Jump to content

Lav komp motorprosjekt - 500 ærlige hk?


admiralen

Recommended Posts

Holder på med et lav komp motorprosjekt sammen med as. på forumet her.

 

Vi har neddreide mahle-stempler som gir oss et sted mellom 6.8:1, liknende det as har i bilen sin.

 

Bruker en nyborret 200 blokk (91.25mm) som skal gå med stekkbolter (karl norris kjører 600hk på strekkbolter!)

 

Toppen blir polyquad portet (http://www.motortecmagazine.net/article.asp?AID=1&AP=1), liknende den as har i bilen sin.

 

Innsuget er omsveist 4x4 og eksosmanifold blir 4wd

 

 

 

Noen som har noen formening om kamvalg og turbo på den slik motor hvor målet er å se 500hk med bra respons i mellomregister.

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Holder på med et lav komp motorprosjekt sammen med as. på forumet her.

 

Vi har neddreide mahle-stempler som gir oss et sted mellom 7-6.8:1, liknende det as har i bilen sin.

 

Bruker en nyborret 200 blokk (91.25mm) som skal gå med stekkbolter (karl norris kjører 600hk på strekkbolter!)

 

Toppen blir polyquad portet (http://www.motortecmagazine.net/article.asp?AID=1&AP=1), liknende den as har i bilen sin.

 

Innsuget er omsveist 4x4 og eksosmanifold blir enten 4wd eller 2wd avhengig av turbo/kamvalg

 

Noen som har noen formening om kamvalg og turbo på den slik motor hvor målet er 450-500hk +/- med bra respons i mellomregister.

Som alltid er det budsjettets størrelse og kravene til dreiemomentkurven som avgjør det meste.

Hvis du går helhjertet inn for dette så bør du kjøpe 4 nye oversize ventiler til innsug og tilsvarende på eksos.

Nye oversize ventiler og 8 nye originale ventiler modifiseres og alle 32 setene tilpasses med omtanke og nøyaktighet.

 

Hvis toppen modifiseres på denne måten da man du bruke vanlige kammer fra f.eks Catcams.

Hvis kompforholdet blir noe mellom 7,2-7,5:1 så synes jeg at følgende kan vurderes:

Eksoskam: Catcams sin 251 grader og 8,7 mm profil.

Innsug: Catcams sin 259 grader og 8,9 mm profil.

Hvis ønsket er lavere dreiemoment og mindre hk, da kan høyere kompforhold velges og da kan man også velge enda værre profil til innsugskammen.

Når det gjelder turbo så synes jeg at EFR7064 stiller i en helt egen klasse.

På en andre plass kommer fullsize Garrett GT3071R eller GTX3071R avhengig av effektambisjonene. Fra i underkant av 450 hk til i overkant av 500 hk er ett stort sprang.

 

borgwarner-efr-7064-turbo-content-9.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

EBB er flink til å porte / optimalisere ventiler. Det finnes faktisk firma i england han har kontakt med som kan produsere ventiler på spesifikasjoner. Mobeck samarbeider mye med EBB, og til en av Jaguar-toppene hans klarte de å øke flow gjennom porten med 10% kun ved å optimalisere baksiden av ventilene.

Dette hadde vært spennende å se på cosworth. Jeg anbefaler EBB :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

EBB er flink til å porte / optimalisere ventiler. Det finnes faktisk firma i england han har kontakt med som kan produsere ventiler på spesifikasjoner. Mobeck samarbeider mye med EBB, og til en av Jaguar-toppene hans klarte de å øke flow gjennom porten med 10% kun ved å optimalisere baksiden av ventilene.

Dette hadde vært spennende å se på cosworth. Jeg anbefaler EBB :)

 

Jeg også :)

Helt klart en kar med MYE kunnskap :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Får legge ut litt om hva jeg tenker og "anbefaler" på denne motoren, da jeg har en liten finger med i denne.

Komp blir temlig nøyaktig 6,8-1.

