Jump to content

Fartsperre.


Dolk

Recommended Posts

Ikke helt enig her heller, Vist du MÅ registrer på deg selv koster det ca. 12 tusen i året på en vanlig Sierra dohc med 120 sinte ponnyer ikke alle som har råd til å betale minst 25-30 tusen for lappen også en grei bil til 20 tusen + en forsikring på 12 tusen i året... Da må jo også foreldrene forsikre bilen sin som "brukere over 25år har lov å kjøre den"

Det og straffe ungdommen med MAX hk og motorvolum når de har betalt gull og grønne skoger for å få lappen blir for dumt...

 

 

Med dagens priser ja. De flår jo ungdommen så det holder. Hvis du gidder og lese litt om systemet i UK så ville du sett at de ikke betaler 12.000kr i året for en Sierra.

I UK har de skjønt det at en slik bil ikke har noe for seg og koste så mye i året. Tror uansett at de aller fleste ungdommer hadde vært happy om de kunne vlege blandt alle biler de kunne etter forsikrings regla så lenge det kostet dem max 2-3000kr i året.

Edited by LordSnick

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Staten bør regulere alle deler av samfunet egentlig ikke bare hva bil jeg skal ha.

 

Ingen som som har en høy BMI bør få kjøpe usunn mat.

 

Ingen bør få kjøpe mer alkohol en at de oppnår en promille på 0,7

 

Kunne sikkert skrevet mye mer, men ingen som ser det at folk må ta ansvar for egene handlinger????

 

Må staten overstyre og regulere alt i livet mitt/ditt er vi hjernedøde sauer hele gjengen eller???

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det dumt?

 

Jeg syns det er helt riktig at Staten ser på den muligheten, og at det kommer hk og fartsperre for de under 25år. Og femti hk holder i massevis, man lærer å kjøre og beherske bilen og kraften med 50hk. Ok, man kan differensiere det enda mere, maks 30hk for de fra 18 til 23år, så 50hk for de fra 23-25år, da får man følt litt på kreftene før man slippes løs med normal motor.

 

Gidder faktisk ikke å svare deg, du prøver å være morsom på et tema som irriterer meg grønn... du vet like godt som meg at det finnes nok folk i din alder som burde vært nevnet for grisekjøring, mangel på kunnskap og fyllekjøring på lik linje som ungdommen, uansett du hadde ikke akseptert 50 hk på din tid...

 

Staten bør regulere alle deler av samfunet egentlig ikke bare hva bil jeg skal ha.

 

Ingen som som har en høy BMI bør få kjøpe usunn mat.

 

Ingen bør få kjøpe mer alkohol en at de oppnår en promille på 0,7

 

Kunne sikkert skrevet mye mer, men ingen som ser det at folk må ta ansvar for egene handlinger????

 

Må staten overstyre og regulere alt i livet mitt/ditt er vi hjernedøde sauer hele gjengen eller???

 

Staten som er en flokk med hjernedøde sauer...

 

Med dagens priser ja. De flår jo ungdommen så det holder. Hvis du gidder og lese litt om systemet i UK så ville du sett at de ikke betaler 12.000kr i året for en Sierra.

I UK har de skjønt det at en slik bil ikke har noe for seg og koste så mye i året. Tror uansett at de aller fleste ungdommer hadde vært happy om de kunne vlege blandt alle biler de kunne etter forsikrings regla så lenge det kostet dem max 2-3000kr i året.

 

Har ikke lest på UK sitt system, men kjenner eg de hjernedøde sauene som sitter i staten rett, så hadde de tatt hk og motor volum regel fra UK, men beholdt den høye forsikringen...

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det dumt?

 

Jeg syns det er helt riktig at Staten ser på den muligheten, og at det kommer hk og fartsperre for de under 25år. Og femti hk holder i massevis, man lærer å kjøre og beherske bilen og kraften med 50hk. Ok, man kan differensiere det enda mere, maks 30hk for de fra 18 til 23år, så 50hk for de fra 23-25år, da får man følt litt på kreftene før man slippes løs med normal motor.

 

Dette er ikke dumt. Det er skikkelig idiotisk. Kan du komme et eneste godt argumenter på hvorfor dette er noe som burde innføres?

 

Det er ikke alle som kjøper seg en bil for å spinne piruetter og stå på den lokale stripa og burne. Har flere venner som kjøpte seg bil fordi dem måtte ha bil. Her er det alt i fra det å komme seg til og fra jobb. Frakte unge i barnehagen. Reise rundt og besøke venner og familie. Man kan fort tenke seg det at disse ikke trenger biler med mer enn 50hk, men dessverre har det seg sånn at dette landet ikke er flatt. Om du noen gang har kjørt en bil med rundt 50hk og skal prøve å komme deg opp en bakke så går det ikke akkurat fort lenger. Da er man plutselig en sinke i trafikken og av den grunn kan fort være grunnen til at noen tar noen risikable sjanser.

 

Ellers kan man dra meg inn som et eksempel. Jeg er 23 år og pga disse reglene ville det vært vanskelig for meg å ha den jobben jeg har nå i dag.

Grunn #1: Vi kjører alltid med stor bil på 2.000-2.500kg og henger som fort veier tett oppunder 3.500 kg. Med 50hk kommer jeg meg neppe opp bakken i fra lageret, og da er jeg plutselig en ansatt med mindre verdi for bedriften.

Grunn #2: Jeg kjører nok flere kilometer enn hva den normale nordmannen gjør i året. Hvorfor er det jeg som faktisk nå i dag har kjørt godt over 500.000km, og min arbeidsgiver, som skal straffes for andres udugelighet?

