Jump to content

Gode tall på t34 med 48ex fra scs


grcossie

Recommended Posts

Har vært hos harvey noen ganger nå.han og ahmed bajoo er de mest jordnære engelskmenn jeg har møtt.kunnskapsnivået som de to har på Yb motoren skal du leite lenge etter å finne makan til....

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Trist at eieren (og alle andre) ikke har vett til å verdsette det som skjer fra 3000 o/min med dette oppsettet for det er der det virkelig er imponerende.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det frister å prøve T34'n jeg har liggende i cossi'n. Men usikker på om jeg skal kombinere den med .48 eller .63 hus..

I dag så sitter det en E50 der. Jeg liker godt toppeffekten, men synes den blir for treg å kjøre med i det daglige. Bilen drar bak ;)

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Programmet der blir bra det på roger sin bil :D :D

Ser med forventning frem til hva han klarer på Eikås. Vossingen kjørte jo 7 sek og 153 km/t med ett lignende oppsett, men med ett chip som er underlegent dette.

 

Roger har også det som trengs for å slipe eksosmanifolden glattere og blankere innvendig og utvendig samt åpne turbinhuset litt på det trangeste stedet i halsen.

Jeg har tror på at dette vil tilføre noe positivt og lure effekten oppover, kanskje veldig nært 400 hk.

 

I Gr.A racing i RS500 tiden ble teamene disket hvis de pillet på turbinhuset og det sier vel det meste om hvor effektivt det er å gjøre akkurat det? :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser med forventning frem til hva han klarer på Eikås. Vossingen kjørte jo 7 sek og 153 km/t med ett lignende oppsett, men med ett chip som er underlegent dette.

 

Roger har også det som trengs for å slipe eksosmanifolden glattere og blankere innvendig og utvendig samt åpne turbinhuset litt på det trangeste stedet i halsen.

Jeg har tror på at dette vil tilføre noe positivt og lure effekten oppover, kanskje veldig nært 400 hk.

 

I Gr.A racing i RS500 tiden ble teamene disket hvis de pillet på turbinhuset og det sier vel det meste om hvor effektivt det er å gjøre akkurat det? :)

Er litt usikker på hva eksoshus som var på haga sin bil,det begynner å bli noen år siden. Spec.på den var nybygget bunndel dengang fra steve scott 7,6 comp,portet topp( 26inn og 24ut) BD14 inn og standard ut og mapping av Rune langs vei.153 på 201metern er veldig bra,det er bare å prøve å slå...... :)

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker på hva eksoshus som var på haga sin bil,det begynner å bli noen år siden. Spec.på den var nybygget bunndel dengang fra steve scott 7,6 comp,portet topp( 26inn og 24ut) BD14 inn og standard ut og mapping av Rune langs vei.153 på 201metern er veldig bra,det er bare å prøve å slå...... :)

Tør påstå at han kjørte urørt 4x4 manifold, urørt A/R 0.48 turbinhus og mener at han ladet 1,7 BAR.

Får håpe det for da begynner det å gå unna. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ser selv på istn min. esc cossi snurre ar60 hus = 0 respons for min del. må jag på turtall for å få trykk. har ca 0.2-0.3 på 3000rpm å fullt trøkk på ca 4500 på 1,2 bar å d er litt for lite :P iforhold til den lille merce snurra jeg kjørte med før hadde jeg jo 1 bar på 3000 :P å rett i underkant av 4 hadde jeg 1,5

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Gammelturboen min? Isåfall er det A/R 0,63 eksoshus, og cutback blades. Denne lader mye tregere enn en umodifisert Escos turbo med samme eksoshus. Og derfor byttet jeg den ut med hybridturboen som jeg har nå, også med 0,63 eksoshus. 0,3 i trykk fra 2000rpm, og fult trykk ved 3200rpm :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ser med forventning frem til hva han klarer på Eikås. Vossingen kjørte jo 7 sek og 153 km/t med ett lignende oppsett, men med ett chip som er underlegent dette.

 

Roger har også det som trengs for å slipe eksosmanifolden glattere og blankere innvendig og utvendig samt åpne turbinhuset litt på det trangeste stedet i halsen.

Jeg har tror på at dette vil tilføre noe positivt og lure effekten oppover, kanskje veldig nært 400 hk.

 

I Gr.A racing i RS500 tiden ble teamene disket hvis de pillet på turbinhuset og det sier vel det meste om hvor effektivt det er å gjøre akkurat det? :)

 

 

Blir spennende å se. Målet er iallefall å forbedre både tid og fart fra tidligere løp ;)

 

Slipe manifolden utvendig, det er for å lede varme det eller?

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se. Målet er iallefall å forbedre både tid og fart fra tidligere løp ;)

 

Slipe manifolden utvendig, det er for å lede varme det eller?

Det blir det.

 

Jeg vurderer det slik at alle ujvenheter fungerer som kjøleribber. Selv om de er små så er de mange og når en turbo hovedsaklig drives av varme så ser vi fordelen med både keramisk coating og rustfritt turbinhus.

