Cosworth_ftw Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 (edited) Har merket nytt av året at motoren ikke får bensinkutt i nedoverbakke når jeg slipper pedalen ,noe den gjorde før,men istedet går ganske rikt.Kanskje rundt 12-13Hva er normalt? skal ikke være sånn hvertfall og AFR danser egentlig ganske mye rundt på vanlig kjøring ,alt etter hvilken dag og temp den harItillegg fjusker det NOEN ganger som fan på pådrag,som har begynt i det siste, og ALLTID på 1.gir. Klarer ikke tenningsanlegget henge med ? Edited June 14, 2012 by Cosworth_ftw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Du skal ha bensinkutt på motorbrems.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 På motorbrems skal gasspjeldet være helt lukket, du skal ha vakum på måleren og høy afr. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Mulig spjeldet ikke lukker seg helt eller at tps ikke viser lukket spjeld.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Eller at du har en lekasje etter spjeldet.Utligner vakumet på innsuget = ingen vakum på btr.Lekk ved pådrag= feil trykk til map = host hark smell. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 Hmm.Har skrudd på den tpsen no ørten ganger, på flere måter.kan noen gi meg den leksen en gang til Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Er du sikker på at tenningsanlegg er i orden; batteripoler strammet til, etc? 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 Skal se på det idag, men då har det isåfall skjedd over natten Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Hmm.Har skrudd på den tpsen no ørten ganger, på flere måter.kan noen gi meg den leksen en gang til Du skal ikke skru på den ørten ganger. Holder med en gang ellers er det noe annet som er feil.http://bigturbo.co.uk/ under sensors.Spenninga skal være 0 + noen mV ved lukket spjeld og 5 - noen mV ved åpent spjeld. Linjært derimellom. (vis du har L6/8, og det har vel du?)Signalet har du på den midterste pinnen på TPS/ pinne 17 på ECU.Kan og være lurt og ohme ledningene mellom ecu og tps på forhånd så du veit at det er iorden, ellers vil spenningen forandre seg etter tempratur, vibrasjoner osv og det blir håpløst. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Linjært derimellom. (vis du har L6/8, og det har vel du?)Jeg er kanskje litt pirkete, men signalet er egentlig ikke linjært i forhold til spjedlåpningen Men i forhold til feilsøkning kan vi for enkelhets skyld kalle signalet linjært, selv om det vel egentlig er logaritmisk. Jeg vil tro at mangel av bensinkutt mest sansynlig skyldes feil i TPS signalet som nevnt over, eller feil på map signalet. Sistnevnte kan skyldes alt fra feil på selve sensoren til feil pga lekkasjer, eventuelt feil med chip(?).AFR på 12-13 på motorbrems er ganske feit selv om motorbrems ikke fungerer, men det kan skyldes noe så enkelt som chip som er unøyaktig på lav belastning. Det er ikke så mye feil i bensinmenge som skal til på motorbrems for å få så feit blanding. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 L8 jaTakk for hjelper. Skal prøve å måle tpsen en gang til når jeg får anledning. Chip er jeg veldig sikker på det ikke er da motorbrems har virket før og null fjusk utenom på 1.gir hvor jeg har slete en del med det.Systemet er trykktestet på 2bar ,det boblet litt ved tomgangsregulatorskruen, nok til at jeg må bytte den det?Mapsensor er trykktestet, men skulle tatt å prøvd med en annen som jeg vet virker. Skal det ligge ganske gjevnt på 14.7 ved normal kjøring? Siden min er ganske opp å ned til tider utenom ved fullt pådrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Hva er mye opp og ned da? 12-15 går fint. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Du skulle absolutt fått noen kyndige til å sett litt på den bilen din.Er veldig tungvint og tidkrevende for deg å gjøre det slik som dette.En med litt erfaring ser veldig raskt om det er riktig på en liten kjøretur. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 12-17,18 no seinest.Joa du har rett, det skal jeg tommy_w skal ta en kikk , men det passer ikke akkurat no. så tenkte jeg bare måtte høre her siden den har vært rar i det siste og gikk helt på trynet igår! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 L8 jaTakk for hjelper. Skal prøve å måle tpsen en gang til når jeg får anledning. Chip er jeg veldig sikker på det ikke er da motorbrems har virket før og null fjusk utenom på 1.gir hvor jeg har slete en del med det.Systemet er trykktestet på 2bar ,det boblet litt ved tomgangsregulatorskruen, nok til at jeg må bytte den det?Mapsensor er trykktestet, men skulle tatt å prøvd med en annen som jeg vet virker. Skal det ligge ganske gjevnt på 14.7 ved normal kjøring? Siden min er ganske opp å ned til tider utenom ved fullt pådrag.Det er gledelig å se at stadig flere trykktester, men man skal ikke bli fanatisk og forvente 100% tett system heller. Hvis man ser på ladetrykksmåleren og denne bruker en plass mellom 45-60 sekunder på å returnere til 0 når du stenger lufttilførselen så er det godt nok. Hvis viseren faller til 0 på 15-30 sekunder, da kan man gjøre en innsats. Her ser du i praksis problemet med bredbandslambda, forventningene overgår det man i praksis kan klare, og man begynner å bekymre seg. Slikt utstyr bør derfor først monteres på bruksbilen slik at man blir kjent med hvordan utstyret i praksis fungerer på en pålitelig, driftsikker og 100% korrekt mappet originalbil. Jeg vet om flere som har gjort dette og begynt å kritisere originalmappingen. Da er man på ville veier og hvordan kan man da vurdere hva som er korrekt oppførsel fra bremdbandslambda når den settes i en gammel Cosworth med delvis tilfeldig oppsett? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 Haha, der har du akkurat grunnen til at jeg IKKE vil ha BBL på bruksbilen Den vil skape missnøye og fortvilelse over orginal justering mer enn noe annet... - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 (edited) .. Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 (edited) Haha, der har du akkurat grunnen til at jeg IKKE vil ha BBL på bruksbilen Den vil skape missnøye og fortvilelse over orginal justering mer enn noe annet... Hehe, det kan du si, men over tid vil man bli vant til hvordan måleren oppfører seg og da blir det mye enklere å forholde seg til den når man setter den i "lekebilen." Jeg synes iallefall at det var nyttig. Her ett eksempel på en forvirret eier: Edited June 16, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 16, 2012 Author Share Posted June 16, 2012 justert på den manuelle tomgansregulatoren/ skruen på undersiden som slipper luft forbi gass-spjellet? JA! litt ut,hvordan det? Regulatoren er sveist og ikke ibruk da den lakk som en sil Jeg vet om flere som har gjort dette og begynt å kritisere originalmappingen. Da er man på ville veier og hvordan kan man da vurdere hva som er korrekt oppførsel fra bremdbandslambda når den settes i en gammel Cosworth med delvis tilfeldig oppsett? Oppsettet var ikke helt på ville veier da. For utenom omsveist plenum og større dyser var det ment å være identisk med det oppsettet var før overhaling,med 8:1 VELL OG MERKE. Med mindre noe ble gjort etter tommy solgte så var det vel du? og han som mixet det sammen og det funket jo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 Oppsettet var ikke helt på ville veier da. For utenom omsveist plenum og større dyser var det ment å være identisk med det oppsettet var før overhaling,med 8:1 VELL OG MERKE. Med mindre noe ble gjort etter tommy solgte så var det vel du? og han som mixet det sammen og det funket jo Det jeg menet av at hvis man kritiserer en helt original og ny bil på grunn av at man ikke er enig i det bredbandslambda viser, da er men på ville veier. Tommy kunne ikke lade mer enn 1,3 BAR pga at motoren tok inn så mye luft at grønndysene ikke hang med og sendte AFR oppover.Han presterte likevel 142,86 km/t på 201 M. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 16, 2012 Author Share Posted June 16, 2012 Ok , hadde ikke BBL når jeg tok over men måleren viste minst 1.8 bar og det fungerte bra.Var sikkert likte før det takket for seg då Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 JA! litt ut,hvordan det? Regulatoren er sveist og ikke ibruk da den lakk som en sil jeg koblet ut den automatiske og justerte litt opp den manuelle tomgangen på min. om jeg hadde motorbrems under 4000rpm så hente det at jeg hadde under 13afr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted June 17, 2012 Author Share Posted June 17, 2012 Nappet av kontakten til tps for å prøve ,og bilen gikk som en kule. Men så fjusket det etterhvert innimellom, overlegent på1. Gir . Afr var fortsatt bra på pådrag men hvor ille er det å kjøre uten tps? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now