caan Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 (edited) Hei! Holder på og pusse opp hele bakstillingen på Fiesta'n min og har gjort et forsøk på og lakkere de opp med Rustoleum, og det er ikke slagfast i det hele tatt. Altså, ikke som selger lovte. Prosessen jeg har fulgt er som følger: Sandblåsing -> Wurth Rustomvandler -> Zink Grunning -> Rustoleum. Hva er den optimale måten og gjøre dette på og hvilke produkter har menigheten gode resultater\erfaringer med? Edited June 28, 2012 by caan - Opel Omega 2.0 16V 1994 - Ford Fiesta 1.1L 1982 - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x) - Nissan 200SX S13 1992 (x) - Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 På understellsdeler vil jeg bare anbefale en ting og det er pulverlakkering. Bra finish og mye mer holdbart enn vanlig lakk. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 ENIG!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
caan Posted June 28, 2012 Author Share Posted June 28, 2012 Har gitt det en god mengde med fundering og ser ut til at det er det som er best. Men Fiestan er budsjett-prosjektet mitt, og jeg vet ikke om prisene på pulverlakkering er overkommelig da. Har dere priseksempler og komme med? Min nærmeste mulighet for pulverlakkering er Trondheim, så om noen her inne driver med slikt deromkring og har lyst på arbeid så rop ut! - Opel Omega 2.0 16V 1994 - Ford Fiesta 1.1L 1982 - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x) - Nissan 200SX S13 1992 (x) - Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Greit pulverlakken tåler en del, men det kommer til å ruste igjen. Den er ikke tett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Det beste er å blåse delene, så galvanisere de før pulverlakk. Og pulverlakken er ihvertfall så tett at en ikke trenger å bekymre seg for at rusten kommer tilbake før bilen ender sine dager uansett. Å pulverlakke deler pleier å være ganske rimelig. Vanlig lakk funker også fint, men vil tro holdbarheten er en del bedre med pulverlakk. Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Kan ikke skjønne at det skal kunne vare så lenge på bil. Har fått lakkert en god del rekkverk opp igjennom åra og blir det stående ute kommer rusta med en gang. Bare prime stål holder seg lenger. Stål som skal pulverlakeres og stå ute, galvaniserer vi først. Men har hørt det kan gå å prime stålet før pulverlakk og at det da skal holde, men jeg har aldri vært borti det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Jeg skal og blåse og beskytte en bakstilling og jeg er like blank på dette området... Noen som vet en ca. pris for å blåse en bakstilling? hva koster en pulver lakkering? Noen i Bergen som driver med dette? Får man rimelige blåse apperater til å holde på selv? Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Lakk med go gammeldags hammerslag lakk.. Får et flott resultat og en overflate som tåler svært mye.. Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
caan Posted June 29, 2012 Author Share Posted June 29, 2012 Har fått tips om å prøve Duasolid. Det skulle være holdbare saker. Brukes på lastebilrammer osv. Får prøve det denne gangen, så slipper jeg og planlegge logistikk på sending av deler osv - Opel Omega 2.0 16V 1994 - Ford Fiesta 1.1L 1982 - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x) - Nissan 200SX S13 1992 (x) - Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCR Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Dette er også ett bra produkt til understell.Brukes på lastebil rammer osv... http://www.ppg.com/coatings/selemix/no/Product/Pages/225_Selemix_system.aspx Dette kan kjøpes her http://www.cchristoffersen.no/index.php?option=content&task=view&id=25&Itemid=28 Sierra Cosworth 92 evighetsprosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeH Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Har brukt 2komponent epoxy grunning + topcoat på en del ting etterkvart, ser ut til å holde bra det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 What, er ikke pulverlakk tett?? Da er den jo ubrukelig! Jeg skal sandblåse mine bærebroer nå, og tenkte litt på pulverlakk, men hvis det er sant det som blir sagt her nå så sprøyter jeg dem heller med epoxy og 2k lakk Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 (edited) Hjuloppheng er originalt pulverlakkert.Understellslakken var for øvrig mye mer holdbar på biler fra 70/80 tallet, så seinere begynte man nok med noe billigere og mer miljøvennlige greier.. Edited July 1, 2012 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 (edited) miljøkrava som er i dag gjør til att det meste som funker er blitt ulovlig... er desverre slik att når dei som setter krava til hva som er lov og ikkje tenker kun på sin eigen ting og ikkje på ringvirkninger dette får... men sandblåst eventuelt syrevask og skikkelig grunning og lakk så bør det holde, men skikkelig pulverlakk tåler mer påkjenning, men det eg har sett av pulverlakk i seinere år tåler ikkje så mye som det i sin tid gjorde... og galvanisering anser eg som noe av det mest oppskrytte drittet som finnes... Edited August 4, 2012 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now