Jump to content

Trimming av 2.3


to far gone

Recommended Posts

Godt godt. Håper å få sikret meg disse delene :) Har en 2.3 på hånda også så da mangler jo bare skikkelige stempler egentlig.

 

Så har jeg jo vært å kikket på bilen til k3nn37 å sett på det innsuget hans å jeg må jo si at det frister å lage noe lignende til v6'ern også. Men det er nok langt unna. Vil først ha en motor opp å gå.

Linken viser det som man tidlig fant ut funket klart best, men som Ford nektet å ta lærdom av.

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg2.htm

 

Her ser du resultatet fra kun 4 sylindre. http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg27.htm

 

Som vi skjønner er potensialet for en tilsvarende bygget V6 med 68,5 - 72 mm veiv i nabolaget 285 Nm og 250 + hk.

 

Som med så mye annet er ett slikt innsug, men til 2,9 motoren, allerede påbegynt. :glare:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet brukes 4V pr. sylinder + svære kanaler i toppen og i tillegg kjører de hysteriske kamprofiler. Uten Vtec systemet hadde en slik motor vært ubrukelig under ca. 5500 - 6000 o/min.

Honda S2000 med 280 hk ble betegnet som nærmest ubrukelig på gate selv MED Vtec. Da er det så ihjeltrimmet at det nærmest er dragrace motor.

 

Putter du en tilsvarende kamprofil i en Ford 2,3 V6 og porter toppene maks så drar den vel turtelleren til statosfæren.

 

 

Ditto. :)

 

S2000 funker fint på gate, men man må tyne den litt for å få fart, Integraen drar som en BMW sekser intill Vtec'en slår inn :P

Har endelig fått dreiet veiva (2.9 Cosworth) til 2.8'en min sist helg (verdens tregeste v6-prosjekt) så ser fram mot å kanskje montere sammen motor før sommern. Og blir spennende og se hvor mye bunndelen kan tåle av turtall :P Lurer på om jeg burde få balansert og vektjustert veiv råder og stempler (alt er 2,9 Cosworth) Det er ikke en så stor kostnad i forhold til totalbudsjettet på motoren, men må sende hele innmaten så langt avgårde for å få gjort jobben... :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Linken viser det som man tidlig fant ut funket klart best, men som Ford nektet å ta lærdom av.

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg2.htm

 

Her ser du resultatet fra kun 4 sylindre. http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg27.htm

 

Som vi skjønner er potensialet for en V6 med 68,5 - 72 mm veiv i nabolaget 285 Nm og 250 + hk.

 

Å det ser ganske likt ut som noe jeg hadde tenkt meg :) Dog med Throttle bodies å MS.

 

Hvor i effekt verdnen kan man realistisk regne med å havne med en 38dgas evt en holley forgasser i korrekt dimensjonering for jobben?

 

Da tenker jeg selvfølgelig at man utnytter potensialet til ovennevnte utstyr fullt ut.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

 

Å det ser ganske likt ut som noe jeg hadde tenkt meg :) Dog med Throttle bodies å MS.

 

Hvor i effekt verdnen kan man realistisk regne med å havne med en 38dgas evt en holley forgasser i korrekt dimensjonering for jobben?

 

Da tenker jeg selvfølgelig at man utnytter potensialet til ovennevnte utstyr fullt ut.

Har du studert 2,8 EFI manifolden?

 

Det VET jeg ikke, men hvis vi resonerer:

Volvo AQ140 tar 140 hk fra en mild 2,1 L motor med 2 stk. 45 mm gasspjeld. Trimming forbedrer dette.

Ford 2,9 gir 145 hk. Effektanlegg og luftfilter øker dette betydelig, til en antatt effekt på noe rundt 155 - 160 hk. Oppgradering til 2,8 forgassermanifold og (sikkert) 3,0 forgasseren forbedrer resultatet ytterligere.

 

Holly har 2 stk. 2 port forgassere. Disse er ratet til 350 cfm og 500 cfm.

Omregnet til lb/min så blir dette til henholdsvis 24 lb/min og 34,4 lb/min.

I turboverden omtaltes dette luftflødet som 240 og 345 hp airflow rating.

 

Sum sumarum vil jeg tippe 170 - 180 hk med en Holly 500 som må sies å være det rette her.

