Jump to content

Muli førstegangs Ford eier sier hei!


TJFord

Recommended Posts

Hei alle i FordClub!

Jeg er en VW Passat eier som nå innser at det er på tide å "tenke nytt". Har nettopp økt familien, og ser meg om etter en såkalt "flerbruksbil" for å få mere plass. I den forbindelse har jeg lest og hørt mye fint om Ford S-Max, og derfor henvender jeg meg til dere i Fordmiljøet, der jeg håper og tror det sitter mange med erfaringer rundt denne modellen av Ford. Har så lenge jeg har hatt VW vært medlem i VW-Audiclub, der jeg har fått utrolig god hjelp opp gjennom årene. Regner med at Fordmiljøet på nett er minst like bra? :-) Kanskje dere kan gi meg noen gode råd, dele erfaringer og kanskje komme med noen gode hint/tips og vink før jeg evt bestemmer meg for "ny" bil?

 

Som nevnt har det kommet barn til i familien, og jeg derfor bestemt meg for å "rykke opp" i familiebil størrelse, muligens neste sommer.

Har sett på flere i "klassen", og sitter etter en noe lengre prosess med utluking av diverse modeller, igjen med to typer bil som jeg primært nå ser på. Disse er VW Touran og Ford S-max. Touranen "kjenner" jeg litt, og har fått mange synspunkter og gode tips om denne gjennom bla VW-Audiforumet. Men; S-Maxen er et forholdsvis ukjent blad for meg (annet enn alt jeg har lest av tester og omtaler generelt på nett). Derfor en liten "bønn" om input fra dere! :-)

 

Utgangspunktet mitt er tenkt slik:

Brukt 2008-2011 modell.

Helst med rundt 140hk Diesel

Gjerne automatgir (ikke et MUST, men kjekt..).

Skinn/alcantara 7 seter, går fint med 5 også.

Trenger ikke Navi, men god lyd i anlegget er jo kjekt.

Gått under 80000km

GODE lys, siden jeg bor laaaangt utpå landet, og her oppe er det mørketid om vinteren kombinert med FÅ gatelys, og MYE Elg! Har S-max f.eks adaptive (svingbare) lys?.

Klimaanlegg

 

Dette beskriver omtrent den typen "pakke" jeg ser for meg at jeg kunne tenkt meg, men det er klart dette kan variere en del da..

 

Så er det noen der av dere som kan si/vet noe om;

Motor/drivverk, hva man bør forvente, og hva man bør være obs på?

Kjøregenskaper, fins det ting man bør se på her (dekkdim, understell osv osv)?

Ting man kanskje blir plaget med (for det er vel alltids "et eller annet"?).

Pris på service, slitedeler.

Generelle driftskostnader?

Hvilke interiørløsninger er gode (7 eller 5 seter f.eks..)?

Annet lurt å se etter, osv osv...

 

Det jeg altså er ute etter er en beskrivelse av hvordan S-Maxen er, hva man kan forvente, hva man bør se etter, og om dette er en "god" flerbruksbil for en familie. Så kom igjen; noen som kan svare en som er "ute på nytt beite"?

Mvh

Truls

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen som potensiell ny Ford eier.

 

Jeg har ikke mye teknisk innsikt på S-max. Men utifra andres erfaringer og historier så er dette gode biler. Meg bekjent så er det heller ikke mye tull med disse bilene.

 

Jeg sier som Broom Benny sier, prøve å få tak i en 2.0 TDCi 140 hk, gjerne titanium x/s, da får man en lett stylet bil, ser bra ut og har gjerne det lille ekstra.

 

Kjøreegenskapene i nyere Ford generelt kan hevde seg i toppsjiktet hva det gjelder "budsjettbiler" hva det gjelder komfort og sportslighet. Du kan fint kjøre med 18" hjul og 19" hjul. Alt hva du føler for.

