Jump to content

Rs1000 Liten QUIZ :)


SierraCos2wd

Recommended Posts

Jeg syntes det blir veldig dumt å hele tiden henvise til kalkulatorer, som selvfølgelig ikke kan være helt korrekte. RS1000, hva med å faktisk svare på de spørsmålene jeg kom med etter det første svaret ditt? Du virker jo voksen innen dette temaet, så da må du vel klare å svare på direkte spørsmål?

For meg så er teori og praksis to forskjellige ting. Det du refererer til i forrige innlegget med 310 hk som klarer 12,4, er jo greit nok. Kalkulatoren sier det. Men hvordan forklarer du da at biler med 500 hk ikke har mulighet til å henge på meg på motorveien da? Ser ikke du det samme som meg? At det er noe som skurrer her? Eller mener du at jeg ikke har mer enn 310 hk? Haha.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Den kalkulatoren sier 498,5 hp med tallene nevnt over. Altså 1350 kg og slutthastighet på 207 kmt. Det er ikke tiden man bruker her, men slutthastigheten, så tror du ikke trenger tenke på de 310hk!

Edit:

Bakhjulseffekt, og ikke motoreffekt ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

RS1000, hva med å faktisk svare på de spørsmålene jeg kom med etter det første svaret ditt? Du virker jo voksen innen dette temaet, så da må du vel klare å svare på direkte spørsmål?

Trodde vi diskuterte. Er det spørsmålene i post #23 du mener?

For meg så er teori og praksis to forskjellige ting. Det du refererer til i forrige innlegget med 310 hk som klarer 12,4, er jo greit nok.

Det er greit nok. Man kan ikke garantere resultatet, men potensialet er slik for alle og enhver og er derfor både enkelt og rettferdig å forhold seg til.

Kalkulatoren sier det. Men hvordan forklarer du da at biler med 500 hk ikke har mulighet til å henge på meg på motorveien da?

Du har selvsagt mer dreiemoment og effekt enn dem, men spørsmåler er da, hvor høy effekt har de egentlig? Det har vært inflasjon i hk tallene i åresvis.

Vinge87 fikk 528 hk av Ringstad med 1,7 BAR ladetrykk. G-måling viste dårlig resultat og etter oppjustering til 1,9 BAR ble resultatet 222 hk/tonn.

I forrige uke målet vi nøyaktig samme resultat på en annen Cosworth med KRX400 turbo, Siemensdyser og langt fra optimalt chip.

Hvilke oppsett er det på disse 500 hk bilene du kjører fra?

Ser ikke du det samme som meg? At det er noe som skurrer her? Eller mener du at jeg ikke har mer enn 310 hk? Haha.

402M og slike kalkulatorer er glimrende analyseringverktøy hvis de brukes korrekt.

Hvis man legger inn 3000 lbs og 310 whp så får man 12,4 og 109 mph / 176,7 km/t. Selv med Martin Speedshifter von Schnellfarer bak rattet så går det aldri fortere enn 176,7 km/t med 310 hk på dekkene. Du har 207 km/t og ergo mye høyere effekt enn 310 hk.

Qvarnis hadde 212 km/t og ergo enda høyere effekt enn det du har. Det er BARE sluttfarten som avslører motoreffekten på 402 M. Det er derfor dette er så uvanlig avslørende, nøyaktig, nyttig og pålitelig.

 

Den kalkulatoren sier 498,5 hp med tallene nevnt over. Altså 1350 kg og slutthastighet på 207 kmt. Det er ikke tiden man bruker her, men slutthastigheten, så tror du ikke trenger tenke på de 310hk!

Edit:

Bakhjulseffekt, og ikke motoreffekt ;)

Presis.

Man ser altså at man trenger hele 188,5 hk ekstra for å øke sluttfarten fra 176 - 207 km/t. I akkurat dette tilfellet/intervallet ser vi at man MÅ ha 6 hk ekstra for hver eneste lille km/t slutthastigheten skal økes. Dette avslører derfor ALT om hvor nøyaktig dette er.

Man klarer bare ikke å bløffe seg til gode drag resultater.

Slutthastigheten sier ALT om motoreffekten. Tiden sier alt om sjåfør, understell, respons, drivverk osv.

 

Denne motoren sender en Escort MK1 til 205 km /t på 402 M. (Det er direkte elendig og ugunstig med maks effekt på 5100 o/min :( Legg merke til hk v/ gearhift 6800 o/min kun er 420 hk.)

mo.jpg

SANY2120.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning burde f.eks 605 hjul hk gi 219,56 kmt sluttfart, og muligheten for 9,933s E.T. på 1350kg tung bil.

 

Jeg synest ivertfall at slike diskusjoner som dette er lærerik :D Og takk for link til nyttig kalkulator, som nå er lagt til som bokmerke ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning burde f.eks 605 hjul hk gi 219,56 kmt sluttfart, og muligheten for 9,933s E.T. på 1350kg tung bil.

