Jump to content

Turbonetics e46 vs Garrett gt3071r


azorpro

Recommended Posts

10.50mm løft ja. Håper du har dobble fjører og porting som realiserer det potensialet? Ventillommer selvfølgelig?

 

MAD-kammen (innsug) som ga cossie-rich på passionford-forumet 480hk på std topp, var også "svær" i forhold til de orginale, tydeligvis mye løft i den kammen. Det er bra sålenge fjørene holder :)

 

Så skal det sies at 480hk i England er...?

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

10.50mm løft ja. Håper du har dobble fjører og porting som realiserer det potensialet? Ventillommer selvfølgelig?

 

MAD-kammen (innsug) som ga cossie-rich på passionford-forumet 480hk på std topp, var også "svær" i forhold til de orginale, tydeligvis mye løft i den kammen. Det er bra sålenge fjørene holder :)

 

Så skal det sies at 480hk i England er...?

Jeg er ganske sikker på at ind/ud manifolde og kamaksler er meget overset i cosworth miljøet, hvor ladetryk altid har været den nemme vej til mange hk.

 

Og det skyltes jo nok både at stage 3 kittet virker ganske godt for billige penge,tunerne i england hovedesaligt costumbygger 450++ hk motore og at der ikke er meget plads til andre kamaksler på en std motor.

Link to comment
Share on other sites

Høykomp. gutta fokuserer bare på alle hestene og overser vanligvis dreiemomentet totalt. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Høykomp. gutta fokuserer bare på alle hestene og overser vanligvis dreiemomentet totalt. :(

Lav komp overser moment forløb.

 

Sidste høj komp cos vi rullede smed ca 560nm på en stor turbo ved bare 1,47bar så hvad er overset ? Og den kommer til at lade meget mere, han overvejer endda meget en GTX35

Link to comment
Share on other sites

Lav komp overser moment forløb.

 

Sidste høj komp cos vi rullede smed ca 560nm på en stor turbo ved bare 1,47bar så hvad er overset ? Og den kommer til at lade meget mere, han overvejer endda meget en GTX35

Hmm!

 

Vanligvis alt annet enn max tallene. -_-

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra det også er derfor at lav gearing er foretrukne valg, for at holde lav komp motore oppe i omdr så de altid er onboost,

 

Valget kunne jo også være standart 3,64 gearing og en effektiv motor der yder en del NA hk op til hvor ladetrykket tager over. Min kammarts escort laver de 538hk på 8,5:1 og shell vpower 99oktan. Og det er til dato den mest imponerende motor jeg har set fra cosworth. Selv ved max omdr lød den som den bare kunne blive ved hele dagen.

 

Men der er mange måder at bygge på. Men i dansk trafik har jeg ikke hørt eller set en cosworth lav komp virke godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å motsi denne type argumentasjon.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å motsi denne type argumentasjon.

Vi behøver heldigvis aldrig at blive enige, det er altid godt at have forskellige meninger og holdninger

Det sjove er at vi snakker udregnet kompression. Og ikke dynamisk, i teorien så kan en lav komp med godt flow have højere dynamisk kompression, end feks en høj komp med lav flow.

 

Men en høj komp motor skal have høj flow dele ellers køre den netop varm, igen da højere kompression giver mere varme, og det kræver mere af alt.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Vi behøver heldigvis aldrig at blive enige, det er altid godt at have forskellige meninger og holdninger

Det sjove er at vi snakker udregnet kompression. Og ikke dynamisk, i teorien så kan en lav komp med godt flow have højere dynamisk kompression, end feks en høj komp med lav flow.

 

Men en høj komp motor skal have høj flow dele ellers køre den netop varm, igen da højere kompression giver mere varme, og det kræver mere af alt.

Akkurat det er vi helt enig om og derfor leverer vanligvis høykomp.motorer betydelig mindre dreiemoment enn lavkompmotorer med samme toppeffekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det er vi helt enig om og derfor leverer vanligvis høykomp.motorer betydelig mindre dreiemoment enn lavkompmotorer med samme toppeffekt.

