Jump to content

Rs1000 Liten QUIZ :)


SierraCos2wd

Recommended Posts

Kan du tippe hvilket oppsett denne motoren har ut ifra resultatet? :)

 

IMAG0230.jpg

Hehe, nei det blir nok for vanskelig å si noe om og det er også alt for lett å drite seg ut.

Nå er ikke det så nøye så jeg kan gjøre ett forsøk.

 

Vi ser at effekten v/ 4000 o/min er patetisk uten at det gjør noe. 4,44:1 diff endrer det viktige 4000 o/min tallet til 4900 o/min og her har du nærmere 500 hk. Dæven så denne bilen tar ut. (dvs. spinner løs)

Toppeffekten på NAV er flyttet opp til hele 7400 o/min, som er trivelig da turtallsperre antageligvis ligger på 8000 + o/min = flott register.

Maks dreiemoment er flyttet helt opp til ca. 5800 o/min.

 

Dette tyder på at kammene er langt villere enn de sedvanlige BD16 +. Hvis jeg skulle tippe så hadde det blitt noen mekaniske høyløftkammer til sugemotor. Det er mange som tilbyr gode produkter her og man ender raskt opp med noe rundt 285 grader +/- 5.

 

Du har tidligere nevnt E85 så jeg vil tro at kompresjonsforholdet ikke er spesielt lavt her.

 

740 Nm fra en 2,0 L motor avslører hyggelig ladetrykk på i overkant av 2,5 BAR slik jeg ser det.

 

Turbo er det alltid vanskelig å si noe om, men noe rundt den antatt glimrende GARRETT GTX3576R?

Edit:

Fasiten ble postet i en annen tråd 05.07.2012.:

Motor: (Nybygd nettopp i juli 2012)

- 200 Blokk med foringer og CP stempler

- H-råder 136mm

- Vektbalansert bunndel

- Alt av nye lager

- Mekanisk topp fra Niel Roper i England med store ventiler,store kanaler 26.5/27.5mm og spesial kammer 288 dur 12mm løft

- Hart Plenum med match portet innsug

- 4 lags wrc pakning

- 1680cc dyser E85 Fuel

- Tubular grenør

- GT3582r og Tial wg

- Vems Datasprut

- Pro Alloy Ic og Radiator med slim vifter

- Olje kjøler

- Bigwing panne. 7.5l

- 3" mongoose

Resultat pr. 06.10.2012.

IMG_0767.jpg

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det var litt av noen tall må jeg si :D

 

Håper at de har montert ekstra fester på førerstolen din, for dette må slite godt på stolryggen når motoren får fullt ladetrykk :D

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

1. Hehe, nei det blir nok for vanskelig å si noe om og det er også alt for lett å drite seg ut.

Nå er ikke det så nøye så jeg kan gjøre ett forsøk.

 

Det er ikke så nøye RS1000 :) Er bare for gøy

 

2. Vi ser at effekten v/ 4000 o/min er patetisk uten at det gjør noe. 4,44:1 diff endrer det viktige 4000 o/min tallet til 4900 o/min og her har du nærmere 500 hk. Dæven så denne bilen tar ut. (dvs. spinner løs)

Toppeffekten på NAV er flyttet opp til hele 7400 o/min, som er trivelig da turtallsperre antageligvis ligger på 8000 + o/min = flott register.

Maks dreiemoment er flyttet helt opp til ca. 5800 o/min.

 

Ja det skal bli artig å få prøvd bilen på bane nå :)

 

3. Dette tyder på at kammene er langt villere enn de sedvanlige BD16 +. Hvis jeg skulle tippe så hadde det blitt noen mekaniske høyløftkammer til sugemotor. Det er mange som tilbyr gode produkter her og man ender raskt opp med noe rundt 285 grader +/- 5.

 

Er mekanisk,Større innsugs ventiler,Laget av en kjent mann i England. Kammenen du nevner stemmer nesten :)

 

4. Du har tidligere nevnt E85 så jeg vil tro at kompresjonsforholdet ikke er spesielt lavt her.

 

Du har rett at jeg kjører på E85, men komp forholdet er i motsatt retning av det du er

 

5. 740 Nm fra en 2,0 L motor avslører hyggelig ladetrykk på i overkant av 2,5 BAR slik jeg ser det.

