Jump to content

Ladetrykk


Bjørn_H

Recommended Posts

Har litt problemer med at Cosworthen ikke vil lade nok. Bilen går med såkalt 380hk oppsett med pukkelrygg chip, t34.63 med 34 actuator, grp.a kn filter og siemens 3102 dyser. Helt std motor og topp med grpa. a pakning. Kjører med en turbosmart bleedventil som ladetrykks styring.

 

Hvis jeg napper slangen av actuator og blender denne, lader den 1.9 bar peak og detter ned til 1.7 bar. Ønsket ladetrykk er 2.1/2.2 peak og stabilt på 1.9 sånn ca.

Har trykktestet systemet og det skal ikke være noen lekkasjer.

 

Det som er litt rart at bilen forrige sesong ladet som jeg ønsket, kan turbo ha blitt sliten? Ryker ikke eller bruker olje.

 

 

Noen forslag? :)

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Har litt problemer med at Cosworthen ikke vil lade nok. Bilen går med såkalt 380hk oppsett med pukkelrygg chip, t34.63 med 34 actuator, grp.a kn filter og siemens 3102 dyser. Helt std motor og topp med grpa. a pakning. Kjører med en turbosmart bleedventil som ladetrykks styring.

 

Hvis jeg napper slangen av actuator og blender denne, lader den 1.9 bar peak og detter ned til 1.7 bar. Ønsket ladetrykk er 2.1/2.2 peak og stabilt på 1.9 sånn ca.

Har trykktestet systemet og det skal ikke være noen lekkasjer.

 

Det som er litt rart at bilen forrige sesong ladet som jeg ønsket, kan turbo ha blitt sliten? Ryker ikke eller bruker olje.

 

 

Noen forslag? :)

Det der vil jeg på det mest bestemte fraråde. Originalkomp., pumpebensin, T34 og mer enn 1,6 BAR ladetrykk i sommervarmen er en lite holdbar løsning.

 

Hvis du likevel vil gjøre dette, så bør du montere større ca. 825 ccm dyser og fylle E85. Dét kan gå.

 

I forhold til ladetrykket så blir det bare ett spørsmål om hvilken intercooler du har og hvilket eksosanlegg siden du allerede har valgt riktig luftfilter.

 

Hvis du ikke klarer mer enn 1,9 BAR uten slage inn på actuator så må du bare øke forspennet mer eller kjøpe sterkere aktuator. (Gjenta at jeg personlig ikke synes noe om dette, iallefall ikke før du har dreiet stemplene til lavere komp.forhold)

 

Hovedlempen med ikke å ha en god elektronisk ladetrykkstyring er at ladetrykket ikke holder seg stabilt over tid.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det der vil jeg på det mest bestemte fraråde. Originalkomp., pumpebensin, T34 og mer enn 1,6 BAR ladetrykk i sommervarmen er en lite holdbar løsning.

 

Hvis du likevel vil gjøre dette, så bør du montere større ca. 825 ccm dyser og fylle E85. Dét kan gå.

 

I forhold til ladetrykket så blir det bare ett spørsmål om hvilken intercooler du har og hvilket eksosanlegg siden du allerede har valgt riktig luftfilter.

 

Hvis du ikke klarer mer enn 1,9 BAR uten slage inn på actuator så må du bare øke forspennet mer eller kjøpe sterkere aktuator. (Gjenta at jeg personlig ikke synes noe om dette, iallefall ikke før du har dreiet stemplene til lavere komp.forhold)

 

Hovedlempen med ikke å ha en god elektronisk ladetrykkstyring er at ladetrykket ikke holder seg stabilt over tid.

 

Det er vel ikke nødvendig å lade mer nei, men det hadde vært greit og finni ut om det er noe feil. Kan varmen ha noe påvirkning på ladetrykket?

 

Jeg kjører 3toms blueflame eksos og 70mm airtech intercooler :)

 

Enig i at kompen burde senkes, men ser de i england holder seg som regel til std komp og ganske høye ladetrykk på lignende oppsett :)

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke nødvendig å lade mer nei, men det hadde vært greit og finni ut om det er noe feil. Kan varmen ha noe påvirkning på ladetrykket?

 

Jeg kjører 3toms blueflame eksos og 70mm airtech intercooler :)

 

Enig i at kompen burde senkes, men ser de i england holder seg som regel til std komp og ganske høye ladetrykk på lignende oppsett :)

Med tett system, skikkelig luftfilter, intercooler og eksosanlegg så gjenstår bare actuatoren som sabotør.

-31 og -34 actuatorener er ikke beregnet for det du driver med her.

En kar rundt her satt på en knallhard actuator fra Forge eller lignende og ladet 2,7 BAR på sitt T34 "380 hk" oppsett så selve turboen er kapabel.

 

Ok.

De i England, kjører de T34 turbo?

