isse Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Hei har noen spørsmål ang ekstern wastegate. Har lagt ved et bilde. På bildet dere der dere ser fjøra,stikker det opp entapp som har gjenger på seg. Skal det stå en mutter der? Det er jo til ventilen som går inn wastegate. Var ingenting der fra før. Eg sliter med ladetrykk. Så eg må bare spør om det skal være en mutter der. Så lurer eg på om det skal være et hull påtoppen av lokket der fjøra står inne i? Eller skal det blendast? Håper dere ser bildet;) http://s1048.photobucket.com/albums/s371/herstad/?action=view¤t=IMAG0270.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Sånn nå ser vi Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Jeg har ikke peiling, men er du fornøyd med bilen ellers da øystein? -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeH Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Hallo Har faktisk nett begynt og skru på den. Den har stått siden eg hentet den. Politiet har lagt vekk saken pga tidsmangel!!!!! Snakket med advokatdet kan koste en god del penger som forventet. Kødden som eg kjøpte bilen har visst alt regga på kona. Er jo dømt noen ganger. Så han veit ka han skal gjør i sånne saker. Men norge er jo ikkje stort;-) så no får eg heller bruke tid på bilen og ta det som det kommer.. Men sliter med ladetrykk. Så når eg åpnet lokket på wastegaten., virker det som det mangler en mutter der? Får ikkje ladet meir enn 0.9 bar. Men vil ikkje ta på en mutter før eg veit om det skal være der. Men bilen virker bra. Men eg føler at eg ikkje veit så mykje om bilen lenger siden han løge om så mye annet!! Supert Frode. Da prøver vi en mutter;) er det noen som veit om pukkelrygg holder på chip enda? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 det skal ivertfall vere 100% tett invendig i wastegaten... men kan vere fjøra som har tatt kveld... vet du kva type waste det er? kan vere noe sånn billig bling kina greier så da er det ikkje alltid så holbart... når alt er tett kan du prøve å shimse opp fjøra for å utelukke om det er den som er slapp. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Takker for den vinge87 Veit ikkje kas type det er. Men prøver med en mutter. Så ser eg om det er problemet:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Du som kjøpte den nydelige vingebilen den var noe "tull" med? Om det er den så godt å høre at du tar vare på den, alt kan shines til 100% Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Jepp eg som endte opp med den hehe. Den skal få det godt her. Må bare få litt stell på motor;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Jepp eg som endte opp med den hehe. Den skal få det godt her. Må bare få litt stell på motor;) godt å høre at du vil ta vare på den. bare håpe det ikkje dukker opp altfor mye ettervert... lykke til og hold oss oppdaterte trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Pukelrygg lager chip ennå ja.. Men kan til tider være veldig travel, så vær tålmodig Jeg tror den endte opp rett plassen jeg, du pleier å ta vare på bilene du -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 (edited) På bildet dere der dere ser fjøra, stikker det opp en tapp som har gjenger på seg. Skal det stå en mutter der? Det er jo til ventilen som går inn wastegate. Var ingenting der fra før. Eg sliter med ladetrykk. Så eg må bare spør om det skal være en mutter der. Så lurer eg på om det skal være et hull påtoppen av lokket der fjøra står inne i? Eller skal det blendast? Håper dere ser bildet;)Ventilen skal festes i den platen med en skive og en mutter ja. Ladetrykket som ledes til WG skal løfte platen og dermed også ventilen. I praksis løfter eksosbaktrykket ventilen slik at det ikke blir ett stort praktisk problem, men for alt i verden - få på en mutter eller to. I hullet på toppen av WG skal det stå en skrue. Når du skrur denne innover komprimeres fjæren og ladetrykket øker. Av ukjente grunner ser det ut til at de fleste med ekstern wg ikke har forstått poenget med bleed ventil. Anbefaler at du vurderer en turbosmart eller lignende nøye før du forkaster idéen. Edited April 3, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Eg har aldri hatt ekstern wastegate=) Så da må man spørre før vi ødelegger=)Det står på en bleedventil. Men er ikkje noe forandring når man blender den heilt. Så derfor lurte eg på om det kunne ha med at det manglet en mutter og det var et åpent hull på toppen av wastegate lokket..Takker for info Rs1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Mulig jeg tolker det du skrev litt feil,men når du blender bleedventil helt,så får du minimum ladetrykk,når bleed står helt åpent så blør den ut mesteparten av trykket som skal åpne wg, å du får maks