 

Jeg synest ivertfall at slike diskusjoner som dette er lærerik :D Og takk for link til nyttig kalkulator, som nå er lagt til som bokmerke ;)

Jepp. Som vi ser trengs det hele 106 hk ekstra for å øke sluttfarten 12 km/t.

Det er kjekt å høre. Linken er 351RS sin fortjeneste. Den er hentet fra dragrace tråden som kan sjekkes for flere resultater.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

@RS 1000: Du sier kun topphastigheten på 402M, men i RX-7 miljøet er det mye prat om 90km/t - 140km/t sveip/drag i tredje (eller 100-200 med giring), og logge data med VBOX. Kilde: http://riceracing.com.au/vbox-iii-testing-tuning.htm - noen innspill til dette?

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

@RS 1000: Du sier kun topphastigheten på 402M, men i RX-7 miljøet er det mye prat om 90km/t - 140km/t sveip/drag i tredje (eller 100-200 med giring), og logge data med VBOX. Kilde: http://riceracing.com.au/vbox-iii-testing-tuning.htm - noen innspill til dette?

Slutthastigheten på 402 M avslører maks hk og gir samme skryterettigheter som ett bremsepapir med høyt maks hk tall.

I praktisk bruk utenom 402 M så betyr det ikke allverden.

 

Sveip på 3. gear fra 90 - 140 km/t avslører derimot den viktige dreiemomentkurven i ett bestemt intervall som f.eks 4500 - 7000 o/min.

Gode resultater her betyr klart mest i praksis. Det er grunnen til at jeg har mast og mast om disse 300 hk på 4000 o/min på Cosworthmotorer i åresvis.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegge tråden her,men kan du titte på tenningskartet mitt i prosjekttråden rs 1000?

Javisst. Det var nå rart at det er valgt TPS som load og at det er 20 grader på 1000/95.

Stusser litt på 5500/95 også, men uten kompensasjonskartet blir det bare ekstra vag synsing.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Javisst. Det var nå rart at det er valgt TPS som load og at det er 20 grader på 1000/95.

Stusser litt på 5500/95 også, men uten kompensasjonskartet blir det bare ekstra vag synsing.

 

Så vidt jeg kan se er det et DTA sprut og dette er eneste muligheten man har for å mappe rælet..

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er det et DTA sprut og dette er eneste muligheten man har for å mappe rælet..

Uenig i at DTA er ræl og man står 100% fritt til å velge MAP som load. Hvorfor noen velger å bruke TPS som load på en motor med plenum og turbo er uvisst.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Uenig i at DTA er ræl og man står 100% fritt til å velge MAP som load. Hvorfor noen velger å bruke TPS som load på en motor med plenum og turbo er uvisst.

 

Vel.. vår praktisk erfaring viser noe annet hvis man sammenligner med f.eks ViPec.. Ikke funnet noe valg for map load heller og to velkjente tunere sliter med å få sprutet "optimalt". Det kan jo selvfølgelig være andre ting som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Vel.. vår praktisk erfaring viser noe annet hvis man sammenligner med f.eks ViPec.. Ikke funnet noe valg for map load heller og to velkjente tunere sliter med å få sprutet "optimalt". Det kan jo selvfølgelig være andre ting som gjør det.

Høres rart ut.

En bilkjommi kjøpte DTA av Bjørnstad og fikk med ett "90% map" av, hva var det nå han het, han "boost" karen som solgte til Bjørnstad?

 

Jeg konverterte selv mappet til "MAP as load" da jeg mener at det er det som er den korrekte måten å gjøre det på. :)

 

150 km/t på 201 M med nesten original motor og KRX400 turbo. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. sprutet er solgt av Bjørnstad og satt opp av dem.

 

Tar gjerne imot tips ang map as load på mail da eieren vurderer å kvitte seg med hele sprutet.

Hehehe......

Hvis du sender filen på mail samt beskriver problemene, så kan jeg ta en titt på det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du RS1000... Hvem er du egentlig? Må si jeg er ganske nyskjerrig på det. Har skjønt at du skjuler din identitet ganske godt, siden du aldri oppgir noe som omhandler egene ting. Har skjønt det sånn at du har en Xr4x4 2,9 og muligens hatt en cosw 4x4?

Du er til stor hjelp for mange her. Du sitter på en mengde med kunnskaper som kun genuint interesserte gidder å tilegne seg. Slik jeg ser det så må du bruke utallige timer på å studere ting ifm emnet. Er det bare ford og volvo det går i, eller er du i flere leiere også?

 

Du er Bergenser sant?

Fortell litt om deg selv a? Du er ikke født i går virker det som..

Jobber du innenfor bransjen ell?

 

Dette blir på veiene av mange her da jeg vet det er en del nysgjerrighet rundt akkurat dette

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Du RS1000... Hvem er du egentlig? Må si jeg er ganske nyskjerrig på det. Har skjønt at du skjuler din identitet ganske godt, siden du aldri oppgir noe som omhandler egene ting. Har skjønt det sånn at du har en Xr4x4 2,9 og muligens hatt en cosw 4x4?

