Jump to content

laddetrykk


duppen

Recommended Posts

heisann har vært å kjøpt en sierra cosvorth for en stunn siden å har hørt at dæm ska være go før 1,5 bar laddetrykk orginalt bare med gruppe a toppakning, stemmer det??

 

det egentlie spørsmåle e at eg ikkje får 1,5 bar på biln, ligg på 0,9-1bar, men på spool-up går den over 1,5 ett lite øyeblikk bare, har prøvd å bytte dump, å bleedvent, må eg kanskje bytte wastegate??

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

Mekanisk tåler den 1,5bar. Det er riktig. Men du bør nok ha den gp.a pakningen ja. Jeg lader 1,8-9 jeg på stort sett std motor.

Men det er mye rundt som må byttes før den tid. Du er nødt til å montere grønne 803dyser som ett minimum med tilhørende chip, 3" eksos og ett K&N luftfilterkitt med grei størrelse på. I tillegg er du nødt til å ha en strammere actuator ("wastegateklokke") på turboen da den orginale er alt for slapp til å klare å holde igjen på så høyt trykk. Optimalt sett bør du også ha en større turbo da den orginale ikke klarer å lade så høyt trykk helt ut til maks turtall. T34 til Escort er ett hett tips!

Inntil da bør du ikke lade no spes mer enn orginalt. Forsøk på 1,5 bar med org dyser VIL ØDELEGGE MOTOREN DIN I LØPET AV UBEHAGELIG KORT TID!!

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Med orginale lagere over tid? Maks 1,1bar

 

Også bør du vel ha en god og slapp resirkulerende dumventil.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder vel for T34 og det. Org 270grader lagere er ikke mye tesse. En oppgradering til 360 lagere i turboen er ett must om det skal bli holdbart over tid. KH-turbo på forumet gjør det for en god pris.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder vel for T34 og det. Org 270grader lagere er ikke mye tesse. En oppgradering til 360 lagere i turboen er ett must om det skal bli holdbart over tid. KH-turbo på forumet gjør det for en god pris.

Balanserer han turboen og ved skifte til 360° ??????? :unsure:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Hbor mye tåler en sierra cosworthturbo av juling egentlig?

Det kommer an på hva du mener med juling.

Jeg er nok en av veldig få som mener at 360 lager er oppskrytt.

Man kan tenke litt på hva som egentlig belaster aksiallageret i en turbo.

 

Det gjelder vel for T34 og det. Org 270grader lagere er ikke mye tesse. En oppgradering til 360 lagere i turboen er ett must om det skal bli holdbart over tid. KH-turbo på forumet gjør det for en god pris.

Ett 360 lager har 33% større bæreareal enn ett 270 lager, men ett T34 kompressorhjul har 36% større areal enn ett T3 kompressorhjul.

En T3 med 270 lager lever derfor ikke kortere enn en T34 med 360 lager. I praksis kjøres T34 i tillegg med høyere ladetrykk og dette øker belastningen ytterligere.

Jeg mener at hovedproblemet med glidelagre er det samme som hovedproblemet med støtstangsmotorer. Dagens bensinstasjons-motorolje er ikke designet til disse delene. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så denne er temmelig kjip,eller? Org lagre ja,hvor mange ponnyer kan en dra ut av en slik en?

Næhei! ;)

Petter W har gjentatte ganger kjørt imponerende 8,0 sek. på 201 M med sin steg 3 Sierra Cosworth 4x4. (og ene gange utrolige 7,85 sek) med en Cosworth T3 turbo lett massert på kompressorsiden. (Den kan masseres enda mer).

Beste sluttfart var hele 146 km/t!! til tross for så gammel og slitt motor at den til slutt raste.

Dette tilsier godt over 300 hk.

 

Med nyborret blokk med nye stempler osv + T34 turbo som lader 1,7 BAR, så har han ikke klart å gjenta denne bragden. ;)

 

jeg kjører nyeoverhalt T3 2wd turbo på min, uten 360 lager. lader rundt 1,2-1,4 og med en stram dump som ikke gjør jobben sin...vil tro den holder ganske lenge?

En slik turbo har selvsagt ikke overkapasitet så man kan ikke sløse.

Man er derfor helt avhengig av Gr.A induction kittet slik at man får fullt atmosfæretrykk inn på kompressorhjulet.

Man, ja, jeg vil si MÅ, måle ladetrykket, ikke i plenummet som vanlig, men i den varme tanken på intercooleren. Her må man sørge for å ikke overstige 1,6 BAR.

Den valgte intercooler med tilhørende trykkfall vil da bestemme hvor høyt ladetrykket i innsugsmanifolden endelig blir.

Jeg mener at hvis du overholder dette og bruker en slik sterk og solid høykvalitet motorolje til støtstangsmotor som jeg anbefaler, da holder T3 turboen lenge.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Næhei! ;)

Petter W har gjentatte ganger kjørt imponerende 8,0 sek. på 201 M med sin steg 3 Sierra Cosworth 4x4. (og ene gange utrolige 7,85 sek) med en Cosworth T3 turbo lett massert på kompressorsiden. (Den kan masseres enda mer).

Beste sluttfart var hele 146 km/t!! til tross for så gammel og slitt motor at den til slutt raste.

Dette tilsier godt over 300 hk.

 

Med nyborret blokk med nye stempler osv + T34 turbo som lader 1,7 BAR, så har han ikke klart å gjenta denne bragden. ;)

 

 

For lav komp no då? :P

Imponerende tall ja, t3 som gjelder altså hehe

Link to comment
Share on other sites

For lav komp no då? :P

Imponerende tall ja, t3 som gjelder altså hehe

Neida, motoren ble ikke trimmet overhodet, kun overhalt til originalspec.

Ja, det skal vi fort bli enig om.

Hehehe, vel, det blir å dra den litt langt, men den er ikke spesielt "kjip" iallefall - og spesielt ikke etter noe oppmerksomhet og massasje. ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må ikke glemme bilen som kjørte 8.3 på eikås med steg1chip ( standard dyser)og standard T3. Bilen ble pisket i nesten 200 000km av daværende eier og tubo ble "overhalt"bare en gang på kjellergulvet i denne perioden. Bilen var passert 300 000km med god margin da den ble solgt.... :whistling:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det.

8,305 sek og 134 km/t var det vel? En liten bit var også knekt av på det ene bladet på kompressorhjulet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...