Zykotec Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Ønsker tips og erfaringer, spesielt til litt trimma 2,8 som skal ha rundt 180-210 hester, men alt kan være av interesse. Hadde tenkt på dobbel 40 dfv e.l, muligens liten 4-porter på adapter. (holley vs edelbrock) Både økonomi og effekt/ gassrespons er interressant.Diskuter fritt '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gran-Mk1 Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 38 Weber dgas/dges er en utmerket forgasser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etern1ty Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 38 Weber dgas/dges er en utmerket forgasser. Akkurat denne jeg skulle nevne. 38 dobbel weber er tingen! 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Takk, har også hørt at den (38) er en god forgasser, mye pga lett tilgjengelighet mistenker jeg, men da kommer jeg neppe over 170-180 hester, og er litt i tvil om den kan kjøres økonomisk med. Noen andre? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etern1ty Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Takk, har også hørt at den (38) er en god forgasser, mye pga lett tilgjengelighet mistenker jeg, men da kommer jeg neppe over 170-180 hester, og er litt i tvil om den kan kjøres økonomisk med. Noen andre? 180-210 hk på forgasser kan aldri kjøres økonomisk med, genrelt får du ikke det til med forgassere 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Alt er selvfølgelig relativt Men ser for meg at en liten 4 ports forgasser med f.eks vacumstyrt andre trinn kan være bedre enn en vanlig toporter. Har ingen hast med å få svar da det er en del jobb igjen på motoren enda, så folk kan få gruble litt til. Tror jeg kommer til å gjøre innkjøring av nymotorn på original gasser også. '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 3.0 automat stv går jo like billig som en 2.3 med 5 trinns, det er jo nesten samme forgasser som 2.0 OHC bruker også. Men jeg har vel mine tvil om at en 38DGAS vil gi det beste resultatet når effekten er ment å havne runt 200 hk. 3 forgasserinnsug, splitte innsuget så kanalene og det kommer løst fra "V`n" Sveis inn en midt-del med flens til hver "sylinder-rekke", eller kjøp ett ferdig "sixpack" innsug. Bedre resutat får du neppe, da kan du jo ta til takke med litt mindre forgassere også vil jeg tro. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 180-210 hk på forgasser kan aldri kjøres økonomisk med, genrelt får du ikke det til med forgassere Hvorfor ikke? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted March 21, 2012 Author Share Posted March 21, 2012 Kan slenge opp et par ideer jeg har tenkt på da, så får folk diskutere det 1. Kjøre med weber 40 df(a)v på porta originalt innsug. Ikke best for økonomi, men skal gi bra toppeffekt, og er lettvint, og ser originalt ut. 2. Bygge adapter til originalt innsug og 4-ports-forgasser på over 359cfm. (flere å velge i)bedre for økonomi, er lettvint, og kan se originalt ut.3. Bygge adapter på efi-innsug til to liggende doble 45 e.l. , men en ulempe er at forgasserne blir liggende over ventildekslene, men vil se tøft ut 4. Bygge om plenum på Efi-innsug så man kan sette en 4-porter oppå dette, som et slags hi-rise innsug. Bra fordeling på alle sylindre, panseret på Sierra blir litt for lavt 5. Et par triple stående webere (gamle porsche-greier) på ombygd efi innsug ypperlig om man klarer å få tak i et par, og orker å justere de inn 6. Cross-ram manifold med to ordinære Sierra gassere, med efi-innsug som basis. (tror jeg har alle delene til å bygge et ) '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprimaniac Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Hmm. Dråpeformasjon i kanaler.... at plenumsmanifold (hi- rise, crossram etc) er vanskeliger å økonomitrimme enn IR- forgasseropsett? Har en mistanke at du kan leane ut tomgangsdyser og akspumpe dersom du kjører IDA eller DCNF og samtidig ha god respons/ 200+ Hk. Alle forslagene du setter opp kan gi deg det du ønsker av toppeffekt. Hva med å kjøre enkelt, langsstående IDA eller IDF? 48? 