Jeg ønsker at det blir kjørt hybridkam på innsug lignende min, orginal på de 4 små kanalene og bd14++ på de 4 store kanalene.

Jeg tror vi oppnår like gode eller bedre resultater med dette og orginale ventiler, en med 4 st 1mm overdimm ventiler. Dette fordi yb motoren har temlig store ventiler orginalt og har betydelig plombering i kanalene (særlig rett under ventilsetet på eksos) og når vi porter og "fikser" betydelig i det viktige området under ventilen påvirker det antakeligt fløde forbi ventilen såppas mye at en større ventil kanskje ikke ville hjelpe noe særlig mer (den blir jo mere i veien for lufta en den orginale??.

 

På eksossiden kunne det være spenende med ab07 om det blir brukt 4wd manifold, eller hybrid ab07/bd8, eller som på min vanlig bd8. (selv om jeg ikke har så stor tro på at ab07 kan tilføre noe særlig på en porta kanal).

Med 2wd manifold vil hybrid bd8/bd14 være spenende.

 

Slik jeg har forstått det kommer motoren i første omgang gå med netics e46 og det er litt nedtur, men regner med det blir en skikkelig turbo senere (om målet blir 400hk+ håper jeg det blir valgt gtx 2863/67, eller tilsvarende efr. Blir målet 500hk håper jeg på gtx3071 eller efr) Det må uannsett på en turbo som ikke surger lett, for på denne motoren burde det kunne lades over 2,5bar før 4000rpm.

 

Min personelige favorit på turbo til denne motoren er nok gtx2863 da den kan levere vanvitige ladetrykk uten surge og klarer likevel 400hk, TROR dette kunne bli en motor med 300hk før 3500rpm og alikevel bikke 400hk på maks. Om man bruker 4wd manifold og hybridkam inn og std ut.

Link to comment
Share on other sites

Får legge ut litt om hva jeg tenker og "anbefaler" på denne motoren, da jeg har en liten finger med i denne.

Komp blir temlig nøyaktig 6,8-1.

Jeg ønsker at det blir kjørt hybridkam på innsug lignende min, orginal på de 4 små kanalene og bd14++ på de 4 store kanalene.

Jeg tror vi oppnår like gode eller bedre resultater med dette og orginale ventiler, en med 4 st 1mm overdimm ventiler. Dette fordi yb motoren har temlig store ventiler orginalt og har betydelig plombering i kanalene (særlig rett under ventilsetet på eksos) og når vi porter og "fikser" betydelig i det viktige området under ventilen påvirker det antakeligt fløde forbi ventilen såppas mye at en større ventil kanskje ikke ville hjelpe noe særlig mer (den blir jo mere i veien for lufta en den orginale??.

 

På eksossiden kunne det være spenende med ab07 om det blir brukt 4wd manifold, eller hybrid ab07/bd8, eller som på min vanlig bd8. (selv om jeg ikke har så stor tro på at ab07 kan tilføre noe særlig på en porta kanal).

Med 2wd manifold vil hybrid bd8/bd14 være spenende.

 

Slik jeg har forstått det kommer motoren i første omgang gå med netics e46 og det er litt nedtur, men regner med det blir en skikkelig turbo senere (om målet blir 400hk+ håper jeg det blir valgt gtx 2863/67, eller tilsvarende efr. Blir målet 500hk håper jeg på gtx3071 eller efr) Det må uannsett på en turbo som ikke surger lett, for på denne motoren burde det kunne lades over 2,5bar før 4000rpm.

 

Min personelige favorit på turbo til denne motoren er nok gtx2863 da den kan levere vanvitige ladetrykk uten surge og klarer likevel 400hk, TROR dette kunne bli en motor med 300hk før 3500rpm og alikevel bikke 400hk på maks. Om man bruker 4wd manifold og hybridkam inn og std ut.

Er litt usikker på dette snakket om større ventiler.har da sett motorer med over 700 ærlige på standard ventiler????

