Jump to content

noen spørsmål ang wastegate


isse

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok. Men eg vil merke om den er gåen no når eg får festet ventilen og lagd til en justerings skrue? Sikkert noen dømme spørsmål ute og går;) men man lærer av og spør engang for masse hehe

Link to comment
Share on other sites

Får ikkje til og laste opp bilder:

Bruk raceinfo.no, last opp bildene dit og så limer du linkadressen inn i en post her.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kobla turbo xs kranene mine rett fra wastegate til innsug istedenfor på turbo. Gjort det på både sedan og vingebilen min og har funka knall. Sto i brosjyren jeg fikk med at det var et tips for og få raskere spoolup. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kobla turbo xs kranene mine rett fra wastegate til innsug istedenfor på turbo. Gjort det på både sedan og vingebilen min og har funka knall. Sto i brosjyren jeg fikk med at det var et tips for og få raskere spoolup. :)

Jeg mener at hvis man kjører kjempesvær turbo på en liten motor så kan det gå, men hvis man har turbo i "korrekt" størrelse så er det "livsfarlig" og 2 stk ladetrykkmålere er ett absolutt minimum.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolutt best erfaring med å koble det på denne måten.

Både på biler som kjører med noenlunde lavt ladetrykk og effekt (f.eks. Audi S2 med org. turbo og 0,7bar-1,2bar, både med jalla-bleedventil og skikkelig bleedventil.) og biler med langt høyere effekt og ladetrykk.

Med bleed på nedre uttak syns jeg det blir mer peak og mindre kontant spoolup.

Men når det er koblet som på bildet oppfører det seg MYE bedre :)

Min oppfatning av det, jeg har testet dette på en del biler nå for å teste forskjellen, og ville gjort dette på mitt eget :)

I praksis øker det systemet der bare fjærtrykket slik at resultatet blir det samme som om man monterer hardere fjær eller monterer hardere actuator på turbo med intergrert WG.

Wg åpnes da direkte av ladetrykker og dette funker, av flere grunner, såpass dårlig at bilfabrikantene måtte, og valgte å, slutte med det for veldig mange år siden. ;)

 

Jeg mener stadig at det optimale er "Air-injectors" og man vet jo hvor og hvordan disse er koblet opp, ikke sant? ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått delene i sammen igjen. Men no skal vel eg kunne justere turbotrykket med og stramme fjøra? Får ikkje testet bilen før etter påske

http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMAG0277-1736647431.jpg

Prinsippet er så enkelt, ja.

Jeg foreslå at du justerer på skruen til du har 50 - 75% av ønsket maks ladetrykk og så bruker du en god bleedventil til å hente resten med.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en ekstern wg har noen ulemper slik at det er noen fordeler med å bruke en ventil med flere justeringsmuligheter, som denne:

http://www.boostcontroller.com/index.php?item=57&ret=http://www.boostcontroller.com/index.php%3Fpage%3D1%26category%3D26

 

For informasjonens skyld er det noe å se her:

http://www.boostcontroller.com/index.php?category=35

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en ekstern wg har noen ulemper slik at det er noen fordeler med å bruke en ventil med flere justeringsmuligheter, som denne:

http://www.boostcontroller.com/index.php?item=57&ret=http://www.boostcontroller.com/index.php%3Fpage%3D1%26category%3D26

 

For informasjonens skyld er det noe å se her:

http://www.boostcontroller.com/index.php?category=35

Forstår oss ikke på den turbo xs ventilen,skrur og skrur,men får ikke ned trykket/osv .følger bruksanvisning uten at det hjelper.kan noen forklare?

Link to comment
Share on other sites

Forstår oss ikke på den turbo xs ventilen,skrur og skrur,men får ikke ned trykket/osv .følger bruksanvisning uten at det hjelper.kan noen forklare?

Åpne ca 2 runder på bleed delen (toppen av den), så justere du til ønsket trykk med unbrako på kuleventilen.

Link to comment
Share on other sites

Forstår oss ikke på den turbo xs ventilen,skrur og skrur,men får ikke ned trykket/osv .følger bruksanvisning uten at det hjelper.kan noen forklare?