Jeg leste om at de som monterer etanolmålere i drivstoffsystemet registerer inntil 10% entanol i vanlig bensin så kanskje dette tillater noe eksta ladetrykk uten at eksostemp tar av?

 

Tommy W her inne har vel vært godt over 2,5 bar på sin originalmotor, men det var med bedre turbo som gir lavere baktrykk = lavere eksostemp.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

@Rs1000: Hva er problemet med 34 actuator på T34 turbo?

Jeg trodde England var stedet hvor det ble kjørt mest Cosworth med T34, stemmer ikke det :blink:

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte over 11.000km ifjor med 1.9-2.1 bar i ladetrykk, pukkelrygg chip, 3102, 500 kjøler, t34, standard comp.

 

Problemfritt.

 

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Har sjøl ett MSD 380 chip som eg kjøpte nytt å på skrivet som medfølger anbefaler de 2,1 peak og stabil 1,9 med T34/AR63, 3102, 3" eksos, RS500 kjøler, GPA filter.. :unsure:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Med tett system, skikkelig luftfilter, intercooler og eksosanlegg så gjenstår bare actuatoren som sabotør.

-31 og -34 actuatorener er ikke beregnet for det du driver med her.

En kar rundt her satt på en knallhard actuator fra Forge eller lignende og ladet 2,7 BAR på sitt T34 "380 hk" oppsett så selve turboen er kapabel.

 

Ok.

De i England, kjører de T34 turbo?

Jeg leste om at de som monterer etanolmålere i drivstoffsystemet registerer inntil 10% entanol i vanlig bensin så kanskje dette tillater noe eksta ladetrykk uten at eksostemp tar av?

 

Tommy W her inne har vel vært godt over 2,5 bar på sin originalmotor, men det var med bedre turbo som gir lavere baktrykk = lavere eksostemp.

 

Det går mye i t34 i england ja, sammen med t38 og kulelager t4 :)

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

@Rs1000: Hva er problemet med 34 actuator på T34 turbo?

Jeg trodde England var stedet hvor det ble kjørt mest Cosworth med T34, stemmer ikke det :blink:

Så sant man får det ladetrykket man ønsker så er det ingen problemer med denne kombinasjonen.

Jo, jeg tror også at det stemmer.

 

Jeg kjørte over 11.000km ifjor med 1.9-2.1 bar i ladetrykk, pukkelrygg chip, 3102, 500 kjøler, t34, standard comp.

 

Problemfritt.

 

Flott. Får håpe at det fortsetter slik.

Hvor stor økning i dreiemoment og effekt er det mellom 1,6 og 2,0 BAR på motoren din da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så sant man får det ladetrykket man ønsker så er det ingen problemer med denne kombinasjonen.

Jo, jeg tror også at det stemmer.

 

 

Flott. Får håpe at det fortsetter slik.

Hvor stor økning i dreiemoment og effekt er det mellom 1,6 og 2,0 BAR på motoren din da?

 

Har ikke talla på papir, men det er bra merkbar økning.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Har sjøl ett MSD 380 chip som eg kjøpte nytt å på skrivet som medfølger anbefaler de 2,1 peak og stabil 1,9 med T34/AR63, 3102, 3" eksos, RS500 kjøler, GPA filter.. :unsure:

Det betviler jeg ikke. I går snublet jeg over ett grunnmap til en Turbosupra. Ved 2,0 BAR ladetrykk var tenningen - 11,5 grader. MINUS 11,5 grader, altså 11,5 grader etter ØD.

 

Dette gir selvsagt ikke effekt eller dreiemoment, men man raser ikke og man kan skryte av kombo, høyt kompforhold, pumpebensin og høyt ladetrykk.

 

Spørsmålet her blir da, hvor mye økning i dreiemoment og effekt har du når ladetrykket økes fra 1,6 - 2,0 BAR?

 

Har ikke talla på papir, men det er bra merkbar økning.

Tviler ikke på at det er betydelig forbedring i respons og spool up, men en slik ladetrykksendring har potensiale til å løfte begge kurvene hele 15%.

 

Eks.

1,6 BAR = 340 hk.

2,0 BAR = 380 hk.

 

Jeg har sett at man klarer 385 hk, men det er med BD10 kammer som oppgis til ca. 10% effektøkning over de originale.

Uten BD10 er man da nede i 346,5 hk og da ser vi at tenningsretard med originalkomp og originalkammer begrenser effektøkningen til latterlige 6,5 hk.

Resten av energien går rett over i eksosvarme som torturerer motoren. Jaja, slik jeg ser det iallefall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det betviler jeg ikke. I går snublet jeg over ett grunnmap til en Turbosupra. Ved 2,0 BAR ladetrykk var tenningen - 11,5 grader. MINUS 11,5 grader, altså 11,5 grader etter ØD.

 

Dette gir selvsagt ikke effekt eller dreiemoment, men man raser ikke og man kan skryte av kombo, høyt kompforhold, pumpebensin og høyt ladetrykk.

