Jump to content

Må ha Grenrør av god kvalitet


HKSPEED

Recommended Posts

Bra slutt hastighet på denne også

Dette er måten å måle motoreffekt på. Det er umulig å fuske seg til høy sluttfart på 402 M og derfor er dette den mest pålitelige effektindiasjonen som finnes.

 

Vil nå tro at det er unødvendig å forklare hvorfor, var en del effekt som forsvant når jeg reiste derifra hehe

Drister meg til å påstå at effekten aldri var tilstede. Du kjørt tross alt kun 4 stk. 630 ccm dyser som er passelig til 630 hk på en 6`er og derfor 415 hk på en 4´er. Det ble bare levert ut store tall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det påstås mye rart her nå som at mapperne her til lands ikke kan mappe motorer. Dere får det til å virke som om dette er rakettforskning på høyeste plan; uten å nevne et ord om kanskje den viktigste faktoren - nemlig kunden. I de aller fleste tilfeller ønsker kunden "maks effekt". Selvfølgelig får kunden det som han vil. Det er mange eksempler på at vi har gode tunere her til lands også, her i Norge koster det selvsagt mye mer å få mappet en motor, enn det gjør i f.eks England (pga skyhøye avgifter og lønninger) - og kunden ønsker i stor grad mest mulig effekt, kjappest og billigst mulig pga. høy timespris i benken. Kunden skal seff ut å ligge breiest samme dag som motoren mappes.

 

Ringstad fikk ut 872hk for Hafsengen, Raymond 909Nm på sin egen bil, så det er ikke bare tøv rundt om. Volden har vist flere ganger i det siste at han leverer gode resultater og ikke minst utrolig service.

 

Det hele har kokt ned til at det er nå en person som "kan det å mappe" her på forumet, men som aldri mapper selv.

 

Jeg syns forøvrig de fleste engelsk-mappa motorene har enorm effekt, mens resultatene er generelt lavere her i Norge (se på hva de tar ut på uporta topper f.eks). Dette finnes det mange eksempler på.

 

Utrolig hvor fort* noen går fra intet til storkar.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det påstås mye rart her nå som at mapperne her til lands ikke kan mappe motorer. Det hele har kokt ned til at det er nå en person som "kan det å mappe" her på forumet, men som aldri mapper selv.

Utrolig hvor fort* noen går fra intet til storkar.

Dette er kjempepoenger og akkurat samme tankegang som jeg sitter med. Etter at den siste motoren ble vist, så ble plutselig det norske nivået lavest i historien.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, jeg ventet bare på akkurat denne typen poster.

Og så forstår vi plutselig hvorfor det blir stadig større avstand mellom de gode, interessante og tekniske diskusjonene her inne.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, jeg ventet bare på akkurat denne typen poster.

Og så forstår vi plutselig hvorfor det blir stadig større avstand mellom de gode, interessante og tekniske diskusjonene her inne.

Hvis du har ventet på dette, så må jo det betyr at du har en følelse om hvorfor det er sånn. Hvorfor har du da ikke gjort, eller prøvd å gjøre noe med det?

Og kanskje du må prøve å se saken litt ifra de andre sin side. Hvis vi tar deg som person da, så begynner det med at du velger å være veldig hemmelighetsfull. Det var jo en tråd tilbake hvor din identitet blir diskutert for eks. Etter hva jeg skjønner så er det veldig få her inne som vet hvem du er og hva du eventuelt står for. Deretter så forteller du selv at du ikke jobber med bil/trimming og bare driver med det på hobbybasis. Massevis av det du skriver er henvist til teori og kalklulasjoner, noe som jeg viste deg at ikke stemmer bestandig. Veldig ofte så snakker du sånn løst og diffust rundt et spørsmål og svarer ikke konkret. Sånn som jeg spurte om din konklusjon om bilen min på drag, så fikk ikke jeg noen direkte svar om det var bra/dårlig i henhold til effekt, om hvordan tiden er i forhold til motortall, hvordan tiden kunne blitt osv. Jeg fikk bare noen standardsvar og litt småprat rundt. Disse tingene gjør at folk er i tvil og ikke har noen holde punkter til deg. Og det tror jeg folk ønsker, for du gir utrykk at du kan mye, derfor spør folk hvem du er. Og det gjør de for å vite om de kan stole på deg eller ikke. Så hvis du da istedet går litt mer åpent ut med hvem du er og hva du kan og hva du har gjort rundt dette, og hva du kan gjøre for folk, så er det MYE lettere for folk å ta mer notis av det du sier. På internet så vil det for mange alltid være en skepsis til hvem de hører på, fordi det er ufattelig lett å være storkar her inne. Og jeg er helt enig i at det er dumt at tekniske disuksjoner som kan komme mange til gode er dårlig her. Men det løses med det jeg skrev nå, med at folk får vite hvem de kan snakke med om hva. Det er vanskelig å diskutere når de ikke vet hvem de diskuterer med.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ventet på dette, så må jo det betyr at du har en følelse om hvorfor det er sånn. Hvorfor har du da ikke gjort, eller prøvd å gjøre noe med det?

