admiralen Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 (edited) Holder på med et lav komp motorprosjekt sammen med as. på forumet her. Vi har neddreide mahle-stempler som gir oss et sted mellom 6.8:1, liknende det as har i bilen sin. Bruker en nyborret 200 blokk (91.25mm) som skal gå med stekkbolter (karl norris kjører 600hk på strekkbolter!) Toppen blir polyquad portet (http://www.motortecmagazine.net/article.asp?AID=1&AP=1), liknende den as har i bilen sin. Innsuget er omsveist 4x4 og eksosmanifold blir 4wd Noen som har noen formening om kamvalg og turbo på den slik motor hvor målet er å se 500hk med bra respons i mellomregister. Edited April 26, 2012 by admiralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 (edited) Holder på med et lav komp motorprosjekt sammen med as. på forumet her. Vi har neddreide mahle-stempler som gir oss et sted mellom 7-6.8:1, liknende det as har i bilen sin. Bruker en nyborret 200 blokk (91.25mm) som skal gå med stekkbolter (karl norris kjører 600hk på strekkbolter!) Toppen blir polyquad portet (http://www.motortecmagazine.net/article.asp?AID=1&AP=1), liknende den as har i bilen sin. Innsuget er omsveist 4x4 og eksosmanifold blir enten 4wd eller 2wd avhengig av turbo/kamvalg Noen som har noen formening om kamvalg og turbo på den slik motor hvor målet er 450-500hk +/- med bra respons i mellomregister.Som alltid er det budsjettets størrelse og kravene til dreiemomentkurven som avgjør det meste. Hvis du går helhjertet inn for dette så bør du kjøpe 4 nye oversize ventiler til innsug og tilsvarende på eksos.Nye oversize ventiler og 8 nye originale ventiler modifiseres og alle 32 setene tilpasses med omtanke og nøyaktighet. Hvis toppen modifiseres på denne måten da man du bruke vanlige kammer fra f.eks Catcams. Hvis kompforholdet blir noe mellom 7,2-7,5:1 så synes jeg at følgende kan vurderes:Eksoskam: Catcams sin 251 grader og 8,7 mm profil.Innsug: Catcams sin 259 grader og 8,9 mm profil.Hvis ønsket er lavere dreiemoment og mindre hk, da kan høyere kompforhold velges og da kan man også velge enda værre profil til innsugskammen. Når det gjelder turbo så synes jeg at EFR7064 stiller i en helt egen klasse.På en andre plass kommer fullsize Garrett GT3071R eller GTX3071R avhengig av effektambisjonene. Fra i underkant av 450 hk til i overkant av 500 hk er ett stort sprang. Edited March 16, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 EBB er flink til å porte / optimalisere ventiler. Det finnes faktisk firma i england han har kontakt med som kan produsere ventiler på spesifikasjoner. Mobeck samarbeider mye med EBB, og til en av Jaguar-toppene hans klarte de å øke flow gjennom porten med 10% kun ved å optimalisere baksiden av ventilene. Dette hadde vært spennende å se på cosworth. Jeg anbefaler EBB 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 EBB er flink til å porte / optimalisere ventiler. Det finnes faktisk firma i england han har kontakt med som kan produsere ventiler på spesifikasjoner. Mobeck samarbeider mye med EBB, og til en av Jaguar-toppene hans klarte de å øke flow gjennom porten med 10% kun ved å optimalisere baksiden av ventilene. Dette hadde vært spennende å se på cosworth. Jeg anbefaler EBB Jeg også Helt klart en kar med MYE kunnskap Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limitededition37 Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Noen som vet om ebb sliper om kammer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Får legge ut litt om hva jeg tenker og "anbefaler" på denne motoren, da jeg har en liten finger med i denne. Komp blir temlig nøyaktig 6,8-1. Jeg ønsker at det blir kjørt hybridkam på innsug lignende min, orginal på de 4 små kanalene og bd14++ på de 4 