Når man trimmer 2,0 L motor anbefales denne til effekter OVER 150 hk. Ergo er 350 cfm forgasseren er god nok til 146 hk og siden 500 er 42% større enn 350 så bør en 500 CFM forgasser kunne klare 210 hk. :)

Med minimalt trykkfall over forgasseren på full gass og fullt turtall bør derfor ca. 175 hk være realistisk, men jeg ville ikke blitt rystet om man klarte mer.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ufornuftig ut det der. Hadde jeg fått 170hk i bilen min ville jeg vært fornøyd lenge :)

 

Vil du anbefale å kjøpe en slik forgasser ny eller fins det gode brukte å få tak i enklere/billigere?

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Da har jo jeg gått hen og fått meg en alt annet enn potent 2.6 maskin. Det virker som om den har omtrent 74 kastrerte esler igjen etter det som en gang var 125 potente hingster.

Jeg mistenker tennigssystemet (stift) og forgasser å ha en del med dette massive mannefallet å gjøre.

Forgasseren , en fin Solex sak med masse dyser, kanaler vakumopererte mebraner og denslags er i deler og får nye pakninger. alle pakningene somstod på virket våte av bensun, noe som ikke virket helt strøkent. Det lå også en del bensin i plenumet etter demontering, noe som kan tyde på at den lekker litt her og der.

 

Uansett... Jeg har liggende litt diverse fra gammelt av. Et originalt elektronisk tenningsanlegg som har vert benyttet i MK1 tidligere med god funksjon(god nok iallefall) en 2.8 manifold og to en Weber 38 DGAS forgasser med mellomstykke før manifold osv.

Det jeg lurer på er om det vil ha noen hensikt å sette Webergasseren rett på 2.6 manifolden. Jeg ser at venturiene er tettere sammen på Solex enn på Weber. Vil det være hensiktsmessig å gå for nyere 2.3 topper med de større eksosventilene? 2.8 innsuget, kan det med hell benyttes sammen med portede/port tilpassede 2.3 topper og Webergasseren?

En 270 til 280 graders kam, hvordan vil det spille inn sammen med 2.3 topper, 2.8 innsug Weber 38 forgasser?

Tenningsanlegget, jeg har liggende FoMoCo, vil det være godt nok, og hvis ikke: hva anbefales som oppgradering?

 

Jeg har ingen planer om en syk turtallsmaskin, men en bedre utgave av 2.6 maskinen enn det jeg har og det Ford leverte originalt.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

I din situasjon så ville jeg begynt med komptest og deretter målt ventilløftet på alle ventilene.

Vanlige motoroljer er 100% uegnet til støtstangsmotorer, men det er eierene av gamle motorer sjelden klar over. Resultatet er nesten alltid nedslitte og totalt ødelagte kamakslinger.

Porting av nyere 2,3 L topper slik at de passer 2,8 manifolden er helt klart ett steg i riktig retning. Montering av større forgasser og plenumspacer er også riktig.

 

De originale V6 kammene er milde så trimkammer tilfører mye positivt. Compcams har forresten de beste så det er bare å slå seg løs. Husk for all del å kjøpe riktig oljetilsetning både til innkjøringen og til videre bruk. Compcams har det du trenger.

http://www.compcams.com/Pages/402/camshaft-cores.aspx

http://www.compcams.com/Technical/Catalogs/LC2007/2007LobeCatalog.pdf

 

De gamle Duraspark tenningsanleggene er meget gode og rekker lenge.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt fristende å øke kompressonen ved å høvle toppene litt. Jeg så at det var en som hadde gjort dette tidligere, høvlet av ca 1,5mm. Da kommer jo det gode spørsmålet frem, hvor bør CR ligge for en 2.6 maskin med litt friskere kam? Det er tanken at den skal kjøres på 98 bensin, gi greit fraspark, men ikke være en helværsting.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt fristende å øke kompressonen ved å høvle toppene litt. Jeg så at det var en som hadde gjort dette tidligere, høvlet av ca 1,5mm. Da kommer jo det gode spørsmålet frem, hvor bør CR ligge for en 2.6 maskin med litt friskere kam? Det er tanken at den skal kjøres på 98 bensin, gi greit fraspark, men ikke være en helværsting.

På en sugemotor er maksimalt kompresjonsforhold avgjørende for resultatet.

