Jump to content

Oppgradere stereo i Focus 2005, masse bilder! Nå også alarmmontasje!


Spock

Recommended Posts

Jeg startet med å lime en frest bjelke i taket, dessverre så er den skrudd rett i gjennom tak trekket.

Ledningene er ført gjennom hullet der taklampa bak sitter.

 

Så skulle den ut er det dessverre 6 små hull i tak trekket men tror nok ikke det skulle synes så godt da filten i trekket kan skrapes litt over hullene.

 

Bare synd jeg sitter foran og kjører :S

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med å lime en frest bjelke i taket, dessverre så er den skrudd rett i gjennom tak trekket.

Ledningene er ført gjennom hullet der taklampa bak sitter.

 

Så skulle den ut er det dessverre 6 små hull i tak trekket men tror nok ikke det skulle synes så godt da filten i trekket kan skrapes litt over hullene.

 

Bare synd jeg sitter foran og kjører :S

 

Du får jo sette deg i baksetet og spille CoD mens din bedre halvdel kjører? :lol:

 

Hva slags tilkopling har en slik skjerm? Hdmi eller dvi? Oppløsning?

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg holdt på å forske videre på dette med Fords Smart Charge opplegg og Kalsium batterier. Det viser seg at Kalsium batterier ikke vil bli fult oppladede med vanlige batteriladere. De må ha lader som er laget for denne typen batterier.

 

Dette forklarer en del for meg. Jeg har komplett Defa Warmup pakke montert i bilen - og har hatt det i tidligere biler også. Hvor jeg har vært vant til at startmotoren virkelig sparker igang etter en natts lading med den innebyggede Defa laderen - selv om det skulle være 25 minusgrader. Men dette har jeg ikke opplevd med Focusen, har aldri hatt startproblemer, men heller aldri denne friske full fart starten som jeg har hatt tidligere etter en natts lading. Men dette forklarer seg jo nå - batteriet blir aldri helt oppladet med vanlige batteriladere (som jo Defa typen er av), kanskje med bare så mye som 75%. Og med mye småkjøring på vinteren og kraftig bruk av strøm - Fords frontrute er jo så glimrende :) - så er et velfungerende ladeopplegg viktig å ha.

 

Jeg har sendt en forespørsel til Defas tekniske avdeling, for å høre hva vi som eier Ford skal gjøre med batteriladeren som inngår i Warmup pakken.

 

Men jeg måtte skaffe meg en ny batterilader, en spesial til Kalsium batterier, Biltema har en type med Kalsium modus. Prisen var grei, så den ble handlet inn, her kan man se en diode som lyser ved Ca (Kalsium og Sølv-Kalsium) modus (modusen velges manuelt ved å holde inne mode knappen i 3 sekunder - det står advarsel - må ikke benyttes til vanlige batterier):

 

IMG_8377web.jpg

 

 

Jeg var litt spent på dette med ladespenninger på vanlige batterier sammenlignet med Kalsiumbatterier. Her er den gamle gode laderen som ble handlet inn på Bilxtra i forrige århundre en gang, den har fungert veldig bra, som vanlig litt over 14 volt i siste del av ladestadiet:

IMG_8375web.jpg

 

 

I følge instruksjonsheftet til den nye laderen fra Biltema, gir den en ladespenning på 14,7V til batteriet er 75% fullt, deretter økes den til opptil 16,5V til batteriet er fulladet. Her foregår ladingen i siste stadium, nesten 16V (dette pågikk i flere timer etter den gamle laderen viste at batteriet var fullt):

IMG_8379web.jpg

 

Jeg er veldig overasket over at dette med Smart Charge og Kalsium batterier ikke er nevnt noe sted i bilen eller i instruksjonboken. Det er jo helt klart at Kalsium batterier som Ford biler blir levert med, krever høyere ladespenning enn vanlige batterier. Det er også tilfelle at vanlige batterier ikke er tilpasset så høy ladespenning.

 

Plasseringen av laderen på batteriet er bare akkurat når bildet ble tatt - anbefales ikke :blush:

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått på plass det nye batteriet, perfect fit! Jeg har også lagt en 16mm2 ledning fra minus på batteriet til motoren, med dette så har jeg doblet tversnittet på alle aktuelle hovedstrømsforbindelser. Jeg la også inn en sikring (100A) på den nye fobindelsen mellom plusspolen på batteriet og dynamoen. Jeg har også flyttet den ene forbindelsen fra minus på batteriet til karosseriet, monterte den på en av boltene til stabilisatorstaget i stedet - det originale minusfestet er ganske spinkelt.

