helmer Posted May 1, 2012 Posted May 1, 2012 Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg finner ut om dual mass svinghjulet er ødelagt.Har fått en ulyd når jeg trår inn clutchpedalen akkurat som om utløserlageret er slitt.Må man demontere gearkassen og fysisk kjenne på svinghjulet for å finne det ut?Synes kanskje at det er litt vibrasjoner når jeg kjører, men med de dårlige veiene vi har i Norge så er det vel ikke unaturlig at det rister litt.
Breda Posted May 2, 2012 Posted May 2, 2012 Hovedsaklig så merker du vibrasjoner ved start og ved aks på lave turtall. Hvis du finner en luke inn i clutchhuset, så kan du kjenne om det beveger seg uten at motor beveger seg. En skrutrekker på tennene til "startkransen" viser raskt om det er ødelagt eller ikke. Tilslutt når det er for mye slakk, så stopper bilen din pga sensor veiv ikke får signalet til rett tid, fordi svinghulet har vridd seg for mye. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler
helmer Posted May 2, 2012 Author Posted May 2, 2012 Takk skal du ha! skal se om jeg finner noe luke, hvis ikke får jeg rive ut startern
Gess Posted May 3, 2012 Posted May 3, 2012 Når mitt svinghjul var gåent hadde jeg mye rakling og skrangling på tomgang med clutchen inne. Jeg måtte slure ut med en del gass for at lyden skulle forsvinne. Jeg trodde først det var utløserlageret siden lyden minnet om dette. Om du skal skifte svinghjul så vil det sikkert lønne seg å bytte clutch og utløserlager samtidig. Det er en liten jobb i sammenligning med å ta ned kassen.Eurocarparts i england selger LUK svinghjul og clutch, en del å spare i forhold til å kjøpe i Norge. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Kjellcorp Posted May 3, 2012 Posted May 3, 2012 Når mitt svinghjul var gåent hadde jeg mye rakling og skrangling på tomgang med clutchen inne. Jeg måtte slure ut med en del gass for at lyden skulle forsvinne. Jeg trodde først det var utløserlageret siden lyden minnet om dette. Om du skal skifte svinghjul så vil det sikkert lønne seg å bytte clutch og utløserlager samtidig. Det er en liten jobb i sammenligning med å ta ned kassen.Eurocarparts i england selger LUK svinghjul og clutch, en del å spare i forhold til å kjøpe i Norge. samme problem på min nesten, bare at det blir borte når jeg drar inn clutcen. jeg ville nå tro det var utløser lagertet, men kanskje det er svinghjulet ? Eneste jeg vet er at det er dyrt
helmer Posted May 3, 2012 Author Posted May 3, 2012 Samme ulyder til meg å! Ender vel opp med å bytte svinghjul og clutch. Skal få sjekka det til helga. Noen som veit om det går å få ut gearkassen uten å ta ut motorn?
Gess Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 Men du må ta ned hjelperammen med bærearmer, styring etc. Jeg har vurdert å heise ut motor og gir istednefor dersom jeg må av med kassen igjen. Mistenker at det er lettere. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
grcossie Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 Hjelperamma må ned ja, tar den ut med stab stag, link armer og bærebroer. Tannstanga må løsnes. Motor henger man igjen med motorbjelke på skjermkantene
hår ball Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 noen som har prøvd og gjøre svinghjulet stumt? Enten sveise eller bolte på noe vis? Kan igrunn ikke se for meg at det blir noe værre og kjøre med?
