Jump to content

Ford Sierra XR4i 1984

Recommended Posts

Ikke tilfeldigvis svart med rødt interiør den Amazonen?

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Dra meg inn.....! Den XR4i'en var bra holdt. Motor var nylig overhalt og gikk stille og fint. Eneste rust som fantes, var det som var oppgitt i annonsen.

Og da ble det selvsagt handel, etter litt pruting (ja - for det skal man jo :whistling: )

Så til neste helg skal den være godkjent, og klar for cruising :cool2:

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

Toyota Corolla stv.             2002   "

VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

Vespa GTS 300ie             2012   "

Vespa GTS 250ie             2008   "

Er det noen som har vært å sett på denne? Den ser rimelig orginal og uskrudd ut, noe som selvsagt er et stort pluss. Tenker jeg ringer karen idag - og kjøper om den er bra. Bor jo bare nokken km unna.

Noen tips om hva jeg bør se etter spesiel på denne modellen?[/b]

Tenker at om 10-15 år, så er de fleste hugget. Så det beste er nok å få tak i et par eksemplarer nå, og "verne" de for ettertiden :)

Velkommen til FCN :)

Nå kjenner ikke jeg denne bilen, knapt sett på bildene også. XR4i har jo som alle andre sierra et rustproblem. Sjekk nøye kantene av bunnplaten mot innerkanalene på begge sider(løft på teppet). Sjekk også setefestene til forsetene. XR4i har stylingpaneler på dører og kanaler, sjekk derfor nedre kanter av dørene og kanalene for rust(dette kan være vanskelig å oppdage pga av panelene). Rust i hjulbuer bak er også utbredt samt nedre del av indre hjulhus bak. Rammevanger bak og sidene på bunnplaten i bagasjerommeter også utsatt for rust. Unike deler til XR4i som bakre sidetrekk, bakre sidrerutepakninger etc kan være vanskelig å få tak i, sjekk at dette er helt og pent. Motor og gir er enn så lenge ikke så veldig vanskelig å få tak i men det begynner å tynnes ut på dette også, i hvertfall gode deler. Slitedeler som foringer og bremser er forsatt kurant. Lykke til med et evt kjøp og du høres ut som en som kan gi et eksemplar av denne unike modellen et godt liv fremover.

Et alternativ til å importere en XR4i fra europa er å importere en XR4Ti fra USA/Canada.

Velkommen til FCN :)

Nå kjenner ikke jeg denne bilen, knapt sett på bildene også. XR4i har jo som alle andre sierra et rustproblem. Sjekk nøye kantene av bunnplaten mot innerkanalene på begge sider(løft på teppet). Sjekk også setefestene til forsetene. XR4i har stylingpaneler på dører og kanaler, sjekk derfor nedre kanter av dørene og kanalene for rust(dette kan være vanskelig å oppdage pga av panelene). Rust i hjulbuer bak er også utbredt samt nedre del av indre hjulhus bak. Rammevanger bak og sidene på bunnplaten i bagasjerommeter også utsatt for rust. Unike deler til XR4i som bakre sidetrekk, bakre sidrerutepakninger etc kan være vanskelig å få tak i, sjekk at dette er helt og pent. Motor og gir er enn så lenge ikke så veldig vanskelig å få tak i men det begynner å tynnes ut på dette også, i hvertfall gode deler. Slitedeler som foringer og bremser er forsatt kurant. Lykke til med et evt kjøp og du høres ut som en som kan gi et eksemplar av denne unike modellen et godt liv fremover.

Et alternativ til å importere en XR4i fra europa er å importere en XR4Ti fra USA/Canada.

Takker for tips, men det kommer litt sent da jeg kjøpte bilen litt tidligere på dagen. Har drevet med biler, hovedsaklig vw boble, så jeg vet litt om rust.. :rolleyes:

Under panelene på siden fant jeg ingen rust. Fant litt overflaterust på bunnen. Rammen så fin ut. Litt rust i hjulbuen (men kan gå lengre inn). Lakken var noe medtatt, med litt småbulker pluss litt overflaterust her og der.

Etterhvert skal bilen renoveres i karrosseriet, og vil bli hellakkert på nytt. Mye slitte gummipakninger rundt om, og tendens til rust i frontruterammen.

Men alt i alt, et lett restaureringsobjekt - til en meget hyggelig pris.

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

Toyota Corolla stv.             2002   "

VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

Vespa GTS 300ie             2012   "

Vespa GTS 250ie             2008   "

Gratulerer med et godt stykke Ford historie!

http://www.youtube.com/watch?v=yOm8TAZd-M0

Håper du legger ut restaureringsfremgangen på forumet her!

Mvh

Edited by Akselander

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)