Jump to content

Bygge om til nivåregulering bak


escrot

Recommended Posts

Hei!

Har googla litt angående ombygging til nivåregulering på bilen vår.

Er vanlige dempere på den bak fra fabrikk, og de er klare for bytte nå etter 150 000km. Har oppfattet det sånn at det kun en demperene som må byttes for å få nivåregulering, altså ikke noe rør/slanger eller ledninger som går inn på demperne. Fant noen billige, pent brukte på ebay, og lurer på om noen kan bekrefte at det er så enkelt som jeg tror.

På forhånd takk

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

antar du tenker på hijackere (luftregulering på høyde)??

 

Eneste jeg har vært borti på det er da vi bygde om på en vectra.

 

Men ikke som du sier. Det var å bytte begge dempere bak til hijackere, som har en luftenippel på hver av dem.

som kobles til 12V kompressor i bagasjerom og la opp til bryter så hadde vi enkelt og greit heis opp og heis ned.

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over her, så har Mondeo noen ganske stor dempere med innebygget nivåregulering. Denne fungerer slik at demperne har et sett punkt på en viss høyde. Dersom du lesser ned bilen vil den ved kjøring "jekke" seg opp til det satte nivået. For å få dette til er fjørene litt mykere enn på de bilene som ikke har nivåregulering. Jeg har lest litt på engelske forum om dette, og der var det en som monterte senkesett, han hadde nivåreguleringsdempere og bilen ble rett og slett ikke lavere etter montering av senkesettet pga demperne. Dersom du har vanlige dempere vil du sikkert også ha stivere fjører. Skal du bytte til dempere med nivåregulering er det nok fornuftig å bytte fjørene også. Jeg hadde nivåregulering, men har nå vanlige dempere. Det fungerte fint en stund, men nå føles ikke bilen bra lenger, den duver en del bak, og demperne er ikke stort mer en ett år gamle.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over her, så har Mondeo noen ganske stor dempere med innebygget nivåregulering. Denne fungerer slik at demperne har et sett punkt på en viss høyde. Dersom du lesser ned bilen vil den ved kjøring "jekke" seg opp til det satte nivået. For å få dette til er fjørene litt mykere enn på de bilene som ikke har nivåregulering. Jeg har lest litt på engelske forum om dette, og der var det en som monterte senkesett, han hadde nivåreguleringsdempere og bilen ble rett og slett ikke lavere etter montering av senkesettet pga demperne. Dersom du har vanlige dempere vil du sikkert også ha stivere fjører. Skal du bytte til dempere med nivåregulering er det nok fornuftig å bytte fjørene også. Jeg hadde nivåregulering, men har nå vanlige dempere. Det fungerte fint en stund, men nå føles ikke bilen bra lenger, den duver en del bak, og demperne er ikke stort mer en ett år gamle.

Siden du har byttet vekk fra nivå regulering vil jeg tippe på att du gjorde dette fordi du skulle senke bilen, og da er det ikke unormalt om demperene blir slik du beskriver i løpet av ett år.

Link to comment
Share on other sites

Nja, hadde det bre vert så vel. Jeg byttet dempere fordi bilen var duvete og ustabil i dumper og ujevn asfalt. Demperne som sto på vr rett og slett ferdige. Jeg sjekket på nett og fant dempere hos Mekonomen som skulle passe til min bil. Jeg ble jo litt overrasket når jeg så forskjellen på de originale og Monroe demperne jeg kjøpte. Jeg monterte nå demperne og de fungerte flott de, men nå de siste månedene har de begynt å bli slappe virker det som. Er nok på tide med nye Ford dempere er jeg redd for. Trenger høyden på bilen så det blir nok ikke senk.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...