grcossie Posted May 10, 2012 Posted May 10, 2012 lurer rett å slett om jeg skal gå til innkjøp av et slikt sett. billig da. Men hvorfor er enmasse bedre ? billiger en dobbeltmasse? Det er bedre på den måten at man slipper problemet, som oppstår på dobbelt svinghjul. Det er mye enklere oppbygd og mindrfe avansert enn et dobbelt, derfor lavere pris
Kjellcorp Posted May 12, 2012 Posted May 12, 2012 (edited) okei. men var det ikke slik at det måtte "bygges" om elns. hørt at folk måtte bruke transit svinghjul hvis man skulle bytte til "ett" svinghjul og ikke dual. Noen som kan så si med sikkert at det passer ? kjedelig å bestille noe og gå så hardt til verks på bilen og det ikke passer. Edit; siterer meg selv litt, har klakking og ulyder når bilen står på tomgang. når jeg drar inn clutchen så blir det borte. er ikke merkbart under kjøring, og virket ikke ut som det var noe slakk på svinghjulet.(fikk ikke beveget det) Edited May 12, 2012 by Kjellcorp
Kjellcorp Posted May 14, 2012 Posted May 14, 2012 (edited) noen som har et råd å gi bort på hva det kan være ? tror det er utløserlageret, men er ingen ekspert på dette området. Edited May 14, 2012 by Kjellcorp
grcossie Posted May 14, 2012 Posted May 14, 2012 Disse setta, som de selger på ebay over her, er med allt du trenger. Lyden du hører, kan være både svinghjul og utløserlager. Har du prøvd å bevege svinghjulet i både aksial retning og vridning?
Kjellcorp Posted May 14, 2012 Posted May 14, 2012 Har prøvd å bevege det i horisontal retning. Men, skal nevnes at det er mye spon når jeg tok starteren sist gang. Men kanskje likså greit å bare kjøpe hele pakka der da. Så blir det vel i orden.
grcossie Posted May 14, 2012 Posted May 14, 2012 Jeg hadde gått for hele pakka, siden prisen er å leve med
Granada 2.8 Ghia Posted May 14, 2012 Posted May 14, 2012 Dobbeltmassesvinghjul er der for å dempe torsjonsvigninger fra veivaskselen, tidligere brukte man fjærer på lamellplata, og det fungerte helt fint på de aller fleste biler(kommer faktisk ikke på noen de ikke fungerte ok på), såkalte torsjonsfjærer(ikke sammenlignes med torsjonsfjærer i fjæring). Min mening er at dobbeltmassesvinghjul er noe fancy unødvendig og ikke minst dyrt og problemskapende dritt. Er mange biler de bytter svinghjul ved clutchifte siden svinghjulet nesten utelukkende er "utslitt". Tenk dere om, alle har vel kjørt en eldre bil med clutch(eldre enn `95 eks), har dere merket noen vibrasjoner i driverk som plager dere? som kommer av tosjonsvigningene i veiva? Enkeltmassesvinghjul med avfjæret lamellplate er en bedre løsning enn dobbeltmassesvinghjul med uavfjæret lamellplate. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
helmer Posted May 29, 2012 Author Posted May 29, 2012 Har endelig funnet ut at det er svinghjulet som er ødelagt.Tenker derfor å kjøpe via ebay. men det ser ut som at mellom 2002-2003 så ble det gjort en forandring på clutchen på Mondeo 2.0 TDCI 115hk. Lurer derfor på om noen kan fortelle meg hvor jeg finner motornr slik at jeg kan oppgi dette ved bestilling.Noen som har prøvd å montere solid mass svinghjul.Erfaringer???
packs Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 min erfaring med å ettermontere enkelmasse svinghul på en nyere diesel bil er mere vibrasjon i driverk på lave turtall.vil legge til at dette var sammen med en oppgradert clutch. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now