martin__nilsen@ Posted July 6, 2012 Posted July 6, 2012 hallo, prøvde å finne en lignende artikkel men ikke noe å se. har en doch motor som har blitt syk olja forsvinner fortere enn jeg rekker å fylle, altså 4 L. på 2 uker sier litt!så jeg har vel skåtta litt og kommi fram til at tetnings ringer burde vel byttes, så er det en bekjent som har nevnt at jeg ikke trenger å ta av toppen for å bytte de, for at jeg skal slippe mere arbeid enn nødvendig spørr jeg her om dere har noe erfaring på å bytte de, åssen man går fram og åssen jobben gjøres mvh Martin.
Christer_Martinsen Posted July 6, 2012 Posted July 6, 2012 (edited) Av erfaring, så pleier ventilstyringene på Dohc motoren å skli ned med tiden. da vil den bruke mye olje. Dette er et særlig problem på eksosventilene, da det er høyere temp her. Det du kan gjøre er å enten ta av toppen og sende den til motorverksted å få skiftet disse, eller få tak i topp fra ca 94 Scorpio med 8v. Da kom Ford med ny pasninger i toppen for styringene. Kan si så mye at det er ikke vits å satse på å bare skifte ventiltetninger når den bruker så mye olje. Dette kan også være stempelringer, evt toppakning, sprekk i topp etc, men sjekk styringene først du. Edited July 6, 2012 by Christer_Martinsen Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4
Fredrik92 Posted July 6, 2012 Posted July 6, 2012 Min brukte 2L på 2-3uker og nå har jeg ikke fylt på leeenge Går i perioder her...Min tikker litt og jeg vet ventil tettningene er ferdig, så du bør nok bytte løftere vist den tikker og ventil tettninger. Dette som er sykdom på dohc motorene.Husk å ikke bruk haynes boken sin beskrivelse på ut/inn montering av topp pga innstillingen på kjedet, altså merke på kam og veivhjul er feil... Den viser 180grader feil på veiv hjulet. Bruk autodata! Sierra 2.0 DOHC prosjekt
Recommended Posts