10,5:1 - 10,7:1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg fisker frem igjen denne tråden da det muligens blir aktuelt med litt modifiseringer til vinteren. Maskinen drikker jo olje og det virker som om det er bensin i oljen, det er vel tydelige tegn på at ikke alt er helt 100%.

 

Jeg lurer på å gjøre følgende:

Slipe opp en 2.8 veiv for å få fine lageroverflater, og kjøpe overdimensjonerte lagre.

Montere 2.8 veiv med originale råder og 2.6 stempler som er dreid ned ca 0,85mm slik at stemplene ikke går over blokken.

nye stempelringer på stemplene

Måle brennkammer og slipe/høvle toppene slik at CR havner på rundt 10,5:1

Bytte kam til en med fast road spec 276 grader for injection.

Porttilpasse 2.6 toppene til 2.8i innsug og montere K-jetronic med "gulldyser"

Nye kamlagre i blokk

 

Spørsmålet er jo naturligvis om dette har noen hensikt, eller om jeg bare lager meg jobb. Vil det være noe å hente på 2.8 veiv og montering av injection, eller er det bare å shine motoren, beholde forgasser og 2.6 veiv?

Slaglengden er jo bare 1,7mm lengre så volumet endrer seg jo bare fra 2,548 til 2,613 ca.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Da Ford lagde 2,6 RS motoren, så var det nettop disse endringene du beskriver som de gikk for.

 

Hvis jeg skulle ha bygd en v6 selv, ville jeg gått hele løpet ut da jeg først var i gang.

- mod. og blansert 2,9 veiv

- stålråder

- borring og smidde stempler på mål (ikke behov for å høvle toppene)

- oppgradert oljepumpe

- seriøs porting

- ombygd vippetøy

- passe heftig kam

- alu kamdrev

- datasprut

- 2,8 efi innsug med hjemmelagd plenum, helst ITB!

- riktig eksos.

 

http://www.youtube.com/watch?v=S-ihkRa56N4

 

Har du tilfeldig vis prikket inn lotton' , så er det jo diverse å få kjøpt :

 

http://www.weslake-capri.com/wordpress/

 

Lyden av dette :

 

http://www.youtube.com/watch?v=5VNeVp75hb8

 

http://www.youtube.com/watch?v=XrWID8WxkaE

 

http://www.youtube.com/watch?v=7QgBakAad_I

 

 

Litt historie :

 

http://www.weslake-capri.com/wordpress/?page_id=88

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fisker frem igjen denne tråden da det muligens blir aktuelt med litt modifiseringer til vinteren. Maskinen drikker jo olje og det virker som om det er bensin i oljen, det er vel tydelige tegn på at ikke alt er helt 100%.

 

Jeg lurer på å gjøre følgende:

Slipe opp en 2.8 veiv for å få fine lageroverflater, og kjøpe overdimensjonerte lagre.

Montere 2.8 veiv med originale råder og 2.6 stempler som er dreid ned ca 0,85mm slik at stemplene ikke går over blokken.

nye stempelringer på stemplene

Måle brennkammer og slipe/høvle toppene slik at CR havner på rundt 10,5:1

Bytte kam til en med fast road spec 276 grader for injection.

Porttilpasse 2.6 toppene til 2.8i innsug og montere K-jetronic med "gulldyser"

Nye kamlagre i blokk

 

Spørsmålet er jo naturligvis om dette har noen hensikt, eller om jeg bare lager meg jobb. Vil det være noe å hente på 2.8 veiv og montering av injection, eller er det bare å shine motoren, beholde forgasser og 2.6 veiv?

Slaglengden er jo bare 1,7mm lengre så volumet endrer seg jo bare fra 2,548 til 2,613 ca.

 

Ja det kan du være sikker på at det har.

 

Når det er sagt så er det 2,4/2,9 veiven som er det rette valget dersom man har budsjett og kapasitet til å benytte seg av denne.

 

Du kommer ikke til å tro hvor mye positivt en strokerveiv tilfører. For å quote en motorbygger med mange gode resultater:

"You can never put to much stroke in a motor."

 

Husk å vurdere kamdrev i alu.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

driver plukker fra hverandre en 2.8mfi motor med brent stempel og lurer på hva bør taes vare på til et 2.3 prosjekt?
blokka og et stempel er ihvertfall kast da begge deler har blitt spist opp ganske bra

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Veiv, reimhjul, svinghjul, ventilene og vippetøyet. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...