Jump to content

Norsk Ford OHC Turbo


BM-RACING

Recommended Posts

Sykt.. B)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Utennavn.jpg

 

Hvis jeg leser grafene riktig: Under 100 hk/150Nm ved 3000 o/min, ca 100hk/170Nm ved 4000 o/min, 200hk/270Nm ved 5000 o/min.

 

Fra 5000 o/min drar den bra opp til 7750 o/min. Men jaggu ska den maskinisten piskes hardt :P Må i praksis være over 4500/5000 hele tiden skal du ha skyv...

 

Men allikevel. Så bra mye høyere moment hele veien. Kred til motorbygger her ja :)

Alt for høyt og altfor lavt er akkurat passe...

 

1996 Chevrolet Tahoe 6,5td, altfor høy

1991 Ford P100 1,8td, altfor lav

2004 Toyota Avensis D4D stasjonsvogn, akkurat passe....

Link to comment
Share on other sites

Meget flotte tall på en IST motor :D

Ikke helt etter min smak med tanke på momentet kommer så sent, men står respekt av det bygget :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Utennavn.jpg

 

Hvis jeg leser grafene riktig: Under 100 hk/150Nm ved 3000 o/min, ca 100hk/170Nm ved 4000 o/min, 200hk/270Nm ved 5000 o/min.

 

Fra 5000 o/min drar den bra opp til 7750 o/min. Men jaggu ska den maskinisten piskes hardt :P Må i praksis være over 4500/5000 hele tiden skal du ha skyv...

 

Men allikevel. Så bra mye høyere moment hele veien. Kred til motorbygger her ja :)

Flott effekt,men denne motoren må pisskes for virke. Målet må være å få moment myyyyye tidligere :cool2:

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Svær intercooler a gitt, lurer på hvor i bilen den får plass :P

200 sugehk er ikke dumt det heller.

Vet ikke hva de skal bruke motoren til, men maks moment på 5900rpm høres kjedelig ut

+1

 

Kred til motorbygger her ja :)

Ok. Hva mener du er den store prestasjonen her?

Hvis du begynner å undersøke dette nærmere så finner du fort ut at det er enkelt å hente ut store tall på bekostning av respons og dreiemomentkurve.

E85 er fattigmannsnitro og gir så godt som alltid store tall.

Nesten 570 hk er tatt på en nesten helt original B20 med kr. 200,- kam fra 1960 og såå fryktelig mye dårligere enn en B20 er nå ikke Fords OHC motor.

De som kjenner til denne motoren får følge med hvor mange liter drivstoff den klarer å bruke før den raser eller må overhales.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

 

Ok. Hva mener du er den store prestasjonen her?

Hvis du begynner å undersøke dette nærmere så finner du fort ut at det er enkelt å hente ut store tall på bekostning av respons og dreiemomentkurve.

E85 er fattigmannsnitro og gir så godt som alltid store tall.

Nesten 570 hk er tatt på en nesten helt original B20 med kr. 200,- kam fra 1960 og såå fryktelig mye dårligere enn en B20 er nå ikke Fords OHC motor.

De som kjenner til denne motoren får følge med hvor mange liter drivstoff den klarer å bruke før den raser eller må overhales.

:lol: :lol: :lol: :lol:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Flott effekt,men denne motoren må pisskes for virke. Målet må være å få moment myyyyye tidligere :cool2:

Og vel så det, ja.

Hvis vi er snill og sier at registeret er 5900 - 8000 o/min så trengs det tett rallykasse med utvekslinger:

1. gear 2,46:1

2. gear 1,82:1

3. gear 1,35:1

4. gear 1:1

5. gear 0,8:1

 

og det er bare for å holde motoren oppe på dreiemomentkurven når man gearer på 8000 o/min. (og da lever jo en turbo OHC lenge)

Hvis man vil dra 100 km/t på 2. gear så drar man hele 74 km/t på 1. gear og toppfarten begrenses til 220 km/t ved maks effekt.

Hmm, det kan jo gå til 402 M i en lett bil.

 

Sånn man kaller "svenske" oppsett ? Imponerendes vist man ser på tallene da :)

Bare.

Hvis man BARE ser på tallene. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Og vel så det, ja.

Hvis vi er snill og sier at registeret er 5900 - 8000 o/min så trengs det tett rallykasse med utvekslinger:

1. gear 2,46:1

2. gear 1,82:1

3. gear 1,35:1

4. gear 1:1

5. gear 0,8:1

 

og det er bare for å holde motoren oppe på dreiemomentkurven når man gearer på 8000 o/min. (og da lever jo en turbo OHC lenge)

Hvis man vil dra 100 km/t på 2. gear så drar man hele 74 km/t på 1. gear og toppfarten begrenses til 220 km/t ved maks effekt.

