Jump to content

Justerbare kamdrev


tomnsr

Recommended Posts

Hei, skal bytte ut kamdreva på cosworthen å lurer på hva som er holdbart.

I dag har jeg de blå/sorte kent dreva i alu, som flere har erfart er av dårlig kvalitet. JEg ser tydelig at mine er slitt, og regreima hoppet et par hakk i fjor...

 

Så da lurer jeg på hva jeg skal gå for. Ser burton selger drev i stål: http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-car-model-ford/ford-sierra/sc1248s.html

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte de stål dreva fra Burton sedlv i vinter. De virker solide. Noe som er dumt med de er at de mangler "gradskiva" så man må risse noen merker selv.

Gidder du å veie dem og sammenligne vekten med de originale drevene?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dem sitter montert og tima opp allerede...

Men tror de var litt tyngre enn de orginale. Iforhold til aluhjula jeg hadde var de skikkleig tunge, og mener de var litt tyngre enn de orginale ogaå. Brukte de orginale for å sette merker for timinga, siden det ikke er noen merker på disse, og mener jeg merket meg at de justerbare var litt tyngre.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dem sitter montert og tima opp allerede...

Men tror de var litt tyngre enn de orginale. Iforhold til aluhjula jeg hadde var de skikkleig tunge, og mener de var litt tyngre enn de orginale ogaå. Brukte de orginale for å sette merker for timinga, siden det ikke er noen merker på disse, og mener jeg merket meg at de justerbare var litt tyngre.

Ok.

 

jeg kan se om jeg får veid disse jeg har fra burton. jeg har ikke montert reg.reim enda. og sammenlignet med orignal dreva jeg har.

Flott om du gidder det.

WRC gutta kjører med kamakslinger som er "gun drilled" for å spare vekt i senter hvor det betyr minst.

Store tunge kamdrev virker ikke å være en spesielt god eller gjennomtenkt idé på andre måter enn å grabbe til seg cash.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Flott om du gidder det.

WRC gutta kjører med kamakslinger som er "gun drilled" for å spare vekt i senter hvor det betyr minst.

Store tunge kamdrev virker ikke å være en spesielt god eller gjennomtenkt idé på andre måter enn å grabbe til seg cash.

Stemmer det,ble advart på det sterkeste av A Bayjoo.

Hadde ståldrev dengang han bygde sierra motoren min,men han skulle ikke ha de dreva på motoren :)

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, ble advart på det sterkeste av A Bayjoo.

Hadde ståldrev dengang han bygde sierra motoren min,men han skulle ikke ha de dreva på motoren :)

Det tror jeg på og det står som vanlig i sterk kontast til Norske motorhelter hvor enkelte bl.a. øker vekten på de originale kamdrevene dramatisk og så selger det som er super oppgradering omtalt som noe av det "grommeste" på markedet. :wacko: :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord,det beste er å bruke alu drev,å bytte når de slites?

 

vill tro disse stål dreva tåler en god del letting.

 

Rart ingen lager disse med stål ring og alu senter del!.

 

Såg på di gammle kent dreva som sto på vingen, og at det ikke har rasa er et under igrunn!

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord,det beste er å bruke alu drev,å bytte når de slites?

Nja.

Det sies at ulempen med alu, i tillegg til slite"styrken" er at drevene øker i diameter når det blir varmt og dette stekker registerreimen unødvendig hardt.

Eldre lignende tråd:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61827-justerbare-kamdrev/page__hl__offset%20woodruff__st__60

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Snubla over tråden istad, så tusla ut i verkstaden og snubla over noen kamdrev og putta de på vekta jeg: :)

 

Standard cosworthdrev:

535321_10151427950815364_902495363_23264404_1430995020_n.jpg

 

Slikt justerbart i stål fra burton:

556112_10151427952410364_902495363_23264407_1206035157_n.jpg

 

Og for å sammenligne litt fant jeg et ohc-drev jeg laget alusenter på en gang i tiden:

