Truckdriver Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Jeg legger ut denne på dette forumet også, i håp om at noe har noen bedre ide enn meg. I går monterte jeg ny(overhalt) servopumpe på V70en min som jeg kjøpte her. Demontering og montering gikk helt fint. Mens pumpa var av tømte jeg styringa mest mulig for olje for å få den skiftet. Jeg fylte selvsagt på ny olje før jeg begynte å styre og slå på motoren. Ulyden som var på gammelpumpa er selvsagt borte nå, men styringa er tung og indikerer at servoen ikke fungerer helt bra. Jeg har vridd styringa fra utslag til utslag mange ganger for å få luft ut, og kan ikke se noe mer luftbobler i olja lenger. Jeg lot til og med bilen stå over natta til i dag i tilfelle det kunne være for mye luft i olja. Men ingen forskjell i dag.Noen som har vært borti noe lignende, eller har en ide om hva som kan være galt? Jeg har nettop sendt mail til Fcpgroton og informert de om dette, men får jo selvsagt ikke svar med en gang. Jeg holder på å gjøre bilen klar for salg, så et slikt ekstraproblem som dette passer jo selvsagt dårlig. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akselander Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Ikke umulig at noe er gjort feil under overhaling.. Men du er trygg på at monteringen gikk som det skulle mtp trykk og retur? '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 14, 2012 Author Share Posted June 14, 2012 Ja det går ikke å koble feil. Forsyninga til pumpa er rett fra tanken, da tanken er festet i pumpa. Trykkside til tannstang er skrukobling, og retur fra tannstang er vanlig slange på nippel.Har fått tips om at det kan vær o-ringene i ventilen i tannstanga som ikke har tålt ny servoolje - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akselander Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Hmm.. Ikke usannsynlig at flow gjennom tannstanga er problemet nei.Meget mulig at det er årsaken til at pumpa tok kvelden også faktisk.. Kan ikke akkurat si jeg har peiling på servo, men hydraulikk er hydraulikk.Er alt montert riktig og (pumpa er satt sammen riktig) er nok neste steget å skjekke diverse ventiler i systemet. Hvordan var rattet før du bytta? Blitt tyngre etter montering? '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 14, 2012 Author Share Posted June 14, 2012 Hvordan var rattet før du bytta? Blitt tyngre etter montering?Helt fint med den gamle pumpa som hadde ulyd. At den ble tyngre er det som er problemet nå. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
olemartin1 Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 (edited) jeg ville tru den pumpa du har kjøpt ikke leverer nok trykk iforhold til en ny orgianl en.. jeg har opplevd mye rart som sies at det skal passe, også når du kommer til resultatet så er det enten defekt, passer ikke, osv osv.. med andre ord, jeg hadde kjøpt ny fra volvo eller en annen plass som leverer pumpe av forhandlere her i norge, da det er lettere og sende i retur vis de også ikke virker.. eks romnes/mekonomen/meca... og vis det ikke kommer noen lyd fra pumpa lengre så har du nok fått ut all luft i systemet.. mvhole marti Edited June 15, 2012 by olemartin1 FORD ESCORT MK2 COSWORTH Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Så lenge du ikke har brukt HELT feil olje (Vanlig servoolje - DX III er riktig) er det liten tvil om at det er feil på den nye pumpa.. Disse er ALDRI vanskelige å lufte, og som du sier kan ikke kobles feil.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsiaman Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Har aldri fyllt Dexron III på servoolje sålenge jeg har jobbet som volvo mekaniker. Hvorvidt det har noe å si vet jeg ikke, men verdt å prøve. Du kan eventuelt bytte tilbake til den gamle og se om problemet er der fortsatt. Da utelukker jo du ting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 Har hatt en kjøretur med bilen i dag igjen. Og nå har det faktisk begynt å bli ulyd i nypumpa Jeg fikk tips på VCCN om at det kan være tetningene i styreventilen, som ligger i tannstanga. Disse kan vistnok reagere på ny olje Det skal vist finnes overhalingskit, men uvisst hvor. Deffekte tetninger der kan vist være skadelig for pumpa også.Olja jeg har brukt er Dexron spesielt beregna for servo. Grønn av farge, men den lukter og føles som ei vanlig rød DX olje. Jeg har også liggende 2 liter med vanlig DX3 olje jeg har tenkt å prøve med. Edit:Har lite lyst å bytte til gammelpumpa bare for å gjøre det. Da jeg må av med reimhjulet igjen.Har du vært borti problemer med tetninger i tannstang på disse bilene da Larsiaman? Forresten første type V70, fra 97, det er snakk om her. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 må ikke blande grønn og rød Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 16, 2012 Author Share Posted June 16, 2012 Ok, kan være det som er galt da? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 Alle S/V70 -00 har rød DX III olje på servoen. Volvo hadde rød servo olje på alle bilene opp til en gang på 2000 tallet, da ble den grønn. Den røde oljen er Dextron III, den grønne vet jeg ikke spesifikasjonene på men det er nok noe Ford greier.. Man KAN bruke den grønne på eldre biler, men biler som har grønn olje originalt skal ikke ha rød. Men som det ble skrevet lenger oppe her så bør de ikke blandes. Var olja på servoen rød fra før ville jeg fortsatt med DX III olje. Det hender at tannstengene tar kvelden på disse bilene, men har aldri opplevd at det skjer i forbindelse med oljeskift på tannstanga.. Og hvis pakninger reagerer på oljen synes jeg det er rart at det skjedde med en gang. Slike reaksjoner kommer som regel etter litt tid.. Mener fremdeles det er pumpen din som er problemet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 16, 2012 Author Share Posted June 16, 2012 Skal prøve å få tak i ei brukt pumpe fra en kompis. Vet ikke hvilken farge det var på olja, da den som var der var mer svart enn noen andre farger Skal uansett bytte til rød olje. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
A-Karlsen Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Vi har hatt denne diskusjonen på jobben og henvendte oss til volvo norge og ford norge. Fikk helt like svar som lyder så her: Rød olje skal ikke brukes på biler som skal ha grønn olje. Grønn olje kan du bruke på begge typer anlegg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted June 19, 2012 Share Posted June 19, 2012 Vi har hatt denne diskusjonen på jobben og henvendte oss til volvo norge og ford norge. Fikk helt like svar som lyder så her: Rød olje skal ikke brukes på biler som skal ha grønn olje. Grønn olje kan du bruke på begge typer anlegg. Det var vel det jeg også skrev ..sa de noe om at oljene ikke skal blandes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 fikk feil helt feil olje på en som hadde grønn. helte på litt rød det var nok til at det ble ulyd i servoen. måtte flushe systemet med ny grønn olje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now