3-liter V6- sjefen, Mr. Wood, gjorde det med godt resultat. Lag ny flens på orginal (portet) manifold, og du er der... Enkelt & funksjonelt. Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 Ja, alle forslagene har sikkert noen ulemper, prøvde bare å få igang en idemyldring Ida og idf er pop i vw miljøet, så prisene er deretter Er det noen som vet om noen ev, ulemper med en liten 4 porter sammenlignet med å kjøre med toportsforgasser.Tenkte på en 500cfm edelbrock i tilfelle.http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/performer.shtml '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 (edited) On 4/9/2012 at 1:10 PM, Zykotec said: Ja, alle forslagene har sikkert noen ulemper, prøvde bare å få igang en idemyldring Ida og idf er pop i vw miljøet, så prisene er deretter Er det noen som vet om noen ev, ulemper med en liten 4 porter sammenlignet med å kjøre med toportsforgasser.Tenkte på en 500cfm edelbrock i tilfelle. http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/performer.shtml I gamle dager laget Offenhauser en skikkelig god forgassermanifold til Ford V6. Denne ble utviklet ved å bremse forskjellige motorer i en motorbremsebenk. Forgasseren som ble brukt var en Holly 390 CFM så denne er å anbefale. Sjekk denne: http://www.offyparts.com/product_info.php/cPath/1_6/products_id/145?osCsid=17b7fa7f9ddf9587390481fa92b50f82 Oversikt Holley forgassere: https://documents.holley.com/techlibrary_carb_numerical_listing.pdf Forgasser, venturi inch , Throttle Bore inch , Halsring i mm, Gasspjeld i mm. 2-ports 350 Cfm, 1-3/16, 1-1/2 = 30mm, 38mm (Samme som Holley 550 & 600 Cfm forgassere på første steget) (Trim62) 2-ports 500 Cfm 1-3/8, 1-11/16 = 35mm, 43mm (Samme som Holleys 750 Cfm 4-ports square bore forgassere) 👍 (Trim66) 2-ports 500 Cfm 1-9/16, 1-3/4 = 40mm, 44,5mm (Samme som Holleys 850 Cfm 4-ports square bore forgassere) 👎 ☹️ (Trim80) Uææææ! (850 CFM forgasserne gir gjerne eierne sine akkurat de samme resultater og problemer som 45 mm DCOE forgassere med 40mm halsringer gir sine eiere.) (Trim 79) 4-ports 390 Cfm 1-1/16, 1-7/16 = 27mm, 36,5 mm (Trim55) Søkeord. Holley390cfm Holley350cfm Holley500cfm oversiktholley oversiktholleyforgassere Edited November 15, 2021 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aarbø Racing Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Er dette eit innsug som går an å bruke på ein europeisk v6`er, eller e da nåke so berre passa på amerikansk motor ?? 1986 Ford Sierra 2,0 bilcrossbil 1988 Ford Sierra 2,0cl bilcrossbil 1981 Ford Granada GL 2,8i 1995 Ford Mondeo 2,0cl 1984 Ford Granada 2,8 1988 Volvo 760 Turbo GLE 1993 Ford Mondeo 2,0 1977 Ford Taunus 2,0L 1988 Ford Sierra Cosworth 1978 Ford Granada 2,3L 1997 BMW 318 tds 1975 Ford Consul 2000 Coupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Er dette eit innsug som går an å bruke på ein europeisk v6`er, eller e da nåke so berre passa på amerikansk motor ?? Akkurat det innsuget der passer bare på de Amerikanske 2,8 toppene, men OFFY har også ett slikt innsug i 2,6 L utgave og dette passer alle de andre Tyske V6 motorene. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cortiworth Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Akkurat det innsuget der passer bare på de Amerikanske 2,8 toppene, men OFFY har også ett slikt innsug i 2,6 L utgave og dette passer alle de andre Tyske V6 motorene. 2,6 innsget gikk ut produksjon for mange år siden, men de dukker opp av og til på nettauksjoner og div. forum.Noen amerikanske speed shops har kanskje noen liggende på lur. www.teamblitz.com er et sted du kan prøve. Tør ikke spå noe om pris, men vil anta at det koster en del. Det går også an å sveise om et US 2.8 innsug slik at det passer våre topper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now