Skal ikke ryddes så mye i toppen for å rekke de tallene det er snakk om her. :D

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Kjør debatt.

Innspill ønskes.

Jeg får bare anta at denne motoren skal brukes til det samme som din.

 

Ett av de tipsene som jeg ikke postet til din motor var at man kan fordeler kanalene på en annen måte.

Hvis du ser på runner 1 og runner 4 på 4x4 eksoskanifolden fra oppsiden så ser man klart at denne svinger 90 grader innover. Slik jeg ser det vil det da være en fordel at den helt fremste og den helt bakerste eksossventilen /kanalen har større kapasitet enn partneren.

 

Ang. kammer kan kanskje BD15/AB07 vurderes til innsug og BD12/BD8 til eksos.

Tipper at E46´en skal få prøvd seg her ja. Som vi har sett så holder T34 greit på høye ladetrykk når man bruker A/R 0,48 turbinhuset, men med A/R0,63 turbinhuset så er det lettere å overruse kompressoren og rase turboen.

E46 har mindre kompressorkapasitet og vanligvis større turbinkapasitet enn T34 så være forsiktig. Man lærer ikke noe av å ødelegge med vilje. ;)

 

Når det gjelder de siste nye innen turbo så kan man foreløbig bare anta, sammenligne med andre og glede seg til det fremtiden vil avsløre.

Vi vet at "gamle" GT2871R er noe dritt og at K-jet innsprut heller ikke er overøst med godord pga responsegenskapene det innehar. Den har f.eks ingen akspumpefunksjon. Ett Volvo B21ET sprut påmontert en Ford 8 V DOCH motor er vel heller ingen "høydare" i forhold til respons, spool up osv, eller??

 

Nei, ett slik oppsett vil nok være trege saker i forhold til det dere planlegger her.

Sjekk likevel farten på nålen på ladetrykksmåleren her:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ta ned kompen så mye? Ville heller beholdt den orginal, og kjørt litt lavere turtall - med alle de fordelene det medfører.

Lav komp fordi motoren da takler høyere ladetrykk med snille kammer og på lavere turtall en med høy komp, og det er positivt for godt med effekt uten høyt turtall. (høy komp blir ofte turtalsmotorer)

 

Er litt usikker på dette snakket om større ventiler.har da sett motorer med over 700 ærlige på standard ventiler????

Skal ikke ryddes så mye i toppen for å rekke de tallene det er snakk om her. :D

Vi snakker kun om større ventiler (annenhver) fordi motoren bygges med 1liten og 1stor kanal pr.sylinder. Dette for og kanskje klare å få bredere register. (og helt riktig man trenger ikke store ventiler på "vanlig" yb motor før over 600-700hk og kanskje ikke da heller)

 

Jeg får bare anta at denne motoren skal brukes til det samme som din.

 

Ett av de tipsene som jeg ikke postet til din motor var at man kan fordeler kanalene på en annen måte.

Hvis du ser på runner 1 og runner 4 på 4x4 eksoskanifolden fra oppsiden så ser man klart at denne svinger 90 grader innover. Slik jeg ser det vil det da være en fordel at den helt fremste og den helt bakerste eksossventilen /kanalen har større kapasitet enn partneren.

 

Ang. kammer kan kanskje BD15/BD8 vurderes til innsug og AB07/BD12 til eksos.

 

Portene blir/er som på min, Stor innsug på kanal 1,3,6,8 stor eksos 2,4,5,7 Forsåvidt samme tanke som deg men "motsatt" hva som blir best må fåglarna vite.

 

Kammer: hva tror du er best?? hybrid kamm eller ventil, om du måtte velge (altså ikke begge deler)

Link to comment
Share on other sites

Høres faktisk ut som ett av de mer spennende cosworth motor prosjektene :) Vanligvis finner jeg det ikke så interesangt, men har tatt meg selv i å følge med litt her.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå viser det seg att E-46 turboen er en superduper hybrid/blandings. Den har e-50 kompressor hjul og hus. Men E-46?? turbin, vi har bare målt eksduser på på turbin og den ser ut til og være 55mm. (min gamle e-50 ser ut til å ha 57mm eksduser på turbin).

