Jump to content

Hvor tok bunndraget veien?


kimsa

Recommended Posts

Tror min mk2 prøver å fortelle meg att den ikke er helt frisk.

 

Den føles plutselig veldig slapp og vil ikke dra opp bakkene på 5 gir lenger. Virker som Bunndraget har forsvunnet.

 

Noen som har forslag til hvor jeg skal starte å lete etter feil???

 

1.8l black topp med 160.000km bak seg.

Link to comment
Share on other sites

MAF = ???

 

luftmassemåler?

 

 

Sikkert ett dumt spørsmål, men går det å rense en katalysator? Ser det er 10 lapper for en ny!

 

luftmassemåler ja.

 

Du får kjøpt katalysator på biltema fra 699,- Men da må noen sveise den på for deg.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

luftmassemåler ja.

 

Du får kjøpt katalysator på biltema fra 699,- Men da må noen sveise den på for deg.

Biltema :blush: kjekke greier.

 

Bilen oppfører seg helt normalt, riktig tomgang, gange osv. Er bare det lille ekstra som plutselig over natta forsvant. Og jeg klarer ikke helt forstå det.

 

Katalysatoren kapper du bare bort.. Begge mine mondeoer gikk rett gjennom co målinga uten kat..

Første bilen min. En Volvo 440 med 2.0l fikk jeg en kar til å dele katalysator i 2. Ta ut all innmaten og sveise den sammen att. Den ble ganske mye sprekere. Vil jeg kunne oppleve det samme med Mondeoen?

 

Lurer på om jeg skulle få kjøpt meg en gammel katalysator og bare fjernet den og ha denne som sitter på nå liggende for EU bruk. Tenker da selvfølgelig på hele rør sulamitten. :rolleyes: Om den så er tett så vil vel avgasskravet være ok fordiom.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Du vil nok kunne merke en effektøkning ved fjerning av katta. De er ganske restriktive.

 

Hvis du først skal fjerne den så ville jeg nok byttet den ut med rør. Det har en tendens til å bli rare lyder i sånne hule bokser i eksosanlegget.

 

Den går nok igjennom uten også så lenge alt er i orden ellers.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok kunne merke en effektøkning ved fjerning av katta. De er ganske restriktive.

 

Hvis du først skal fjerne den så ville jeg nok byttet den ut med rør. Det har en tendens til å bli rare lyder i sånne hule bokser i eksosanlegget.

 

Den går nok igjennom uten også så lenge alt er i orden ellers.

Ble litt rar lyd i den volvoen ja. Når en bikket 3500 Rpm så hørtes den ut som en rally bil. hehe.

 

 

Tror jeg må starte jaken på en delebil etter hver jeg. Skal ha både ny dynamo og litt diverse i løpet av våren. Pluss att det er fristende med omgjøring av katalysatoren, og da ser det ut til å være like billig å kjøpe en delebil. Så kan jeg jo sikkert få solgt litt deler også, så blir det ett 0kr prosjekt etter hvert. Håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kan si ifra hvis modern skal selge sin MK2 Mondeo STV 1.8 (forhåpentligvis) etterhvert :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Kan si ifra hvis modern skal selge sin MK2 Mondeo STV 1.8 (forhåpentligvis) etterhvert :)

Høres bra ut. Hvis ikke håper jeg å finne en combi med vinge på. Hehe.

 

Har en bulk på bak fangeren min. Så om bilen skal bli helt strøken må den byttes. Brukes det samme bak fanger på sedan og combi? I så tilfelle trenger jeg ikke være være låst på combi når jeg begynner å lete.

Link to comment
Share on other sites

Kan sikkert skaffe vinge også, Cesna, airbus, boening eller ? :lol: :whistling:

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Om katta er tett så hjelper det utrolig mye å fjerne den :) Sikkert i den virkeligheten myten har rot i ;)

For en 4-5 år siden hjalp jeg en tidligere kolega med å fjerne innmaten i den tette katta på sin mk1 Mondeo. Forskjellen ble som natt og dag både på drag og forbruk. Eksostrykket hadde vært så høyt at slangen(e) til EGR hadde hoppet av!

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har troen på att om en bil har rullet 160.000km så vil det bli en endring av effekten uansett. Katalysatoren vil jo ALLTID fylle seg opp med dritt over tid.

 

Skal i alle fall prøves når jeg kommer over en donor katalysator jeg kan kappe opp.

 

Om katta er tett så hjelper det utrolig mye å fjerne den :) Sikkert i den virkeligheten myten har rot i ;)

For en 4-5 år siden hjalp jeg en tidligere kolega med å fjerne innmaten i den tette katta på sin mk1 Mondeo. Forskjellen ble som natt og dag både på drag og forbruk. Eksostrykket hadde vært så høyt at slangen(e) til EGR hadde hoppet av!

Hvordan fjernet dere innmaten?

 

Har ikke gjort dette før selv, så en guide ville være kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Kappet ei firkanta luke i bunn av katalysator med ei ganske tynn kuttskive, knuste innmaten soppas at den gikk ut av hullet, og sveiset igjen luka med MAG :)

Minst mulig demontering og monteringsjobb.

Om du tar deg bryet med å ta av katalysator og gjør dette fra oversiden vil det selvsagt ikke bli så synlig med tanke på kontroll. Det ble litt sånn rar lyd etterpå som beskrevet lenger opp i tråden

Dette er soppas lenge siden at jeg ikke husker formen på eksosanlegg. Men om du har en skjøte der du når katalysatoren fra innsiden igjennom eksosrør så kan du klare å knuse innmaten med f.eks ett spett, og riste ut mesteparten av innmaten. Om du klarer å bare slå et hull tvert igjennom innmaten så kan det være nok.

Jeg mener han tidligere kolegaen hadde sankket med Ford verkstedet i Bodø før dette, og fikk høre att dette var ett vanlig problem.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Mulig det kommer hørbar frieksos ut av EGR på den da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg med sikkerhet også kan konstantere att draget er bedre når motoren er kald, og når været er kaldt.

 

Begynner å tenke i rettning av lambeda sonde.

 

 

Noen som har peiling på hva en diagnosetest/feilsøkningstime koster?

 

Eventuellt noen i distriktet her som har slik utstyr og kan lese ut feilkoden for meg, om det er noen. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg med sikkerhet også kan konstantere att draget er bedre når motoren er kald, og når været er kaldt.

 

Begynner å tenke i rettning av lambeda sonde.

 

 

Noen som har peiling på hva en diagnosetest/feilsøkningstime koster?

 

Eventuellt noen i distriktet her som har slik utstyr og kan lese ut feilkoden for meg, om det er noen. ^_^

 

Tror du kan se bort fra både lambdasonde og kat.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

At den går best når været er kaldt er helt normalt, og ingen feil. Du får samme virkningen som med intercooler på en turbomotor. Kaldere luft har høyere tetthet, så motor får rett og slett mer luft i kaldt vær :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...