trond28i Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Hei folkens holder på med en 2.8 og ser litt på kammen.hva skal diameter på knastene være? (største mål)så jeg kan måle om den er slittlagrene till kammen kan en se om de er slitt ?(er jo litt vanskelige og komme til)må vel ha spesialverktøy hvis de skal byttes? håper både kam og lager er bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
trond28i Posted February 26, 2012 Author Share Posted February 26, 2012 Har målt litt mere nøyaktig på kammmenhøyden (diameter)varierer fra 36mm til 35.8mm altså 0.2mm fra best til værst.Noen som har noen kommentarer +vet målet på en ny kam?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Har målt litt mere nøyaktig på kammmenhøyden (diameter)varierer fra 36mm til 35.8mm altså 0.2mm fra best til værst.Noen som har noen kommentarer +vet målet på en ny kam?????? Du tar en av gang kamprofil av gangen. Først måler du makshøyden, så måler du på tvers av den, trekker fra og finner kamløftet.Skriv dette ned på alle 12 profilene og sammenligne tallene. Kamløft på innsugsprofilene er oppgitt til 6,5 mm på forgassermotorene og 6,7 mm på Injectionmotorene.Kamløft eksosprofilene er oppgitt til 6,6 mm. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trond28i Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Du tar en av gang kamprofil av gangen. Først måler du makshøyden, så måler du på tvers av den, trekker fra og finner kamløftet.Skriv dette ned på alle 12 profilene og sammenligne tallene. Kamløft på innsugsprofilene er oppgitt til 6,5 mm på forgassermotorene og 6,7 mm på Injectionmotorene.Kamløft eksosprofilene er oppgitt til 6,6 mm. Takk for svar RS1000Har vært en tur i garasjen å målt litt målte fra kamdrevsida å bakover1 insug 6.42 0.28mm slitt2 insug 6.53 0.17mm 3 ex 6.34 0.26mm 4 ex 6.35 0.25mm5 insug 6.54 0.16mm6 ex 6.43 0.17mm7 ex 6.42 0.18mm 8 insug 6.21 0.49mm9 ex 6.57 0.03mm10 ex 6.66 +0.06 11 insug 6.40 0.3mm12 insug 6.52 0.18mmDa er alså den værste knasten slitt 0.5mm er det for mye tro??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Takk for svar RS1000Har vært en tur i garasjen å målt litt målte fra kamdrevsida å bakover1 insug 6.42 0.28mm slitt2 insug 6.53 0.17mm 3 ex 6.34 0.26mm 4 ex 6.35 0.25mm5 insug 6.54 0.16mm6 ex 6.43 0.17mm7 ex 6.42 0.18mm 8 insug 6.21 0.49mm9 ex 6.57 0.03mm10 ex 6.66 +0.06 11 insug 6.40 0.3mm12 insug 6.52 0.18mmDa er alså den værste knasten slitt 0.5mm er det for mye tro??? ja man putte ikke inn noe sånt i en overhalt motor ... det er kast og hvor gøy er det å ikke få full ytelse og få en motor som tikke hver gang du drar mer enn 5000 omd HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Takk for svar RS1000Har vært en tur i garasjen å målt litt målte fra kamdrevsida å bakover1 insug 6.42 0.28mm slitt2 insug 6.53 0.17mm 3 ex 6.34 0.26mm 4 ex 6.35 0.25mm5 insug 6.54 0.16mm6 ex 6.43 0.17mm7 ex 6.42 0.18mm 8 insug 6.21 0.49mm9 ex 6.57 0.03mm10 ex 6.66 +0.06 11 insug 6.40 0.3mm12 insug 6.52 0.18mmDa er alså den værste knasten slitt 0.5mm er det for mye tro???Jepp, sånn går det ALLTID når man har kjørt en vanlig moderne motoreolje. Hvis du ser på undersiden av løfterene så ser du tilsvarende slitasje der og når dette først er begynt så går det bare én vei, - og i stadig raskere tempo. Det metallet som er slitt bort har selvsagt havnet i motoroljen og fungert som grus på alle bevegelige deler, og det må det blir slutt på. Ny kam og mye løftere er den eneste rette løsningen her. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trond28i Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Jepp, sånn går det ALLTID når man har kjørt en vanlig moderne motoreolje. Hvis du ser på undersiden av løfterene så ser du tilsvarende slitasje der og når dette først er begynt så går det bare én vei, - og i stadig raskere tempo. Det metallet som er slitt bort har selvsagt havnet i motoroljen og fungert som grus på alle bevegelige deler, og det må det blir slutt på. Ny kam og mye løftere er den eneste rette løsningen her. Ok da må det bli et kam kit noen forslag? Det er en 83mod eller nyere k jet motor (store kam diameter)denne motorn skal ha turbo Lurer også på bytting av kam lager.må vel ha et spesialverktøy til det +de må stå rett i forhold til olje kanaler Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 (edited) Ok da må det bli et kam kit noen forslag? Det er en 83mod eller nyere k jet motor (store kam diameter)denne motorn skal ha turbo Lurer også på bytting av kam lager.må vel ha et spesialverktøy til det +de må stå rett i forhold til olje kanaler Jeg mener at det er Kentcams sitt V6T21K kit som er det rette valget til en fornuftig turbomotor. Det må du ja. Edited February 29, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trond28i Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Jeg mener at det er Kentcams sitt V6T21K kit som er det rette valget til en fornuftig turbomotor. Det må du ja. ok takk for hjelpen kjøper den hos burtonska snakke med ford sjappa om det verktøyet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 ok takk for hjelpen kjøper den hos burtonska snakke med ford sjappa om det verktøyet Bare hyggelig.Lykke til.. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now