Link to comment
Share on other sites

I første omgang blir det en "bastard-turbo" som blir satt på og hvor det skal lades hardt (en nødløsning til EFR kommer ut på markedet og blir testet på yb). "Bastarden" er en nyoverhalt (av kh turbo) turbonetics med nytt garrett E50 kompressorhjul men med det orginale E46 turbinhjulet. Pr. idag står det ar .48 eksoshus på turboen men jeg vil anta at det må enten portes opp eller byttes ut med et .63 hus for å forhindre meltdown? Noen formening om hva en slik turbo vil kunne levere på 2-2.5 bar? Valg av kammer er under diskusjon, det blir enten likt som på bilen til as (bd14+/bd8 på innsug og bd8 på eksos) eller ulik kamprofil også på eksossiden.

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

I første omgang blir det en "bastard-turbo" som blir satt på og hvor det skal lades hardt (en nødløsning til EFR kommer ut på markedet og blir testet på yb). "Bastarden" er en nyoverhalt (av kh turbo) turbonetics med nytt garrett E50 kompressorhjul men med det orginale E46 turbinhjulet. Pr. idag står det ar .48 eksoshus på turboen men jeg vil anta at det må enten portes opp eller byttes ut med et .63 hus for å forhindre meltdown? Noen formening om hva en slik turbo vil kunne levere på 2-2.5 bar? Valg av kammer er under diskusjon, det blir enten likt som på bilen til as (bd14+/bd8 på innsug og bd8 på eksos) eller ulik kamprofil også på eksossiden.

 

 

har lignende turbo på min og den bremset 359 hk på 1,5 bar .. mulig du kan tyne den opp mot 380 -390 .. ellers så har jeg ved ett uhell ladet 2,3-2,4 bar noe som gikk bra :whistling: hehe

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Nå viser det seg att E-46 turboen er en superduper hybrid/blandings. Den har e-50 kompressor hjul og hus. Men E-46?? turbin, vi har bare målt eksduser på på turbin og den ser ut til og være 55mm. (min gamle e-50 ser ut til å ha 57mm eksduser på turbin).

Når Turbonetics skulle ta frem en "fast-spool" turboserie så pyntet de denne til med endel sminke og for å virke moderne - så døpte de den GT-K.

Hvis du sjekker denne så ser du at hovedforskjellen mot de andre turboene stort sett er mindre turbinhjul (og sminken da)

GT-K 350 er f.eks den gode E50 kompressoren og ett F1-54 turbinhjul som jeg antar er det dere skal kjøre nå.

Jenspeed kjørte F1-62 på "sine" E50 snurrer for få minimere baktrykket og for å hente maks toppeffekt ut av oppsettet.

 

Portene blir/er som på min, Stor innsug på kanal 1,3,6,8 stor eksos 2,4,5,7 Forsåvidt samme tanke som deg men "motsatt" hva som blir best må fåglarna vite.

 

Kammer: hva tror du er best?? hybrid kamm eller ventil, om du måtte velge (altså ikke begge deler)

OK.

Godt spørsmål. Innledningsvis tenker jeg at det nok vil avhenge av oppsettet forøvrig og også budsjettet på tid og penger.

Jeg mener f.eks at motoren din gir hele 457 hk og at det er turboen som stopper den der. Hvis man hadde gått for lavere ladetrykk eller til en sugemotor, da vil jeg tro at større ventiler og lett oppgradert kamprofil på alle ventilene hadde økt flødet og derfor tilført både dreiemoment og effekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, da ser det ut som ønsket motoreffekt på denne motoren er bestemt til ca.500hk+ (ikke mindre). Og at det blir kjøpt inn turbo som skal passe best mulig til denne motoren. 4wd eksosmanifold brukes hovedsaklig fordi denne vistnokk er håpløst dårlig, akkuratt som lavkomp er håpløst. :D

 

Bruksområdet skal være hovedsaklig banekjøring, i en "vingebil".

