp
Per Olav Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Ikke unormalt at diffen blir varm under kjøring. Ikke uten grunn at mange biler med litt over middels med effekt har oljekjøler på bakdiffen.Nissan 200sx s13 blant annet har dette orginalt. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Sierra"2.0iS Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 (edited) Om du har brukt den olja du refererer til, som er en ATF olje, så er det fare for at det har oppstått skader på kronhjul og pinjong. Oljen som skal brukes skal være av GL5 type, Dvs. med hypoid tilsetning, avhenging av hvilken type diffbrems du har, original Ford viskose trenger vanlig GL5, med åpne lammeler, trenger du GL5 med LS tilsetning. Edited September 4, 2012 by Sierra"2.0iS
RallyHawk Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Om du har brukt den olja du refererer til, som er en ATF olje, så er det fare for at det har oppstått skader på kronhjul og pinjong. Oljen som skal brukes skal være av GL5 type, Dvs. med hypoid tilsetning, avhenging av hvilken type diffbrems du har, original Ford viskose trenger vanlig GL5, med åpne lammeler, trenger du GL5 med LS tilsetning.Min lamell diffbrems blir også varm (Banjo aksel). Når den er varm har den mere lyder enn når den er kald. Helt normalt med knirking og knepping på min ifølge produsenten tran-x. Bruker ls gir olje fra BilXtra. - Escort mk2 med 2 liter Zetec på spjeldhus. Megasquirted (MS3)! Prosjekttråd
Kjellcorp Posted September 4, 2012 Author Posted September 4, 2012 Fint å høre at det er flere som har hatt det samme problemet. men skal skru opp der i dag for å se hvordan det ser ut inni der. har en mistanke om at det har skjedd noe. For i dag tidlig så var det en ny ule lyd som jeg aldri har hørt før.og den oljen som jeg har hatt på har jeg brukt på flere lat differ. Men er kanskje ikke god nok på denne. Hmm men skulle jo tro at det ikke skulle bli noe lyder selvom den blir varm eller ikke. Hvordan kunne ford da bruke slik diff hvis folk må høre på de ulydene. Hehe
Sierra"2.0iS Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Fint å høre at det er flere som har hatt det samme problemet. men skal skru opp der i dag for å se hvordan det ser ut inni der. har en mistanke om at det har skjedd noe. For i dag tidlig så var det en ny ule lyd som jeg aldri har hørt før.og den oljen som jeg har hatt på har jeg brukt på flere lat differ. Men er kanskje ikke god nok på denne. Hmm men skulle jo tro at det ikke skulle bli noe lyder selvom den blir varm eller ikke. Hvordan kunne ford da bruke slik diff hvis folk må høre på de ulydene. HeheI en hypoidfortannet utveksling slik det er på de fleste biler med bakhjulstrekk, er ikke pinjongen i senter av kronhjulet, men gjerne under senter for å få minst mulig mellomakseltunnel.I tilleg til å ha skrå tenner, er de også spiralskårne, dette gjør at det oppstår glidene kontakt mellom drev, vanlige drev har rullende kontakt.Dette krever spesiall olje som tåler høye flatetrykk, derfor GL5Kronhjul og pinjong er laget med så fine toleranser at de blir laget som et matchene par og merket deretter.I tillegg er det gjerne en merking på pinjong, som angir om den skal være pluss, null eller minus i forhold til kronhjul.Er egentlig ganske komplisert å sette opp en slik utveksling, men om man følger manualen NØYE så går det bra! Min lamell diffbrems blir også varm (Banjo aksel). Når den er varm har den mere lyder enn når den er kald. Helt normalt med knirking og knepping på min ifølge produsenten tran-x. Bruker ls gir olje fra BilXtra. Jeg har også Tran-X på min Sierra, og den knepper endel ja spesielt kald som du nevner, men du verden å bra den virker med riktige ramper og riktig forspenningsfjær!Trodde det var noe feil på den i begynnelsen, men nå har jeg vendt meg til den.
Kjellcorp Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 (edited) bumper denne igjen nå som diffen høres ut som tak ras. (80 %sikker på at det er diffen)det smeller og skrangler fælt nå. men ligger jeg under 20 km er det ikke noe lyder. men over det så uler det konstant. slipper jeg gassen smeller det og skrangler det til tider.har brukt slik olje her; http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/ denne har har brukt før på andre biler. Her er et bilde av hvordan den ser ut innvendig da jeg byttet for 2-3 uker siden. Har ikke kjørt så mye etter jeg så dette.men nå er det faktisk eneste bilen jeg har, så skulle ha fikset det.Noen som vet hvilke differ jeg kan bytte den ut med? vet at det er skrudde stikk akslinger. tror den kommer ifra 4x4. og hva slags pris ligger de på ? Edited September 29, 2012 by Kjellcorp
jakob Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 tror den kommer ifra 4x4. og hva slags pris ligger de på ? 4x4 differ ligger på mellom 1 og 2 tusinger Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Kjellcorp Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 ja da blir det vel bytte håper jeg. bare finne en først.
Caprimaniac Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Jeg antar at det er orginaltype ZF lamellsperre du har? I tillegg til nye lamellskiver og plater i sperra kan det høres ut som lagrene dine er i ferd med å gi opp- eventuellt at det har gått så langt at dreva er ødelagt.... Istedet for å kjøpe nok en brukt diffbrems, ville jeg ha reparert den du har OG brukt Castrol diffolje for LSD. Det siste er et must med lamelldiff. Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Kjellcorp Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 hmm. hva som sitter der har jeg ingen anelse på. er helt grønn når det gjelder dette her. kunne jo ha reparert den, men koster vel sikkert like mye som en brukt en ? hvor får man kjøpt slike deler ?