527681_10151427956720364_902495363_23264419_1694780358_n.jpg

 

Desverre fant jeg ikke noe kamdrev til ohc, har nok gått tom for det :D men fant et aux-drev, og de er jo ikke veldig ulike, så gir en liten pekepinn på hvor mye vektforskjellen vil være hvertfall...:

292232_10151427955225364_902495363_23264415_1008470128_n.jpg

 

Her går det jo også helt klart an å ta ut mer vekt av det ombygde drevet. Selv funderer jeg på å lage nytt senter i alu til de justerbare ståldrevene, men det må nok bli når maskineringslysten overvinner kjørelysten...

Tipper den letteste og mest slitesterke kombinasjonen vil være å lage et nytt senter på de originale drevene, ala løsningen på ohcdrevet over her.

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Snubla over tråden istad, så tusla ut i verkstaden og snubla over noen kamdrev og putta de på vekta jeg: :)

 

Standard cosworthdrev:

http://photos-c.ak.f...430995020_n.jpg

 

Slikt justerbart i stål fra burton:

http://photos-a.ak.f...206035157_n.jpg

 

Og for å sammenligne litt fant jeg et ohc-drev jeg laget alusenter på en gang i tiden:

http://photos-g.ak.f...694780358_n.jpg

 

Desverre fant jeg ikke noe kamdrev til ohc, har nok gått tom for det :D men fant et aux-drev, og de er jo ikke veldig ulike, så gir en liten pekepinn på hvor mye vektforskjellen vil være hvertfall...:

http://photos-f.ak.f...008470128_n.jpg

 

Her går det jo også helt klart an å ta ut mer vekt av det ombygde drevet. Selv funderer jeg på å lage nytt senter i alu til de justerbare ståldrevene, men det må nok bli når maskineringslysten overvinner kjørelysten...

Tipper den letteste og mest slitesterke kombinasjonen vil være å lage et nytt senter på de originale drevene, ala løsningen på ohcdrevet over her.

Høres ut som en veldig god løsning. Ståldrev er ikke bra

Edited by Truckdriver
Sitering av bilder/dobbeltpost.

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

justerbare kamdrev fra burtonpower veier 970g per stk

orginale kamdrev veier 513g per stk

differnse 457g!!!

Takker.

Det er en vektøkning på nesten 90% !!! Det er jo fullstendig på trynet. :mad2:

 

Snubla over tråden istad, så tusla ut i verkstaden og snubla over noen kamdrev og putta de på vekta jeg: :)

 

Her går det jo også helt klart an å ta ut mer vekt av det ombygde drevet. Selv funderer jeg på å lage nytt senter i alu til de justerbare ståldrevene, men det må nok bli når maskineringslysten overvinner kjørelysten...

Tipper den letteste og mest slitesterke kombinasjonen vil være å lage et nytt senter på de originale drevene, ala løsningen på ohcdrevet over her.

Her ser man dokumentasjon av høy kvalitet. Takker.

54% ekstra vekt er fremdeles helt uakseptabelt.

Originaldrev modifisert med alusenter ser definitivt ut til å være det nest beste ;) alternativet.

Ser fremdeles for meg at løsningen er aludrev når motoren mappes slik at man lett kan finne foretrukket kamtiming, og når denne er funnet bruker man de gode originale drevene og en korrekt "offset woodruff key".

 

Catcams sine kammer er også hule og lette. Jeg har catcams drev liggende. er forholdsvis lette og skal visstnok være sterkere materiale enn Kent og Piper sine uten at jeg kan dokumentere det.

Catcams oser av kvalitet så at kammene deres er hule og lette tror jeg på.

Gidder du å veie drevene og evt kammene?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Catcams oser av kvalitet så at kammene deres er hule og lette tror jeg på.

Gidder du å veie drevene og evt kammene?

 

Skal få gjort det, neste gang jeg skal hjem der allt ligger. Ebb utførte en bor prøve, bare for å se, på et catcams drev og et kent drev, var stor forskjell der sier han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...