Jump to content

Ford Scorpio - Verdiløs, uønsket luksusbil


Dufman

Recommended Posts

Min scorpio stv med 2.0 doch motor hadde 3,91:1 utveksling. Å den føltes ganske pigg ut til å være så stor.

Veide den på vei hjem fra sverige med 2 voksne å ett barn å 20kg matvarer å da var vekta over 1500kg.

 

Gikk på 0,5 på mila opp å ned til trondheim med 4 voksne å full oppakning å så den var greit økonomisk syns jeg :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det menes vel at Scorpio hadde mye utstyr som standard, som mange andre biler kun hadde som ekstra, og knapt nok det.

Topputgavene hadde til og med ABS bremser allerede fra 85 mod. Og slikt noe var det vel til sammenligning kun de største BMW og Mercedes som hadde.

Standar på alle scorpio fra 1985.

Link to comment
Share on other sites

 

En del av dette utstyret var jo uvanlig i det hele tatt, noe kanskje alene om, en bil som er så lettkjørt at bestemor kan kjøre den til sverige, og så komfortabel at kongen kunne ha en.

 

Den scorpioen som kong Harald hadde en gang i tia lever enda. Det er en 2.8 ghia (sikkert med ALT utstyr) og står i Kongsberg i eie av Bærum kranservice :)

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Overskrift fra testreportasje i Vi Menn Bil fra `89:

"Scorpio med nydelig rumpe! Bilen som Granada elskerne har ventet på?"

 

Salget de første årene ble ikke som forventet, og trenden var at man byttet inn igjen den ett år gamle Scorpio`n og kjøpte i stedet en 1-3 år gammel Granada. Veldig mange Scorpio kunder var jo tidligere Granada eiere.

Dessuten hadde man allerede Sierra som både tre og femdørs kombi, men ikke som sedan, så at Ford prioriterte Scorpio som de gjorde er litt uforståelig, da markedet for en stor sedan tydeligvis var stort på siste halvdel av åttitallet. Men på denne tiden var det jo noen bilmerker som fikk det for seg at digre kombier var noe folket ville ha, men som ikke slo til i nevneverdig grad. Eneste unntaket som med litt godvilje kan kalles for en suksess, er Saab 9000.

Salget tok seg litt opp med Scorpio sedan, men den kom dessverre for seint til at Scorpio noengang ble en suksess, fordi Ford allerede hadde mistet for mange storbil-kunder til andre merker. Og slik ble Scorpio ganske raskt uinteressant som bruktbil også. Dessuten, på soliditet nådde ikke Scorpio opp til forgjengeren og suksessen Granada, og dette var også starten på nedturen til Ford.

En kan vel si at Ford helt mistet grepet om storbilmarkedet i løpet av Scorpio-perioden. Når siste modell rullet av samlebåndet i `98 kom det ikke engang en etterfølger....

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har du fortsatt denne Scorpioen med STOR S stående? Årsmodell?

Hvilekn farge er den...? Regner med at den ikke er tollet inn siden den ble slaktet for motor....

 

enig :)

 

av alle bilene jeg har hatt er det scorpio'ene jeg savner mest.

 

og er synd at så mange bra biler blir importert og slaktet for 24v motoren sin.

har en strøken med stor "S" stående utafor verkstedet, fins ikke rust eller bulker på den, og den gjennomgikk akkurat det å bli slaktet for sine bra biter :(

 

har en 90 mod sedan som jeg ikke tror jeg klarer å kvitte meg med, originalt med dohc motor, sammen så overrasket de meg, svære bilen holdt følge med det utrolig og kom fram over alt!

har i dag satt 2.0 cosworth i den bilen, angrer bitte litt på det en gang i blandt, men du verden så gøy det er med cosworth i slik bil også :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Har du fortsatt denne Scorpioen med STOR S stående? Årsmodell?

Hvilekn farge er den...? Regner med at den ikke er tollet inn siden den ble slaktet for motor....

 

 

står fortsatt her den i påvente av å bli brukt til noe fornuftig.

er en 1991, mørk blå metallic. er kun momset inn i landet.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

JEg har hatt en Scorpio, og det er den verste møkka jeg har noen sinne eid, og det sier jeg ikke for å provosere, men det er mere faktafortelling, men klart, det er forskjell på folk, noen liker mora, andre dattra, og en liten gruppe liker far.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

hadde chrysler det som standard da? Det var jo mange biler som kunne fås med abs fra 70-tallet eller der omkring, men Scorpio var først med abs som standardutstyr. Har jeg hørt da...

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har kjøpt min første scorpio nå, 96 sedan 2.3 16v for hele 5000kr.

Må bytte topp pakning, innsug og ordne noe elektrisk.

