Jump to content

Berekne ca. antall hester?


jakob

Recommended Posts

Lurer på om det går å berekne ca hvor mye hester bilen/motorsykkelen har utifra 0-100 og vekta på kjøretøyet. :)

Eventuelt, hvilke verdier trengs? :)

 

Mener å ha sett noe i den dur her på forumet..?

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Tingen er den, har en lett motorsykkel så er litt trimmet. Så skulle gjerne vist ca. hvor mye gamp den har :)

 

Er 15 hest orginalt, og har satt på større gasser, effektanlegg, reed og høykomp stempel. Det eneste som mangler for å få fulleffekt i den er sylinder. Da påstår (i mine øyne) "drømmerne" at det skal være 45 hest.. :lol:

 

SELV vil eg TIPPE den har mellom 25->35 hest en plass :D Holder følge med en sierra 2,9 12v, opp til ca. 100km/t :o

 

 

sykkelen som er til salgs btw :wub:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Vekt i kg delt på 0-100 tid gir veldig grov, fingern opp i lufta, ca effekt. Det er veldig mange variabler med på å gjøre dette unøyaktig. Men forutsatt at du ikke kjører i nedoverbakke eller har medvind, så er det heller tvilsomt at du får noen ekstra skrytekeffekt :)

Om den f.eks veier 200kg med deg på, som eksempel, og gjør 0-100 på 8 sek så blir rengnestykket 200/8=25 hk ca.

På de bilene jeg har testet det på så har dette faktisk stemt ganske så nøyaktig med orginal oppgitt effekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da kommer all teorien inn i bildet, som ikke alltid stemmer ;) Beste er å få bremset den på rullende landevei eller lignende :)

 

Teorien stemmer den om den blir brukt riktig. Forenklinger er den største fallgropa. Tror du motoren din er konstruert på måfå? F1 på måfå? Det er simuleringer alt sammen, og ingen her inne har kunnskapen som trengs for å bruke teorien riktig.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Teorien stemmer den om den blir brukt riktig. Forenklinger er den største fallgropa. Tror du motoren din er konstruert på måfå? F1 på måfå? Det er simuleringer alt sammen, og ingen her inne har kunnskapen som trengs for å bruke teorien riktig.

 

Stemmer! Derfor nytter det ikke for noen her å regne ut antall hk siden ingen her driver å konstruerer maskiner for F1.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det går å berekne ca hvor mye hester bilen/motorsykkelen har utifra 0-100 og vekta på kjøretøyet. :)

Eventuelt, hvilke verdier trengs? :)

 

Mener å ha sett noe i den dur her på forumet..?

0 - 100 tid er ikke brukende til mye.

Moped og lett MC kan avsløres ut fra toppfart og som alle andre, slutthastigheten over 400 M streken.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vekt i kg delt på 0-100 tid gir veldig grov, fingern opp i lufta, ca effekt. Det er veldig mange variabler med på å gjøre dette unøyaktig. Men forutsatt at du ikke kjører i nedoverbakke eller har medvind, så er det heller tvilsomt at du får noen ekstra skrytekeffekt :)

Om den f.eks veier 200kg med deg på, som eksempel, og gjør 0-100 på 8 sek så blir rengnestykket 200/8=25 hk ca.

På de bilene jeg har testet det på så har dette faktisk stemt ganske så nøyaktig med orginal oppgitt effekt.

 

Forstår. Var noe slik som dette eg var ute etter! :) Trenger ikkje være 100% nyaktig, vil bare ha en liten pekepinn på hvor mye det kan være. ;)

 

Dynolicious til iphone (og android?) gir en grei ca måling hvis du fester tlf så den ikke flytter på seg, og taster inn riktige verdier og lalibrerer ;)

 

Høres spennende ut. Må prøve dette ;)

 

0 - 100 tid er ikke brukende til mye.

Moped og lett MC kan avsløres ut fra toppfart og som alle andre, slutthastigheten over 400 M streken.

 

Skal finne ut av detta da. :D Hvordan blir regnestykket nå du vet dette? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Skal finne ut av detta da. :D Hvordan blir regnestykket nå du vet dette? :)

For å klare å dobble hastigheten på ett objekt i luft så kreves det 4 ganger så mye kraft.

Dobbelt så mye kraft øker toppeffekten 50%.

 

Gamle mopeder hadde maks 2,5 hk for 50 km/t.

10 hk gir da 100 km/t.

100 ccm lett mc hadde maks 7 hk for 80 km/t så vi ser at dette stemmer bra.

 

Raskeste mopeden jeg kjenner til gikk 150 km/t.

Hvis vi for enkelt hets skyld sier 2,5 hk for 50 km/t så blir det 10 hk for 100 km/t, ikke sant?

Dobbelt så mye effekt for 50 % økning i toppfart tilsier 20 hk.

 

Når det gjelder slutthastighet på 402 M så handler det kun om vekt/effekt forholdet og siden vekten er uendret så har man bare én variabel.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...