Jump to content

Diskusjonstråden om egenskaper på bane!


2.8i TIC

Recommended Posts

ut fra egen erfaring så er mere negativ camber første bud.

og deretter anti dive og et panhard stag eller noe annet som stiver opp bakakselen sideveis.

bortsett fra det så syntes jeg gule foringer og det originale bilstein understellet fungerer greit. :P

men alltid rom for forbedringer ;)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

plenty of caster

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal til for at bilen skal fungere best mulig på bane, ss2 osv.

 

Dette blir vanskelig å besvare..... Best mulig? Først og fremst nevner du to totalt ulike baner som krever ulikt oppsett. For det annet må du presisere hva du mener med "best mulig". Skal du holde deg innenfor rammen av orginaldeler/ RS- deler, noe modifisering eller full modifisering? Og best mulig- vil det inbefatte å bli norges raskeste Capri rundt Våler, Rudskogen og ACR? Eller at det skal gå "litt fort"?

 

Med et orginal-oppsett kommer 2.8i med greie innspill, bortsett fra at du skal velge hardere foringer.Caster er også et godt forslag, og personlig foreslår jeg compression struts for å holde forhjula på plass og å kunne justere inn noe mer caster. Du vil komme et langt stykke med et modifisert orginaloppsett, men det blir langtfra "best mulig".

 

Best mulig til banekjøring: i det legger jeg å benytte et komplett understell fra de raskeste GT og prototypene i samme vektklasse som Caprien- helst etter å ha slanket den ned til 850 kg. Med andre ord; kast hele Capri- understellet. Best mulig i SS2; kopier det mestvinnende autoslalom- oppsettet i historien, og du er der. Finnes mye litteratur om dette.

 

Skal du ha ytelse i understellet og du vil bygge det selv anbefaler jeg å lese, lese, lese og lese. Deretter bygge.

Med en vekt på ca. 1 tonn (eller mer?) er det saloon car racing som er aktuellt. Og da gjelder det å ikke henge seg opp i klasseregler som f.eks i standardvogn- mesterskapene, men heller se på "unlimited"- regler. Det hele ender ut i det samme som et motorbygge: Hvor stort er budsjettet?

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Flotte innspill...

 

For min del da så er det kjøring fort rundt bane, ingen drifting som er planen..

På min nå så har jeg polyforinger i hele understell, bilstein dempere og coilover med ukjent hardhet. Single 60mm bladfjører og org mk1 2link med harde foringer.

Men vurderer å oppgradere til Gaz full justerbare coilover foran og dempere bak, selvsagt montere på A stag til bladfjør/bakaksel.

For å få hente ut noe særlig mer bør jeg altså få på compressiob struts samt øke casteren?

 

Nå så er det my camber, noe forslag på hvor mange grader camberen bør være på ca?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal du kjøre gate, så hold deg på ca. 2 grader camber. 3-4 til bane; det må prøves ut hva som er optimalt mhp. Dekk, kjørestil o.a.

 

Du må ikke finne på å kjøpe GAZ coilovere.

 

Jeg antar du har blåbein foran? Du skal beholde dem og ENTEN ha harde korte Bilstein (tror det er det som sitter i) ELLER justerbare AVO eventuellt GAZ innstatser i dem. (Jeg har mine tvil til GAZ innsatsene etter å ha opplevd litt av hva de andre "High end" coil- over greine til GAZ er gode for, men det gjenstår å se....)

 

På dem skal du ha fjører 400- 600 pund.

 

Du kan etterhvert vurdere å oppgradere demperne bak. F. eks RS- spec Escort eller Capri Bilstein. Eventuellt monotube AVO om du skal gå hele veien.

Jeg vil også anbefale et langt, under bakaksel, horisontalt og square panhard stag for å holde akselen på plass. (A- arm kittet forværrer noen av bladfjørenes allerede innebygde mangler...)

 

 

Ja, compression struts er påkrevd.

 

Jeg jobber mye med understell om dagen og kommer til å få inn endel AVO dempere og coilovers iløpet av året. Jeg stiller gjerne opp og bygger sammen et understell for deg.

 

MVH RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, som Caprimaniac skriver bør helle orginal understellet forkastes om man vil bygge en skikkelig racerbil av caprien.

Men om jeg forstår spørsmålet ditt riktig er det å modifisere det orginale understellet for best mulig allround performance som er aktuelt.

 

På "orginalt" understell vil jeg anbefale og bruke nylon eller polyrace (like harde som nylon men er en slags plast) foringer i hele understellet, vanlig poly er for mykt og er i noen tilfeler mykere enn de orginale foringene.

 

Front:

Antidive på stabstagg forran og staget bør være fra 2,8i (24mm) eller vanlig 2,0s (22mm)

Blåbein med korte bilstein 300/70 dempere og coilover fjærer, om forakselvekt er ca. 550-600kg (med fører) er 450pund fjører bra på bane men litt stivt på vei, 300-350pund gir bra komfort på vei og funger greit på bane.

 

Justerbare støtdemper topper som justeres til ca. 2,5-3grader negativ camber og noe ekstra caster, jeg bruker vanlige eksentriske topper men disse krever noe justering av infestningspunkter i karoseriet for og få nok camber når man vill legge på mer caster også, har sett att k-sport (GS bildeler) har justerbare støtdempertopper som enkelt kan tilpasses capri`n og hvor man kan juster både caster og camber enkelt.

 

Kort styring og ca. 0 i spissing, eller litt toe out.

 

Bak:

Singelblade fjærer og om man har de 60mm brede må man være sikker på at det ikke er for stive (fikk tak i noen en gang som var alt for stive, disse var kanskje fra escort mkIII ekspress vet ikke om det stemmer men uansett ble bilen søppel å kjøre) Ikke hardere en 136pund mener jeg er et godt valg. 2" senkeklosser eller decambering av fjærene er ett must.

 

Gule bilstein sport til capri, eller som jeg har gule bilstein sport til taunus (disse er noe hardere og kortere, men må bygges om i øvere innfestning)

 

2 link til mkI er gull, og fungerer godt med myke polyforinger.

 

Aksel locationkitt er og et must.

 

om man tørr kan det og anbefales og justere bakakselen så bakhjula har ca. 0,5-1 grad negativ camber, dette hjelper sykt mye på dekslitasje ved bankjøring.

 

Vekt justering:

Å veie bilen for og kontrolere hvor mye vekt vært hjul bærer når du sitter i bilen raceredy, for så og flytte bateri og ligneden tunge ting i bilen for og oppnå best mulig vektfordeling på hjula er avgjørende for ett godt resultat.

 

Disse modifiseringer er tilnærmet bolton og kan gi en temelig rask bil for lite penger, jeg kjører med et slikt oppsett og er svært fornøyd med hva dette presterer.

Link to comment
Share on other sites

Snakker om 850kg-1000kg på en Capri banebil hvordan er det mulig og få til?

 

Vekten på bilen deres hva er den?

 

Veide min og den var 600kg fremme og 500kr bak med full tank uten fører....

 

2.0L cosworth motor, glassfiber frontplate, skjermer, og panser.

 

Kjørte med dette fremme:

2,8i blåbein, antidiveplate, 220L fjører

 

Bak 2,8i singel fjører, 2link og a arm kitt.

 

Synes det funket bra og bilen var veldi lettkjørt... Kjente godt når du hadde grep...

 

Kjørte sist med compressionstruts coilovers fremme.

Uten stabstag, og ikke tatt skikkelig hjulstiling da var bilen sinsyk understyrt. Men har tro på at den skal bli bedre med stabstag og hjulstiling. hehehe...

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...