 

Kan ikke fatte hvor diger den skuta er ! kan jo gå deg bort i baksetet :P

Imponert over hvor langt Ford har strekt ut Sierra platformen fra 82, mye forsterkninger på kryss og tvers.

 

"mk3" scorpio solgte ikke 100 000 en gang.. Men så har den kanskje det styggeste utsenet Ford noen gang kom med ?

 

Skall uansett bli morro å få den på veien :)

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Min første post i det som ser ut til å vere eit svært bra forum.

 

Fin oppsummering av tingenes tilstand for Scorpio som "youngtimer" i åpningsinnlegget i denne tråden.

 

Eg har nettopp kjøpt ein 4-dørs 1990 2.4i Ghia - opprinneleg fransk bil.

Rein impuls, eg er ikkje Ford-mann og skulle berre ha ein billeg vinterbil til og frå jobb for dei dagane eg ikkje køyrer Renault Twizy. Det vart Scorpio fordi akkurat denne bilen var den mest interessante eg fann i pris-segmentet eg jakta i. Eg skal ikkje køyre mykje - så bensinforbruk var eit "ikkje-tema". Smått legendarisk må eg jo vedgå at denne modellen er - som gav ABS til folket :)

 

Erfaring frå andre youngtimers tilseier at status og verdi for fine eksemplar i originalstand neppe vil utvikle seg positivt før rufsete og meir eller mindre "i-hjel-modifiserte" variantar forsvinn frå folk sitt minne og assosiering til bilmodellen.

 

Sjølv om eg er frankofil, må eg vedgå at det er ein kjempebil.

Etter å ha rydda ut "litt" støv og haustlauv frå det beige Ghia-interiøret er det ein særdeles hyggeleg stad å vere. Alt elektrisk fungerar, inkludert regulering av bakseterygg. Unntaket er den oppvarma front- og bakruta.

 

Karrosserimessig kunne det stått betre til, bilen har vore TuffCote-sprøyta tidlegere, eg skal no oljebehandle med lanolin i eit forsøk på å stoppe det som er på gang av rust.

 

Motor tikkar litt - men ikkje meir enn normalt for ein støtstangs V6 med 180´ km på nakken. Automatkassa sjaltar veldig fint. Kast i skivene framme er merkbart ved svak oppbremsing.

 

Planen var å ha bilen i eitt år til nyleg bestilt nybil er på plass. I løpet av den første veka i mitt eigarskap er eg imidlertid i ferd med å bli Scorpio-entusiast :)
Satsar på at rusta ikkje har fått betre tak enn det eg trur.

Edited by Ghia
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Scorpio mk.I er en veldig hyggelig bil, og 2.4`n fra 90 skal ikke tikke mye, men litt blir det jo ettervert i vippearmsakslene, de kan det være greit å snu 180*, så sliter de motsatt side.
Kast i skivene fikser du nok med ett nytt foringsett mellom stabstag og bærebruer, prisen er god på biltema.
Ang automatkassa, så kan de finne på å lekke ved hard belastning som gir høy temp på olje, eks. henger trekking.

Har nå en `96 2.5 TD, og den er jeg ikke like fornøyd med som mk. I.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig Sierra-frelst, og da helst XR4i. Har en 83 + 84-modell. Men så var det jo detta med velutstyrte Scorpioer med automatkasse og cosworth-motor'er..... Er det å tråkke ned nokken hakk å kjøpe en slik? Fant jo denne på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45853204

 

Tenker det skulle være verd å ta en tlf. Har sett denne tilsalgs før, så kanskje jeg kunne få den noe billigere? Som dere har skrevet tidligere, så går disse for en billig penge. Kanskje denne er overpriset, eller kanskje rett priset? Tja, jeg skal ringe litt senere idag, så får vi se. Kanskje det er noen her på forumet som er selger?

 

Oppdatering følger :-)

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

            Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

           Toyota Corolla stv.             2002   "

            VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

 

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

            Vespa GTS 300ie             2012   "

            Vespa GTS 250ie             2008   "

Link to comment
Share on other sites

Så ut som en pen bil det der..

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

syntes ikke den prisen var så gal , kommer litt ann på hva som må gjøres før den er eu ok ... men skulle jeg hatt en scorpio cos igjen så hadde jeg nok vurdert den der.

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ingen Scorpio på meg i denne omgang. Bilen som stod tilsalgs, var mer delebil å regne. Begge kanaler måtte byttes, og gulvet var også nesten bortrustet. Begge fjærer bak måtte byttes...og bla bla bla. Listen blir for lang til å skrive. Men det dukker vel opp andre Scorpioer i god stand :rolleyes:

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

            Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

           Toyota Corolla stv.             2002   "

            VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

 

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

            Vespa GTS 300ie             2012   "

            Vespa GTS 250ie             2008   "

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...