Jump to content

Tungstartet RS turbo


JoaEscortRS

Recommended Posts

Hei

 

Har en Ford escort rs turbo 1988'

 

Biln min e ganske så tungstartet, både ved varm og kald motor. Nån ganga starte den me en gang, andre ganga kan det ta seg ei tid. Ka kan årsaken være?

 

Pluss når eg e å kjøre så e temperaturnålen i instrumente veldig lav. så det blir ikkje ordentlig varme inne i bilen. Ka e årsaken?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Denne har et KE Jetronic mekanisk/eletronisk innsprut.

 

- Sjekk at dysene er tett, at de ikke lekker/"slever"

- Sjekk at styretrykksventilen holder korrekt bensintrykk på systemet

- Sjekk at bensinpumpen gir nok trykk ( og mengde )

- Sjekk at bensinfilteret ikke er tet

 

Disse gamle systemene virker bra så lenge de får stell, men når noe svikter så er

det en utfordring å feilsøke.

Edited by autronic

XR8 ( XR4x4 med 1UZFE )

Link to comment
Share on other sites

Har du mye oljedritt der så regner jeg med du har opplevd litt oljerøyk tidligere?

For da er f.eks. turboen litt slitt og slipper olje inn i trykksystemet.

Men vanntempsensoren sitter ikke der, den sitter i toppen.

Den du har skrudd ut er lufttempsensoren.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Næi, har ikkje opplevd det. E ikkje så længe sia eg har kjøpt den her bilen.

Ja skjønne. Veit kor vanntemp.sensrn e no :P

Men korsn veit eg at den e gåen? altså vanntemp.sensorn? Vest det e no den som gjør at eg ikkje får nok varme i bilen.

Men den lufttemp.sensorn, kan det ha me nåkka at bilen e tungstarta?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å ta av luftfilteret og sett eit flatt skrujern mellom spjeldet under luftfilteret og godset på bensinmengdefordelaren sånn at det såvidt står litt på gløtt. Prøv så å start motoren for å sjå om det går bedre enn uten å gjera dette. Du merkar det best på kald motor om dette hjelper.

 

Er det varmeapparatet eller heile motoren som ikkje blir varm? Eg hadde eit termostathus som tulla seg litt, der mangla det ei slags blending på noko som likna på ein bypass-kanal og den gjorde det til at motoren aldri blei skikkelig varm. Nytt (brukt) termostathus og då blei det straks koselig inni bilen igjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

akkurat. tenkte at jeg kansje kunne stikke innom å hjelpe deg å feilsøke. men blir litt lang å kjøre fra tromsø :P

 

hva skal du selge den for da?

 

Ikkje sååå langt. Underkant av 2 timers kjøring :P

 

E litt usekker. Hadde den nættopp inne på eu-kontroll, og fikk en 2ar feil på lekasje på støtdemper og 2ar på at understellsnummeret ikkje e synlig. Borte? Bilen har blitt tektylbehandla.

 

Men trur eg skal få den eu-godkjent før evt. salg :)

Link to comment
Share on other sites

Ikkje sååå langt. Underkant av 2 timers kjøring :P

 

E litt usekker. Hadde den nættopp inne på eu-kontroll, og fikk en 2ar feil på lekasje på støtdemper og 2ar på at understellsnummeret ikkje e synlig. Borte? Bilen har blitt tektylbehandla.

 

Men trur eg skal få den eu-godkjent før evt. salg :)

understellsnr står jo inni ved pass sete er en luke i teppet. rart det er tectyl der :S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...