Og kanskje du må prøve å se saken litt ifra de andre sin side. Hvis vi tar deg som person da, så begynner det med at du velger å være veldig hemmelighetsfull. Det var jo en tråd tilbake hvor din identitet blir diskutert for eks. Etter hva jeg skjønner så er det veldig få her inne som vet hvem du er og hva du eventuelt står for.

 

Jeg vet!

The-Stig-ale1152-25088426-1600-1200.jpg

Edited by packs

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Dette er måten å måle motoreffekt på. Det er umulig å fuske seg til høy sluttfart på 402 M og derfor er dette den mest pålitelige effektindiasjonen som finnes.

 

 

Drister meg til å påstå at effekten aldri var tilstede. Du kjørt tross alt kun 4 stk. 630 ccm dyser som er passelig til 630 hk på en 6`er og derfor 415 hk på en 4´er. Det ble bare levert ut store tall.

Snakker du om 80 prosent duty her? dysene leverer 630cc på 3bar på 100 prosent duty,men ingen dyser blir kjørt på 3 bar..denne tipper eg ladet rundt 2 bar altso 5 bar bensintrykk har du då fortsatt berre 415 hk på 100 prosent duty som du self ikkje skal kjøre, men noko du har mulighet for og gjør på 630 dyser?

 

Tenning og fuelmap får du nok ikke :whistling:

Det er en EKTE 3071R uten antisurge hus med 0,63 rustfri turbin fra Tial.

Wastegate er en 60mm fra Tial(ekstern)

Gratulerer med grom motor Arve:)

Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

"Alle" på vestlandet vet jo kem det er, så noen hemmelighet er det ikke

Nei, det er det sikkert ikke. Men kan oppfattes sånn når han ved direkte spørsmål om hvem/hva han er ikke vil svare på det.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

"Snakker du om 80 prosent duty her? dysene leverer 630cc på 3bar på 100 prosent duty,men ingen dyser blir kjørt på 3 bar..denne tipper eg ladet rundt 2 bar altso 5 bar bensintrykk har du då fortsatt berre 415 hk på 100 prosent duty som du self ikkje skal kjøre, men noko du har mulighet for og gjør på 630 dyser?"

 

Tror du glemmer at dysene sitter inne i innsuget , og ikke ut i friluft.....

 

Ta med 2 bar mottrykk , og regn på det en gang til!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om 80 prosent duty her?

dysene leverer 630cc på 3bar på 100 prosent duty, men ingen dyser blir kjørt på 3 bar..

denne tipper eg ladet rundt 2 bar altso 5 bar bensintrykk

har du då fortsatt berre 415 hk på 100 prosent duty som du self ikkje skal kjøre,

men noko du har mulighet for og gjør på 630 dyser?

Nei. Når det gjelder 80% så må man også være enig om man snakker om 80% praktisk åpningstid eller 80% elektrisk puls til dysen. På høye turtall vil det være endel forskjell mellom de to, ikke sant?

Enig med det første, men 3,0 BAR grunntrykk brukes av mange.

5 BAR bensintrykk og 2 BAR ladetrykk er fremdeles 3,0 BAR trykkforskjell over dysen og det er det som dikterer kapasiteten.

Ja det har jeg. Det er mulighet for noe høyere effekt, men regelen ccm = hk på en 6 syl. motor er like enkel som god.

100% duty er ikke umulig, men ikke å anbefale til annet enn K-jetronic. :P

 

Tror du glemmer at dysene sitter inne i innsuget , og ikke ut i friluft.....

Ta med 2 bar mottrykk , og regn på det en gang til!

Presis.

Vi er nok flere som ble lett rasket over her nå. :blush:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det Mister. Du ser at denne blir bra eller? :cool2:

Den motoren der kommer til og slite i filler escorthen din:) ja dette er det beste resultatet eg nokon gang har sett på cosworth motor, so dette blir garantert bra:)

 

Nei. Når det gjelder 80% så må man også være enig om man snakker om 80% praktisk åpningstid eller 80% elektrisk puls til dysen. På høye turtall vil det være endel forskjell mellom de to, ikke sant?

Enig med det første, men 3,0 BAR grunntrykk brukes av mange.

5 BAR bensintrykk og 2 BAR ladetrykk er fremdeles 3,0 BAR trykkforskjell over dysen og det er det som dikterer kapasiteten.

Ja det har jeg. Det er mulighet for noe høyere effekt, men regelen ccm = hk på en 6 syl. motor er like enkel som god.

100% duty er ikke umulig, men ikke å anbefale til annet enn K-jetronic. :P

 

 

Presis.