Ruudsengen Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 Har hørt en golf TDI med stumt svinghjul og typ sinterclutch pga en god del over standard effekt. Det hørtes ikke veldig bra ut. Veldig greit å ha noe som tar opp den ujavne gangen til en dieselmotor.
grcossie Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 noen som har prøvd og gjøre svinghjulet stumt? Enten sveise eller bolte på noe vis? Kan igrunn ikke se for meg at det blir noe værre og kjøre med? Det ville jeg ikke prøvd på, men til Transit, er det en ombyggings sats for massivt svinghjul, snakka med hotline (Ford tekniske support) om dette, han var ikke sikker, men mente det kunne passe, siden det er samme motor i utgangspunktet
Mondeo Power Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 Mener jeg har sett det på ebay.co.uk til mondeo også.
grcossie Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 Fant det her http://www.ebay.co.uk/itm/MONDEO-2-0-TDDi-TDCi-00-07-5-SPEED-SOLID-MASS-FLYWHEEL-CLUTCH-KIT-SLAVE-CYLINDER-/120774174592?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AMondeo&hash=item1c1eb3a780
Mondeo Power Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 Komplett pakke til halv pris av bare svinghjulet i norge.
Kjellcorp Posted May 4, 2012 Posted May 4, 2012 (edited) for en pris. svinghjul, clutch og utløserlager til så billig pris i norge er det jo fort 10k fikk høre av en kompis som hadde hørt om en som hadde sveist på sitt svinghjul etter det hadde blitt stygt. Hva med å lette svinghjultet på disse bilen da ? Edited May 4, 2012 by Kjellcorp
Gess Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Enmasse svinghjul får en hos Eurocarparts, men det er jo en grunn til at det er fjører på svinghjulet. Clutchen jeg satte på hadde ikke fjørbelasting slik clutcher vanligvis har. Monterer en denne clutchen og massivt svinghjul vil vel mye mer juling bli overført rett i girkassen. Tror ikke det er noe sjakktrekk. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
tuszi Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Enmasse svinghjul får en hos Eurocarparts, men det er jo en grunn til at det er fjører på svinghjulet. Clutchen jeg satte på hadde ikke fjørbelasting slik clutcher vanligvis har. Monterer en denne clutchen og massivt svinghjul vil vel mye mer juling bli overført rett i girkassen. Tror ikke det er noe sjakktrekk.kjøper du settet fra ebay så er det jo fjærer i clutchen slik en vanlig clutch har
Torgeir B Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Enmasse svinghjul får en hos Eurocarparts, men det er jo en grunn til at det er fjører på svinghjulet. Clutchen jeg satte på hadde ikke fjørbelasting slik clutcher vanligvis har. Monterer en denne clutchen og massivt svinghjul vil vel mye mer juling bli overført rett i girkassen. Tror ikke det er noe sjakktrekk. Tull, fjørene er der for gammle kjeringer og folk som ikke kan kjøre.Går like langt om du har fjører eller ikke på lamellen, dessuten så er den organisk og ganske mild mot svinghulet. Dobbel masse svinghjulene koster forbrukerene et hav av penger, 8000 - 10 000kr må en ut med for nytt svinghul og clutch. 86 3dr IS
grcossie Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 kjøper du settet fra ebay så er det jo fjærer i clutchen slik en vanlig clutch har Som sagt her, så er jo det med lamell, som har fjører, på linken jeg hadde over her
tuszi Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Som sagt her, så er jo det med lamell, som har fjører, på linken jeg hadde over hervar ikke deg jeg svarte var han andre. lurer på å konvertere focus til vanlig pga mye feil med dobbel masse
grcossie Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Oki, jeg ville foretrukket å bytte til massivt, hadde det vært mitt valg. Har skifta mangen av to delte svinghjula, de fleste bilmerker, har samme problema med disse
tuszi Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 ja er det jeg tenkte å gjøre er jo billigere enn nytt dobbelmasse også
Kjellcorp Posted May 10, 2012 Posted May 10, 2012 (edited) Fant det her http://www.ebay.co.uk/itm/MONDEO-2-0-TDDi-TDCi-00-07-5-SPEED-SOLID-MASS-FLYWHEEL-CLUTCH-KIT-SLAVE-CYLINDER-/120774174592?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AMondeo&hash=item1c1eb3a780 lurer rett å slett om jeg skal gå til innkjøp av et slikt sett. billig da. Men hvorfor er enmasse bedre ? billiger en dobbeltmasse? Edited May 10, 2012 by Kjellcorp
Recommended Posts