Trolli Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 En kar fortalte meg at jeg kan montere en bryter på temperaturføleren for dieselvarmeren på min Ford Mondeo Mk3 TCDI 2006mod. Dette er en kjørevarmer som kun fungerer under kjøring, og jeg er lei at den starter under korte turer og soter seg ned. Så spørsmålet er: Hvor sitter denne føleren? Fint om noen kan fortelle dette, og eventuelt kanskje vise til et bilde, og hvordan de har gjort dette på sin bil? På forhånd takk
GlennAre Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 En kar fortalte meg at jeg kan montere en bryter på temperaturføleren for dieselvarmeren på min Ford Mondeo Mk3 TCDI 2006mod. Dette er en kjørevarmer som kun fungerer under kjøring, og jeg er lei at den starter under korte turer og soter seg ned. Så spørsmålet er: Hvor sitter denne føleren? Fint om noen kan fortelle dette, og eventuelt kanskje vise til et bilde, og hvordan de har gjort dette på sin bil? På forhånd takk er dette på en 01-07 mondeo så sitter den helt fremmers ved høyere hovedlykt, inn mot grillen kan du si. er en sånn sølv farget stål klump - Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3
Trolli Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 er dette på en 01-07 mondeo så sitter den helt fremmers ved høyere hovedlykt, inn mot grillen kan du si. er en sånn sølv farget stål klump Takker for svar Har du koblet om en slik noen gang?
Kjellcorp Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 skal ikke være hokus poukus. er bare å koble så de 2 ledningene inn på en bryter det
focusst Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 (edited) Klipp av en av ledningene, koble en bryter i mellom Edited May 8, 2012 by focusst Over til fienden...
Trolli Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 Klipp av en av ledningene, koble en bryter i mellom Jeg finner den ikke Kunne jeg fått en litt gundigere guide for å finne den?
grcossie Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 Demonter grillen, så ser du den på høyre side under lykta
Trolli Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 Demonter grillen, så ser du den på høyre side under lyktaAHA! Det må litt demontering til ja. Det er to svarte plastskruer som sitter på toppen av grillen når man åpner panseret. Er det kun disse som holder grillen på plass?
grcossie Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 AHA! Det må litt demontering til ja. Det er to svarte plastskruer som sitter på toppen av grillen når man åpner panseret. Er det kun disse som holder grillen på plass? Stemmer, den er bare trykkt på plass i nedre kant og to haker mot lyktene
Fresh| Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 Jepp. Å koble seg inn på den termobryteren der er helt klart det enkleste. Jeg koblet bryter på min kjørevarmer, men jeg tok direkte strøm fra batteriet og koblet meg inn på kontakten nede på varmern.
Trolli Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 Jepp. Å koble seg inn på den termobryteren der er helt klart det enkleste. Jeg koblet bryter på min kjørevarmer, men jeg tok direkte strøm fra batteriet og koblet meg inn på kontakten nede på varmern. Men om man kobler seg rett på varmeren så vil vel etterbrenningen ikke fungere? noen som har førsøkt seg på en slik service? Vet at det er superenkelt å få varmeren ut av bilen.Og er varmesensoren av typen som åpner når tempraturen synker? Om man kortslutter kretsen, og dropper sensoren, vil den da tvinge varmeren til å starte?
grcossie Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 Du kan jumpekople i temp sensor kontakten ja. Vi gjør det, når vi tester dem visst det er for varmt. Service av varmeren er en enkel jobb, har tatt haugevis av dem. Senest en idag, på en Sharan da, litt annerledes type der
Trolli Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 Du kan jumpekople i temp sensor kontakten ja. Vi gjør det, når vi tester dem visst det er for varmt. Service av varmeren er en enkel jobb, har tatt haugevis av dem. Senest en idag, på en Sharan da, litt annerledes type der Men er det virkelig nødvendig å kjøpe nytt brennkammer? Han karen i den videoen sier at han gjør det bare skikkelig reint, gjøre jobben skikkelig.Nye pakninger og tennstift er vel en selvfølge når man først tar den fra hverandre?
grcossie Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 Pakninger og glødeplugg er det viktigeste. Er ikke alltid så godt å rengjøre brennkammeret, siden det er vanskelig å komme til inni det, tid er penger, så vi bytter dem. For din egen del, så kan du sikkert bruke litt tid på det.
Trolli Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 Pakninger og glødeplugg er det viktigeste. Er ikke alltid så godt å rengjøre brennkammeret, siden det er vanskelig å komme til inni det, tid er penger, så vi bytter dem. For din egen del, så kan du sikkert bruke litt tid på det.Supert! Du tar kanskje ikke ut varmeren om du tar service på denne varmeren i denne modellen? Men for en novice som meg er det kanskje lurt? Om jeg tar av ledningen for kjølevannet vil vel hele systemet tømme seg om jeg ikke plugger slangene? Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg tar av drivstoffledningen og strømkabler?
Fresh| Posted May 9, 2012 Posted May 9, 2012 Men om man kobler seg rett på varmeren så vil vel etterbrenningen ikke fungere? noen som har førsøkt seg på en slik service? Vet at det er superenkelt å få varmeren ut av bilen.Og er varmesensoren av typen som åpner når tempraturen synker? Om man kortslutter kretsen, og dropper sensoren, vil den da tvinge varmeren til å starte? Jo etterbrenningen vil fungere. Fordi det er 3 + signaler inn på varmeren: 30, 15 og den fra utetemp sensoren foran i grillen. Jeg koblet meg inn med bryter der hvor utetempen skulle vært slik at den fungerer nøyaktig på samme måte som før, men nå kan jeg styre selv når den skal gå.
grcossie Posted May 9, 2012 Posted May 9, 2012 Supert! Du tar kanskje ikke ut varmeren om du tar service på denne varmeren i denne modellen? Men for en novice som meg er det kanskje lurt? Om jeg tar av ledningen for kjølevannet vil vel hele systemet tømme seg om jeg ikke plugger slangene? Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg tar av drivstoffledningen og strømkabler? Tar ut varmeren, setter flate selvgrips tenger eller klemmer på slangene, så renner det nesten ikke vann ut. ellers er det litt klur å få ut stikket til glødepluggen, visst du ikke har verktøy til det, men du får det nok til
Trolli Posted May 9, 2012 Author Posted May 9, 2012 Supert! Du tar kanskje ikke ut varmeren om du tar service på denne varmeren i denne modellen? Men for en novice som meg er det kanskje lurt? Om jeg tar av ledningen for kjølevannet vil vel hele systemet tømme seg om jeg ikke plugger slangene? Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg tar av drivstoffledningen og strømkabler? Snakket med Røhne Selmer nå. De sa at de ikke bytter brennkammeret, men kun tenneren og sila. Er dette en god løsning da?
grcossie Posted May 9, 2012 Posted May 9, 2012 Snakket med Røhne Selmer nå. De sa at de ikke bytter brennkammeret, men kun tenneren og sila. Er dette en god løsning da? Går som oftest bra, vi gjorde det ikke før, men gjør det nå
Trolli Posted May 13, 2012 Author Posted May 13, 2012 Da er dieselvarmer overhalt og bryter er montert Takker for svar alle sammen!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now