Vi er nok flere som ble lett rasket over her nå. :blush:

[stemmer motrykket i innsuget tok eg ikkje i betraktning so 630 cc er det dysen leverer på 3 bar sorry min feil....og 80 prosent er klart det som bør vere max på dysena,men i praksis kan du kjøre 100 prosent er det eg vil fram til...og grunntrykket kan økes til feks 4 bar,men det tar du aldri høyde for..du seier at du har berre fuel til 415 hk på 4syl,men det er vist vi følger ditt reknestykke..det eg vil fram til er at det ikkje alltid er slik du tenker....eg har hverfall effekt målt 506hk på cosworth med 630cc dyser på dynapacken,då var den tom for både turbo og fuel...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hafsengen på dhb, så er det vanskelig å si hva som konklusjonen der. Det er jo ikke bare bare å kjøre drag heller. Jeg prøvde selv 8-10 drag på gardermoen, og klarte 12,4 og 207 km, med en elendig 60 fot tid. Det var fordi jeg ikke klarte å starte bra nok. Enten spant jeg eller så tok jeg clutchen for raskt. Men flere sa at bilen kunne være rask med riktig sjåfør og kanskje andre dekk. Hva konkluderer du med her da?

Hvis du hadde fått bilen din avgårde på 1,7-1,8 i 60 fot tid,så tipper jeg bilen din i mål på veldig lav 11 sekunder.

Med perfeksjonering og mye trening kanskje en høy 10er :blush:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

jeg spurte om din konklusjon om bilen min på drag, så fikk ikke jeg noen direkte svar om det var bra/dårlig i henhold til effekt, om hvordan tiden er i forhold til motortall, hvordan tiden kunne blitt osv. Jeg fikk bare noen standardsvar og litt småprat rundt.

Ett slikt spørsmål har ikke ett enkelt og entydig svar fordi det er alt for mange faktorere som har innvirkning.

Når det er sagt, alle biler som kjører 207 km/t eller 128 mph i sluttfart på 402 M har samme potensiale.

Bilen din burde derfor klare, men noe utvikling, det samme eller bedre som Mustangen i linken:

 

80 prosent er klart det som bør vere max på dysena,men i praksis kan du kjøre 100 prosent er det eg vil fram til.

grunntrykket kan økes til feks 4 bar,men det tar du aldri høyde for.

du seier at du har berre fuel til 415 hk på 4syl,men det er vist vi følger ditt reknestykke.

det eg vil fram til er at det ikkje alltid er slik du tenker.

eg har hverfall effekt målt 506hk på cosworth med 630cc dyser på dynapacken,då var den tom for både turbo og fuel.

Dette er jeg enig i.

Nok en feilaktig påstand her inne. Jeg tar ALLTID høyde for å øke bensintrykket. Hvis jeg ikke gjorde dette kunne jeg ikke anbefalt regelen hk =ccm på 6 syl. motor.

Jeg har referert en vanlig regel om nødvendig fuel pr. hk. Dette er ikke mitt eget tenkesett, men ett faktum som alle i hele verden (utenom Norge og delvis Sverige) bruker. Det er bare åpne manualen til ett hvilken som helst datasprut.

Uffa. Dette skremmer pisset av meg. Hvis du sier noe om maks dreiemoment, hvilket drivverkstap du bruker, hvilken turbo, hvilket bensintrykk og hvilket datasprut som ble brukt så kan jeg sette opp regnestykket her.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fra grenrør til turbo og motorbygg. Skal vi fortsette med hvilket dekk som har best grep? Jeg har fått ordnet meg grenrør nå.

 

Tråden utvikles seg vel til å bli en av de beste diskusjonstrådene her på lenge.

Men viss du ønsker å få delt den opp slik at din opprinnelige tråd blir for seg selv er det som sagt tidligere fullt mulig :)

Viss du har fått tak i grenrør så er du vel også ferdig med den spørsmålsbiten? :)

Hvilket grenrør ble det forresten? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Er ute etter grenrør som tåler 600+ Har vurdert splitpuls.

 

 

Grenrør er hovedsaklig et behov generert av delepusherene, ikkje av nødvedighet.

 

Gamlå bremset 677hk i benk hos Skinnebros med 2wd manifoild med ombygd albu for ekstern WG.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg til dels være enig med deg i. Men et bra rør gir deg bedre spool opp og flow. Samt at det ser bra ut.

 

10 lapper så har du det Escort RST WRC; Til og med RS1000 kunne si noen gode ord om det.

 

Samme som jeg kjører med på min Gr.A bil

 

25062010107.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grenrør er hovedsaklig et behov generert av delepusherene, ikkje av nødvedighet.

 

Gamlå bremset 677hk i benk hos Skinnebros med 2wd manifoild med ombygd albu for ekstern WG.

 

Hvis du ikke har prøvet en god manifold så kan jeg godt forstå hvad du mener.

 

Selv på en stage 1 bil er der noget at hente.

 

Min sætter Max moment 1000omdr tidligere end en bekendts med samme opsæt uden grenrør på stage 1.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...