Det første man må gjøre er å slå fast hva som er utgangspunktet. Dette gjøres ved at man fjerner ventilen og drar en slange fra nippelen på turboen (eller hvor det nå er man har den) og direkte til actuatoren. Så kjører man på 3. gear på 4500 o/min, legger venstrefoten på bremsen, gir full gass, justerer med venstrefoten slik at turtallet holdes stabilt på 4500 o/min i ca. 5 sek., mens en kompis leser av det aktuelle ladetrykket. Gjenta 4 - 5 ganger slik at man VET!! med SIKKERHET hvor høyt ladetykket faktisk er.

 

Deretter monterer man bleed ventilen. Disse ventilene er gode og nøyaktige så man må skru endel på den øverste justeringskruen før det skjer myye.

 

Kontrollér ladetrykket som beskrevet!

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg vært på prøvetur. Lader fortsatt ikkje meir en 0.9 bar uansett kor langt eg skrur inn eller ut skruen.

Er det da teikn på at WG er ødelagt eller kan det være noe annet. Har ikkje på BV.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg vært på prøvetur. Lader fortsatt ikkje meir en 0.9 bar uansett kor langt eg skrur inn eller ut skruen.

Er det da teikn på at WG er ødelagt eller kan det være noe annet. Har ikkje på BV.

Hvis du ikke har trykktestet systemet, så er det kanskje på tide?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har trykktestet systemet, så er det kanskje på tide?

 

 

ved å utføre denne trykktesten: For greie bygge opp et vis trykk, så skru ut innsug kam`n? og vil turbo akselen gå rundt pga lufttrykket i kompressorhuset? må man være 2 for å gjort det lettest mulig? lufta vil vel finne veien ut via eksosen til slutt uten å stenge innsugventilene.

Link to comment
Share on other sites

ved å utføre denne trykktesten: For greie bygge opp et vis trykk, så skru ut innsug kam`n? og vil turbo akselen gå rundt pga lufttrykket i kompressorhuset? må man være 2 for å gjort det lettest mulig? lufta vil vel finne veien ut via eksosen til slutt uten å stenge innsugventilene.

Først setter man motoren i ØD syl.1.

Så vrir man veiven 90 grader og da holder en 4. syl. motor tett. ;)

Det er best å være to. En sitter i førerstolen med blåsespiss og sørger for at ladetrykksmåleren viser minst 1,5 BAR.

Den andre søler med Zalovann i motorrommet og lokaliserer alle lekkasjene.

"Jobben" består i hovedsak av å lage en plugg med nippel til å tette innløpet i turboen og tilsette trykkluft. Denne pluggen må sikres godt så den ikke hopper av og rett i ansiktet på "Zalomannen".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Først setter man motoren i ØD syl.1.

Så vrir man veiven 90 grader og da holder en 4. syl. motor tett. ;)

Det er best å være to. En sitter i førerstolen med blåsespiss og sørger for at ladetrykksmåleren viser minst 1,5 BAR.

Den andre søler med Zalovann i motorrommet og lokaliserer alle lekkasjene.

"Jobben" består i hovedsak av å lage en plugg med nippel til å tette innløpet i turboen og tilsette trykkluft. Denne pluggen må sikres godt så den ikke hopper av og rett i ansiktet på "Zalomannen".

Hm? Er ikke syliner 4 midt i en innsugstakt da?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Først setter man motoren i ØD syl.1.

Så vrir man veiven 90 grader og da holder en 4. syl. motor tett. ;)

Det er best å være to. En sitter i førerstolen med blåsespiss og sørger for at ladetrykksmåleren viser minst 1,5 BAR.

Den andre søler med Zalovann i motorrommet og lokaliserer alle lekkasjene.

"Jobben" består i hovedsak av å lage en plugg med nippel til å tette innløpet i turboen og tilsette trykkluft. Denne pluggen må sikres godt så den ikke hopper av og rett i ansiktet på "Zalomannen".

 

Eller man bruker en trykk reduksjonsventil, på lufta inn. Da klarer man seg alene

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...