 

Jeg har selv en 11 Focus med Bixenon lys, og jeg er veldig fornøyd med lysene. Kjørte i høst fra Oslo til haugesund på natta, og ble bare mer og mer imponert over lysene. Jeg vil anta at teknologien i disse lampene er hentet fra "familien".

 

Priser på service og deler er sånn midt på treet regner jeg med, jeg har ikke enda fått "bakoversveis" av prisene Ford har. Husk også at Ford har prisgaranti, så hvis du får et bedre tilbud fra et annet verksted innenfor en viss radius så skal Ford matche denne prisen. (førstegangs service på min Focus var på 2800 kr)

 

Jeg ville gått for 7 seter, da man aldri vet om man plutselig må ha med en til. Disse setene kan jo klappes ned.

 

Det er jo en gjenganger når man kjøper bruktbil at man burde se først og fremst hvordan forrige eier var. Er bilen vasket i maskin, eller håndvasket? Er serviceheftet komplett, eller har han "skrudd" en hel del selv? Alt kommer helt ann på forrige eier :)

 

Hvis jeg skulle valgt mellom Touran og S-max, som en helt "vanlig" person. Så ville jeg uten tvil gått for S-maxen, mye pga designet, kjørekomfort, sportslighet, løsninger, plass og ikkeminst pris.

 

Du sier ingenting om budsjett. Så man vet jo ikke hva du er ute etter "sånn sett"

 

Hadde lommeboken sagt ja så ville nok jeg gått for en slik en: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=35795770 , denne har faceliften hvor du får baklampene i LED(ser mye bedre ut enn før facelift), powershift kassen(DSG). Denne har både Navi og et relativt godt lydanlegg, samt at den har skinnseter.

 

Ønsker deg lykke til med bilvalg, og håper selvfølgelig du havner på en Ford. Jeg kan love deg at du får mange gode turer.

 

Hva det gjelder å få hjelp med tekniske spørsmål så er det ofte mye gode svar å få, nå som det er ferie så er det jo heller rolig her, men det er mange medlemmer som jobber hos Ford som mekanikere og kan svare på mye av det du lurer på, pluss en hel del hobbymekanikere med god teknisk innsikt.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen som potensiell ny Ford eier.

 

Jeg har ikke mye teknisk innsikt på S-max. Men utifra andres erfaringer og historier så er dette gode biler. Meg bekjent så er det heller ikke mye tull med disse bilene.

 

Jeg sier som Broom Benny sier, prøve å få tak i en 2.0 TDCi 140 hk, gjerne titanium x/s, da får man en lett stylet bil, ser bra ut og har gjerne det lille ekstra.

 

Kjøreegenskapene i nyere Ford generelt kan hevde seg i toppsjiktet hva det gjelder "budsjettbiler" hva det gjelder komfort og sportslighet. Du kan fint kjøre med 18" hjul og 19" hjul. Alt hva du føler for.

 

Jeg har selv en 11 Focus med Bixenon lys, og jeg er veldig fornøyd med lysene. Kjørte i høst fra Oslo til haugesund på natta, og ble bare mer og mer imponert over lysene. Jeg vil anta at teknologien i disse lampene er hentet fra "familien".

 

Priser på service og deler er sånn midt på treet regner jeg med, jeg har ikke enda fått "bakoversveis" av prisene Ford har. Husk også at Ford har prisgaranti, så hvis du får et bedre tilbud fra et annet verksted innenfor en viss radius så skal Ford matche denne prisen. (førstegangs service på min Focus var på 2800 kr)

 

Jeg ville gått for 7 seter, da man aldri vet om man plutselig må ha med en til. Disse setene kan jo klappes ned.

 

Det er jo en gjenganger når man kjøper bruktbil at man burde se først og fremst hvordan forrige eier var. Er bilen vasket i maskin, eller håndvasket? Er serviceheftet komplett, eller har han "skrudd" en hel del selv? Alt kommer helt ann på forrige eier :)

 

Hvis jeg skulle valgt mellom Touran og S-max, som en helt "vanlig" person. Så ville jeg uten tvil gått for S-maxen, mye pga designet, kjørekomfort, sportslighet, løsninger, plass og ikkeminst pris.