 

hvis det måtte offentligtgøres så kunne jeg skaffe parpire på 976hk høj komp cos med 8,5 og vilde specs. men det er ikke tilladt. den smadrede en custom bygget sellholms gearkasse til dhb for et par uger siden da den skulle varme dæk op. det er dog ikke på tank benzin mere. men ethanol.

 

momentet skal nok komme på min kammarts escort, 560nm er langt fra dårligt i min verden. men den er ved at blive bygget med ny top, større ventiler og piper cos2158 og større eksost. den skal køre over 2bar. vi forventer at effekten forøges med ca 5% for hver 0,1bar fra de 1,5 bar og op. men nu må vi se. den køre allerde sekventiel gearkasse nu. 2. gear er ca 120km/t ved 7500omdr og topfart i 5 gear er ca 220kmt ved ca 6000omdr motoren er limiteret til ca 8500omdr.

 

den anden høj komp jeg kender med 9,2:1 køre ca 350-360hk ved 1,4bar dog med en std t34 turbo, hvor den nok havde været mere tilfreds med en GT lader.

 

men der kan også være fordele ved lavere moment bare med et bedre forløb, da en 4x4 bil netop har dens drivline imod sig.

Link to comment
Share on other sites

da min kammarat kom hjem efter at have lavet 540hk blev toppen hevet af i arrigskab, den venter på at blive samlet igen, med ny top etc. så ved det ikke.

 

escorten med 976hk ved jeg heller ikke tiden på da gearkassen døde til opvarmning. den lavede med en tidligere motor 9,6 tider på 402 M

 

en gammel video

det var inden han fik sekvientiel gearkasse mener jeg.
Link to comment
Share on other sites

godt over 500nm er ikke så veldig uvanlig på lavkomp og steg 3. etter jeg senket kompen ytterligere og oppdaget at bilen faktisk bare ble bedre så ser jeg ingen grunn til å øke kompen så lenge jeg ikke skal kjøre wrc eller tilsvarende.

eneste negative er at forbruket har gått opp.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Man kan beregne 200 NM fra en 4V 2,0L sugemotor og så øker dette 20 Nm hver gang man øker ladetrykket 0,1 BAR.

 

Hovedforklaringen til det økte forbruket er at du fremdeles kjører chip tilpasset original komp. om med "hemmelig" tenningskurve.

 

Med tenningskurve tilpasset lavkomp. så tar du i praksis inn igjen forbruket og dreiemoment og effekt øker kraftig. Bare vent å se. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvis det måtte offentligtgøres så kunne jeg skaffe parpire på 976hk høj komp cos med 8,5 og vilde specs. men det er ikke tilladt. den smadrede en custom bygget sellholms gearkasse til dhb for et par uger siden da den skulle varme dæk op. det er dog ikke på tank benzin mere. men ethanol.

 

momentet skal nok komme på min kammarts escort, 560nm er langt fra dårligt i min verden. men den er ved at blive bygget med ny top, større ventiler og piper cos2158 og større eksost. den skal køre over 2bar. vi forventer at effekten forøges med ca 5% for hver 0,1bar fra de 1,5 bar og op. men nu må vi se. den køre allerde sekventiel gearkasse nu. 2. gear er ca 120km/t ved 7500omdr og topfart i 5 gear er ca 220kmt ved ca 6000omdr motoren er limiteret til ca 8500omdr.

 

den anden høj komp jeg kender med 9,2:1 køre ca 350-360hk ved 1,4bar dog med en std t34 turbo, hvor den nok havde været mere tilfreds med en GT lader.

 

men der kan også være fordele ved lavere moment bare med et bedre forløb, da en 4x4 bil netop har dens drivline imod sig.

 

976 hk...........Det er helt sikkert den grønne mk2 escorten det. :ph34r:

 

hva gjør disse bilene på 201 og 402m? helst på upreppet bane?

 

Upreppet bane??????????? 402 meter med blårøyk............ :whistling:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

den anden høj komp jeg kender med 9,2:1 køre ca 350-360hk ved 1,4bar dog med en std t34 turbo,.

Hvilket drivstoff kjører han?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket drivstoff kjører han?

Vpower 99oktan

 

Og siemens 790ml dysser hvis jeg ikke husker helt forkert. Den fungere fint.

 

Det er accralite wrc stempler fra burtonpower den køre med.