store kanalene. Jeg tror vi oppnår like gode eller bedre resultater med dette og orginale ventiler, en med 4 st 1mm overdimm ventiler. Dette fordi yb motoren har temlig store ventiler orginalt og har betydelig plombering i kanalene (særlig rett under ventilsetet på eksos) og når vi porter og "fikser" betydelig i det viktige området under ventilen påvirker det antakeligt fløde forbi ventilen såppas mye at en større ventil kanskje ikke ville hjelpe noe særlig mer (den blir jo mere i veien for lufta en den orginale??. På eksossiden kunne det være spenende med ab07 om det blir brukt 4wd manifold, eller hybrid ab07/bd8, eller som på min vanlig bd8. (selv om jeg ikke har så stor tro på at ab07 kan tilføre noe særlig på en porta kanal). Med 2wd manifold vil hybrid bd8/bd14 være spenende. Slik jeg har forstått det kommer motoren i første omgang gå med netics e46 og det er litt nedtur, men regner med det blir en skikkelig turbo senere (om målet blir 400hk+ håper jeg det blir valgt gtx 2863/67, eller tilsvarende efr. Blir målet 500hk håper jeg på gtx3071 eller efr) Det må uannsett på en turbo som ikke surger lett, for på denne motoren burde det kunne lades over 2,5bar før 4000rpm. Min personelige favorit på turbo til denne motoren er nok gtx2863 da den kan levere vanvitige ladetrykk uten surge og klarer likevel 400hk, TROR dette kunne bli en motor med 300hk før 3500rpm og alikevel bikke 400hk på maks. Om man bruker 4wd manifold og hybridkam inn og std ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Kjør debatt. Innspill ønskes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Hvorfor ta ned kompen så mye? Ville heller beholdt den orginal, og kjørt litt lavere turtall - med alle de fordelene det medfører. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Får legge ut litt om hva jeg tenker og "anbefaler" på denne motoren, da jeg har en liten finger med i denne. Komp blir temlig nøyaktig 6,8-1. Jeg ønsker at det blir kjørt hybridkam på innsug lignende min, orginal på de 4 små kanalene og bd14++ på de 4 store kanalene. Jeg tror vi oppnår like gode eller bedre resultater med dette og orginale ventiler, en med 4 st 1mm overdimm ventiler. Dette fordi yb motoren har temlig store ventiler orginalt og har betydelig plombering i kanalene (særlig rett under ventilsetet på eksos) og når vi porter og "fikser" betydelig i det viktige området under ventilen påvirker det antakeligt fløde forbi ventilen såppas mye at en større ventil kanskje ikke ville hjelpe noe særlig mer (den blir jo mere i veien for lufta en den orginale??. På eksossiden kunne det være spenende med ab07 om det blir brukt 4wd manifold, eller hybrid ab07/bd8, eller som på min vanlig bd8. (selv om jeg ikke har så stor tro på at ab07 kan tilføre noe særlig på en porta kanal). Med 2wd manifold vil hybrid bd8/bd14 være spenende. Slik jeg har forstått det kommer motoren i første omgang gå med netics e46 og det er litt nedtur, men regner med det blir en skikkelig turbo senere (om målet blir 400hk+ håper jeg det blir valgt gtx 2863/67, eller tilsvarende efr. Blir målet 500hk håper jeg på gtx3071 eller efr) Det må uannsett på en turbo som ikke surger lett, for på denne motoren burde det kunne lades over 2,5bar før 4000rpm. Min personelige favorit på turbo til denne motoren er nok gtx2863 da den kan levere vanvitige ladetrykk uten surge og klarer likevel 400hk, TROR dette kunne bli en motor med 300hk før 3500rpm og alikevel bikke 400hk på maks. Om man bruker 4wd manifold og hybridkam inn og std ut.Er litt usikker på dette snakket om større ventiler.har da sett motorer med over 700 ærlige på standard ventiler????Skal ikke ryddes så mye i toppen for å rekke de tallene det er snakk om her. RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 (edited) Kjør debatt. Innspill ønskes.Jeg får bare anta at denne motoren skal brukes til det samme som din. Ett av de tipsene som jeg ikke postet til din motor var at man kan fordeler kanalene på en annen måte.Hvis du ser på runner 1 og runner 4 på 4x4 eksoskanifolden fra oppsiden så ser man klart at denne svinger 90 grader innover. Slik jeg ser det vil det da være en fordel at den helt fremste og den helt bakerste eksossventilen /kanalen har større kapasitet enn partneren. Ang. kammer kan kanskje BD15/AB07 vurderes til innsug og BD12/BD8 til eksos.Tipper at E46´en skal få prøvd seg her ja. Som vi har sett så holder T34 greit på høye ladetrykk når man bruker A/R 0,48 turbinhuset, men med A/R0,63 turbinhuset så er det lettere å overruse kompressoren og rase turboen.E46 har mindre kompressorkapasitet og vanligvis større turbinkapasitet enn T34 så være forsiktig. Man lærer ikke noe av å ødelegge med vilje. Når det gjelder de siste nye innen turbo så kan man foreløbig bare anta, sammenligne med andre og glede seg til det fremtiden vil avsløre. Vi vet at "gamle" GT2871R er noe dritt og at K-jet innsprut heller ikke er overøst med godord pga responsegenskapene det innehar. Den har f.eks ingen akspumpefunksjon. Ett Volvo B21ET sprut påmontert en Ford 8 V DOCH motor er vel heller ingen "høydare" i forhold til respons, spool up osv, eller?? Nei, ett slik oppsett vil nok være trege saker i forhold til det dere planlegger her. Sjekk likevel farten på nålen på ladetrykksmåleren her: Edited February 12, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Hvorfor ta ned kompen så mye? Ville heller beholdt den orginal, og kjørt litt lavere turtall - med alle de fordelene det medfører. Lav komp fordi motoren da takler høyere ladetrykk med snille kammer og på lavere turtall en med høy komp, og det er positivt for godt med effekt uten høyt turtall. (høy komp blir ofte turtalsmotorer) Er litt usikker på dette snakket om større ventiler.har da sett motorer med over 700 ærlige på standard ventiler????Skal ikke ryddes så mye i toppen for å rekke de tallene det er snakk om her. Vi snakker kun om større ventiler (annenhver) fordi motoren bygges med 1liten og 1stor kanal pr.sylinder. Dette for og kanskje klare å få bredere register. (og helt riktig man trenger ikke store ventiler på "vanlig" yb motor før over 600-700hk og kanskje ikke da heller) Jeg får bare anta at denne motoren skal brukes til det samme som din. Ett av de tipsene som jeg ikke postet til din motor var at man kan fordeler kanalene på en annen måte.Hvis du ser på runner 1 og runner 4 på 4x4 eksoskanifolden fra oppsiden så ser man klart at denne svinger 90 grader innover. Slik jeg ser det vil det da være en fordel at den helt fremste og den helt bakerste eksossventilen /kanalen har større kapasitet enn partneren. Ang. kammer kan kanskje BD15/BD8 vurderes til innsug og AB07/BD12 til eksos. Portene blir/er som på min, Stor innsug på kanal 1,3,6,8 stor eksos 2,4,5,7 Forsåvidt samme tanke som deg men "motsatt" hva som blir best må fåglarna vite. Kammer: hva tror du er best?? hybrid kamm eller ventil, om du måtte velge (altså ikke begge deler) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Spennende prosjekt!! Mye mer interessant enn 600+ bd16++ etc prosjekter i mine øyne Skal ihvertfall holde et øye med denne tråden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Kjempespennende prosjekt dette her ! Kommer til å følge med her Håper virkelig at det er mulig å få noe annen turbo enn E46 på et såpass lovende prosjekt Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Høres faktisk ut som ett av de mer spennende cosworth motor prosjektene Vanligvis finner jeg det ikke så interesangt, men har tatt meg selv i å følge med litt her. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Nå viser det seg att E-46 turboen er en superduper hybrid/blandings. Den har e-50 kompressor hjul og hus. Men E-46?? turbin, vi har bare målt eksduser på på turbin og den ser ut til og være 55mm. (min gamle e-50 ser ut til å ha 57mm eksduser på turbin). Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted March 21, 2012 Author Share Posted March 21, 2012 (edited) I første omgang blir det en "bastard-turbo" som blir satt på og hvor det skal lades hardt (en nødløsning til EFR kommer ut på markedet og blir testet på yb). "Bastarden" er en nyoverhalt (av kh turbo) turbonetics med nytt garrett E50 kompressorhjul men med det orginale E46 turbinhjulet. Pr. idag står det ar .48 eksoshus på turboen men jeg vil anta at det må enten portes opp eller byttes ut med et .63 hus for å forhindre meltdown? Noen formening om hva en slik turbo vil kunne levere på 2-2.5 bar? Valg av kammer er under diskusjon, det blir enten likt som på bilen til as (bd14+/bd8 på innsug og bd8 på eksos) eller ulik kamprofil også på eksossiden. Edited March 21, 2012 by admiralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 I første omgang blir det en "bastard-turbo" som blir satt på og hvor det skal lades hardt (en nødløsning til EFR kommer ut på markedet og blir testet på yb). "Bastarden" er en nyoverhalt (av kh turbo) turbonetics med nytt garrett E50 kompressorhjul men med det orginale E46 turbinhjulet. Pr. idag står det ar .48 eksoshus på turboen men jeg vil anta at det må enten portes opp eller byttes ut med et .63 hus for å forhindre meltdown? Noen formening om hva en slik turbo vil kunne levere på 2-2.5 bar? Valg av kammer er under diskusjon, det blir enten likt som på bilen til as (bd14+/bd8 på innsug og bd8 på eksos) eller ulik kamprofil også på eksossiden. har lignende turbo på min og den bremset 359 hk på 1,5 bar .. mulig du kan tyne den opp mot 380 -390 .. ellers så har jeg ved ett uhell ladet 2,3-2,4 bar noe som gikk bra hehe HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Nå viser det seg att E-46 turboen er en superduper hybrid/blandings. Den har e-50 kompressor hjul og hus. Men E-46?? turbin, vi har bare målt eksduser på på turbin og den ser ut til og være 55mm. (min gamle e-50 ser ut til å ha 57mm eksduser på turbin).Når Turbonetics skulle ta frem en "fast-spool" turboserie så pyntet de denne til med endel sminke og for å virke moderne - så døpte de den GT-K. Hvis du sjekker denne så ser du at hovedforskjellen mot de andre turboene stort sett er mindre turbinhjul (og sminken da) GT-K 350 er f.eks den gode E50 kompressoren og ett F1-54 turbinhjul som jeg antar er det dere skal kjøre nå. Jenspeed kjørte F1-62 på "sine" E50 snurrer for få minimere baktrykket og for å hente maks toppeffekt ut av oppsettet. Portene blir/er som på min, Stor innsug på kanal 1,3,6,8 stor eksos 2,4,5,7 Forsåvidt samme tanke som deg men "motsatt" hva som blir best må fåglarna vite. Kammer: hva tror du er best?? hybrid kamm eller ventil, om du måtte velge (altså ikke begge deler)OK. Godt spørsmål. Innledningsvis tenker jeg at det nok vil avhenge av oppsettet forøvrig og også budsjettet på tid og penger.Jeg mener f.eks at motoren din gir hele 457 hk og at det er turboen som stopper den der. Hvis man hadde gått for lavere ladetrykk eller til en sugemotor, da vil jeg tro at større ventiler og lett oppgradert kamprofil på alle ventilene hadde økt flødet og derfor tilført både dreiemoment og effekt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 (edited) Tja, da ser det ut som ønsket motoreffekt på denne motoren er bestemt til ca.500hk+ (ikke mindre). Og at det blir kjøpt inn turbo som skal passe best mulig til denne motoren. 