Jump to content

Må ha Grenrør av god kvalitet


HKSPEED

Recommended Posts

Hva slags oppsett du har på motoren :) Kammer, innsug, grenrør, hvem har portet toppen, etc? Std ventiler? Komp? Hva slags borring / stroker kjører du? Med GT3071R er det der helt rått :) Har du noen bilder av motoren?

Hva slags komponenter? Hehe.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Forståelig at du er litt tilbakeholden med info kermit, men det hadde vært veldig kjekt om du kunne fortalt litt mer om den motoren din.

Vet jo det er lagt ned noen hundre tusen i den, og at den beviselig har levert så det holder.

Så den mest inngående infoen forstår jeg jo at du ikke vil ut med, men litt info om den hadde jo vært veldig artig :)

For dette her er jo Cosworthmotor-porno på høyt nivå hehe :P

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Forståelig at du er litt tilbakeholden med info kermit, men det hadde vært veldig kjekt om du kunne fortalt litt mer om den motoren din.

Vet jo det er lagt ned noen hundre tusen i den, og at den beviselig har levert så det holder.

Så den mest inngående infoen forstår jeg jo at du ikke vil ut med, men litt info om den hadde jo vært veldig artig :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags oppsett du har på motoren :) Kammer, innsug, grenrør, hvem har portet toppen, etc? Std ventiler? Hva slags borring / stroker kjører du? Med GT3071R er det der helt rått :) Har du noen bilder av motoren?

Innsug: Titan 45mm rollerbarell beregnet for sugemotor,men med plenum til trykk.

Grenrør: 38 mm innv.laget på mål til denne bil og motor.

Bor: 92

Slag: 84

Toppen er portet av en gammel "gentleman" Nick Warple. Han har gravd i adskillige F1 dfv topper for cosworth.

Han portet også mange topper i RS500 tiden på slutten av 80tallet.

Jeg er stolt av å ha pratet og sett denne legenden massere og behandle en BDA topp til bruk i Pikes Peak.

Toppen har ellers standard ventiler.

Begge turboene har rustfrie eksoshus av kjent merke.

Titan motorsport tørrsump.

Pwr.chargecooler system for best mulig kjøling i dragrace sammenheng.

Ca1300ccm bensin pr.sylinder fordelt på 2 dyser. (Plassering alla rs500)

Pectel T6 med gammel F1 ladetrykkstyring (airinjector)

 

Forståelig at du er litt tilbakeholden med info kermit, men det hadde vært veldig kjekt om du kunne fortalt litt mer om den motoren din.

Vet jo det er lagt ned noen hundre tusen i den, og at den beviselig har levert så det holder.

Så den mest inngående infoen forstår jeg jo at du ikke vil ut med, men litt info om den hadde jo vært veldig artig :)

Er egentlig ikke tilbakeholden med innfo,men ønsker helst at bilen presterer først.

Har selvfølgelig et mål i dragracing. Det er en bil som skal slåes......... :whistling:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Jim var imponert over motoren din, under mapping kermit, brutalt er vell ordet

Ja vi var mange som ble imponert.

Husk også at bremsingen her ikke foregår med korte svep,men regelrett seigpining av motor.

Der er en person med høy kompetanse her på forumet som også var med over dammen,som sikkert kan bekrefte at dette er " sprøtt"

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Innsug: Titan 45mm rollerbarell beregnet for sugemotor,men med plenum til trykk.

Grenrør: 38 mm innv.laget på mål til denne bil og motor.

Bor: 92

Slag: 84

Toppen er portet av en gammel "gentleman" Nick Warple. Han har gravd i adskillige F1 dfv topper for cosworth.

Han portet også mange topper i RS500 tiden på slutten av 80tallet.

Jeg er stolt av å ha pratet og sett denne legenden massere og behandle en BDA topp til bruk i Pikes Peak.

Toppen har ellers standard ventiler.

Begge turboene har rustfrie eksoshus av kjent merke.

Titan motorsport tørrsump.

Pwr.chargecooler system for best mulig kjøling i dragrace sammenheng.

Ca1300ccm bensin pr.sylinder fordelt på 2 dyser. (Plassering alla rs500)

Pectel T6 med gammel F1 ladetrykkstyring (airinjector)

 

 

Er egentlig ikke tilbakeholden med innfo,men ønsker helst at bilen presterer først.