 

Nesten rett :) Litt mindre faktisk

 

6. Turbo er det alltid vanskelig å si noe om, men noe rundt den antatt glimrende GARRETT GTX3576R?

 

Feil. Du får tippe igjen. AR82 eksoshus :)

 

ALL ÆRE TIL KENNETH VOLDEN @ VOLDEN RACING PERFOMANCE. FOR EN SERVICE DENNE MANNEN GIR!!!

  • Like 1
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Volden leverer stadig de gode resultatene til Ford gutta ser jeg. B)

 

Forbedringen i forhold til det forrige oppsett og resultatet betydelig.

Hvordan gikk det med kamtimingen denne gangen? Noe mer i retning av normale verdier tenker jeg.

Jeg sa ikke at det var en GTX3576R, jeg mener at det er en turbo med turbinhjulstørrelse og luftkapasitet i nærheten av denne. Det er mange turboer fra forskjellige fabrikanter som har dette og som alle kan leveres med A/R 0,82 turbinhus.

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65696-sp%c3%b8rsmal-ang-oppsett/

 

BjornstadHKNM.png

 

Bare å klappe for det resultatet, steintøft. :)

Se 500 hk allerede v/ 5000 o/min og så tar det av. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med gode tall :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

1. Volden leverer stadig de gode resultatene til Ford gutta ser jeg. B)

 

Ja det er uten tvil :)

 

2. Forbedringen i forhold til det forrige oppsett og resultatet betydelig.

Hvordan gikk det med kamtimingen denne gangen? Noe mer i retning av normale verdier tenker jeg.

 

Tror vi havnet på 3.6/8mm løft innsug og eksos husker jeg ikke

 

3. Jeg sa ikke at det var en GTX3576R, jeg mener at det er en turbo med turbinhjulstørrelse og luftkapasitet i nærheten av denne. Det er mange turboer fra forskjellige fabrikanter som har dette og som alle kan leveres med A/R 0,82 turbinhus.

 

Er en gt3582r

 

4. Dette var fiasko hehe

BjornstadHKNM.png

 

 

Se 500 hk allerede v/ 5000 o/min og så tar det av. :D

Edited by SierraCos2wd
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Eneste minuset nå er at jeg har litt for lav komp til E85. ca 7.8-1. Derfor den er litt treg til å begynne med.

 

Men du Rs1000.

Kan du forklare meg dette "Vi ser at effekten v/ 4000 o/min er patetisk uten at det gjør noe. 4,44:1 diff endrer det viktige 4000 o/min tallet til 4900 o/min og her har du nærmere 500 hk" ?

SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Eneste minuset nå er at jeg har litt for lav komp til E85. ca 7.8-1. Derfor den er litt treg til å begynne med.

 

Men du Rs1000.

Kan du forklare meg dette "Vi ser at effekten v/ 4000 o/min er patetisk uten at det gjør noe. 4,44:1 diff endrer det viktige 4000 o/min tallet til 4900 o/min og her har du nærmere 500 hk" ?

Hvis du ligger side om side med en annen Cosworth i en gitt hastighet så kjører han med 3640 o/min og du kjører med 4444 o/min.

Hvis dere så øker hastigheten til han har 4000 o/min så har du 4900 o/min. På grunn av den lette diffutvekslingen du har valgt så trenger ikke du 300 hk på 4000 o/min for å sikre kraftig akselerasjon fra denne hastigheten som f.eks er ca. 90 km/t på 3. gear.

 

Hvis du sjekker så skal du få se at GTX3576R er en kraftig oppgradert "high boost", "maks respons" og "fast spool" utgave av GT3582R så egentlig var det ikke så veldig langt unna. ;)

Du burde nok oppgradert. Sjekk fra 3 - 3,5 på den loddrette aksen og 60 - 66 lb/min på en vannrette.

Det ligger enda urealisert potensiale i denne motoren.

714568-1,-2,-3.jpg

GTX3576R_803714-1_comp.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rs1000:

Å ja. Så det er litt "juks" med en så lett utv som jeg har da? ville resultatet bli annerledes med 3.64 utv?

 

Det får bli neste oppgradering, mere komp og en slik turbo?

 

Det ble ladet mellom 2.2-2.3 bar på den målingen der.