Sliping av manifold og turbinhus er ett steg i samme retning da det er viktig å minimere eksosens varmetap, helt fra eksosventilen og ut til turbinhjulet.

Porsche hadde f.eks løse keramiske rør inne i eksoskanalene på noen modeller. B)

 

ser selv på istn min. esc cossi snurre ar60 hus = 0 respons for min del. må jag på turtall for å få trykk. har ca 0.2-0.3 på 3000rpm å fullt trøkk på ca 4500 på 1,2 bar å d er litt for lite :P iforhold til den lille merce snurra jeg kjørte med før hadde jeg jo 1 bar på 3000 :P å rett i underkant av 4 hadde jeg 1,5

For å finne turboens maksimale spool up potensiale så må man gjøre en avslørende test.

Denne begynner med å trykksette hele trykksystemet og tette lekkasjer. (Som nesten ALLTID er der.)

Deretter kjører man motoren driftsvarm, løsner slangen til aktuator og tetter denne med en skrue eller lignende.

 

Så kjører man på lave turtall til man er på en flate, legger 4. gear på ca. 1500 o/min, fokuserer på ladetrykkmåleren og gir full gass.

Bråslipp gassen ved 1,0 BAR og se på turtelleren.

Hvis denne spool up ikke er tilfredstillende - da må man bytte turbo.

Hvis denne testen gir en kraftig forbedring i spool up, da må man jobbe mer med forspenn, bleed osv.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ganske nøyaktig 4000rpm om man gjør det på den måten med den turboen. I første og andre gir oppnår den ikke fult ladetrykk, eller i andre kan den klare det rett før turtallsperra om man klarer å gi motoren litt motstand.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

se der ja :) takk for fin info RS1000, den tenkte jeg absolutt ikke på :)

må isåfall espen holde igjen krafti på bremsen for å klare 1,3 på 2gir, var ute å lufta den rød ist'n her om dagen å på snøføre på 1 gir med bare spinning lada den 1,3 :P å d temmeli raskt !!!

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte fult trykk på cossien med den turbon i 3 giret på 4500rpm om jeg dro den fra lavt turtall, 2000-2500 rpm. Uten å holde igjen på bremsen :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Gammelturboen min? Isåfall er det A/R 0,63 eksoshus, og cutback blades. Denne lader mye tregere enn en umodifisert Escos turbo med samme eksoshus. Og derfor byttet jeg den ut med hybridturboen som jeg har nå, også med 0,63 eksoshus. 0,3 i trykk fra 2000rpm, og fult trykk ved 3200rpm :)

Hvorfor .63 hus og cut back når kompressoren ikke er større en den er?

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

klarer nok kanskje d samme da. bare at jeg tror jeg må litt høyere opp på turtal før jeg får 1.3

men hvor mye kjørte du med da, var ikke du oppe i 1,7 eller no ?

Det er ikke min bil,det er noe vi har satt opp for andre. Pointet er vel at en skal nå så mye trykk som mulig så tidlig så mulig.

Cutback er vanlig når en bruker.48 huset på 34 turboen,ser ikke poenget med å bruke den på et .63 hus.kompressoren er jo tom på like over 400 hester.en det er vel ikke nødvendig a dra så langt på turtall for å rekke det med en YB motor?

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor .63 hus og cut back når kompressoren ikke er større en den er?

Det vet jeg ikke. Turboen sto på cosworthen når jeg kjøpte den av Trones her på forumet. Jeg mener han kjøpte turboen av en her på forumet. Nå har jeg en kulelagra hybridturbo med turbinhjul som er litt større enn orginalt Escos, og A/R 0,63 eksoshus :) Som nevnt tidligere fult trykk på ca 3200 rpm med kulelagerturboen, kontra 4-4500rpm på den med cut back blades.

Even: Jeg lada ikke mer enn kanskje maks 1,3-1,4 på peak med den turboen du har. Hadde problem med en dårlig chip som gjorde at den magret ut når den kom særlig over 1 bar.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tør påstå at han kjørte urørt 4x4 manifold, urørt A/R 0.48 turbinhus og mener at han ladet 1,7 BAR.

Får håpe det for da begynner det å gå unna. :)

 

Urørt 4x4 manifold og 48eksos, mener han hadde cutback også. Funket bra den ja, forutenom at han hadde en tildens å miste diverse deler, som eksos å greier hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer det slik at alle ujvenheter fungerer som kjøleribber. Selv om de er små så er de mange og når en turbo hovedsaklig drives av varme så ser vi fordelen med både keramisk coating og rustfritt turbinhus.

Sliping av manifold og turbinhus er ett steg i samme retning da det er viktig å minimere eksosens varmetap, helt fra eksosventilen og ut til turbinhjulet.

Porsche hadde f.eks løse keramiske rør inne i eksoskanalene på noen modeller. B)

 

RS1000:

Vet du om noen som har gjort dette på en 4x4 manifold og fått noe merkbart ut av det?

Kan ikke helt forstå at en utvendig sliping vil gi noe resultat i positiv retning :blink:

Vil ikke heller eksosbandasje være veien å gå?

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...