aagem Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 hei...Min samboer har en ford focus 2003 mod.... i dag så virket vifta bare i pos 4,,, Tror det er noe problem med noen motstander,,, (har vært borti noe sånt før på en annen bil,,, Men hvor ligger evt. disse motstandene,,, eller hvis det er noe annet... Jeg har skrudd av hanskerom og kommet inn til viften,,, men vet ikke hvor jeg finner evt, der hvor feilen er...kan noen hjelpe meg ?...
bard Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 (edited) Sikkert motstandspakka som er problemet. Den sitter skrudd i viftehuset. Skal være grei å se når hanskerommet er borte. Edited August 10, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
aagem Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 ja, jeg har funnet den blå "boksen",,, men hva gjør jeg,,, skal jeg skru den av,,, ser det er en skrue under,,, eller skal jeg dra ut de kablene som er tilkoblet ?,,,
bard Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Ta av kontakten, skru løs og bytt den blå delen.Evt. prøv å reparere den, motstandene sitter på baksiden av den blå plasten.. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
aagem Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 ok, jeg skal skru den av,,, men hvis jeg må bytte, må en kjøpe det på merkeverksted,,, eller er det andre butikker som kan ha sånne deler ?
bard Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 (edited) Jeg har ikke fått tak i motstandspakke på Mekonomen e.l., men det er flere som selger uoriginale på eBay. Skal ikke være så ille pris på original heller.Brukt ville jeg vært litt skeptisk til, siden det er en del som er kjent for å svikte, men den sitter på mange modeller fra samme periode og er sikkert lett å få tak i. I følge denne siden er det en engangs termosikring som ryker. Jeg tror jeg hadde erstattet den med en ledningsstump.http://www.admac.myzen.co.uk/Focus1/ Edited August 11, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
laRS-2000 Posted August 25, 2012 Posted August 25, 2012 Dette var interessant å sjå kvifor det virkar på 4 men ikkje på 1, 2 og 3. Fins det lause termosikringar her til lands, evt korhen? Og er det noko fare med å berre lodda på ein ledningsstump der? Og kva funksjon har denne termosikringa egentlig? Unnskyld kapring av tråden her, eg blei berre så full i spørsmål
Spock Posted August 25, 2012 Posted August 25, 2012 (edited) Du får de veldig rimelig på Ebay - se om det står et grade tall på den, hvis ikke - er rundt 150 grader Celsius ok - og 250V/10A. Varmesikringen er det for å bryte strømmen til viften/reguleringen hvis det blir for varmt - for å forhindre brann og at utstyr blir ødelagt av varme. Du får også som regel disse hos en installatør/elektrisk forretning, det er ganske vanlig å bytte slike på kaffetraktere, varmeovner osv... Edited August 25, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005
laRS-2000 Posted August 25, 2012 Posted August 25, 2012 Det som er rart er at dette skjedde på vinteren med min, og liksom over natta. Om morgonen virka det plutselig berre på 4, og attpåtil så ville ikkje døra henga igjen sia låseklakken hadde frøse fast Men det kan jo henda det var pga høg varme dagen før, ikkje godt å seia. Takk for svar forresten, eg får sjå kva eg endar opp med. Kan jo berre høyra med Ford kva dei vil ha for ein boks og så er eg sikker. Må jo loddast fort og gale og med høg varme detta sia det er termosikring, sånn at den ikkje blir ødelagt av varmen frå loddebolten.
Huti Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Termo sikkringer blir dårligere å dårligere for vært år som går, så det trenger ikke å være "ekstrem" varme som har ødelagt denne..Kan rett å slett være at den har blir "gammel og sprø "
bard Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Jeg tipper de enorme temperaturendringene vi har på vinteren kan være utløsende årsak. -20° til +30° og tilbake på kort tid. I tillegg går sannsynligvis vifta tungt og drar mer strøm når den er frossen. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
laRS-2000 Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Bra teori der, Bard. Og Huti sin også, gammel og sprø kan den nok ha blitt også!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now