trykk..Men mulig du tok av bleed å fikk 0,9bar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Hei Får ikkje ladet meir enn 0.9 uansett.Sikkert dårlig forklart. Så derfor lurer eg på om det kan ha med at det ikkje var noe mutter der,og at det er et åpent hull på toppen av lokket til wastegaten. Visst du ser på bildet som Frode H har lagt ut. Der er det et shims/plate på toppen av fjøra. Det er det heller ikkje på min. Der ligger det også en mutter, heller ikkje på min.Som sagt så har eg ikkje vært borti ekstern WG før. Så setter pris på all info=) Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeH Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Legg gjerne ut fleire bilder. Som det ser ut for meg har wastegateventilen din stått å skrangla for seg sjøl der. Tappen som kjem gjennom stempelet der er enden på wastegateventilen, så du du er vertfall ett skritt nærmere når du har fått på en mutter der. Om fjøra er for slapp, eller du mangler shims så vil du nok ende opp på 0.9 heile veien. Klarer du å bevege ventilen greit opp og ned for hånd? Har du prøvd som rs1000 skriver, å tvinge ventilen i lukka posisjon med ein bolt gjennom holet i toppen der? Korleis er wastegaten kobla opp?Noke ala desse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Eg skal se om eg får tid til og ta noen bilder i dag. Ventilen ligger som du sier bare og skramler. Tar den bare inn og ut for hand. Men veit jo sjølvsagt ikkje korleis den er når man kjører. Men prøver mutter og tetter hullet på toppen,så ser eg ka som skjer=) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 (edited) Eg skal se om eg får tid til og ta noen bilder i dag. Ventilen ligger som du sier bare og skramler. Tar den bare inn og ut for hand. Men veit jo sjølvsagt ikkje korleis den er når man kjører. Men prøver mutter og tetter hullet på toppen,så ser eg ka som skjer=)Prinsippet er slik at fjæren presser på platen, platen presser på ventilstammen og presser ventiltallerken mot setet slik at den holder tett. Jo større platen er jo sterker må fjæren være for å holde ett gitt ladetrykk. Hvis ventilen ligger løst og skramler så må dette ordnes. Med så stor diameter på platen som i dette tilfellet så skal du måtte bruke endel krefter for å klare å dytte den åpen med håndemakt. Foreslår også at du legger en plate oppnå fjæren som den nye toppskruen kan presse på. Edited April 3, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Da har eg fått dreid til ei plate som dekker fjøra. Får ikkje tak i skrue eller mutter før i morgen:( kjem tilbake med resultat når ditta er utprøvd. Takker for hjelp så langt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Da har eg fått dreid til ei plate som dekker fjøra. Får ikkje tak i skrue eller mutter før i morgen:( kjem tilbake med resultat når ditta er utprøvd. Takker for hjelp så langt.Flott.Når toppen av WG skal monteres på, så skal det IKKE være slik at du enkelt kan sette den helt nedpå resten og bare skru den fast med de originale skruene. Fjæren skal være såpass lang at du må få ett par noen ekstra lange skruer på entring og så skru lokket nedpå før du får i resten.Værsågod. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Og så kobler du den slik Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 http://i38.photobucket.com/albums/e150/FrodeHa/wstgate.gif Og så kobler du den slik Hvorfor? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Hvorfor? Jeg har absolutt best erfaring med å koble det på denne måten.Både på biler som kjører med noenlunde lavt ladetrykk og effekt (f.eks. Audi S2 med org. turbo og 0,7bar-1,2bar, både med jalla-bleedventil og skikkelig bleedventil.) og biler med langt høyere effekt og ladetrykk.Med bleed på nedre uttak syns jeg det blir mer peak og mindre kontant spoolup.Men når det er koblet som på bildet oppfører det seg MYE bedre Min oppfatning av det, jeg har testet dette på en del biler nå for å teste forskjellen, og ville gjort dette på mitt eget Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 No husker eg ikkje heilt korleis ditta var koblet opp. Men eg har ikkje noe på toppen lokket som eg kan putte på noe slange. Eg skal prøve og komme meg inn og ta noen bilder korleis det er koblet. Så skal eg prøve og få lastet det opp;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
isse Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Slangen går i fra wastegate til bleedventil,så går den til turboen. Men no er BV blenda så no går den direkte til turbo fra WG.Slangen som går inn på wastegate er rett bak lokket på en egen del som kan skru laus fra eksosdelen. Er bare et punkt man kan koble på slange på WG. Får ikkje til og laste opp bilder: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now