Hmm, det kan jo gå til 402 M i en lett bil.

 

 

Bare.

Hvis man BARE ser på tallene. ;)

Ikkje brrraaaa :mad2:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Er det så sikkert at vi får se denne i en bil da? Det står jo under filmen at "This old style Ford engine is a test project and for fun. "

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Det hadde det, men den ser nok ut omtrent som dreiemomentskurven. Tungdrevet oppsett..

 

Det er det jeg tror også.

Ser ut som en Svensk lastebilturbokurve, så håper de prøver med en mindre, men moderne turbo.

 

 

Som teksten sier , så er dette et prosjekt jff , så vi håper på videre oppdateringer.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

 

Ok. Hva mener du er den store prestasjonen her?

Hvis du begynner å undersøke dette nærmere så finner du fort ut at det er enkelt å hente ut store tall på bekostning av respons og dreiemomentkurve.

E85 er fattigmannsnitro og gir så godt som alltid store tall.

Nesten 570 hk er tatt på en nesten helt original B20 med kr. 200,- kam fra 1960 og såå fryktelig mye dårligere enn en B20 er nå ikke Fords OHC motor.

De som kjenner til denne motoren får følge med hvor mange liter drivstoff den klarer å bruke før den raser eller må overhales.

Har ikke så mye erfaring i å lese grafer og effektkurver på motorbygge, men jeg skjønner det jeg også at denne motoren ikke er mye kjørbar. Glemte også at den gikk på E85 :blush: Men syns allikevel at det er en bra litereffekt i en 2,0 OHC. Men regner vel med at omtrent uansett hva man gjør så er det fremdeles en OHC, og den varer nok uansett ikke lenge, som du sier, på turtall mellom 5-8000 o/min :lol:

Alt for høyt og altfor lavt er akkurat passe...

 

1996 Chevrolet Tahoe 6,5td, altfor høy

1991 Ford P100 1,8td, altfor lav

2004 Toyota Avensis D4D stasjonsvogn, akkurat passe....

Link to comment
Share on other sites

Det eneste imponerende jeg egentlig ser er sugemotoreffekta på ganske nøyaktig 200hk blank, og sugemotormoment på 210nm. Rimelig høye tall på en ohc med plenum, selv med E85.

Om man ser bort fra elendig kjøbarhet da...

Jeg tipper egentlig at ladetrykket har falt en del ved effekttopp, til kanskje 1,5-1,6 bar? Og i såflall høyere sugehk ved effekttopp.

Denne bør vel ha Cosworth veiv eller bedre, og gode H-råder, om den skal ha noe som kan kalles holdbarhet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som denne er første versjon av motoren:

http://www.youtube.com/watch?v=RF_ILIuN6sw&feature=relmfu

Og denne er andre versjon av motoren:

http://www.youtube.com/watch?v=IDhT6DNefnE&feature=relmfu

Og linken i første post er vel da tredje versjon.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei kjære Ford entusiaster.

 

Det er meg som har bygd denne motoren og den skal i en gamle bilen til mor og far min, en 1983 Sierra.

Synes det er artig å se alle diskusjoner på godt og vondt som det alltid er på et forum :D

 

Jeg skriver ikke mye på forum og kommer heller ikke til å gjøre det, men kan fortelle litt.

Motoren er like sint som en rallycross sugemotor og som dere vet må en da gjerne bruke høyere turtallregister.

Jeg kunne fått den endel tidligere igang med et annet turbooppsett,men tid og penger gjorde at jeg ikke kjøpte flere turboer for anledningen.

Effekten på denne flater egentlig ut ved ca 8400-8500 omdr, men når vi så hvor mye effekt det begynte å bli, så valgte jeg å gi meg her på denne, da jeg

syntes det allerede var greit nok ;)

 

Skal bygge en motor til i samme sjangeren som skal tidligere igang og kjøres til 8500omdr på noe mer trykk.

Da skal vi se en enda mer artig ohc og har jeg tenkt å putte i en 69 Mk1 jeg har.

 

Until then, la alle oss likesinnede Ford galninger ha det litt moro i sommer.

Mvh Knut Vebjørn Sveinunggard "KVS"

Link to comment
Share on other sites

Takk for forklaringen, og velkommen til forumet. Bare å legge ut bilder dersom du velger å "bli" her inne

 

Jeg takker for velkomsthilsen :)

Ha en fin kveld.

 

 

 

 

Gratulerer... Nå blir konkurangsen hardere

 

 

Lykke til videre

 

hilsen BM

 

Takk for gratulasjon BM , vi lever for å inspirere hverandre til litt galskap.

Jeg vet mange har fått blod på tann nå hehe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...