 

godt over 500nm er ikke så veldig uvanlig på lavkomp og steg 3. etter jeg senket kompen ytterligere og oppdaget at bilen faktisk bare ble bedre så ser jeg ingen grunn til å øke kompen så lenge jeg ikke skal kjøre wrc eller tilsvarende.

eneste negative er at forbruket har gått opp.

 

Med korrekte målinger har jeg endnu ikke set en stage 3 bil lave 500nm eller over. Her snakker vi 1,8bar faldne til ca 1,5 på std motor med t34.

 

Der kan snydes ved at få ladetryk meget tidligt. Men på høj effekt så vil der nok være unødig stress på motoren.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Vpower 99oktan

 

Og siemens 790ml dysser hvis jeg ikke husker helt forkert. Den fungere fint.

 

Det er accralite wrc stempler fra burtonpower den køre med.

"Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som oftest det."

Enten er det gjort betydelig mer med oppsettet enn det du forteller eller så er dette ett eksempel på det ovennevnte ordtaket.

 

Påstår du virkelig at det er en god idé å ta en vanlig "steg 3" trimmet T35 Escort Cosworth, øke komprsjonsforholdet fra 8,0:1 - 9,2:1, og lade 1,4 BAR for så å ta ut 355 hk på pumpebensin?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

her er en escort T25 ombygget med P8 og T34 turbo. Effektogmomentkurve.jpg

 

Ladetrykkurve.jpg

 

her er bilen med

9,2 wrc accralite stempler

bd14 indsugning kamaksel og bd10 ud ( ikke det bedste kombo af kamaksler med det var valget )

svensk indsug

rs 500 ic

t34 (den skulle have kørt med opplinger eksostmanifold, turbosmart 2 ladetryksstyring og en GT3076 turbo men min kammarat solgte den før den blev bygget færdig, men jeg ved hvem der mapper den og ham der ejer bilen nu)

2wd eksost manifold

den øverste linje er pga bilen fik en anden costum eksostmanifold i rustfri stål, der blev ikke ændret map eller ladetryk

ladetryk 1,4bar

IMAG0306.jpg

 

men hvis man har en std motor med 8:1 komp der virker så nej, jeg ville ikke gå efter at bygge en 9,2 motor.

 

hvis jeg skulle bygge en god standart stage 3 motor ville den være med

 

anden eksostmanifold (opplinger virker faktisk meget solid, den virker til at være meget solid og koster 4-5000kr

 

hart ligne indsugning

 

AB07 kamaksler (men har faktisk kikket en del på piper 285HT kamaksler)

 

turboen er op til fantasien. GTX virker til at være for stor til 330-350hk med mindre vi snakker GTX28 som køre med T25 flance. ved ikke om den kan bygges på et cosworth style eksosthus.

 

begge biler køre shell Vpower 99 oktan

 

tror faktisk jeg er den eneste der køre 95oktan på en cosworth her i danmark, om ikke andet hvad jeg har kenskab til, og min skal ikke lave mere effekt end hvad 95oktan tillader.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Takk for info, men det virker unødvendig å legge ut såpass mye tid, penger og arbeid for så liten forbedring av resultatet - bare for å kjøre høykomp.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

den blev bygget for at lave 400-450hk

 

men den nye ejer havde ikke behovet.

 

lav komp giver den ulæmpe at ved langsom eller køkørsel brænder den ikke rent, så tændrør soder til. har en kammarat der aldrig går tilbage til lavkomp af den årsag.

 

men hvis du kikker på det helt store billede så er det ganske få bilejere med ca 50%+effektforøgelse der ligger faktiske grafer op.

 

ofte er der tale om "røvballe hk" altså anslået effekt. og jo højere effekt jo mere anslået effekt. prøv feks at få troværdige effektparpire fra skyline og supra folk, det er næsten en umulighed.

 

Takk for info, men det virker unødvendig å legge ut såpass mye tid, penger og arbeid for så liten forbedring av resultatet - bare for å kjøre høykomp.

 

potientialet i en høj komp motor er der, og den er ganske overset. så beviserne på at man faktisk kan bygge en med god succes er der. mange vælger bare at gå den anden vej. men det er ikke umuligt, og behøver ikke at koste flere penge.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...