 

I bunn og grunn vil nok dette systemet du roper hurra for skade, ikke bare for de som er uskyldig dømt i denne sammenhengen, men og de som har disse personene i arbeid eller lignende. Plutselig står du der og må vente enda lenger på en tjeneste du har bestilt fordi bedriftene i Norge er nødt til å sparke flere av sine ansatte PGA disse reglene.

 

Derimot innfører man et slikt system som en alternativ straff for de som faktisk ikke klarer å beherske seg bak rattet så vil jeg nok være mer enig.

Link to comment
Share on other sites

I dag er jeg 27 år, har mye erfaring bak rattet og kan se meg selv for 9 år siden, og meg selv frem til nå.

 

Når jeg var 18 var jeg en urutinert sjåfør, lite erfaring, lite peil på konsekvenser, eller rettere sagt undervurderte konsekvensene jeg egentlig visste om.

 

Det første halvåret kjørte jeg egentlig ganske fint, ikke så tøff bak spakene, og ikke noen sportslig bil akkurat, Første bilen var en Granada 3.0 med litt ekstra puff, men altialt tøffet jeg rundt i en `84 opel Rekord 2.0S Berlina, Komfortabel bil, 100 ærlige hester, 4 gir og ingenting sportslig ved kjøreegenskapene tross "store" felger og senking.

 

Hadde en fartsforseelse i en bil med mye mindre fartsfølelse og sportslighet og ble uten lappen ett halvt år, ikke snakk om noe grisekjøring da heller men 100 km/t i ei fullstendig oversiktilig 60sone med adskilt gangsti var verken planen eller populært hos politiet, eter en forbikjøring og bare gått av gassen etterpå.

 

Den rekorden var så dårlig at den ble kassert, og kombinert med dette og litt overmot etterhvert skal man ikke se bort fra at det førerkortbeslaget ha skylda for at jeg sitter her i dag.

 

Etter dette ble det en `86 Sierra 2.0 L, hele 105 hk, bile gikk egentlig ganske godt, og lå på veien som ei 70 år gammel hore, men kjempebra i forhold til Rekorden. Den bilen fikk kjørt seg, da var jeg 19-20 år, kan avsløre at en slik bil gjør 60 på 1, 110 på 2, 155 på 3 og 205+ på 4. giret, i følge speedometret, bilen endte litt vridd etter ett uhell med en salto på ei bru. Takk og lov for at det gikk bra med alle de involverte.

 

Etter denne hadde jeg e liten periode med en Scorpio 2.9, så Ratta jeg Granada 2.8 med manuell.

 

Den tålte sitt, og den gikk godt, bilen ble kjørt hardt, men uhellene jeg hadde var å bli påkjørt i siden av noen fyllkjørere, samt en jeg rygga på, som jeg egentlig mistenker passa på å snike seg ut med vilje der jeg kom ryggende.

 

Uhellene var nok ikke mange da, kjøreegenskapene til sjåføren var nok absolutt på plass, risikovurderingene var vel ikke helt toppers, men tydeligvis bra nok, for ingen uhell skjedde, tross mye høy fart, forbikjøringer, og ikke minst herjing. Alderen var vel en 22-23 år.

 

Etter dette ble det en MB med diesel og automat, den var nok morsom nok den og, og ble en del herjing, etter dette nok en MB, da en 230E med automat, og det er nok bile jeg har hatt mest heftig kjøring med, den gikk overaskende godt, lå klistra på veiene med god senk og passelige hjul.

 

24-25 år gammel, stålkontroll på kjøringa, ingen tvil, mye høye hastigheter, og risikovurderingene begynte å komme.

Gikk imellom noen MB, fikk unger, og nå skjønner jeg ingenting av hva jeg har tord gjennom årene.

 

Nå er jeg 27 år, kjører rundt 120.000km i året i jobb, og enda mere privat, kjører Semitrailer med høy "levende" last, og er hellig overbevist om at min fortid som villmann bak rattet har gjort meg til den relativt gode sjåføren jeg er i dag.

 

Innfør A-traktor ved 16 års alder, toppfart på 50-60 km/t, og la ungdommene komme igag tidligere, både med bilbygging for de interesserte, og kjøring, og la de begynne å lære tidligere, og en mere korrekt føreropplæring.

 

Fartsperrer, lav motoreffekt og slikt er både urelvant, usannsynlig, og kommer til å bli omgått av de verste, som meg.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

begynn heller å luke ut dei som er så forbanna ubruklige bak rattet att dei f.. ikkje klarer å håndtere ein bil i over 80kmh på normal norsk vei!!!!!! sånn det har blitt nå virker det som dei gjør alt for at den mest evneveike ubruklige drittstøvvel skal klare seg og alle andre må dras med ned pga det... selfølgelig blir det større skader jo høgere fart, men generelt sett er det fører som kjører over evne og dette har ikkje alltid med alder å gjøre, men att folk er forskjellige... og er skjelden farten i seg selv som gjør att ulykka skjer... men eg skal ærlig innrømme att det var mye galskapkjøring da eg var 18og enda og forsåvidt... men har altid holdt meg innafor det eg veit eg og bil takler... må si att dei aller fleste farligste sitvasjoner eg har vert i med bil som eg har vert sjåfør i har skjedd i lav fart og med biler med små motorer...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjører pent og forsiktig vil du ikke merke noe til hk sperre eller fartssperre.

 

Jo, jeg syns det er veldig greit å ha effekten som motoren gir, trekker en del henger og er greit å ha muligheten til å ligge i 100 opp lierbakken f.eks. Og i DK har jeg lov til å kjøre i 130 km/t..

 

Ser ikke logikken i dette, typiske ugjennomtenkte forslag fra politikere og "eksperter". Husker godt at SV skulle gjøre noen trafikktiltak, hva gjorde de? Satt ned hastigheten fra 80 km/t til 70 km/t...

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...