tomnsr Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Hei, skal bytte ut kamdreva på cosworthen å lurer på hva som er holdbart.I dag har jeg de blå/sorte kent dreva i alu, som flere har erfart er av dårlig kvalitet. JEg ser tydelig at mine er slitt, og regreima hoppet et par hakk i fjor... Så da lurer jeg på hva jeg skal gå for. Ser burton selger drev i stål: http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-car-model-ford/ford-sierra/sc1248s.htmlMvh Tom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Jeg kjøpte de stål dreva fra Burton sedlv i vinter. De virker solide. Noe som er dumt med de er at de mangler "gradskiva" så man må risse noen merker selv. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
olemartin1 Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 EBB anbefaler justerbare kamdrev i stål, fordi de Alu dreva blei slitt etter en eller 2 sesonger. Så jeg gikk til innkjøp av de på burtonpower FORD ESCORT MK2 COSWORTH Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 De som 909 selger da? Får de billigere på ebay btw Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Jeg kjøpte de stål dreva fra Burton sedlv i vinter. De virker solide. Noe som er dumt med de er at de mangler "gradskiva" så man må risse noen merker selv.Gidder du å veie dem og sammenligne vekten med de originale drevene? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Dem sitter montert og tima opp allerede...Men tror de var litt tyngre enn de orginale. Iforhold til aluhjula jeg hadde var de skikkleig tunge, og mener de var litt tyngre enn de orginale ogaå. Brukte de orginale for å sette merker for timinga, siden det ikke er noen merker på disse, og mener jeg merket meg at de justerbare var litt tyngre. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
olemartin1 Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 jeg kan se om jeg får veid disse jeg har fra burton. jeg har ikke montert reg.reim enda. og sammenlignet med orignal dreva jeg har. FORD ESCORT MK2 COSWORTH Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Dem sitter montert og tima opp allerede...Men tror de var litt tyngre enn de orginale. Iforhold til aluhjula jeg hadde var de skikkleig tunge, og mener de var litt tyngre enn de orginale ogaå. Brukte de orginale for å sette merker for timinga, siden det ikke er noen merker på disse, og mener jeg merket meg at de justerbare var litt tyngre.Ok. jeg kan se om jeg får veid disse jeg har fra burton. jeg har ikke montert reg.reim enda. og sammenlignet med orignal dreva jeg har.Flott om du gidder det. WRC gutta kjører med kamakslinger som er "gun drilled" for å spare vekt i senter hvor det betyr minst. Store tunge kamdrev virker ikke å være en spesielt god eller gjennomtenkt idé på andre måter enn å grabbe til seg cash. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 (edited) Ok. Flott om du gidder det. WRC gutta kjører med kamakslinger som er "gun drilled" for å spare vekt i senter hvor det betyr minst. Store tunge kamdrev virker ikke å være en spesielt god eller gjennomtenkt idé på andre måter enn å grabbe til seg cash.Stemmer det,ble advart på det sterkeste av A Bayjoo.Hadde ståldrev dengang han bygde sierra motoren min,men han skulle ikke ha de dreva på motoren Edited March 25, 2012 by kermit racing RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Stemmer det, ble advart på det sterkeste av A Bayjoo.Hadde ståldrev dengang han bygde sierra motoren min,men han skulle ikke ha de dreva på motoren Det tror jeg på og det står som vanlig i sterk kontast til Norske motorhelter hvor enkelte bl.a. øker vekten på de originale kamdrevene dramatisk og så selger det som er super oppgradering omtalt som noe av det "grommeste" på markedet. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Så med andre ord,det beste er å bruke alu drev,å bytte når de slites? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Så med andre ord,det beste er å bruke alu drev,å bytte når de slites? vill tro disse stål dreva tåler en god del letting. Rart ingen lager disse med stål ring og alu senter del!. Såg på di gammle kent dreva som sto på vingen, og at det ikke har rasa er et under igrunn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 (edited) Så med andre ord,det beste er å bruke alu drev,å bytte når de slites? Nja. Det sies at ulempen med alu, i tillegg til slite"styrken" er at drevene øker i diameter når det blir varmt og dette stekker registerreimen unødvendig hardt. Eldre lignende tråd:http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61827-justerbare-kamdrev/page__hl__offset%20woodruff__st__60 Edited March 26, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olemartin1 Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 justerbare kamdrev fra burtonpower veier 970g per stkorginale kamdrev veier 513g per stkdiffernse 257g!!! FORD ESCORT MK2 COSWORTH Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitrofish Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Snubla over tråden istad, så tusla ut i verkstaden og snubla over noen kamdrev og putta