4wd eksosmanifold brukes hovedsaklig fordi denne vistnokk er håpløst dårlig, akkuratt som lavkomp er håpløst. Bruksområdet skal være hovedsaklig banekjøring, i en "vingebil". Vi vurderer og bruke en GTX3576r på modda 4wd manifold og likt eksohus som jeg bruker. http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-HSG-037&Category_Code= Vurderer om det kan gå bra med ar/63 hus på denne da den har 68mm turbin, men tror vi går for ar/82 som på min for lavere baktrykk, spoolen blir kanskje for hard med ar/63 hus mtp. surge? Efr 7670 vurderes sterkt om den kan bevise noe og blir og få tak i snart. Med såppas stor turbin vurderer vi å våge oss på lik kam som min på innsug Km cams polyquad kam (265`9,3mm)/bd8, og på eksos hybrid bd8/km31(262`8,9mm). Det er kanskje litt "store" turboer til 500hk vi vurderer, MEN får man virkelig erlige 500hk utav en gt(x)3071 / efr 7064 Som tåler og bri brukt hardt over tid?? Edited April 25, 2012 by as. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 jeg hadde ikke sjangs til og få 3071 med stor ar70 kompressoren, med 63 ekstern hus på 4wd manifold, den butta uansett i den godt friserte toppen min. Enten må turboen opp, eller ut, prøvde og vri den en del på skrå og, men det gikk ikke uten og gå dratisk til værks.Men med 72 cos styl eksos huse fikk jeg fort 1cm klaring mot toppen..Litt knot med olje retur, men det gikk greit. Kjempe spenstig prosjekt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
admiralen Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 (edited) jeg hadde ikke sjangs til og få 3071 med stor ar70 kompressoren, med 63 ekstern hus på 4wd manifold, den butta uansett i den godt friserte toppen min. Enten må turboen opp, eller ut, prøvde og vri den en del på skrå og, men det gikk ikke uten og gå dratisk til værks.Men med 72 cos styl eksos huse fikk jeg fort 1cm klaring mot toppen..Litt knot med olje retur, men det gikk greit. Kjempe spenstig prosjekt!! Hva slags erfaring har du med gt3071 med 72 hus i forhold til f.eks. t34.48 med tanke på respons og kraft utover i registeret? Edited April 26, 2012 by admiralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 (edited) Det må du nok vente litt med å få svar på. Gjenstår litt arbeid før Henrik skal ut å lage svartspor. Noen bilder av min turbo: Kjøpte ar64 eksoshus med t-25 flens, så måtte sveise den fast får å få brukt den. Etter en sesong gikk jeg til innkjøp av cosworth style eksoshus. endel tilpassing, men ser mye bedre ut. har ikke fått prøvd den enda.. Edited April 26, 2012 by tomnsr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Passer detta cosworth style huset til gt3071 såpass bra at man slipper å modifisere downpipe ? 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Passer detta cosworth style huset til gt3071 såpass bra at man slipper å modifisere downpipe ? Jeg har ikke fått på down pipen min, men ser ut til og passe tilnærmet perfekt. Hva slags erfaring har du med gt3071 med 72 hus i forhold til f.eks. t34.48 med tanke på respons og kraft utover i registeret Som tom nevner, så har jeg desverre ikke fått testa bilen ennå, men har stor tru på at denne kommer til og funke tilnærmet like godt som en t34 med 48 eksos.Kjørte med det i fjor, og det var topp! Men har gjort en del andre forandringer også i år, bd14 in, porta topp, senka komp, hart plenium, annen cooler, e85 sammen med haltech sprut. Jeg har kjempe trua på at det kommer til og funketilnærmet som en t34, kanskje noe treigere fra starten , men d får bare stå til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Stilig med "T34" da tom Litt liten turbo til Rs500 kopien din -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now