Har selvfølgelig et mål i dragracing. Det er en bil som skal slåes......... :whistling:

 

Veldig spennende info! Takk skal du ha :) Er kamdurasjon / løft helt hemmelig?

 

Gleder meg til å se denne motoren!

 

Der er en person med høy kompetanse her på forumet som også hvar med over dammen,som sikkert kan bekrefte at dette er " sprøtt"

 

Hvem er dette?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende info! Takk skal du ha :) Er kamdurasjon / løft helt hemmelig?

 

Gleder meg til å se denne motoren!

 

 

 

Hvem er dette?

Ikke hemmelig,men innfo kan lett missbrukes.

 

Det forteller sikkert denne personen selv.

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Ikke tvil om at Harvey kan sine saker. Jeg er overbevist at det hadde vært billigere å kjøpt motor av han med en gang i stedet for å prøve å feile her hjemme i Norge.. Da hadde man vel blitt fornøyd og.

 

Her er forresten sønnen ferdig med sin t4 motor.. Ikke dårlig det heller..

70b57e6eff3bed7aef90879b4dd8a34d.jpg

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Ikke tvil om at Harvey kan sine saker. Jeg er overbevist at det hadde vært billigere å kjøpt motor av han med en gang i stedet for å prøve å feile her hjemme i Norge.. Da hadde man vel blitt fornøyd og.

 

Her er forresten sønnen ferdig med sin t4 motor.. Ikke dårlig det heller..

 

Det interessante for meg er hvordan, ikke bare å kjøpe noe ferdig.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det interessante for meg er hvordan, ikke bare å kjøpe noe ferdig.

 

Er med på den, men man må enten prøve og feile i evigheter med stort budsjett eller kidnappe Harvey for å finne ut sånne ting virker det som..

 

Det mekaniske kan nok mange klare å få til, men tida som blir brukt på dynoen er vanskelig uten tilgang til egen dyno og MANGE timer der..

De bruker jo fremdeles to dager for å mappe et motoroppsett de har bygd hundrevis av før, noe tunere her til lands bruker 5-8 timer på..

 

Så kan man jo spørre seg om det er kjøretid eller tid i garasjen man helst vil ha. Jeg er blitt allergisk mot å være i garasjen så vet svaret i mitt tilfelle..

 

Å vite hvordan noe gjøres, og det å faktisk ha midlene til å gjøre det er to forskjellige ting..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Arve: Kan ikke du bremse bilen i dynapack nå da, så får vi se drivhjulstapet, og vi kan sammenligne med mine tall :)

 

 

Hehe.........tror ikke du engang skal tenke tanken engang på å sammenligne din og Arve sin......... Ordet natt og dag kunne ikke blitt beskrevet bedre....

 

Tidigste er vel at om du hadde kjøpt en slik motor som Arve så hadde du sikkert spart mangen 1000lapper og frustasjon og allt arbeidet med inn og ut med motor :whistling:

 

Men for all del, eg skal også holde munnen lukket, Arve kunne skaffet meg en motor fra dammen, men jeg også valgte "billig" løsning og fikk en motor som passet best som spiker på Norscrap... :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Arve: Kan ikke du bremse bilen i dynapack nå da, så får vi se drivhjulstapet, og vi kan sammenligne med mine tall :)

Det er et stykke frem før denne bilen er klar til å kjøres,men jeg håper på neste sesong.

Jeg håper også da å ha tatt sierraen frem fra glemmselen,og da Kalle får du stå klar på startstreken på Eikås.

Du skal jo være overlegen der med den motoren din................................... :twisted:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Hehe.........tror ikke du engang skal tenke tanken engang på å sammenligne din og Arve sin......... Ordet natt og dag kunne ikke blitt beskrevet bedre....

 

Tidigste er vel at om du hadde kjøpt en slik motor som Arve så hadde du sikkert spart mangen 1000lapper og frustasjon og allt arbeidet med inn og ut med motor :whistling:

 

Men for all del, eg skal også holde munnen lukket, Arve kunne skaffet meg en motor fra dammen, men jeg også valgte "billig" løsning og fikk en motor som passet best som spiker på Norscrap... :blush:

 

To forskjellige motorer, men tallene som teller!

 

Det er et stykke frem før denne bilen er klar til å kjøres,men jeg håper på neste sesong.

Jeg håper også da å ha tatt sierraen frem fra glemmselen,og da Kalle får du stå klar på startstreken på Eikås.