Breda Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 (edited) Også koster du/dere på dere en olje fra et bra merke, så er kanskje muligheten for å spare noen kroner i ras tilstede. Edited September 30, 2012 by Breda Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler
Kjellcorp Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 tenkte på det. blir ikke noe biltema olje på den neste gang.
twin turbo Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Også koster du/dere på dere en olje fra et bra merke, så er kanskje muligheten for å spare noen kroner i ras tilstede. +1000000000 ja er sjønner ikkje korfor ein skal spare noen få kr på olje som er meir som blodet til bilen... vertfall diff som ikkje tar mye og ikkje blir bytta hver uke på... er billigere å kjøpe skikkelig olje å slippe problemer, enn å kjøpe billig olje som er "akkuratt" det samme, men havariet er allerede pågang... trehjulsykel
Cosworth Racing1 Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Hvordan er dere så sikre på at oljen fra Biltema er dårlig? Tror dere det er Biltemas frityrolje som er på kannene? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Breda Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 (edited) Fordi biltema generelt er et firma som selger billigprodukter med dårlig kvalitet. Ved bruk av andre produkter fra biltema så har jeg jo selv sett at det meste er søppel, selv om masse kan brukes. Kjøper jo selv svamper og såpe og annet smådill som ikke krever så mye der. Men produkter som KAN avgjøre mye utgifter i framtiden, deriblant da olje, hjulbolter, regreim, turbo osv, så går jeg lett til produsenter som har mer kjent kvalitet og brukerstøtte/garanti. Edited October 2, 2012 by Breda Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler
Cosworth Racing1 Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Biltema har mye dårlig og noe bra. Når det gjelder oljen, kan jeg ihvertfall fortelle at den ikke er egenprodusert. Samboeren min har jobbet der i 8 år nå, og ingen ansatte der vet helt sikker hvor den kommer fra. SANNSYNLIGVIS, og det alle der antar, er at oljen blir kjøpt gjennom kjente merker, alt etter hvilken pris de klarer å ordne. Deretter blir den kjente oljen tappet på Biltema sine egne kanner. Dette gjelder også en del av vaskepeoduktene. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Breda Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Biltema har mye dårlig og noe bra. Når det gjelder oljen, kan jeg ihvertfall fortelle at den ikke er egenprodusert. Samboeren min har jobbet der i 8 år nå, og ingen ansatte der vet helt sikker hvor den kommer fra. SANNSYNLIGVIS, og det alle der antar, er at oljen blir kjøpt gjennom kjente merker, alt etter hvilken pris de klarer å ordne. Deretter blir den kjente oljen tappet på Biltema sine egne kanner. Dette gjelder også en del av vaskepeoduktene.Ja, det har jeg også hørt. Men når da selv de som jobber der ikke vet hvor den kommer fra, så havner den ikke på noen av mine biler ihvertfall. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler
Cosworth Racing1 Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Men det sier ihvertfall noe om at det er stor sjanse for at det f.eks kan være Shell eller lignende oljer. Biltema har jo vunnet flere oljetester vet jeg v 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
twin turbo Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Men det sier ihvertfall noe om at det er stor sjanse for at det f.eks kan være Shell eller lignende oljer. Biltema har jo vunnet flere oljetester vet jeg v ja men nå er jo shell fra tidligere kjent som meget dårlig olje... er noen få store som har hevda seg innafor kvalitetsolje ved performance bruk. til vanlig lav belasting++ er ikkje krava så høge, men når ein koster på bilen 100tusenvis av kr for å få opp effekt/funksjon og holdbarheit, da meiner ser eg ikkje grunnen for å ha på noe som ein ikkje veit att faktisk er bra. trehjulsykel
Cosworth Racing1 Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Shell var bare et eksempel tatt utifra det blå. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Breda Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Helt enig. Det skal trimmes og tunes masse, men folk skal spare penger på ting som egentlig er billig, men som fort blir dyrt med følgeskade. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler
Kjellcorp Posted October 2, 2012 Author Posted October 2, 2012 sant som det er sagt tidligere. tar jo ikke mye olje den diffen, så hvorfor ikke bruker litt dyrere olje. Og ettersom man ikke bytter olje eller diff så ofte så hvorfor ikke. er iallfal sikkert at det blir noe bedre olje på diffen iallfal. Men ettersom jeg har brukt biltema olje før på en vanlig åpen diff, så har det aldri vært noe problem før. men den jeg linken til oljen jeg postet i første posten, var jo helt feil. garantert derfor den har blitt slik som den er. post nr 7 er den oljen jeg har nå og har brukt før.har hørt at biltema sin olje ble tappet ifra statoil sine kraner.(??)om det stemmer vet jeg ikke men.
Cosworth Racing1 Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 har hørt at biltema sin olje ble tappet ifra statoil sine kraner.(??)om det stemmer vet jeg ikke men. Har hørt noe lignende jeg også 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
D.Toft Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 har kjørt biltema olje på mine differ og girkasser, ikke ulyder i den. har tanken slått dere at driten er rævkjørt? er tross alt en gammel diff. varer ikke evig
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now