Edited by SierraCos2wd
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jobber ikke turboen utenfor kartet med 2.5bar og 500hk(ca 5000rpm) ?

Jo, "flødekurven" går både godt ovenfor og utenfor til høyre, slik jeg ser det.

 

Rs1000:

Å ja. Så det er litt "juks" med en så lett utv som jeg har da? ville resultatet bli annerledes med 3.64 utv?

 

Det får bli neste oppgradering, mere komp og en slik turbo?

 

Det ble ladet mellom 2.2-2.3 bar på den målingen der.

Nei det vil jeg ikke si.

Det handler om å gjøre de rette valgene. 4,44:1 diff på en Cosworthmotor som er trimmet på vanlig måte er fiasko fordi man gearer seg ihjel. Når du har bygget deg en turtallsvillig motor så kan man med fordel bruke lett diff. og dette vil funke best.

 

En bilkjommi kjørte samme type motor som du og drog 8700 o/min med 3.62 differ. Speedometeret viste at man klarte 140 km/t på 2. gear og 215 km/t på 3, gear. Som man skjønner er dette like feil og dårlig som lett diff. på "vanlig" motor.

 

Det handler alltid om at alt må stemme og alle deler må sammarbeide godt. Det du har gjort her er derfor korrekt, noe du nok skal få se når du får brukt bilen.

 

Støtter forslaget om bedre turbo ja. GTX serien har gjort flere av de eldre og dårligste utgavene av GT turboene overflødige.

Når det gjelder komp. så hører du med Volden. Hvis han mener at du kjører unødvendig lave eksostemperaturer nå, da kan kompresjonsforholdet økes.

Ikke glem at høyerer komp. øker belastningen på alle deler i hele motoren så levetiden vil bli redusert. Med bedre turbo hadde du sikkert nærmet deg eller passert 700 hk så høyere belastning pga kompresjonsforholdet er det siste du trenger.

 

Flott, alltid kjekt så se korrekte Cosworth ladetrykk. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

men er det kun kompressor hjulet som skiller mellom gtx3582r og gtx3576r? Rekker den gtx3576r til denne effekten?

Det stemmer ja.

 

Hvis du setter ett kryss på begge kompressorkartene der hvor 3,0 på loddrette akse og 60 på vannrett akse krysser hverandre, så ser du at nye GTX3576R passer betydelig bedre til motoren din enn det den gamle GT3582R gjør. 3,0 tilsvarer faktisk bare ca. 1,8 BAR ladetrykk så hvis du setter kryss ved 3,5/66 også så ser du hvor langt utenfor du er i dag - og hvor bra GTX3576R er i forhold.

 

Legg også merke til at GTX3576R går med betydelig høyere turtall enn GT3582R. Dette reduserer baktrykket, noe som er viktig når man kjører så ville kammer som det du gjør. Jeg er derfor rimelig sikker på at GTX3576R vil spoole tidligere, spooler hardere, gi høyere effekt og høyere dreiemoment på samme ladetrykk og vil i tillegg tillate at du oppjusterer ladetrykket til 2,5 - 2,6 BAR om ønskelig. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ahh skjønner. Skal se om jeg får oppgradert til en slik turbo iløpet av sommeren.

Det er en god idé, men forutsatt at ikke sylindrene sprekker og GT3582R raser pga overturtall så haster det vel ikke? Bilen er nok hysterisk som den er. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

740 Nm fra en 2,0 L motor avslører hyggelig ladetrykk på i overkant av 2,5 BAR slik jeg ser det.

Hva er det du baserer den konklusjonen på?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du baserer den konklusjonen på?

Den baserer jeg på enkle tommelfingerregler som jeg finner nyttige når man skal forsøke å huske mye forskjellig over lang tid.

En 16V sugemotor på 2000 ccm klarer ca. 200 Nm. Dette vil så øke med 20 Nm pr. 0,1 BAR ladetrykk.

200 + 20 * 25 = 700 Nm.

Så legger man til litt for E85 fordi det inneholder oksygen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god idé, men forutsatt at ikke sylindrene sprekker og GT3582R raser pga overturtall så haster det vel ikke? Bilen er nok hysterisk som den er. :)

 

Skal vel holde en stund nå med foringer vil jeg tro. Sprakk 2 sylindre til meg i forrige helg så det ble en rask overhaling :D Kan vel skrue ned ladetrykket fra 2.2 til 2.

SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Den baserer jeg på enkle tommelfingerregler som jeg finner nyttige når man skal forsøke å huske mye forskjellig over lang tid.

En 16V sugemotor på 2000 ccm klarer ca. 200 Nm. Dette vil så øke med 20 Nm pr. 0,1 BAR ladetrykk.

200 + 20 * 25 = 700 Nm.

Så legger man til litt for E85 fordi det inneholder oksygen.

Det vil jeg da tro er et regnestykke som er litt standardisert? Og som aldri blir helt 100%? Eller?

For i henhold til det regnestykket så skal jeg ha 560 nm på 1,8 bar. Og jeg har 710. (på e85) Hva er det som avgjør spriket der?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg da tro er et regnestykke som er litt standardisert? Og som aldri blir helt 100%? Eller?

For i henhold til det regnestykket så skal jeg ha 560 nm på 1,8 bar. Og jeg har 710. (på e85) Hva er det som avgjør spriket der?

For å være mild og forsiktig. Du får ta deg en tur til Volden og se om du kan få tallene dine bekreftet.

Du husker denne:? http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64879-hvilke-dyser-til-e85/

 

Skal vel holde en stund nå med foringer vil jeg tro. Sprakk 2 sylindre til meg i forrige helg så det ble en rask overhaling :D Kan vel skrue ned ladetrykket fra 2.2 til 2.

Det gjorde det ja. Hehe, E85 drivstoffets gleder.

Ja, GT3582R turboen vil iallefall få det bedre, og da reduseres temperaturene = bedre holdbarhet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å være mild og forsiktig. Du får ta deg en tur til Volden og se om du kan få tallene dine bekreftet.

Du husker denne:? http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64879-hvilke-dyser-til-e85/

Du er kanskje mild og forsiktig, men dette fører jo uansett til en større diskusjon.:) Tallene bryr meg meget lite, det er hvordan bilen går som er viktigst, og da er jeg kjempefornøyd. Jeg har ingen holdepunkter for å si om det er riktig eller ikke, men må jo bare "stole" på det han som bremser bilen sier. Og det er jo derfor jeg spør, fordi det folk sier er forskjellig fra det jeg opplever. Men det du egentlig sier her er at det er kun volden sin rulle som viser rett. Jeg må liksom dit for å få riktige tall. Ihvertfall oppfatter jeg det sånn. Det får jeg til å bli veldig feil, for det er jo kjent at alle ruller har sine verdier som spriker litt fra andre. Når det gjelder min bil, så bremset den første gangen 582 hk/680 nm på svinghjul, 2 bar på 99 oktan. Etter stempelbytte, med økt komp noen mnd senere bremset den 605hk/700nm på svinghjul, 2 bar på 99 oktan. Etter konvertering til e85, så bremset den 630hk/710 nm på navrulle, på 1,8 bar. Hvis vi da sier at tallene ikke stemmer, så føler jeg uansett at økningene av effekt følger greit med det første tallet jeg har fått, med de modifikasjonene som er gjort med motor. Og når det gjelder dysene, så funket det jo helt fint i benken, når bilen ble bremset på e85 første gangen. Men etter et drag på motorveien i sverige så smeltet jeg et stempel. Og ingen skjønte hvorfor. Men det du sier da, gir jo egentlig svar på hvorfor det skjedde og det er jo fordi dysene er for små. Men hvorfor funket de bra i benken og på mye kjøring? Hvorfor var af ok? Og Da blir det også naturlig at jeg lurer på det du sier om ladetrykk kontra nm også, da jeg har mye mindre ladetrykk enn det regnestykket ditt kommer fram til. Har benken til Anders og rulla til KRB som pbc auto lånte problemer og gir ut feil tall til kundene? Isåfall så er jo det dritt, men de stemmer jo bra overens i økning, utifra første tallet, etter endringer jeg har hatt. Jeg merket jo stor forskjell på bilen fra 99 oktan til e85 og vil jo da tro at tallene jeg får stemmer. Jeg har jo ikke noe grunn til å mistenke at tallene er feil. Burde jeg det?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...