caan Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Noen som har erfaring/tips/råd til hvordan man kan bøye til bremserør av kobber? EU-kontrollørene var ikke imponert over tilstanden på rørene på Fiesta'n min, og nye virker vanskelig og oppdrive. - Opel Omega 2.0 16V 1994 - Ford Fiesta 1.1L 1982 - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x) - Nissan 200SX S13 1992 (x) - Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)
"Lakkelars" Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 jeg kjøpte rør på biltema og fulgte bare vinklene på orginalrørene, kobber er enkelt å bøye på,det jeg gjorde etter det var at jeg kjøpte meg flenseverktøy og gjorde alt selv Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS
bard Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Støtter den. Rør og verktøy fra Biltema fungerer utmerket. Ikke noe problem å bøye dem for hånd.Jeg har hørt at det er krav om kortere avstand mellom klammer på kobber enn på stål, men jeg har aldri fått klager på kontroll. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
caan Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Så det er helt overkommelig? Virker litt skummelt og skulle lage noe som er såpass viktig som bremser - Opel Omega 2.0 16V 1994 - Ford Fiesta 1.1L 1982 - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x) - Nissan 200SX S13 1992 (x) - Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)
alelys Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 jeg fikk beskjed om at d skulle vare maks 20cm mellom hver klemme pågrunn av viberasjoner og trethetsbrudd. kobber er lett å bøye 1 delvis 2ganger, så blir det meget fort stift og knekker.
tuszi Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 står dette skrevet noe sted eller er det bare noe han borti gata på verkstedet fortalte?
Galaxis Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 (edited) Kobberrør er jo bare å gløde (varme) ut så kan du bøye det som du vil, til en viss grad selvfølgelig. Galaxis Edited April 24, 2012 by Galaxis Ford Mondeo Titanium X 2010 2.0 TDCI 140hk MK4 (Panter Black)Ford Mondeo Ghia 2004 2.0 TDCI 130hk MK3 (INK BLUE)Solgt!
D.Toft Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 aldri hatt problemer med å bøye kobberrør.har brukt mye biltema kobber på mine biler. eneste som er toskete å bøye til er 8mm bensinrørene
caan Posted April 24, 2012 Author Posted April 24, 2012 Bøyer dere rørene etter de gamle eller lager dere enkle maler med ståltråd e.l.? Eller går det på "gefyl"? - Opel Omega 2.0 16V 1994 - Ford Fiesta 1.1L 1982 - Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x) - Nissan 200SX S13 1992 (x) - Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)
bard Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 Korte biter kan det være greit å bøye etter det gamle. Ofte ligger rørene rundt og mellom plasser slik at du må bøye de gamle for å få de ut og de nye må tilpasses etterhvert som det legges på plass. Jeg pleier å vente med flensingen i den lettest tilgjengelige enden til jeg har fått røret på plass og tilpasset lengden. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now