azorpro Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Hei.Jeg kjører med Turbonetics e46 nå, og synes den lader veldig seint. Har sett litt på andre turboer, men er litt usikker på hvilken jeg skal ha. Er på utkikk etter en turbo som lader så tidlig som mulig. Har MSD tenning og svarte dyser og chip. Resten er orginalt. Chipen skal være en pukkelrygg 420, som er laget for dette oppsettet. Hvordan blir det da hvis jeg bytter turbo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 3071 burde funke fint! den er kjapp og brutal The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 (edited) E46 er og har alltid vært ett dårlig/elendig valg til Cosworth. Dyktige motorbyggere velger den dag i dag T34-A/R0,55 turboen som funker godt til rundt 400 hk. Fullsize GARRETT GT3071R-A/R0,63 med 60 mm turbinhjul er en moderne T34 og jeg har tilgode å høre om eller se noen som ikke har fått godt resultat med en slik turbo.For enda høyere effekter vil jeg foreslå at GTX3071R-A/R0,82 vurderes. Edited June 11, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 (edited) Det spørs også hvilken effekt du ønsker. Effekt er en loop som aldri slutter; så mål må settes og motor må bygges deretter. Hjelper lite med en GT3071r.63 om man kjører den rett i surge og/eller makser luftkapasiteten på høyt turtall. GTX3071r.82 er egentlig bare et alternativ dersom du vil ha mer effekt enn gt'en leverer - priset deretter. Da må du ha større dyser etcetc i tillegg.Du bør også ha anti-surge kompressorhus på en slik turbo. Som ren erstatning til E46en vil gt3071r.63 være en fantastisk oppgradering - både på spoolup og eventuell toppeffekt. Dette er en mye mer effektiv turbo i det sjiktet kontra e46. Hvis du klarer å holde deg å ikke "lade maks", så vil virkningsgraden på GT30en være utrolig bra, og motoren lever et godt liv med lite baktrykk (motorbrems). Når alt kommer til alt handler det om hva bilen skal brukes til. Edited June 13, 2012 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 (edited) Nå leste jeg nettopp at gtx serien er plaget med surge på cosworth så det gjør den rimelig uaktuell i mine øyne.. Årsaken skal være at det er ca samme mismatch mellom kompressor og turbin som gt35, og den vet vi jo hvordan er.. gtx3076 er spesielt fæl, gtx3071 er bedre. Alt i følge tester gjort av Harvey Gibbs.. Edited June 13, 2012 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Nå leste jeg nettopp at gtx serien er plaget med surge på cosworth så det gjør den rimelig uaktuell i mine øyne.. Årsaken skal være at det er ca samme mismatch mellom kompressor og turbin som gt35, og den vet vi jo hvordan er.. gtx3076 er spesielt fæl, gtx3071 er bedre. Alt i følge tester gjort av Harvey Gibbs..Denne beskjeden fikk også jeg av Harvey bare uker etter at gtx serien var lansert........ RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Denne beskjeden fikk også jeg av Harvey bare uker etter at gtx serien var lansert........ Fint, da glemmer jeg hele gtx serien ihvertfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 ****, jeg har en GTX3071r som skal på bilen i sommer. Har jeg gjort et dumt kjøp da? Ble anbefalt den av Turbokongen, da GT3071r leverte litt lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 ****, jeg har en GTX3071r som skal på bilen i sommer. Har jeg gjort et dumt kjøp da? Ble anbefalt den av Turbokongen, da GT3071r leverte litt lite. Kan bare fortelle det jeg har lest og har ikke praktiske erfaringer med gtx3071. Den har vist LITT surge i bånn men gir bra med effekt. Min 3076 hadde MYE surge i bunn men i praksis fungerte den bra.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 ****, jeg har en GTX3071r som skal på bilen i sommer. Har jeg gjort et dumt kjøp da? Ble anbefalt den av Turbokongen, da GT3071r leverte litt lite.Slapp av,turboen kan selvfølgelig brukes og er selvfølgelig en god turbo.Du må bare unngå at den "surger" GOD LADETRYKK STYRING.............. RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Slapp av,turboen kan selvfølgelig brukes og er selvfølgelig en god turbo.Du må bare unngå at den "surger" GOD LADETRYKK STYRING.............. Amen! Bør klare opp mot 540hk på en god motor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboterje Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Kan man ikke oppgradere en full size gt 3071r med å skifte "turbinhjulet", til gtx nå da?Er vel billigere det for di som har gt3071 å har lyst på litt mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 (edited) Kan man ikke oppgradere en full size gt 3071r med å skifte "turbinhjulet", til gtx nå da?Er vel billigere det for di som har gt3071 å har lyst på litt mer. Er kompressorhjulet som er forskjellig. Turbinhjulet er standard gt. Og det er vist litt av problemet mtp surge. Edited June 13, 2012 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboterje Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Er kompressorhjulet som er forskjellig. Turbinhjulet er standard gt. Og det er vist litt av problemet mtp surge. Stemmer, slik det var Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Er kompressorhjulet som er forskjellig. Turbinhjulet er standard gt. Og det er vist litt av problemet mtp surge.Har du studert kompressorkartene? Kan være verd en titt, spesielt v/ pr. 3,0 og 30. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Har du studert kompressorkartene? Kan være verd en titt, spesielt v/ pr. 3,0 og 30. Det har jeg ikke, vidreformidler kun det jeg får fortalt av SCS leiren. For alt jeg vet gjør det mer ugang enn nytte her inne mtp disse turboene Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 (edited) ****, jeg har en GTX3071r som skal på bilen i sommer. Har jeg gjort et dumt kjøp da? Ble anbefalt den av Turbokongen, da GT3071r leverte litt lite. Blir spennende å se resultatet ditt med denne. Hvordan er resten av oppsettet her?-Porting?-Ladetrykkstyring?-Motoroppsett som komp, grenrør, kammer etc. Edited June 14, 2012 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Det har jeg ikke, vidreformidler kun det jeg får fortalt av SCS leiren. For alt jeg vet gjør det mer ugang enn nytte her inne mtp disse turboene Det SCS sier stemmer, sånn er det bare, men det er nok mye bakenfor liggende info som blir oversett av "publiken". Slik jeg ser det må man tidvis gå ned en størrelse når man oppgraderer fra GT til GTX. GT3076R erstattes med GTX3071R.GT3582R erstattes med GTX3576R. Hvis man ikke har oversikt over dette og blindt oppgraderer fra GT til en GTX med samme benevnelse, da er det ikke rart at man får problemer. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Blir spennende å se resultatet ditt med denne. Hvordan er resten av oppsettet her?-Porting?-Ladetrykkstyring?-Motoroppsett som komp, grenrør, kammer etc. Gleder meg til å se resultatet selv. Mangler bare småting før innkjøring og mapping nå Har en greit porta Skinne-topp, ekstern wg og turbo xs bleedventil. Standard komp på lomma wossner stempel, turbokongen grenrør og catcams 826 og 828 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 (edited) GTX er beviset på at GARRETT endelig tok "high boost" utfordringen på alvor. Synes derfor det er synd at du valgte 8,0:1 i komp.forhold. (Hvis du skal kjøre pumpebensin, vel å merke)Du gikk for A/R0,82 turbinhus, ikke sant? Jeg vet om en som pønsker på noe som skal reduserer eller eliminere surgeproblemer for dem som sliter med dette. Hvilken 828 kam valgte du? 9,45 mm eller mer? Edited June 14, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 (edited) Hoho, du kommer til å maks den gt30en ganske greit. Pass deg virkelig for surge. Har du antisurge kompressorhus? Dette gjør at noe luft pumpes tilbake inn i turbinen, og motvirker surge. Turboen mister litt effektivitet på topp, men tjener inn mye på lave turtall. Jeg vil nesten anbefale deg å selge gten, og gå for EFR7064. err, så nå at du har gtx. Edited June 15, 2012 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Jeg ble aldri klok på hvilken komp jeg skulle velge, da jeg fikk forskjellige meninger fra alle hold. Ble derfor enig med EBB om å beholde den originale. Han mente at det burde fungere mer enn bra nok.Gikk til slutt for .78 hus.Kunne vært artig og hørt noe mer om etterhvert, men får vel først se hvordan dette virker. Jeg har ikke nok kompetanse til å mene så mye rundt dette, så ba mobeck og veiledning. Derfor ble det kammene det ble. Sjekket spesifikasjonene på de ista, 10.45 i løft på innsug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 (edited) Jeg ble aldri klok på hvilken komp jeg skulle velge, da jeg fikk forskjellige meninger fra alle hold. Ble derfor enig med EBB om å beholde den originale. Han mente at det burde fungere mer enn bra nok.Gikk til slutt for .78 hus.Kunne vært artig og hørt noe mer om etterhvert, men får vel først se hvordan dette virker. Jeg har ikke nok kompetanse til å mene så mye rundt dette, så ba mobeck og veiledning. Derfor ble det kammene det ble. Sjekket spesifikasjonene på de ista, 10.45 i løft på innsug.Jo høyere komprersjonsforhold jo mer må du begrense ladetrykket. Værre er det ikke og du vet jo hva man lader på originalkomp. Hmm 10,50 mm vel? Catcams 828 innsugskam og 826 som eksoskam da. Det er i tilfellet ett greit kamvalg til 8,0:1 slik jeg ser det. Edited June 18, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted June 19, 2012 Share Posted June 19, 2012 Høj kompression giver mere varme, varme driver turboen, dette bevirker at der skal større eksosthus på turboen. Der skal også andre kamaksler tid, detsværre så er næsten alle kamaksler der findes til cosworth designet til lavkomp. Der skal også større eksost til, mere varme fylder mere. Men man får en god sugemotor ud af det. Supra mk 4 køre 8,5:1 komp Mener at huske en cobra sct køre 9,5:1 Begge biler med 1000hk potientale Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 19, 2012 Share Posted June 19, 2012 Slutt å klem meg innimellom to stykker som har greie på det her da. Hehe. Den ene sier noe fornuftig den veien, og den andre sier noe annet fornuftig den andre veien. Jeg har montert sammen motoren etter EBB sine anbefalinger, og prøver dette. Funker det dårlig/ikke som det skal så har jeg noe å gjøre til vinteren igjen. Mener selvfølgelig 10.50 i løft på innsugskammen ja. Også er det som skrevet tidligere 827 som eksoskam. Da med 9.45 i løft om jeg ikke husker helt feil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now