Jump to content

kamaksel 2.8


trond28i

Recommended Posts

Hei folkens

 

holder på med en 2.8 og ser litt på kammen.

hva skal diameter på knastene være? (største mål)så jeg kan måle om den er slitt

lagrene till kammen kan en se om de er slitt ?(er jo litt vanskelige og komme til)

må vel ha spesialverktøy hvis de skal byttes?

 

håper både kam og lager er bra <_<

Link to comment
Share on other sites

Har målt litt mere nøyaktig på kammmen

høyden (diameter)varierer fra 36mm til 35.8mm altså 0.2mm fra best til værst.

Noen som har noen kommentarer +vet målet på en ny kam?????? :blink:

Du tar en av gang kamprofil av gangen. Først måler du makshøyden, så måler du på tvers av den, trekker fra og finner kamløftet.

Skriv dette ned på alle 12 profilene og sammenligne tallene.

Kamløft på innsugsprofilene er oppgitt til 6,5 mm på forgassermotorene og 6,7 mm på Injectionmotorene.

Kamløft eksosprofilene er oppgitt til 6,6 mm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du tar en av gang kamprofil av gangen. Først måler du makshøyden, så måler du på tvers av den, trekker fra og finner kamløftet.

Skriv dette ned på alle 12 profilene og sammenligne tallene.

Kamløft på innsugsprofilene er oppgitt til 6,5 mm på forgassermotorene og 6,7 mm på Injectionmotorene.

Kamløft eksosprofilene er oppgitt til 6,6 mm.

 

 

 

Takk for svar RS1000

Har vært en tur i garasjen å målt litt :mellow:

målte fra kamdrevsida å bakover

1 insug 6.42 0.28mm slitt

2 insug 6.53 0.17mm

3 ex 6.34 0.26mm

4 ex 6.35 0.25mm

5 insug 6.54 0.16mm

6 ex 6.43 0.17mm

7 ex 6.42 0.18mm

8 insug 6.21 :mad2: 0.49mm

9 ex 6.57 0.03mm

10 ex 6.66 +0.06 :blink:

11 insug 6.40 0.3mm

12 insug 6.52 0.18mm

Da er alså den værste knasten slitt 0.5mm er det for mye tro???

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar RS1000

Har vært en tur i garasjen å målt litt :mellow:

målte fra kamdrevsida å bakover

1 insug 6.42 0.28mm slitt

2 insug 6.53 0.17mm

3 ex 6.34 0.26mm

4 ex 6.35 0.25mm

5 insug 6.54 0.16mm

6 ex 6.43 0.17mm

7 ex 6.42 0.18mm

8 insug 6.21 :mad2: 0.49mm

9 ex 6.57 0.03mm

10 ex 6.66 +0.06 :blink:

11 insug 6.40 0.3mm

12 insug 6.52 0.18mm

Da er alså den værste knasten slitt 0.5mm er det for mye tro???

 

 

ja man putte ikke inn noe sånt i en overhalt motor ... det er kast :whistling: og hvor gøy er det å ikke få full ytelse og få en motor som tikke hver gang du drar mer enn 5000 omd :shutup:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar RS1000

Har vært en tur i garasjen å målt litt :mellow:

målte fra kamdrevsida å bakover

1 insug 6.42 0.28mm slitt

2 insug 6.53 0.17mm

3 ex 6.34 0.26mm

4 ex 6.35 0.25mm

5 insug 6.54 0.16mm

6 ex 6.43 0.17mm

7 ex 6.42 0.18mm

8 insug 6.21 :mad2: 0.49mm

9 ex 6.57 0.03mm

10 ex 6.66 +0.06 :blink:

11 insug 6.40 0.3mm

12 insug 6.52 0.18mm

Da er alså den værste knasten slitt 0.5mm er det for mye tro???

Jepp, sånn går det ALLTID når man har kjørt en vanlig moderne motoreolje. Hvis du ser på undersiden av løfterene så ser du tilsvarende slitasje der og når dette først er begynt så går det bare én vei, - og i stadig raskere tempo. Det metallet som er slitt bort har selvsagt havnet i motoroljen og fungert som grus på alle bevegelige deler, og det må det blir slutt på.

Ny kam og mye løftere er den eneste rette løsningen her.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, sånn går det ALLTID når man har kjørt en vanlig moderne motoreolje. Hvis du ser på undersiden av løfterene så ser du tilsvarende slitasje der og når dette først er begynt så går det bare én vei, - og i stadig raskere tempo. Det metallet som er slitt bort har selvsagt havnet i motoroljen og fungert som grus på alle bevegelige deler, og det må det blir slutt på.

Ny kam og mye løftere er den eneste rette løsningen her.

 

 

 

Ok da må det bli et kam kit <_<

noen forslag? Det er en 83mod eller nyere k jet motor (store kam diameter)denne motorn skal ha turbo ;)

Lurer også på bytting av kam lager.må vel ha et spesialverktøy til det +de må stå rett i forhold til olje kanaler :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ok da må det bli et kam kit <_<

noen forslag? Det er en 83mod eller nyere k jet motor (store kam diameter)denne motorn skal ha turbo ;)

Lurer også på bytting av kam lager.må vel ha et spesialverktøy til det +de må stå rett i forhold til olje kanaler :unsure:

Jeg mener at det er Kentcams sitt V6T21K kit som er det rette valget til en fornuftig turbomotor.

Det må du ja.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ok takk for hjelpen

kjøper den hos burton

ska snakke med ford sjappa om det verktøyet <_<

Bare hyggelig.

Lykke til..

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...