Spock Posted May 26, 2012 Author Share Posted May 26, 2012 (edited) Etter å ha handlet inn 4 kvadratmeter pakke nummer 3 satte jeg i gang med resten av kupeen: Jeg var veldig spent på hvordan det var med demping foran ved hjulbuene. Denne merkelige matten med gummioverflate og bomull under sitter fast under masse utstyr, det ble for mye å demontere. Men med litt plunder kommer man til under. Som man kan se her så var det ikke noe under denne merkelig matten, litt bedre på passasjersiden. Jeg la dobbelt lag med dempematter her så langt opp jeg klarte. Etterhvert ble jeg ferdig, puh Som tidligere nevnt skulle jeg legge om kablene på begge sider - vekk fra ytterkanten under dørlisten. La de sammen med de fabrikkmonterte kablene bakover. Ble ganske ryddig? Jeg har en tredjedel av den siste pakken med dempeplater igjen - har et par steder til jeg skal vurdere demping - bagasjeluken og under vindusviskerne foran, så det går nok med. Edited May 26, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted May 26, 2012 Share Posted May 26, 2012 Må vel bli bra dette vel... Men jeg synes du delte subene veldig høyt, så nå kan du vel høre hvor bassen kommer fra?? Ville prøvd å dele under 80hz ihvertfall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted May 26, 2012 Author Share Posted May 26, 2012 (edited) Ja deler litt høyt, skulle jo prøve litt forskjellig - men det låter så bra at det har blitt stående slik. Blir også å kjøre en ny romkorreksjon nå etter at dempingen er klar. Skal prøve å dele på lavere enn det jeg har nå. Edited May 26, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted May 26, 2012 Author Share Posted May 26, 2012 Bilen er jo unormalt ren nå - etter å ha blitt støvsugd og skrubbet med rødsprit. Dermed fikk gulvteppet seg en skikkelig runde med skumleggeren og høytrykk Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted May 27, 2012 Author Share Posted May 27, 2012 Da har jeg satt sammen bilen igjen og kjørt automatisk romkorreksjon med spilleren - og det låter veldig bra. Betydelig mindre støy i kupeen nå, veldig fornøyd med det. Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted May 27, 2012 Share Posted May 27, 2012 Har dette hjulpet noe på hjul hus støy S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted May 27, 2012 Author Share Posted May 27, 2012 Ja det har det. Hvor godt det "virkelig" demper hjulstøy får jeg ikke testet før Hakkapeliitta piggdekkene kommer på til vinteren. Men jeg har også noen planer om et spann eller to med Biltema understellmasse og noen hjulbuer. Jeg har laget en liten oversikt av hva nåværende anlegg består av, og hvordan det er koplet opp: Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted May 27, 2012 Share Posted May 27, 2012 Hadde vært spennende å høre hvordan det låter i forhold til det jeg har kasta inn i bilen min.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 Er nok ikke så avansert for slike bilstereo guruer som deg, men for en amatør som bare ville ha bedre lyd enn det originalanlegget kan tilby - så låter det veldig bra Hva slags anlegg har du i din Focus? Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Er nok ikke så avansert for slike bilstereo guruer som deg, men for en amatør som bare ville ha bedre lyd enn det originalanlegget kan tilby - så låter det veldig bra Hva slags anlegg har du i din Focus? Tror dette låter bra jeg, var derfor jeg ville sammenligne, for hos meg er det ikke dempet, det sitter en gammel blaupunkt spiller der med hjemmelagede linjeutganger osv, så jeg regner med at det du har spiller bedre, også er det alltid gøy med folk som gjør ting skikkelig, det liker vi Jeg har ingen focus, men en gammel bmw E34 touring med tang band frontsett og en 15" i hjulbrønnen baki Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 Tror dette låter bra jeg, var derfor jeg ville sammenligne, for hos meg er det ikke dempet, det sitter en gammel blaupunkt spiller der med hjemmelagede linjeutganger osv, så jeg regner med at det du har spiller bedre, også er det alltid gøy med folk som gjør ting skikkelig, det liker vi Jeg har ingen focus, men en gammel bmw E34 touring med tang band frontsett og en 15" i hjulbrønnen baki Aha, på den måten, kan sikkert ordne mulighet for en prøvelytting hvis jeg skulle være i nærheten av Åsgårdstrand. Hehe, 15" i bilen BMWen din er nok adskillig bedre dempet enn Focusen var. Mulig diesel utgavene og Ghia modellene er ok, men min var veldig dårlig dempet. Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 (edited) Jeg er fornøyd med oppsettet jeg har nå - da var det på tide å montere kabler og forsterkere på en en slik måte at jeg kan benytte bagasjerommet hvis det trengs og at installasjonen ser ryddig ut. Det er ikke så mange steder å feste forsterkere i Focusen. Å feste på seteryggene synes jeg ikke noe særlig om - hvis man skal benytte bagasjerommet med nedfelte seter. Etter litt prøving endte jeg opp med å feste en forsterker på hver side under plastdekslene over hjulbuene: Var litt spent på om det var stødig nok, men det sitter bra - når hatthyllen er på plass så støtter det enda bedre. Montering opp ned er nok ikke optimal, men det er klasse D og mye luft rundt. Måtte ofre bagasjeromslyset på høyre side. Edited June 6, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 (edited) Tenkte det var på tide å gå over strømforsyningen til anlegget. Har til å begynne målt litt for å se hvor mye strøm det går i de forskjellige kablene mellom batteri, anlegg, generator, karosseri osv... Jeg er så heldig å ha et stilig lite tangamperemeter som tar likestrøm. Under målingen så har jeg startet bilen, klimaanlegg står på auto, hovedlys på og anlegget med høy volum, ikke sinnsykt høyt men høyt nok til at samtale er umulig og det skramler i skiltet på utsiden av bilen. Her måler jeg plussledningen til forsterkeren til frontsettet:Nesten 3 Ampere, ikke så mye. Her måler jeg plussledningen til forsterkeren til basskassen:Hele 1,5 Ampere, hehe For begge disse målingen så får man kun et snitt, altså ikke toppene. Men jeg var også interessert i hvordan strømmen flyter i resten av systemet. Her måles negativ strøm mellom batteri og karrosseri:21,2A Her måles negativ strøm mellom motor (dynamo) og batteri:19,7A På dette bildet ser man jo også den geniale plasseringen av bremsevæske beholderen. Her måles pluss strøm fra batteri til sikringboksen:29,8A Her måles pluss strøm fra dynamo til batteri:32,5A Edited June 13, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 (edited) Jeg er fornøyd med strømkablene til forsterkerne, jeg har 16mm2 til Infinity Kappa Four (frontsett) og 21mm2 til Infinity Kappa One (basskassen). Men jeg vil forsterke strømledningsevnen for hoveddelen av strømforsyningen. Overdimensjonering er tingen, spenningsfall er det uansett, jo mere kobber jo mindre spenningsfall - bedre arbeidsforhold for anlegget. Dette kommer selvsagt resten av strømdingsene i bilen å nyte godt av også. Jeg begynte med den enkleste og antagelig viktigste delen av strømforsyningen - forbindelsen mellom batteri og karrosseri. Jeg har ikke funnet noen egen forbindelse mellom motor og karrosseri. Forbindelsen i dag ser ut til å være rundt 20mm2, jeg monterte på en stump på 35mm2, handlet komplett med kabelsko til en grei pris på Biltema. Her er den montert: Jeg hadde også en stump med 16mm2 med rød isolering liggende, akkurat passe lengde for brukes til plussforbindelse mellom dynamo og batteri. Ser ut til at det er ca 16mm2 her i dag, så da blir det dobbelt så mye. Pilen viser hvor kabelen går in på dynamoen. Holder på å montere på kabelbeskyttelse som jeg hadde liggende: I tillegg har jeg i dag også montert 6mm2 ledning direkte fra pluss på batteriet med egen sikring til cd-spilleren. Det gjenstår å øke tversnittet på minusforbindelsen mellom motor og batteri. Edited June 16, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond_V Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Gjennomført opplegg. Hvor handla du frontsettet? Problematisk å drive dette med cd spillerens interne forsterker? Har en Pioneer DEH-P7000UB liggende. Tenkte å få den i Focusen etterhvert.Dempemattene. Mulig det står hvor du har kjøpt de, men jeg har ikke fått det med meg. Biltema? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 Gjennomført opplegg. Hvor handla du frontsettet? Problematisk å drive dette med cd spillerens interne forsterker? Har en Pioneer DEH-P7000UB liggende. Tenkte å få den i Focusen etterhvert.Dempemattene. Mulig det står hvor du har kjøpt de, men jeg har ikke fått det med meg. Biltema? Jeg handlet frontsettet på nett: http://www.sonicelectronix.com/item_2742_Infinity-Kappa-Perfect-6.1.html Dempemattene kjøpte jeg på Kvikk butikken i Tønsberg - de samme som driver bilsteresenteret.no Jeg synes den interne forsterkeren i min forrige Pioneer spiller drev frontsettet veldig bra, skal du spille veldig høyt må du skaffe en egen forsterker. Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 nå er taktrekket mitt planlagt ned i helga, har nå passet på å ha matter liggende så det tas samtidig så nå blir det tv "15,4" på ungene i baksetet, må prioriteres nå før ferien så de kan fordrive tiden.... Skjerm har AV1 og AV2 så den ene går til radioen, den andre legges klar ned til gulv for en potensiell PS3 Slim. S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 (edited) nå er taktrekket mitt planlagt ned i helga, har nå passet på å ha matter liggende så det tas samtidig så nå blir det tv "15,4" på ungene i baksetet, må prioriteres nå før ferien så de kan fordrive tiden.... Skjerm har AV1 og AV2 så den ene går til radioen, den andre legges klar ned til gulv for en potensiell PS3 Slim. Stilig med skikkelig spillkonsoll i bilen. Da vil man jo ikke kjøre selv - men spille. Jeg spiller mye Lykke til med taket. Edited June 13, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 14, 2012 Author Share Posted June 14, 2012 (edited) Neste trinn for å sikre lydkvaliteten, er å ha et skikkelig batteri. Det ser ut til at batteriet som står i bilen idag er originalbatteriet. Det står stemplet 24 og 05 på minuspolen, det skulle bety uke 24 i 2005. Passer jo fint da bilen er første gang registrert i juli 2005. Det er et Motorcraft 52Ah batteri, det var ikke rare batteriet, med tanke på så mye strømslukende utstyr som er i bilen. Jeg leser litt om at Focus har et slikt Smart Charge system som krever Sølv-kalsium batteri? Jeg tenkte å skaffe et nytt batteri da det gamle er 7 år og siden overdimensjonering er tingen, så vil jeg ha et større - helst så stort som det er mulig å få plass til. Noen andre som har 1.4 - 2.0 bensinmotor som har satt inn større batteri? Dette med sølv-kalcium gjelder vel alle Focuser går jeg ut i fra. Edited June 14, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Jeg antar at C-Max og Focus/mondeo/volvo har samme batterikasse. Så i min C-Max har jeg satt i et Sønnak 85A batteri med 800 CCA det hjalp betraktelig på start egenskapene og tror ikke det gå tomt med det første.. Mener det het SA852 hos Sønnak. S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 (edited) Jeg antar at C-Max og Focus/mondeo/volvo har samme batterikasse. Så i min C-Max har jeg satt i et Sønnak 85A batteri med 800 CCA det hjalp betraktelig på start egenskapene og tror ikke det gå tomt med det første.. Mener det het SA852 hos Sønnak. Det er som regel forskjellig plass i batterikassen på diesel og bensinbiler. Dieselbiler har som regel mye større batteri enn biler med bensinmotorer. Jeg har 1.6 bensin. Men 85Ah er jo bare deilig å ha da Men som nevnt tidligere: Fords avanserte Smart Charge opplegg. Har lest mye på nett om dette i det siste - og det står mye rart. Alt fra at systemet kan gi ladespenning på nærmere 20V under ekstreme forhold, at man ikke må finne på å starte bilen med startkabler ved flatt batteri - for da kan man grille komponenter