Du skal jo være overlegen der med den motoren din................................... :twisted:

 

Overlegen motor?? Har aldri skrytt av noe som helst. Vet ikke hvem som skryter mest her når jeg leser gjennom denne tråden.

 

Jeg bryr meg heller OVERHODET ikke hvem som kjører fortest av meg og deg. Det som teller er om JEG er fornøyd. Ferdig arbeid.

Uansett hvor mye effekt noen har er det alltid noen som har mer.

 

Må huske på at min bil er i utgangspunktet en vanlig bil. Ikke noe dragbil. Blir litt feil å sammenligne en vanlig bil ned en som kun er satt opp for drag.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ja vi var mange som ble imponert.

Husk også at bremsingen her ikke foregår med korte svep,men regelrett seigpining av motor.

Der er en person med høy kompetanse her på forumet som også var med over dammen, som sikkert kan bekrefte at dette er " sprøtt"

Takk for de vennlige ordene. :)

Tør påstå at de som ikke lar seg imponere av dette resultetet rett og slett ikke har peiling på motorer.

Bokstavlig talt "utrolig" i ordets opprinnelige betyning er dekkende her. En liten 4 syl. turbomotor med høy litereffekt som stikker avgårde med benken på lave turtall. Det er rett og slett uhørt.

I åresvis har man fokusert på 300 hk på 4000 o/min for 500 hk motorer og SVÆRT få har klart dette. Nå tar man ut 700 + hk og samtidig 400 hk på 4000 o/min. Helt vanvittig.

 

Jeg har aldri sett maken eller noe i nærheten av dette. (Det hadde vel i grunnen ikke motormekanikeren og motorbyggeren heller.)

 

Folk bør også merke seg 1300 ccm dysekapasitet pr. sylinder på bensin for 735 hk.

Konvertert til E85 å trengs det minst 1820 ccm kapasitet pr. sylinder.

(Tenk da på at dette er 1,8L pr. minutt pr. sylinder!!)

 

Er kamdurasjon / løft helt hemmelig?

En dyktig motorspec.-er, motorbygger klarer å få alle delene til å sammarbeide så godt at summen av de alle blir mye høyere det det den enkelte del tilfører alene.

 

Ble ganske overrasket når jeg såg kamspec. selv for det var langt fra så spesial hokus pokus og ukjent som man skulle tro.

Hemmeligheten her er derfor ikke spec. på den enkelte del, (Unntatt spesialTurboen og mappingen selvsagt.) men hvor godt man har fått alle delene i oppsettet til å samarbeide. Dette motorspec. er ett resultat av 20 + års erfaring som Cosworth-motor-bygger og derfor umulig å gjenta på egenhånd for oss uerfarne amatører. (og de fleste andre også, tydeligvis).

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

To forskjellige motorer, men tallene som teller!

 

 

 

Overlegen motor?? Har aldri skrytt av noe som helst. Vet ikke hvem som skryter mest her når jeg leser gjennom denne tråden.

 

Jeg bryr meg heller OVERHODET ikke hvem som kjører fortest av meg og deg. Det som teller er om JEG er fornøyd. Ferdig arbeid.

Uansett hvor mye effekt noen har er det alltid noen som har mer.

 

Må huske på at min bil er i utgangspunktet en vanlig bil. Ikke noe dragbil. Blir litt feil å sammenligne en vanlig bil ned en som kun er satt opp for drag.

Hårsår Kalle???????

Jeg har aldri bedt deg om å stille mot escorten,men derimot mot sierraen med 511hk som er et beskjedent tall.

 

Å du må ikke tolke at jeg legger ut bremsepapirer for å skryte,men som fakta f.....n.

Skrytingen begynner først når jeg har fått dette til å virke i bil og jeg mestrer det. Da skal du få høre på skryt

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Legg ut tenning- og fuelmap da? Er dette en normal GT3071R, eller en modifisert av noe slag? Gjerne spesifiser om det er antisurgehus og hva slags størrelsesmessig turbinhus som sitter på. Ekstern WG?

 

Hvis ingen klarer å komme i nærheten så kan det vel ikke skade oss å la oss prøve? Selv om man havner "way off" i dette tilfellet, så har man fortsatt en motor som er råere enn det meste av Cosworther i dag.

 

Jeg er selvsagt mest interessert i "500"hk oppsettet, 700+ er i en annen liga.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...