Jump to content

CE-merket Eksos


Ullebergen

Recommended Posts

Etter en runde med å bytte eksos på Focusen, fant jeg ut at originalanlegget er rustent gjennom.

Mitt Nye eksosanlegg er CE-merket, men ikke originalt. VIl CE-merkede deler gå gjennom EU kontroll?

Eller må jeg ha det originale for å få bilen godkjent?

Speed kills! Drive a volvo, live forever...

Link to comment
Share on other sites

Flott wrc

 

Just kjøpt nytt, og satt på. Ifølge leverandør skal dette gå gjennom EU kontroll, men hadde bare følelsen de gjerne sa det for å selge meg eksosanlegget.

 

"Hva er CE-merking?

Enkelte produkter må ha CE-merking for å kunne selges innen EØS-området. CE-merket er produsentenes måte å informere tilsynsmyndighetene om at de grunnleggende sikkerhetskrav i regelverk som gjelder for produktet er oppfylt.

 

Ved å CE-merke produktet erklærer produsenten at sikkerhetskravene er ivaretatt, og at produsenten kan dokumentere dette. Det er viktig å merke seg at CE-merket ikke sier noe om kvalitetsaspekter ved produktet"

 

Utifra hva jeg leser hvertfall, tror jeg at det går fint gjennom. Får se hva kontrollen sier :)

Speed kills! Drive a volvo, live forever...

Link to comment
Share on other sites

For å si det på den måten da, viss eksosen er tett, ikke har mye støy, riktig antall potter etc.,

tror dere at kontrolløren driver å sjekker merkingen av eksosen?? :)

Da har dere misforstått hele poenget med Eu-kontroll :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

sant som wrc sier. til og med enkelt folk på eu godkjenningen er ikke så nøye om det er ce merket heller.

jeg spurte der jeg eu-godkjenner bilen hva de syntes om jeg bygde om eksosen min, så lenge kat'n satt der(på de som har det) og det var innen for støy, så kunne jeg ha mindre potter.

Link to comment
Share on other sites

regelen sier vel egentli kun att den skal innfri støy og utslippkrava som bil er godkjent for. er vel egentli kun kat som må ha dokumenter att den renser godt nok i forhold til bil den står på, og ellers er det at støy ikkje overskrider den i vognkort.(er +-5db på eldre biler rett fra boka vis det ikkje står noe i vognkort, men husker ikkje om det gjaldt dei som har stempla maxstøy i vognkort)

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...