i bilen. Og at man må ha et Kalsium batteri, et vanlig batteri kan koke og eksplodere!!?! osv.. osv... For det første står det forklart i min instruksjonsbok hvordan man bruker startkabler - da går jeg ut i fra at det er ok... I min Haynes verkstedhåndbok står det heller ikke noe spesielt om hvilken type batteri det skal være. Med dette er jeg ganske sikker på at et standard bilbatteri vil fungere greit i Focusen. Man kan jo også tenke seg hvordan det vil gå med pærer og annen elektronikk i bilen hvis spenningen er 50% høyere enn den skal være. Jeg kan ikke se på nett at Focus er overrepresentert når det gjelder pæreskifte - så dette tar jeg med en klype salt. Men jeg fant et skriv fra Ford Service om batterier. Der står det at laderegulatoren blir styrt av bilens hjerne som anpasser ladingen til mange faktorer som temperatur, turtall, strømbelastning, batteriets ladestatus osv. Det viser seg at batterier lader bedre med høyere ladespenning når det er kaldt, dette tar Smart Charge opplegget hensyn til slik at ladingen blir enda mer effektiv. Så kommer selve poenget - Ford har tilpasset ladespenningen til Kalsium og Sølv-Kalsium batterier, som tåler høyere ladespenning bedre enn vanlige batterier. Det er trolig at vi snakker om en økning fra "vanlige" 14,4V til 14,8V for Fords Smart Charge opplegg. I dette Ford Service skrivet står det videre om de to batteritypene Ford tilbyr: -at de siden 1998 har levert alle biler med Sølv-Kalsium batterier, det beste batteriet de kan tilby. På samme side står det også om det rimeligere (og ikke fullt så bra) alternativet: Kalsium Plus batteriet. Gjett hva som står i min bil?.... Jepp, kun Kalsium.. Edited June 16, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 (edited) Så for å få greie på hvor stort batteri jeg får plass til så må jeg få tilgang til batterikassen - da må plastdekslet under frontruten demonteres - og da får jeg jo tilgang til et område jeg var intressert i å lyddempe. Pilene peker på aktuelle områder. Måtte demontere vindusviskermekanismen for å få tilgang til området bak. Veldig greit. Gikk greit å montere på dempematte her. Dessverre hadde jeg ikke mer en to ark igjen. Skulle gjerne ha lagt 3 dobbelt her. Antagelig det stedet hvor det lekker inn mest lyd fra motorrommet. Edited June 15, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 (edited) Fikk plukket ut batteriet og brukt målebåndet: Høyde: Lengde: Dybde: Høyde og dybde er jo litt låst - ca 175x175mm - men lengdemessig er det mer plass i batterikassen: Det er satt en plastbrikke i en slot for å holde batteriet på plass, den kan lett fjernes for å få plass til et større batteri. Men det er en utbygging i enden som ødelegger litt - best å måle fra den: Måler at det er ca 37mm ekstra plass i forhold til det gamle batteriet, så maksimalt finnes det plass til 240+37mm på lengden = 277mm. Det blir til å finne et Sølv Kalsium batteri med flest mulig Ah og maks størrelse 175x175x277mm Edited June 15, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted June 15, 2012 Author Share Posted June 15, 2012 (edited) Har sjekket noen leverandører, Varta, Bosch osv - men de har kun Sølv Kalsium til lastebilder og til Heavy Use liksom. Til personbiler har alle forskjellige typer med "superduperlamellteknologi" som selvsagt er mye bedre enn alt annet. Virker som gode gammeldagse blybatterier egentlig - spør du meg. Men Biltema har I hyllen fantes det kun et eksemplar av et 75 Ah Sølv Kalsium batteri igjen. Og med målene: 175x175x277mm kan det ikke bli bedre. 44% større strømkapasistet enn original!! At det også er vedlikeholdsfritt, har 4 års garanti, bærehåndtak og ladeindikator skader heller ikke Edited June 16, 2012 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 (edited) Idag har jeg brukt formidagen på å sette i skjermen i taket samt isolere. har dog ikke tatt annet en ferdigbilde da. Edited June 17, 2012 by JonV S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now