 

Du sier ingenting om budsjett. Så man vet jo ikke hva du er ute etter "sånn sett"

 

Hadde lommeboken sagt ja så ville nok jeg gått for en slik en: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=35795770 , denne har faceliften hvor du får baklampene i LED(ser mye bedre ut enn før facelift), powershift kassen(DSG). Denne har både Navi og et relativt godt lydanlegg, samt at den har skinnseter.

 

Ønsker deg lykke til med bilvalg, og håper selvfølgelig du havner på en Ford. Jeg kan love deg at du får mange gode turer.

 

Hva det gjelder å få hjelp med tekniske spørsmål så er det ofte mye gode svar å få, nå som det er ferie så er det jo heller rolig her, men det er mange medlemmer som jobber hos Ford som mekanikere og kan svare på mye av det du lurer på, pluss en hel del hobbymekanikere med god teknisk innsikt.

 

Takker!

Tenker litt i samme bane; at Forden er en mye mer... "spenstig" bil enn Touranen på flere områder. Ikke minst design!

Selv om jeg har VW nå, så er jeg ikke fanatisk VW mann, heldigvis! Syns også "facelift" s-Maxen er fin (kom den i 2011?), og vurderer sterkt "powershift" kasse... Budsjettet bestemmes av det faktum at jeg vil ha en bil som ikke er mer enn 3 år, ca.... Så får jeg heller fire litt på kravene på utstyrsfrontetn, for å få en "så ny som mulig". Nybil er nok ikke aktuelt, dessverre... :-)

Her er jo en til som ser fin ut.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35571219

 

Vi får se, skal ihvertfall forsøke å få prøvekjørt en S-Max av nyere årgang, selv om det ikke er så lett så langt fra forhandler som vi bor. Jeg kommer garantert tilbake med flere spørsmål, når det nærmer seg en avgjørelse! :-)

Edited by TJFord

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet :)

 

Kan svært lite ang S-max.. men har ikke hørt noe negativt om de bilene hverfall, bare positivt :)

 

Vis du finner en bil en eller annen plass laaangt unna deg så er det lov og spørre om hjelp her til og se på den :)

Vi har medlemer rundt hele Norge, og jeg hverfall har vel ikke til nå hatt en eneste gang problem i Ford miljøet vis det trenges hjelp med å få sjekket biler, hente kjøpte varer osv..

Så er bare og spørre, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan her!

Er mange Ford mekanikere her inne, så skal ikke se bort fra at de vet av en perfekt S-max til deg som står til salgs, eller kommer for salg.

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet :)

 

Kan svært lite ang S-max.. men har ikke hørt noe negativt om de bilene hverfall, bare positivt :)

 

Vis du finner en bil en eller annen plass laaangt unna deg så er det lov og spørre om hjelp her til og se på den :)

Vi har medlemer rundt hele Norge, og jeg hverfall har vel ikke til nå hatt en eneste gang problem i Ford miljøet vis det trenges hjelp med å få sjekket biler, hente kjøpte varer osv..

Så er bare og spørre, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan her!

Er mange Ford mekanikere her inne, så skal ikke se bort fra at de vet av en perfekt S-max til deg som står til salgs, eller kommer for salg.

 

Kjekt! Akkurat det der hadde vært genialt. Er jo som sagt "grønn" på Ford, og ingenting er bedre enn god hjelp fra folk som har god peiling på bilen! Takker igjen! ;-)

 

Noe helt annet: Nå kommer jo Mondeo neste år med 4x4.... Hva tror "Fordgjengen"; kommer S-Maxen og med 4x4 litt senere? Er ikke Mondeo og S-Max bygd på samme "plattform"? EN S-Max med 4x4, DET hadde vært den ultimate familiebilen her oppe i Nord! :-)

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som kjøpte en S-Max som nå er snart tre år. Kjøpte den ny, og lille- julaften er den tre år;)