 

Spørsmålet her blir da, hvor mye økning i dreiemoment og effekt har du når ladetrykket økes fra 1,6 - 2,0 BAR?

 

Må si meg enig med han over at det er go merkbar forskjell på 2 bar peak og 1.6bar :) Hadde vært morro å sett forskjellen på papir selvfølgelig :)

 

 

Har vært ute og testa litt nå, har økt forspennet med yttligere 2 runder etter en "fullmåne" og testa dette. Får ikke fullt ladetrykk i 1,2 og 3 gir, men i 4 gir fikk jeg ca 2.2 bar i peak før den dalte litt. Får ikke motoren nok motstand i dem første girene til å gi fullt peak ladetrykk??

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sjekka lokket nei, har vurdert å ta av turbo for å se.

 

Må kanskje bytte til 48 hus for å se om ting blir bedre? :)

 

 

tror ikke 48 hus er lurt om du skal fortsette å lade 2 bar :whistling: hehe .. mye snakk om hvor holdbart dette er .. tror det avhenge mye av hvem som kjøre bilen og hvordan .

 

 

Hvis man kjøre 2 bar + og virkelig bruke bilen på 3 , 4 ,5 gear vil du nesten garantert svi stempla/toppen litt på sikt .. det er min mening etter å ha demontert motorer selv som har gått med t34 og 2 bAR + LADETRYKK

 

om det tar 1 år 2 år eller 3 år å svi av motor er helt avhengig av oppsett ellers og :whistling: han som kjøre den .

 

tippe effekten ligge rundt 380 hk pluss minus ved dette trykket ..

 

på min ble den bremsa til 359 på 1.5 bar ladetrykk ... 20 hk mindre og da er jeg sikker på at min motor ikke smelte :-) hehe :smartass:

 

så hvorfor leke med det ekstra trykket ?? man bør heller endre oppsett om man skal ha mere hk

 

Jeg har en 31 aktuator liggende som jeg kunne prøvd, men trodde denne kanskje blei litt svak. Forspennet nå er ca et hull fra wastegate-armen.

 

 

på den blå Cosworth No aktuator lade jeg 2,4 bar på min :shutup: ved ett uhell hehe ... kansje du skulle prøve en sånn ??

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

tror ikke 48 hus er lurt om du skal fortsette å lade 2 bar :whistling: hehe .. mye snakk om hvor holdbart dette er .. tror det avhenge mye av hvem som kjøre bilen og hvordan .

 

 

Hvis man kjøre 2 bar + og virkelig bruke bilen på 3 , 4 ,5 gear vil du nesten garantert svi stempla/toppen litt på sikt .. det er min mening etter å ha demontert motorer selv som har gått med t34 og 2 bAR + LADETRYKK

 

om det tar 1 år 2 år eller 3 år å svi av motor er helt avhengig av oppsett ellers og :whistling: han som kjøre den .

 

tippe effekten ligge rundt 380 hk pluss minus ved dette trykket ..

 

på min ble den bremsa til 359 på 1.5 bar ladetrykk ... 20 hk mindre og da er jeg sikker på at min motor ikke smelte :-) hehe :smartass:

 

så hvorfor leke med det ekstra trykket ?? man bør heller endre oppsett om man skal ha mere hk

 

 

 

 

på den blå Cosworth No aktuator lade jeg 2,4 bar på min :shutup: ved ett uhell hehe ... kansje du skulle prøve en sånn ??

 

Jeg skjønner hva dere mener, men jeg snakker om at den skal peake 2 bar i mellomregisteret for så å dette ned utover turtall til ca 1.6/1.7 bar. Det er dette tuning-firmaene i england også gjør på slike oppsett, også på 48 eksoshus. Bare søk på Passionford så finner du massevis av tråder :)

 

To far gone: Lader du stabilt 1.6 til sperra uten noen form for peak? 2.4 bar høres "passe" ut :P

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva dere mener, men jeg snakker om at den skal peake 2 bar i mellomregisteret for så å dette ned utover turtall til ca 1.6/1.7 bar. Det er dette tuning-firmaene i england også gjør på slike oppsett, også på 48 eksoshus. Bare søk på Passionford så finner du massevis av tråder :)

 

To far gone: Lader du stabilt 1.6 til sperra uten noen form for peak? 2.4 bar høres "passe" ut :P

 

 

ingen peak nei .... hmm redd blokka ikke liker 2,4 bar ,ikke dysene heller hehe :whistling:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Grønndysene er vel tomme lenge før 2.4 hehe

 

 

fins mange våte drømmer om hvor mye ladetrykk disse tåle :whistling: realieteten er vel at alt over 1.6 i trykk er risiko sport ..

fins ekstreme tilfeller hva folk drar ut med grønne dyser , det værste/sprekeste tilfellet jeg kjenne til er 450 hk .. den gikk bra i 2 år pluss det .. :unsure: sier vel litt om hvor mye bank disse motorene tåler

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...