Jump to content

Air injector Turbo styring


vinge87

Recommended Posts

Ja...Hvordan virker dette i praktis?

 

Og hvilkne Datasprut er det som kan styre denne type ladetrykkstyring?

 

Legger ved et bilde fra 909 motorsport for å vise hva jeg mener

 

(Om ikke det er greit å låne bildet så gi beskjed så tar jeg det vekk 909motorsport)

 

89290_909Motorsport_Air_Injector_kit_Cosworth__n_1.jpg

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Ja...Hvordan virker dette i praktis?

I utgangspunktet motsatt av vanlige solenoider. Air-injectors blør ikke bort ladetrykk for å redusere trykket inn på actuator, de leder bare ladetrykk inn på actuator når det er ønskelig. Når de stenger er trykksystemet 100% tett. Dette er fordelaktig under spool up og maks effektuttak.

I tillegg er de svært presise. (Du kan jo tenke deg hvordan det hadde gått å styre en motors AFR med vanlig solenoid/amal valve evt bleed valve.

Og hvilkne Datasprut er det som kan styre denne type ladetrykkstyring?

Selve Air-injectorerne er ikke krevende å styre så de fleste datasprut klarer dette, men i praksis brukes det stort sett bare med Cosworthsprut og Pectel.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men til min zetec da, Haltech og autronic kan dem styre dette?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Men til min zetec da, Haltech og autronic kan dem styre dette?

Vanlige datasprut og boost controllere er satt opp til å styre solenioder og har derfor ikke bruk for Air-injectors, men ja, de kan styre dem.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette den beste styingen av turbo da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette den beste styingen av turbo da?

Hvis du tar motoren din til England og får folk over der til å velge sprut og foreta mapping, så ender du nok opp med Air-injectors ja, akkurat pga at dette gir den mest presise styringen av ladetrykket.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja sant det, uansett blir det england, men om prisen er høy så kjøper jeg deler litt her og litt der så kostnadene ikke blir så store i en engang, så når motor er komplett så sende den til england for mapping\bremsing. gir heller penger til han som kan bremse\mappe enn å betale x-antall kr i norge og få tilbake en ubrukelig motor slik som sist....har lært litt får eg håpe :cool2:

 

Hadde vert gøyt å vite delelisten han i england ville montert på motoren min......innmaten er nesten komplett, så det blir innsug, eksos osv :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Ja sant det, uansett blir det england, men om prisen er høy så kjøper jeg deler litt her og litt der så kostnadene ikke blir så store i en engang, så når motor er komplett så sende den til england for mapping\bremsing. gir heller penger til han som kan bremse\mappe enn å betale x-antall kr i norge og få tilbake en ubrukelig motor slik som sist....har lært litt får eg håpe :cool2:

 

Hadde vert gøyt å vite delelisten han i england ville montert på motoren min......innmaten er nesten komplett, så det blir innsug, eksos osv :blush:

Slik jeg ser det er det 3 måter å gjøre dette på.

1. I særklasse best; Være bemidlet og tålmodig og få motoren ferdig spec., bygget og mappet i England.

2. Være tålmodig og gjøre så godt man kan selv.

3. Være hastig og lystig å gjøre ting fort og gale.

 

Slik jeg ser det ble oppskift nr. 3 brukt sist gang og jeg er ikke enig i at det var mappingen som var problemet. Andre som har forsøkt lignende oppsett som det du kjørte har fått tilsvarene resultater så det var motorspec. som var hovedproblemet selv om det kanskje ikke ser slik ut?:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/30529-grom-motor-og-quaife-understell-med-mere/page__p__287462__hl__stavanger__fromsearch__1entry287462

 

Oppstarts og innkjøringsprosedyren var vel heller ikke optimal om jeg husker rett?.

At Ringstad skamløst øste ut tall i hytt og helvete kamuflerte bare flausen innledningsvis.

Vi har sett at andre med bedre spec. motorer har fått gode og holdbare resultater med mapping utført i Norge også, så helt umulig er det ikke. ;)

 

Har du SM4 filen på mappet enda?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk den på en floppy disk lenge etterpå ja.

 

Blir nr 2 med en annen mapper\bremser.

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Fikk den på en floppy disk lenge etterpå ja.

 

Blir nr 2 med en annen mapper\bremser.

Vil du legge ut skjermutskrift av tenningsmappet? ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke kor den disken er nå desverre

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...