Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg skal da ha svinghjul og clutch til eine cosworthen min, så hva er best å satse på

4x4 500+hk +-600nm sierra sedan skal også gå på gate. da selfølgelig med org effekt... så greit om den er litt kjøre vennlig og...

 

1: svinghjul:

-vekt anbefales? står mellom 4,3kg og ultra lett race 2,3kg

 

2: clutch:

-Ap racing trippel eller to plata? div typer hva er det eg bør tenke på?

- hva type lammeller?

-passer org utløser eller må eg opgradere til hydraulisk?

 

eg har sett litt rundt på dette, men er liksom vanskelig å si kva som blir best... er intresert i aks fra 0 med mest mulig grep så er vel greit med ein som slurer litt på takeoff

Jeg ville gått for 2wd svinghjul ca 8 kg og en 2 lamels cerametall rally clutch fra tilton da de er billig og like så god som alt annet. :D

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i min Tilton 2-skiva jaffal (på Mazda'n). KRB Trading selger disse i Norge, eller så selges de også hos Summit Racing over dammen.

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i min Tilton 2-skiva jaffal (på Mazda'n). KRB Trading selger disse i Norge, eller så selges de også hos Summit Racing over dammen.

Summit er kjempegreier,rask og billig. Denne clutchen kan du slure med 'all day long' og den er mye snillere med drivverket en 3 skivig sinter som ikke har noe å gjøre på gatebiler :D

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Eg skal da ha svinghjul og clutch til eine cosworthen min, så hva er best å satse på

4x4 500+hk +-600nm sierra sedan skal også gå på gate. da selfølgelig med org effekt... så greit om den er litt kjøre vennlig og...

 

1: svinghjul:

-vekt anbefales? står mellom 4,3kg og ultra lett race 2,3kg

 

2: clutch:

-Ap racing trippel eller to plata? div typer hva er det eg bør tenke på?

- hva type lammeller?

-passer org utløser eller må eg opgradere til hydraulisk?

 

eg har sett litt rundt på dette, men er liksom vanskelig å si kva som blir best... er intresert i aks fra 0 med mest mulig grep så er vel greit med ein som slurer litt på takeoff

For noen år siden kjørte en tidligere bekjent flere forskjellige "stor"turb-høykomp.-vill-kam Cosworthmotor oppsett med effekt fra 450 og oppover.

Han hadde ultralett svinghjul og en liten og lett 3 platet sinterclutch. Makan til ubrukelig dritt til gatekjøring har jeg ikke opplevd. Man hadde tre varianter ved løsing av bilen:

1. Kvele motoren.

2. Ruse og herje ivei så vanlige folk tror det er fyllekjøring eller øvelseskjøring.

3. Maks konsentrasjon og forsiktig forsiktig løse med suksess. Alt. 1 var det vanligste og Alt. 3 klart mest sjelden.

Tør påstå at jo større turbo og jo villere kammer du velger jo tyngre svinghjul TRENGER du.

 

Forutsatt att motoroppsettet ditt er bra så støtter forslaget til kermit racing. :)

Hvis du kjører "Norsk" oppsett så kan Sierra 4x4 eller T25 svinghjulet vurderes i stedet for 2wd og T35 svinghjulet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"4x4 500+hk +-600nm"

 

Originalt , eller oppgradert AP lamell/disc på org.2wd svinghjul , hvis du bare har 4x4.(original)

Da kan du være så heldig at den slurer , i stedet for å knuse drivverk.

 

Men , har du Fixit /andre saftige drevsatser , 7,5" bakdiff med lamellsperre , 909 diff hus , med quife innmat foran, da kan jeg være enig med RS 1000.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Summit er kjempegreier,rask og billig. Denne clutchen kan du slure med 'all day long' og den er mye snillere med drivverket en 3 skivig sinter som ikke har noe å gjøre på gatebiler :D

 

 

Har aldri prøvd 2 plate cluther men har hørt dem lager en del støy utkoblett kontra std 1 platet. Noen som kan bekrefte?

 

Har bygd om til hydraulisk og har liggende forsterket trykkplate med ny AP 6 pad. Har brukt 4 pads sinter tidligere og mener 4 eller 6 puck gjør jobben, men blir fort slitt og er ikke så veldig behagelig å slure med.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd 2 plate cluther men har hørt dem lager en del støy utkoblett kontra std 1 platet. Noen som kan bekrefte?

 

Har bygd om til hydraulisk og har liggende forsterket trykkplate med ny AP 6 pad. Har brukt 4 pads sinter tidligere og mener 4 eller 6 puck gjør jobben, men blir fort slitt og er ikke så veldig behagelig å slure med.

Det vil nok variere fra oppsett til oppsett.

Den tidligere nevnte Cosworthen gikk med ville kammer og hadde selvsagt urolig tomgang. Dette forplantet seg via clutchen inn i Fix-it gearkassen og på tomgang var det så mye hamring og slamring at jeg personlig synes det hørtes direkte latterlig ut i en gatebil.

Motor med milde kammer og noelunde stabil tomgang + 2wd eller 4x4 svinghjul vil redusere støyproblemet betydelig.

