Sta1n1 Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Byttet nylig hjullager på min sierra cosworth 4x4, når jeg skrur inntil mutteren som skal stramme dette her så er det akkurat som om det kiler seg litt i lageret eller noe. Blir ufattelig tungt å dra rundt hjulet, hva kan dette være ? har jeg fått feil lager eller noe (kjøpt på burton) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer_Martinsen Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 (edited) Byttet nylig hjullager på min sierra cosworth 4x4, når jeg skrur inntil mutteren som skal stramme dette her så er det akkurat som om det kiler seg litt i lageret eller noe. Blir ufattelig tungt å dra rundt hjulet, hva kan dette være ? har jeg fått feil lager eller noe (kjøpt på burton) ? Du har fått lagerskålene helt ned da, for hvis disse ikke er i bunnen vil du få helt feil forspenn på lageret, og hjulet går tungt rundt. Har også vært borti på vanlig Sierra at det er feil bredde på selve lageret, og må får også her feil forspenn. Edited April 25, 2012 by Christer_Martinsen Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sta1n1 Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 Du har fått lagerskålene helt ned da, for hvis disse ikke er i bunnen vil du få helt feil forspenn på lageret, og hjulet går tungt rundt. Har også vært borti på vanlig Sierra at det er feil bredde på selve lageret, og må får også her feil forspenn. Jeg får skru det opp igjen og sjekke, men litt merkelig at jeg skulle ha bomma på begge sidene Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sta1n1 Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 (edited) er ikke sikker på at jeg skjønte helt hva du mente men lagere framme er jo et konlager som skal strammes med et bestemt moment, og strammer du formye skal det no knipe så mye at hjule blir tungt å snurre rundt(strammet formye) var ivertfall slik på mercedesen jeg hadde. problemet er at når jeg skrur mutteren til for hånd (som må være langt fra oppgitt moment) så er den allerede så stramm at hjulet blir tungt å snurre rundt det kan umulig være slik det skal vær ? Edited April 26, 2012 by Sta1n1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Det skal strammes til hardt foran ,ikke noe slakke. Dra til med riktig moment foran da kan det hende alt kommer dit det skal så skal det gå lettere. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 er ikke sikker på at jeg skjønte helt hva du mente men lagere framme er jo et konlager som skal strammes med et bestemt moment, og strammer du formye skal det no knipe så mye at hjule blir tungt å snurre rundt(strammet formye) var ivertfall slik på mercedesen jeg hadde. Ettersom det er innlagt fast klaring så har det i praksis ingenting å si på klaringen selv om man får en god del for mye moment. Jeg har faktisk vært med på å bruke muttertrekker på hjullager til Sierra, og det gikk bare bra. Om man derimot får for lite moment så kan mutteren løsne og man får slakke.De gangene jeg har montert nye hjullager på Sierra så har de rullet veldig tregt de første milene, men etter å ha kjørt noen mil har det blitt helt ok rullemotstand. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sta1n1 Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Ettersom det er innlagt fast klaring så har det i praksis ingenting å si på klaringen selv om man får en god del for mye moment. Jeg har faktisk vært med på å bruke muttertrekker på hjullager til Sierra, og det gikk bare bra. Om man derimot får for lite moment så kan mutteren løsne og man får slakke.De gangene jeg har montert nye hjullager på Sierra så har de rullet veldig tregt de første milene, men etter å ha kjørt noen mil har det blitt helt ok rullemotstand. har trekket dem til med moment, skulle kanskje bare prøvt å kjøre å se om det ordner seg ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Om det går jevnt tregt, og ikke lugger, så kan det hende det går helt bra ja. Men du må selv vurdere om det er forsvarlig. Om det virkelig er noe alvorlig så kan du jo få varmgang som i værste fall kan føre til ett alvorlig havari. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Det skal ikke gå tregt med et ny montert lager. Som truckdriver skriver, så kan det gå bra, men et nytt lager, som er rett montert og snørt, skal gå lett. Har aldri vært borti noen problem med de jeg har skifta på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts