Jump to content

dohc "dør ut" over 3750 rpm


brenne

Recommended Posts

hjelp! kan noen fortelle meg hvorfor min 2,0 dohc dør ut på over 3750 rpm? hvis jeg starter på "0" å gir full gass, så virker det som at jeg slipper gassen halvt ut igjen når jeg kommer litt opp i turtall... noen som har en fornuftig forklaring?

å når jeg først er i gang, er det mye jobb å bytte hovedforingene bak?

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har kat så sjekk etter om kat gløder, hvis den gløder har du funnet problemet.

Jaha? Og hva er det som gjør at katalysator skulle gløde da. Hvis kat'en gløder så må jo ett eller ana være feil med motor/motorstyring.

Mister du effekt helt plutselig, og på nøyaktig samme turtall hver gang?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

katn håper jeg da virkelig at ikke gløder! da blir det plutseli brannfare hjemme i gangen.... ble sånn helt plutselig ja, å på samme turtall hver gang... føles nesten som en honda vtec med for lite olje

 

 

det er egentli over all forventnig at bilen har holdt så lenge som den har gjort, så at den bynner å krangle litt er egentli helt greit.. hvertfall hvis jeg får den til å funke som den skal igjen:P

Edited by brenne

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Høres mest av alt ut som ett problem med triggersensor, ettersom problemet følger turtall nøyaktig. Har du byttet den? Prøv uansett å bytt den på nytt, og gjør rein kontakten til den. Sitter i nærheten av oljefiltret om jeg husker rett.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha både sett, justert og kjørt oppskremte dohc motorer så har jeg etterhvert faktisk fått rimelig høye forventinger til denne typen motor ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

katn håper jeg da virkelig at ikke gløder! da blir det plutseli brannfare hjemme i gangen....

Les denne en gang til krona..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Og hva er det som gjør at katalysator skulle gløde da. Hvis kat'en gløder så må jo ett eller ana være feil med motor/motorstyring.

Mister du effekt helt plutselig, og på nøyaktig samme turtall hver gang?

 

Tett katalysator får den til å gløde, og når kat er tett så får du sånne symptomer du nevner her.

 

Det er enkelt å finne ut om den er tett, kjør litt hardt mens det er mørkt, lyser det under, eller kniterer mere enn normalt må du nok bytte kat.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Les denne en gang til krona..

 

Hehe.. Greit, får skylde på at jeg nettopp hadde våkna :P

 

Bensintrykk/pumpe da?

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

kan ikke forstå at det er bensintrykket som gjør det, for det er ikke anntydning engan til fjusking

 

Har du sjekket/prøvd å bytte veivtrigger? Du kan eventult prøve å ta en diagnose. Med en så grov feil som du har er det ikke usansynlig at den har en feilkode som kan være til hjelp.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om en turteller med fordsyndrom, altså at 4000 rpm tilsvarer nærmere 6000 virkelige runder....

hvis det er det som er problemet, så har jeg en motor som går opp til ca 10500 rpm, å det høres litt usannsynlig ut :P

 

 

 

Har du sjekket/prøvd å bytte veivtrigger? Du kan eventult prøve å ta en diagnose. Med en så grov feil som du har er det ikke usansynlig at den har en feilkode som kan være til hjelp.

veivtrigger? det hørtes ut som noe jeg ikke vet hva er..?

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Regnet egentlig med det ettersom du tydeligvis overså det forslaget tidligere, og skrev at du har skiftet det meste av sensorer. Noe som også betyr at du ikke har skiftet alt av sensorer.

Som jeg forklarte lenger opp i tråden skal den sitte skrudd fast i nærheten av oljefiltret en plass, og den er skrudd fast med en torx bolt. Mesteparten av giveren befinner seg inni motoren, så derfor kan den være litt vanskelig å få øye på. Uansett motor, så bruker jeg mistenke problem med trigger om den kutter på ett bestemt turtall hver gang uavhengig av belastning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den sitter helt bakerst på motoren bak oljefilteret. Den har en svart firkantet "bosch" kontakt med to poler.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Regnet egentlig med det ettersom du tydeligvis overså det forslaget tidligere, og skrev at du har skiftet det meste av sensorer. Noe som også betyr at du ikke har skiftet alt av sensorer.

Som jeg forklarte lenger opp i tråden skal den sitte skrudd fast i nærheten av oljefiltret en plass, og den er skrudd fast med en torx bolt. Mesteparten av giveren befinner seg inni motoren, så derfor kan den være litt vanskelig å få øye på. Uansett motor, så bruker jeg mistenke problem med trigger om den kutter på ett bestemt turtall hver gang uavhengig av belastning.

den har jeg byttet ja. ble bare forvirret da den plutselig byttet navn fra triggersensor til veivtrigger :P har riktig nok ikke prøvd å byttet den med en fabrikk ny en, men har prøvd fra 2 forskjellige delemotorer.

 

 

alle sierra med dohc motor er vel så ny at dm orginalt har katalysator. har du fjærnet din fra tidligere av da?

jeg hadde veldig lignende problem som du beskriver og det var tett katalysator.

det er kat på den orginalt ja, men den ble fjernet når jeg byttet til litt grovere eksos

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...