Larcsern Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Heisann! Har begynt så smått å krongle med litt motorbygging.. Da har jeg tenkt att jeg skal bytte noen lagere. Motoren er en IST. Bunndelen er slik: 205 blokk (org dim)Mahle 2wd stemplerCosworth 2wd råderIs veiv Kan jeg bruke Cosworth "hovedlager" på veiva som da altså er IS? Eller må jeg få tak i orginale lagere til IS veiv?Kan jeg bruke Cosworth rådelager mot veiva som fortsatt er IS? "Jeg veit jeg er litt dum " - Larcsern - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Sierra"2.0iS Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Ja, du kan bruke lagerskåler til Cosworth YB, de er av bedre kvalitet, men du må jo self. måle tappene på veiva for slitasje og dimmensjon/toleranse, allerhelst også måle rammelagerboringer og invendig i stor-enden på råde.Std målene på veiv er 56,970-56,990 på rammetapper og 51,980-52,000 på rådetapperinnvendig mål i råde er 55,000-55,020Rammelagerboring i blokk er 60,620-60,640Om dette er innenfor toleranser så er det bare å bestille lagerskåler i STD dim.Husk å sjekk klaring lager til veiv/råder med Plastigauge før endelig montering
Larcsern Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Takktakk - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Sierra"2.0iS Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Vet ikke hvilken oljepumpe du skal bruke, men anbefaler å bruke Cosworth 2WD med underspyling, Cosworth rådene har ikke den olje kanalen som spruter olje på kryssbolt opplagring i stempel, slik som OHC/IS rådene har, og da vil det oppstå problemer med smøring av dette. Du kan gjerne bruke en HP pumpe fra vanlig OHC, som du flytter over lokket og pickup/underspylingsrør fra 2WD Cosworth.
Larcsern Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Jeg har faktisk ingen anelse om hvilken pumpe det er. Noen måter å se dette på? - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Sierra"2.0iS Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 (edited) Cosworth 2WD pumpa har et uttak i lokket som det tynne røret til underspylingen skal kobles på, dette sitter fast på pickuprøret som 2WD bruker, ikke noe i veien for å bruke 4WD pumpe med underspyling heller, men den er gjerne dyrere å kjøpe. OHC pumpa har bare et flatt lokk.HP(høtrykk) pumpe til OHC selges av flere her i norge, bla 909Motorsport, kollevold, Sarpsborg motor...og sikkert flere andre motorverksteder/butikker...Og seff fra england Edited April 26, 2012 by Sierra"2.0iS
Larcsern Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Den ser i alle fall slik ut - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Larcsern Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Nemmen sett slik! - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Larcsern Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Sitter å krongler litt på burton nå. Har målt veiva og den er innenfor tolleransene, skal jeg bestille STD bærelager, rådelager, aksial lager og simring fra Cosworth YB da eller fra SOCH Pinto? - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Sierra"2.0iS Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Regner med du har kryssmålt veiva for å kontrollere for slitasje.Bedre kvalitet på lagerskåler til Cosworth og litt høyere pris.Trustelagrene leveres i flere tykkelser for å få riktig aksialklaring, så derfor bør du måle aksialklaring som er med de lagrene du har nå, og ev bestille med annen tykkelse om du er utenfor toleranse.Sjekk også oljepumpa du har for slitasje, er den slitt så kjøp en ny HP til OHC og flytt over lokket fra den du har, blir billigst.Simring i bakkant er lik.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now