De har nå fire unger, og trengte en stor bil, så det ble S-Max, syv seter. Han ble faktisk anbefalt å kjøpe 115 hesteren, kontra 140 hesteren av selger. Grunnen var at den selvfølgelig var en god del billigere, MEN det Ford anbefalte, var å kjøpe 115 hesteren, og chippe den. Da gir den cirka samme effekt og nm som 140 hesteren gjorde. Det gjorde han også, og er veldig fornøyd med det;)

 

Fikk nylig sistemann i flokken, og ettersom svigerforeldrene hans bor langt oppi nord og de bor her i Bergen, trengte de enda større plass, så nå har de akkurat fått seg en liten henger på litt over 2 meter med lokk som all bagasjen går i:) Merket ikke at hengeren var bakpå engang nå når de kjørte, selv med full henger. Brukte omtrent ikke mer drivstoff heller, så de var kjempefornøyd med det:)

 

Ellers er han storfornøyd med bilen, og har vel ikke vært noen problemer med den så langt heller:) Mener den er kjørt cirka 60.000 km nå.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som kjøpte en S-Max som nå er snart tre år. Kjøpte den ny, og lille- julaften er den tre år;)

De har nå fire unger, og trengte en stor bil, så det ble S-Max, syv seter. Han ble faktisk anbefalt å kjøpe 115 hesteren, kontra 140 hesteren av selger. Grunnen var at den selvfølgelig var en god del billigere, MEN det Ford anbefalte, var å kjøpe 115 hesteren, og chippe den. Da gir den cirka samme effekt og nm som 140 hesteren gjorde. Det gjorde han også, og er veldig fornøyd med det;)

 

Fikk nylig sistemann i flokken, og ettersom svigerforeldrene hans bor langt oppi nord og de bor her i Bergen, trengte de enda større plass, så nå har de akkurat fått seg en liten henger på litt over 2 meter med lokk som all bagasjen går i:) Merket ikke at hengeren var bakpå engang nå når de kjørte, selv med full henger. Brukte omtrent ikke mer drivstoff heller, så de var kjempefornøyd med det:)

 

Ellers er han storfornøyd med bilen, og har vel ikke vært noen problemer med den så langt heller:) Mener den er kjørt cirka 60.000 km nå.

 

Aha! Dette var kjekt å høre! Alltid god info fra de som selv har bilen :-)

Apropo chip; hvor mye koster det å få chipet en Ford TDCI? Hvilke firmaer bør man benytte? Kjenner til chiptuning fra en del kamerater i VW-Audiclub som har fått dette gjort. De brukte ES Tuning i Trondheim (jeg bodde der før), og de var veldig fornøyde med dem, selv om prisen var stiv (mener det kostet rundt 6000.-?).....

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

Aha! Dette var kjekt å høre! Alltid god info fra de som selv har bilen :-)

Apropo chip; hvor mye koster det å få chipet en Ford TDCI? Hvilke firmaer bør man benytte? Kjenner til chiptuning fra en del kamerater i VW-Audiclub som har fått dette gjort. De brukte ES Tuning i Trondheim (jeg bodde der før), og de var veldig fornøyde med dem, selv om prisen var stiv (mener det kostet rundt 6000.-?).....

 

Mener han betalte 4500 kr for å chippe den, hos en lokal forhandler her i Bergen. Transporteren min kostet f.eks 6000 kr å chippe. Varierer litt rundtom:) Men billig forhold til hva det koster i innkjøp av bil med større motor;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Mener han betalte 4500 kr for å chippe den, hos en lokal forhandler her i Bergen. Transporteren min kostet f.eks 6000 kr å chippe. Varierer litt rundtom:) Men billig forhold til hva det koster i innkjøp av bil med større motor;)

 

Pluss på avgifter for og få det lovlig så forsvinner vel prisdifferansen kontra det å kjøpe 140 hesteren..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jaja skal vi plusse på avgiftseffekten for alle bilene innpå her blir det dyrt..