Du er til stor hjelp for mange her. Du sitter på en mengde med kunnskaper som kun genuint interesserte gidder å tilegne seg. Slik jeg ser det så må du bruke utallige timer på å studere ting ifm emnet. Er det bare ford og volvo det går i, eller er du i flere leiere også?

 

Du er Bergenser sant?

Fortell litt om deg selv a? Du er ikke født i går virker det som..

Jobber du innenfor bransjen ell?

 

Dette blir på veiene av mange her da jeg vet det er en del nysgjerrighet rundt akkurat dette

 

Hehe, mangen som lurer på det. Tror ikke RS1000 vil fortelle så mye om seg selv, men noe av det du skriver stemmer bra.

Edited by Truckdriver
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg velger andre valget her, så regner jeg med at de valgene som er grå,kan velges om?

Det har jeg ikke forsøkt, men det er ikke her du velger hva du skal bruke som load.

DTA er ett avansert sprut og slik jeg vurderer det så foretrekker DTA seriøse motorer med ett gasspjeld pr. sylinder.

Slike motorer MÅ bruke TPS som load og så evt. kompensere med MAP hvis man kjører trykklading. Etterhver som tiden har gått har DTA sett seg nødt til å oppgradert fra bare én kolonne med kompenseringer til dobble 20 x 14 maps og selv om dette er steg i riktig retning så er det fremdeles milevis fra det Pectel driver med.

4 gass spjeld + turbo med varierende ladetrykk er en svært krevende kombo å mapper KORREKT. Jeg nevner dette fordi det i praksis ikke er mulig for oss vanlig dødelige å mappe en turbomotor med ett slikt oppsett. (Det vil likevel ikke være mangel på folk som skryter på seg kompentansen.)

Poenget mitt er; Styr klar dette og bruk MAP as load. Jeg mener å huske at du kan krysse av der hvor du setter opp aksene på mappene.

Prøv "Essential map settings".

 

Du RS1000... Hvem er du egentlig? Må si jeg er ganske nyskjerrig på det. Har skjønt at du skjuler din identitet ganske godt, siden du aldri oppgir noe som omhandler egene ting. Har skjønt det sånn at du har en Xr4x4 2,9 og muligens hatt en cosw 4x4?

Du er til stor hjelp for mange her. Du sitter på en mengde med kunnskaper som kun genuint interesserte gidder å tilegne seg. Slik jeg ser det så må du bruke utallige timer på å studere ting ifm emnet. Er det bare ford og volvo det går i, eller er du i flere leiere også?

 

Du er Bergenser sant?

Fortell litt om deg selv a? Du er ikke født i går virker det som..

Jobber du innenfor bransjen ell?

 

Dette blir på veiene av mange her da jeg vet det er en del nysgjerrighet rundt akkurat dette

Takk for det.

Man har tidligere sett folk promotere seg selv med egenreklame på mest aggressive måte for å bli kjendis og tjene noen kr., så stikke halen mellom beina og slette alle postene som kunne vært nyttig for andre i fremtiden. Det er gutten sin.

Andre er wannabe skapkjendiser hvor ønsket om å komme på TV er det som driver dem fremover.

Greit nok, men jeg driver bare med dette pga interesse for faget/utfordringene/problemløsningene.

Har forsøkt å finner erstatninger med nedslående resultat.

Hvem og hva jeg er får vurderes ut fra innholdet i postene mine synes jeg, men erkjenner gjerne at jeg har 0 utdanning innen faget og jeg driver bare med dette på hobbybasis. Jeg forventer derfor at folk som driver med dette proffesjonelt holder høyere kompetansenivå enn jeg selv.

 

Kan vel si at en 40 + år gammel Bergenser med mer enn alminnelig interesse for motorer er en passende beskrivelse.

Det er selve motorproblematikken som er kjernen. Styling, svært anlegg og mye lys rundom er ikke min greie.

Har mer sansen for at gressklipperen min går på E85 og sikkert 600 o/min høyere enn originalt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror du er The Stig jeg! ;)

 

Men med den leselysten , jobber du nok som jurist..

Som kverulant iallefall, sies det.

Hmm, får innrømme at jeg nylig jobbet som fullmektig for en kompis som ble svindlet av en kompetanseløs liten idiot av en Norsk "motorbygger" som selger ubrukelig skrot og unnskylder det med at "det er ikke garanti på performance og race deler". Vi frykter ikke rettsaken for å si det slik. :twisted:

 

..., men nå er det på tide å bytte tema... :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet fornavnet til RS1000, og at det er mye kunnskap, og at det var snakk om noe politijurist greier, men noe mer enn det vet jeg ikke.

 

Jeg vet ikke hvem han er, men har hørt han drikker en liter melk iløpet av ett sekund... etter den har forlatt kua.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det bryr meg så veldig, men rart at navnet hans ble fjernet fra min post, når det dukker opp i så mangen andre tråder her. Jeg unnskylder Rs1000 visst det gjorde noe

 

Må huske at på dette forumet SKAL mye være hemmelig Geir ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...