SierraCL Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 (edited) Bytta ei hjulbue for noen år sida der sparkelen slipper gang på gang i skjøten. Skjøten er helsveisa, har prøvd sparkel på bart stål og på skikkelig tørr epoxy. Driten slipper hver gang etter noen måneder. Har brukt PPG(?) sparkel. Noen tips? Edited June 25, 2012 by SierraCL Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 PPG har jeg ikke hørt om/noen erfaring med. De fleste produsenter vil ha grunning under iallefall. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 ikkje vanlig med grunning under nei, men heilt reint stål... hva vasker du med før sparkel? er ofte greit med eit lag med glasfibersparkel under først for å få eit underlag til vanlig sparkel. ved bruk av glasfiber og faser sparkel er det spes viktigt å ikkje grunne først da dei har ein tendens til å løsne opp mange typer grunning... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted June 25, 2012 Author Share Posted June 25, 2012 Har vaska med silikonrens eller tynner alt etter hva som har vært tilgjengelig.Får prøve glassfibersparkel i bunn denna gangen da rett på bart stål. Har kun brukt finsparkel før og det er der den går i null den slipper. Jeg får ikke til detta da så det er sikkert noe der au PPG var noe en kyndig anbefalte en gang i tida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 siden du sier den slipper der den går i null-hvor fint papir har du slipt med? trenger ikke noe finere enn 240 før du legger sparkel. Dog dette er en evig diskusjon og forskjellig svar fra hver eneste du spør-men dette er da min metode, jeg gikk ut fra yrkesskola for lakk og kar. for et år sia så mye erfaring skal jeg ikke skryte på meg, men var dette jeg ble lært og praktiserte på flere biler Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Ha på litt syregrunning på bart metall så sitter sparkel på. -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 er det på uorg del den slipper? isåfall kan du prøve med metallrens da det er mye varierende reinheit og kvalitet på stålet i dei. men skal vere nok å vaske med silikonfjerner, og slipe med 180-240 før sparkel som sagt lenger oppi her. glassfiber hjelper lite for den blir ikkje ut mot null egentli. grunning skal vere unødvendigt, menmen trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gran-Mk1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 er det på uorg del den slipper? isåfall kan du prøve med metallrens da det er mye varierende reinheit og kvalitet på stålet i dei. men skal vere nok å vaske med silikonfjerner, og slipe med 180-240 før sparkel som sagt lenger oppi her. glassfiber hjelper lite for den blir ikkje ut mot null egentli. grunning skal vere unødvendigt, menmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 har du prøvd å blande inn herder ?neida.. bytt til en annen type sparkel da vel om denne ikke holder mål. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gran-Mk1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Vask nøye med siliconfjerner eller tynner, så pusser du grundig med 80 korning på papiret, før du sparkler med glassfibersparkel. Deretter kan du gå på med finsparkel som du pusser med 240+ fyller og 400 papir. Så blir det så bra så Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Grunning under sparkel gir klart best motstandsdyktighet mot rust.Finnes det forresten noen grunn til å ikke grunne først? Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gran-Mk1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 (edited) Grunning under sparkel gir klart best motstandsdyktighet mot rust.Finnes det forresten noen grunn til å ikke grunne først? Jeg vil uansett anbefale å pusse skikkelig med 80 korning på papiret der sparkle skal legges, det går seff å ha grunning på etter pussing. Edited June 28, 2012 by Gran-Mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted June 28, 2012 Author Share Posted June 28, 2012 Mange takk for alle svar. Får prøve noen flere varianter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Grunning under sparkel gir klart best motstandsdyktighet mot rust.Finnes det forresten noen grunn til å ikke grunne først? ved bruk av noen grunninger faller sparkel rett av... skal ikkje vere nødvendigt å grunne noe som helst før sparkel, syregrunning er hovedsaklig for heft og er ikkje rusthindrende åleine... men vis du absolut skal grunne så hadde eg klemt på SYRE grunning først og 2k slipefyller oppigjen på, så sparkle etter dette er herdet og matta ned. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now