 

IMG_8404web.jpg

 

Nå begynner det å hjelpe tror jeg :)

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Var nok ikke helt ferdig enda... :rolleyes:

 

Kan ikke si at jeg er så veldig imponert over stereo-fjernkontroll styringen på Focusen:

 

IMG_8411web.jpg

 

Synes den egentlig sitter mest i veien. Men volumhjulet på på den nye Pioneer spilleren er veldig finjusterende, det tar tid å skru opp og ned lyden. Tenkte at det da kunne være greit å benytte den originale fjernkontrollen, greit å bare holde inne en knapp for å justere lyden. Men det fungerer ikke rett ut av boksen, man må ha en overgangsadapter.

 

Fant en rimelig på Ebay:

IMG_8409web.jpg

 

Selve overgangsadapteren er spesiell for hver biltype - i tillegg må man ha en ledning med plugg tilpasset spilleren man har valgt, i dette tilfelle en slik som plugges inn på baksiden av spilleren:

IMG_8412web.jpg

 

Det fungerte perfekt.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, måtte bagasjeromslyset offres, på grunn av at en av forsterker trengte plassen. Men man vil jo ikke være uten lys i bagasjerommet. Så jeg tenkte på en løsning med LED lys.

 

Eter litt leting på Ebay endte jeg opp med denne typen:

IMG_8414web.jpg

 

 

Men jeg ville ha litt bedre lys enn original, så to lyskilder ville bli bra - en på hver side. Noen krympestrømper, litt ledning og litt loddetinn senere ble det slik:

IMG_8415web.jpg

 

Passende nok fulgte det med adapter til den originale pæreholderen som ser slik ut:

IMG_8416web.jpg

 

 

Slik ble det seende ut på førersiden:

IMG_8419web.jpg

 

Og slik ser det ut på kvelden:

IMG_8422web.jpg

 

En skikkelig bra oppgradering dette :) Subkassa er bare ute på grunn av lysmonteringen.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ble ihvertfall godt lys baki der :)

 

Det ble veldig bra :)

 

Jeg har også pyntet litt på utseendet til "bassportene" i hattehyllen:

 

IMG_8425web.jpg

 

Hvordan går det med din lyddemping og stereoinstallasjon? Blir du ferdig før ferien?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Stereo får vente til etter ferien.

Har fått tatt tak og dører foran samt montert skjermen i taket så da er unga happy.

 

Ble litt mer sånn "luxusfølelse å lukke dørene, nå ble mye tightere lyd.

 

ble og noe mindre hjulstøy fra front, men må nok kaste meg over bakdører og bagasjerom rett over ferien..

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Her er en oversikt over strømforsyningen, etter oppgraderinger - originale størrelser i parentes:

 

IMG_7658fix.jpg

 

Bilen har en dynamo på 105A originalt, som er ganske brukbart. Originale størrelsene på ledninger er vurdert etter tykkelse, trenger ikke være korrekt.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg har lagt merke til noen særlig forskjell ved start etter oppgradering. Men som du nevner, det er til vinteren systemet blir satt på prøve.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Driver fortsatt og demper litt, bagasjeluken har fått gjennomgå, den ble så tung etter dempingen at jeg måtte skaffe nye friske dempere, ellers holdt den seg ikke oppe:

 

IMG_8247web.jpg

 

 

Har også gått løs på hjulhusene både foran og bak, har klint på totalt 10 kg guffe:

 

IMG_8486web.jpg

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Merket du noe forskjell med den guffa?

 

Det er vanskelig å si. Men jeg er ganske sikker på at 2,5kg i hvert hjulhus gjør en forskjell. Det er så lite hjulstøy etter dempingen jeg allerede hadde gjort - det blir først satt på skikkelig prøve når piggdekkene kommer på.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Holder på med noen avsluttende detlajer på Focusen:

 

IMG_7509web.jpg

 

Det er jo veldig greit å kunne benytte bagasjerommet - gjerne med setene felt ned også. Derfor er det ønskelig å kunne fjerne basskassen. Jeg gjort noen tiltak for å gjøre dette litt enklere. Basskassen kom med hurtigkoblinger originalt:

 

IMG_8459web.jpg

 

 

Så har jeg montert bærehåndtak på begge sider:

 

IMG_8460web.jpg

 

IMG_8465web.jpg

 

 

Til slutt har jeg montert en bryter som kan slå av subforsterkeren. slik at man slipper å bekymre seg for kortslutning når subkassene er koblet i fra:

 

IMG_8514web.jpg

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Detaljert og flott bygg du holder på med, spennendes prosjekt :)

 

Stå på :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...