de på vekta jeg: Standard cosworthdrev: Slikt justerbart i stål fra burton: Og for å sammenligne litt fant jeg et ohc-drev jeg laget alusenter på en gang i tiden: Desverre fant jeg ikke noe kamdrev til ohc, har nok gått tom for det men fant et aux-drev, og de er jo ikke veldig ulike, så gir en liten pekepinn på hvor mye vektforskjellen vil være hvertfall...: Her går det jo også helt klart an å ta ut mer vekt av det ombygde drevet. Selv funderer jeg på å lage nytt senter i alu til de justerbare ståldrevene, men det må nok bli når maskineringslysten overvinner kjørelysten...Tipper den letteste og mest slitesterke kombinasjonen vil være å lage et nytt senter på de originale drevene, ala løsningen på ohcdrevet over her. -'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 (edited) justerbare kamdrev fra burtonpower veier 970g per stk orginale kamdrev veier 513g per stk differnse 257g!!! Blir vel 457g, nesten det dobbelte Edited March 26, 2012 by Bjørn_H 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Catcams sine kammer er også hule og lette. Jeg har catcams drev liggende. er forholdsvis lette og skal visstnok være sterkere materiale enn Kent og Piper sine uten at jeg kan dokumentere det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Jeg har noen billige fra et dansk firma i såkalt "flyspec" alu. Det er nok bare et fancy markedsføringsnavn men dreva er like fine etter snart fire år.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 (edited) Snubla over tråden istad, så tusla ut i verkstaden og snubla over noen kamdrev og putta de på vekta jeg: Standard cosworthdrev:http://photos-c.ak.f...430995020_n.jpg Slikt justerbart i stål fra burton:http://photos-a.ak.f...206035157_n.jpg Og for å sammenligne litt fant jeg et ohc-drev jeg laget alusenter på en gang i tiden:http://photos-g.ak.f...694780358_n.jpg Desverre fant jeg ikke noe kamdrev til ohc, har nok gått tom for det men fant et aux-drev, og de er jo ikke veldig ulike, så gir en liten pekepinn på hvor mye vektforskjellen vil være hvertfall...:http://photos-f.ak.f...008470128_n.jpg Her går det jo også helt klart an å ta ut mer vekt av det ombygde drevet. Selv funderer jeg på å lage nytt senter i alu til de justerbare ståldrevene, men det må nok bli når maskineringslysten overvinner kjørelysten...Tipper den letteste og mest slitesterke kombinasjonen vil være å lage et nytt senter på de originale drevene, ala løsningen på ohcdrevet over her.Høres ut som en veldig god løsning. Ståldrev er ikke bra Edited March 26, 2012 by Truckdriver Sitering av bilder/dobbeltpost. RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 (edited) justerbare kamdrev fra burtonpower veier 970g per stkorginale kamdrev veier 513g per stkdiffernse 457g!!!Takker.Det er en vektøkning på nesten 90% !!! Det er jo fullstendig på trynet. Snubla over tråden istad, så tusla ut i verkstaden og snubla over noen kamdrev og putta de på vekta jeg: Her går det jo også helt klart an å ta ut mer vekt av det ombygde drevet. Selv funderer jeg på å lage nytt senter i alu til de justerbare ståldrevene, men det må nok bli når maskineringslysten overvinner kjørelysten...Tipper den letteste og mest slitesterke kombinasjonen vil være å lage et nytt senter på de originale drevene, ala løsningen på ohcdrevet over her.Her ser man dokumentasjon av høy kvalitet. Takker. 54% ekstra vekt er fremdeles helt uakseptabelt. Originaldrev modifisert med alusenter ser definitivt ut til å være det nest beste alternativet. Ser fremdeles for meg at løsningen er aludrev når motoren mappes slik at man lett kan finne foretrukket kamtiming, og når denne er funnet bruker man de gode originale drevene og en korrekt "offset woodruff key". Catcams sine kammer er også hule og lette. Jeg har catcams drev liggende. er forholdsvis lette og skal visstnok være sterkere materiale enn Kent og Piper sine uten at jeg kan dokumentere det. Catcams oser av kvalitet så at kammene deres er hule og lette tror jeg på. Gidder du å veie drevene og evt kammene? Edited March 27, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Catcams oser av kvalitet så at kammene deres er hule og lette tror jeg på. Gidder du å veie drevene og evt kammene? Skal få gjort det, neste gang jeg skal hjem der allt ligger. Ebb utførte en bor prøve, bare for å se, på et catcams drev og et kent drev, var stor forskjell der sier han. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Veide catcams dreva i dag, de er 350g pr stk Har ikke catcams kammer, men blir kanskje de jeg kjøper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Har noen "gamle" kent cams alu drev som har gått eindel.. er det ei tidsinstilt bombe eller??Skjønner ikkje at de fortsatt selger dem hvis de er så ille? The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 (edited) Ja det er en tikkende bombe. Hvor selges Catcams? Edited April 10, 2012 by tomnsr Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Ja det er en tikkende bombe. Hvor selges Catcams? Mobeck her i landet hvertfall http://www.mobeck.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now