Foreslår at du innstiller deg på at en liten flerplateclutch iallefall ikke er mer behagelig å slure med enn en fullsize 6 puck lamell.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, og flere jeg kjenner har lært på den harde måten at lett svinghjul med multiplate clutch er helt ***** å kjøre med (på en gatebil!!!). Selv har jeg 4x4 svinghjul som veier 11kg, og er veldig fornøyd med det sammen med 2-plate AP Racing. Jeg har også bygget om til hydraulisk da jeg syns det er et must på slike clutcher, wire blir for spinkelt. Hydraulisk er gull, men er styr å få det skikkelig.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, og flere jeg kjenner har lært på den harde måten at lett svinghjul med multiplate clutch er helt ***** å kjøre med (på en gatebil!!!). Selv har jeg 4x4 svinghjul som veier 11kg, og er veldig fornøyd med det sammen med 2-plate AP Racing. Jeg har også bygget om til hydraulisk da jeg syns det er et must på slike clutcher, wire blir for spinkelt. Hydraulisk er gull, men er styr å få det skikkelig.

Det tror jeg på.

I forhold til valget ditt så synes jeg at det er meget godt og jeg tør anta at det kan sammenlignes med ett svinghjul på ca. 5,5 kg og 240 mm clutch.

Hovedfordelen med systemet ditt er at det er som balsam på synk.ringene i forhold til en stor og tung 240 mm lamell =lettgearet og raskgearet kasse.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

NB: dette gjelder på en Mazda: Ingen nevneverdig støy fra min Tilton 2-skiva 7.25" altså, ei heller problem å slippe den pent i gang(slure) på flata. Slippområde er riktignok lite og jeg har ikke 100% lært meg bakkestart på bilen. Hjelper ikke at effekten under ~2000rpm er borte heller :P

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Mulig det blir en slik Tilton clutch på meg da. Har tidligere kjørt tungt 4wd svinghjul men skal prøve 2wd svinghjul på neste motor.

Ka koster disse 2 lamels cerametall rally clutch fra tilton? Noen som har delnr til disse clutchene hos Summit racing?

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Mulig det blir en slik Tilton clutch på meg da. Har tidligere kjørt tungt 4wd svinghjul men skal prøve 2wd svinghjul på neste motor.

Ka koster disse 2 lamels cerametall rally clutch fra tilton? Noen som har delnr til disse clutchene hos Summit racing?

Tilton 184mm eller 7,25 som den også heter koster ca 7 flak hos tilton. Du må selv spekke utifra hvor mye nm motoren din skal yte hva trykkplate du skal ha.samtidig kjøper du tilton sitt hydroliske utløser lager (dette har vi prøvd på slikt oppsett-fungerer 100%. Hvis du ikkeblir for vill med trykkplate,så kan du bruke vaier og endre utveksling på pedal med å skifte plastdrev. Da bruker du rundt utløserlager og spacer som fåes kjøpt hos burton. Dette bruker jeg på sierraen min,funker det

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

takker for innspill. Blir tatt med i vurderinga fremmover, men ingenting er bestemt enda...

 

har kjørt med flerplata clutch og ja det skrangler ved utkobling, men det er ikkje noe eg bryr meg med. bil blir ikkje bruksbil til daglig uansett og skal ikkje ha noe isolasjon eller fugemasse på karroseri, så blir det noe rettskårne drevkasse og opgraderte differ ettervert så støy er egentli totalt uintresant om det blir eller ikkje. eg har kjørt div med letta svinghjul og egentli aldri hatt noe store problemer med å løse dei, selfølgelig i voldsom motebakke med rein av/på clutch så er det ikkje bare bare... eg har tenkt på lette for å få ein meir aggresiv motor og mindre ... er så mange forskjellige meininger rundt dette att eg blir aldeles surrete... men bil skal ikkje settes opp for komfort og bykjøring... :smartass:

Jeg vet ikke om du kjører 4wd eller 2wd,men jeg lettet svinghjulet et halvt kilo fra 8 kilo til 7,5kilo på en 4wd med 184mm 2skivig cerametall clutch. Denne lettingen hadde ingen betydning for vanlig kjøring,men på launching i drag sammenheng så måtte jeg lengre opp på turtall som igjen førte til mer hjulspinn og derav vanskeligere å holde nede 60" tiden. Dette oppsettet kan jeg love deg ikke er for tungt til å spytte tom turtelleren :D

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

okay...4x4 hadde vist glemt det... har prøvd å finne ut av dei carbonclutcha til ap, men har ikkje fått full kontroll enda :huh:

hvis du skal gå for carbon,så slipper du "billigere" unna med Tilton. Ser du fornuftig på det så lander du på 2 skivig "rally" cerametall clutch. Mye mer for pengene+ du må se på tabeller og sammenligne friksjon og sliteevne,så er det ikke mye å hente på carbon. :D

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Ble vist svinghjul 6,8kg tilton 2plata clutch... så får se om dette blir bra. Er brukt, men er speca til 650hk og 800nm, men er av og på etter det eg forsto av han eg kjøpte det av...

Kommer an på. Alle har forskjellig syn på hva som er av og på,men skal du ha pooower så må du også ha skikkelig clutch.

Tilton har god sikkerhets margin,så hvis clutchen er i orden har du clutch lenge :D

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Er forskjell på cerametallic og sinter, Tilton leverer begge deler.

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det er ein sinter eg har fått nå, eg prøvde å finne tilton rally clutchen, men klarte ikkje å finne riktig splein. er det 1"x23 30grader???

 

Du kan ikke bytte ut platene i den klutsjen der til cerametalliske plater isteden for de sintrede, hvis det var det du tenkte å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...