 

Vi vurderer og bruke en GTX3576r på modda 4wd manifold og likt eksohus som jeg bruker. http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-HSG-037&Category_Code= Vurderer om det kan gå bra med ar/63 hus på denne da den har 68mm turbin, men tror vi går for ar/82 som på min for lavere baktrykk, spoolen blir kanskje for hard med ar/63 hus mtp. surge?

 

Efr 7670 vurderes sterkt om den kan bevise noe og blir og få tak i snart.

 

Med såppas stor turbin vurderer vi å våge oss på lik kam som min på innsug Km cams polyquad kam (265`9,3mm)/bd8, og på eksos hybrid bd8/km31(262`8,9mm).

 

Det er kanskje litt "store" turboer til 500hk vi vurderer, MEN får man virkelig erlige 500hk utav en gt(x)3071 / efr 7064 Som tåler og bri brukt hardt over tid??

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ikke sjangs til og få 3071 med stor ar70 kompressoren, med 63 ekstern hus på 4wd manifold, den butta uansett i den godt friserte toppen min.

 

Enten må turboen opp, eller ut, prøvde og vri den en del på skrå og, men det gikk ikke uten og gå dratisk til værks.

Men med 72 cos styl eksos huse fikk jeg fort 1cm klaring mot toppen..

Litt knot med olje retur, men det gikk greit.

 

Kjempe spenstig prosjekt!! :)

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ikke sjangs til og få 3071 med stor ar70 kompressoren, med 63 ekstern hus på 4wd manifold, den butta uansett i den godt friserte toppen min.

 

Enten må turboen opp, eller ut, prøvde og vri den en del på skrå og, men det gikk ikke uten og gå dratisk til værks.

Men med 72 cos styl eksos huse fikk jeg fort 1cm klaring mot toppen..

Litt knot med olje retur, men det gikk greit.

 

Kjempe spenstig prosjekt!! :)

 

Hva slags erfaring har du med gt3071 med 72 hus i forhold til f.eks. t34.48 med tanke på respons og kraft utover i registeret?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Det må du nok vente litt med å få svar på. Gjenstår litt arbeid før Henrik skal ut å lage svartspor.

 

Noen bilder av min turbo:

 

Kjøpte ar64 eksoshus med t-25 flens, så måtte sveise den fast får å få brukt den.

Etter en sesong gikk jeg til innkjøp av cosworth style eksoshus. endel tilpassing, men ser mye bedre ut. har ikke fått prøvd den enda..

 

2012-02-26205919.jpg

 

2012-03-12120540.jpg

 

20120407_195101.jpg

Edited by tomnsr
Link to comment
Share on other sites

Passer detta cosworth style huset til gt3071 såpass bra at man slipper å modifisere downpipe ?

 

Jeg har ikke fått på down pipen min, men ser ut til og passe tilnærmet perfekt.

 

 

Hva slags erfaring har du med gt3071 med 72 hus i forhold til f.eks. t34.48 med tanke på respons og kraft utover i registeret

 

Som tom nevner, så har jeg desverre ikke fått testa bilen ennå, men har stor tru på at denne kommer til og funke tilnærmet like godt som en t34 med 48 eksos.

Kjørte med det i fjor, og det var topp!

Men har gjort en del andre forandringer også i år, bd14 in, porta topp, senka komp, hart plenium, annen cooler, e85 sammen med haltech sprut.

 

Jeg har kjempe trua på at det kommer til og funketilnærmet som en t34, kanskje noe treigere fra starten , men d får bare stå til.

Link to comment
Share on other sites

Stilig med "T34" da tom :D Litt liten turbo til Rs500 kopien din :P

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...