Ghost00 Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Heisann, jeg skal snart kjøpe meg min første Cosworth og det faller på escort.lurer litt på hva man skal se etter på disse bilene når det kommer til slitarsje og motor osv. skal legge meg på ca 150.000,- når jeg kjøper, men kan jo gå litt opp eller ned ettersom.går for 4x4 escort pga at det er bratt her i valdres og tar man understellet på dem før vintern kommerså blir det lite rust også men er det noen små kroker og kriker det pleier å være noe på disse?det er sikker endel av dere som har vært å sett på en dårlig bil før som har ett tips å komme med? på forhånd takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Hele gulvseksjonen samt motor, og hele drivverket er hentet fra sierra cosworth 4x4, så du har stort sett de samme tekniske problemene, samt rustfellene å se etter som på sierra. Kanalene på escorten er spesielt utsatt. Disse er vanskelige å se pga skjørtene. Escorten er også mye plaget med elektriske problemer. Sikringsboksen er et kjent problem som er roten til mye klunder.Skal du kjøpe en sånn så vær klar over at deletilgangen er omtrent ikkeeksisterende, og skulle du være så uheldig å ødelegge en skjerm eller en annen karosseridel, så er det nærmest umulig å oppdrive nye deler.Det er mye lettere å få tak i deler til en T-Ford fra 30 tallet.På en annen side så er dette en utrolig artig bil å kjøre og markedet er mettet av trimdeler. Og når det kommer til utstråling så er det ikke mange biler som slår disse. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 escorten kom kun med 4x4, 2wd da er den ombygd.... Masse hk t-35 motoren, den som er blå lite trim og kjørbarhet t-25 motoren, den kjennetegner svart deksel i midten på toppdekselet. Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted July 15, 2012 Author Share Posted July 15, 2012 ok, her kom det masse info takk.. ja, jeg lurte litt på disse fargene på motorene, sett noen er grønne, svarte, blå og rød, men er sikkert noen som er lakkert også. det er bare 2 forseldige motorer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Rød blå og grønn er org. Rød er 2wd org med 205 blokk, 4wd har 200 blokken som skal tåle mer krutt enn 2wd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Forutenom turboen, så er grønn og blå motorer like. Bare lakken på toppdekselet som er forskjellig. Derimot er det mange forskjeller fra rød til grønn motor selv om de ser like ut, og mange deler passer om hverandre. Rød= vingebil og sedan 2wdGrønn = sedan 4x4Blå = escort 92-94 med den store t34 turboenSølv/svart = 94-96 med t25 turbo. Om du ikke skal trimme bilen mer enn til rett i underkant av 300hk er dette den beste motoren. Den lille turboen gjør bilen veldig rask og kjørbar med ladetrykk fra 2000rpm. I orginal utførelse er dette den raskeste escorten. Den blå motoren i escos er svært trimmingsvennlig og du henter lett 370-380hk, uten å bytte annet enn deler utenpå motoren. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 t-25er like perfekt til trimming men da må du inkludere datasprut.... Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Ja selve motoren er stort sett lik. Men kostnadene blir jo en del høyere da en må ha en ny turbo, datasprut og mapping av dette. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted July 16, 2012 Author Share Posted July 16, 2012 jeg tror nok det blir litt små trimming etter en stund, men må se hvordan denne går orginalt, vist jeg finner en som er orginal og ikke rustet i stykker til den prisen da blir nok den blå motoren tenker jeg, ca 300 stabile hk + blir det nok etter en stund. jeg bygget en nissan 200sx s13 med 425hk, men de motorene er jo bare søppel. (ca18det)men cosworth motorene skal vist tåle litt mer har jeg hørt Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 får også 4x4 sedan med rød. 2forskjellige blokker. 2wd er samme som mange ohc og har 205 blokk, 4x4 har 200blokk som er kraftigere. dei skillers lett da det står på sida av blokka. topper skilles med turbodemper øyrer på 2wd og slett side på 4x4. org er det kun den blåtoppen og nye typen i escort ja, men er ein del som har blitt bytta motor i og også fått motor fra 2wd... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted July 16, 2012 Author Share Posted July 16, 2012 sant det, skal prøve å finne en som er nok så orginal så utgangpunktet er bedre da vet jeg hva som blir gjort og har blitt gjort. nå vet jeg iallfall litt mer om hva jeg skal titte etter og jeg får sjekke litt ut hvordan jeg sjekker under sideskjørtene på escorten for rust, kan nesten ikke drive å demontere ting når jeg ikke har kjøpt den enda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 Rundt tanklokket ruster de også fælt. Og det kommer fra innsiden. Er det rustblemmer er det som oftest gjennomrustet. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 Et ikke t25 motoren bedre utgangspunkt ved trimming mtp orginal underspyling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 få den på bukk så ser du ein god del. se nøye på falsen om det er noe der, eventuelt løs skruer på skjørta under så du får sett opp mellom, ikkje ver altfor hard hendt da plastklipsa oppe er opptil 20år gamle... ellers kjenn nøye på plateskjøter da escos har mye fugemassedritt som samler rust, men skjuler det også godt... så trykk med fingen eller noe verktøy, men ikkje høgg for mye med noe spist da det er fort å lage hakk som blir fremtidige rustplasser. tanklokk ja er std plass, vanger rundt fjører bak, gulvskjøter, girkassetunnell, egentli alle skjøter og hullrom er utsatt som på alle biler... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 (edited) Et ikke t25 motoren bedre utgangspunkt ved trimming mtp orginal underspyling? t25`n er nokk et bedre utgangspunkt på flere måter.underspylinga i blokka, m8 pinnbolter på cam overfall. 36-1trigger hjul på veiva, samt den orginale cam/phase triggeren i stede fordeleren.. men igjen, det spiller igrunn liten rolle, da det aller meste kan kastbyttes om hværandre.Escortn er si til og ruste. tank lokk er nevnt, batteri kasse, gulv/girtuenll, kanaler,ramme vanger,hjulbuer,nede ved ruta der hengslene til pansre sitter, generelt over alt Kan vell ikke si annet enn at ford ikke har byggd verken sierra eller escort med tanke på rust angrep edit: Jeg har vondt for og tru at du klarer og finne en tilnærmet orginal escort, som ikke er rusta for 150 000!di virkelig brae bilene har prislapp på oppunder 250-300 000 merket. Edited July 16, 2012 by hår ball Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted July 16, 2012 Author Share Posted July 16, 2012 joda, ser den! men jeg klarer å gjøre ting selv også, men vil finne en som er grei, må ikke være 100% så lenge motor og driværk er i bra stand det er det som teller for meg, karosseri kan man alltids fikse på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted October 27, 2012 Author Share Posted October 27, 2012 Hei igjen, har jobbet utrolig mye siden sist jeg var innom her så jeg har hatt god tid til å tenke meg om litt, så etter å ha tenkt i nesten ett år så ble det til at jeg havnet på Ford Sierra Cosworth 4x4!Det er en fra forumet her som skal selge den, så ser den nok så bra ut. Jeg skal avsløre hvilken bil og bruker som selger når jeg har hentet den. Takk for info ang rust osv, skal ta å sjekke denne nøye å, men det er nok ikke så utrolig mye på denne. Mvh Ellef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now