He he, ja samme kan nok sies om bilene inne på VW-Audi sidene... ;-)

 

Men når man først er inne på emnet; hva med f.eks automatkassen til S-Maxen i forhold til dette med chip? Jeg hadde ALDRI funnet på å chippe Tiptronickassen i min Passat. Selvfølgelig kommer det jo an på hvordan man kjører, men mange (deriblandt jeg), har en teori om at chipping fører til skade/ekstra stor belastning på automatkassene, clutchen og at det også kan føre til at topp-pakningen ryker..

Hvordan er dette på Ford? Hvor "gode" er Powershift kassene, sett med "chipøyne", og hvor gode er manuellkassene i forhold?

I Passaten er f.eks 6trinns manuell kjent for å være utrolig kraftig og nesten overdimensjonert, så den tåler "det meste". Derimot er automatkassene i samme bil, fra 2001 til 2005, kjent som utrolig dårlige... Jeg vet, min er byttet..

 

Hvordan er dette på Ford, spesielt på S-Maxen?

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

He he, ja samme kan nok sies om bilene inne på VW-Audi sidene... ;-)

 

Men når man først er inne på emnet; hva med f.eks automatkassen til S-Maxen i forhold til dette med chip? Jeg hadde ALDRI funnet på å chippe Tiptronickassen i min Passat. Selvfølgelig kommer det jo an på hvordan man kjører, men mange (deriblandt jeg), har en teori om at chipping fører til skade/ekstra stor belastning på automatkassene, clutchen og at det også kan føre til at topp-pakningen ryker..

Hvordan er dette på Ford? Hvor "gode" er Powershift kassene, sett med "chipøyne", og hvor gode er manuellkassene i forhold?

I Passaten er f.eks 6trinns manuell kjent for å være utrolig kraftig og nesten overdimensjonert, så den tåler "det meste". Derimot er automatkassene i samme bil, fra 2001 til 2005, kjent som utrolig dårlige... Jeg vet, min er byttet..

 

Hvordan er dette på Ford, spesielt på S-Maxen?

 

På Smax/ Mondeo/ Galaxy er det nesten motsatt. Biler med 2.0tdci og automat kan dra 2000kg, mens på de med 6trinns manuell kan du kun dra 1800kg.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

På Smax/ Mondeo/ Galaxy er det nesten motsatt. Biler med 2.0tdci og automat kan dra 2000kg, mens på de med 6trinns manuell kan du kun dra 1800kg.

Aha! Vel, uansett, jeg holder meg unna chipping. :-)

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

Er ikke svinghjul problem her og da, som på andre biler med "dual mass" svinghjul?

Nettopp slike "ting" jeg og lurer på...

Det jeg er ute etter nemlig, er gode tilbakemeldinger fra de som eier og evt har opplevd problemer med S-Maxen. Det hadde nemlig vært kjekt å vist om eventuelle problemer man bør være obs på, før man evt kjøper bilen..

1997 Yamaha YZF600R

2002 VW Passat 1.9TDI Highline m Tiptronic

2000 VW Golf IV 1.6SRT Highline

Link to comment
Share on other sites

Kjekt! Akkurat det der hadde vært genialt. Er jo som sagt "grønn" på Ford, og ingenting er bedre enn god hjelp fra folk som har god peiling på bilen! Takker igjen! ;-)

 

Noe helt annet: Nå kommer jo Mondeo neste år med 4x4.... Hva tror "Fordgjengen"; kommer S-Maxen og med 4x4 litt senere? Er ikke Mondeo og S-Max bygd på samme "plattform"? EN S-Max med 4x4, DET hadde vært den ultimate familiebilen her oppe i Nord! :-)

 

S-max er annonsert å komme med 4x4 etter hva jeg har hørt :) Jo, jeg tror at S-max og Mondeo har samme plattform.

 

Nåværende Kuga, C-max og focus deler også plattform. Derfor er nåværende kuga meget liten. Kommer forøvring ny Kuga neste år - den blir ordentlig tøff :)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...