Jump to content

Turbo på ford 2,9 v6


Tralten

Recommended Posts

Vurderer å sette turbo på en 2,9 sierra med automat (gubbebil :cool2:). Har lest litt på trådene til RS1000 og dette bli et steg 1 oppsett eventuelt også moderat steg 2 med 2,8 veiv. Det jeg søker er deler til dette prosjeket :whistling: . Har liten innsikt i dette med turbobyggin, men antar at mange her har det og kansje også delene jeg vil trenger (bolton). Forslag??

 

Håvard

 

hhals@tele2.no

Edited by Tralten
Link to comment
Share on other sites

Vel, først og fremst så må du bytte til manuell girkasse, for automaten vil ikke takle noe serlig overtrykk ;)

Om jeg ikke tar helt feil, så finnes det tykkere topp-pakninger å få til den motoren, også kan du lage overganger til orginal grenrørene, enten bare på den ene siden, og rør over fra andre siden, eller til en turbo på hver side. Det størte problemet blir vel å få nok bensin når du får trykk på ting, så du må enten ordne en form for tillegs-sprut, eller montere megasquirt feks.

Link to comment
Share on other sites

Megaskvipet ville eg alldrig gått for om du ikke har litt peiling, må jo lages helt fra grunnen av og det er ikke noe man gjør uten peiling :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Vel, først og fremst så må du bytte til manuell girkasse, for automaten vil ikke takle noe serlig overtrykk ;)

Om jeg ikke tar helt feil, så finnes det tykkere topp-pakninger å få til den motoren, også kan du lage overganger til orginal grenrørene, enten bare på den ene siden, og rør over fra andre siden, eller til en turbo på hver side. Det størte problemet blir vel å få nok bensin når du får trykk på ting, så du må enten ordne en form for tillegs-sprut, eller montere megasquirt feks.

 

Har automat fra BOB/BOA jeg har tenkt å bruke. Kan tenke meg et oppsett på 200 + litt

:whistling: Greit å kunne svare om noen banker på, hehe. Som sakt er dette en vurdering kontra en BOB motor som også er akuelt, men leser at dette kan være vanskelig å få til å gå bra pga startsperre o.l. Pris på et bra oppsett er jo også viktig.....

 

Megaskvipet ville eg alldrig gått for om du ikke har litt peiling, må jo lages helt fra grunnen av og det er ikke noe man gjør uten peiling :)

 

Siro peiling på turbo, ja :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ute på tynn is Håvard da jeg aldri har bygd turbo på ford sine EFI v6ere men jeg prøver. Ut fra min erfaring av de turbobygg jeg har gjort opp igjenom årene hadde jeg gjort som så for å få de 200+ hk du drømmer om på en enkel måte som du enkelt kan bygge om tilbake til orginalmotor på en lørdag.

Hvis vi ser på 2,9 motoren så har den jo noen utfordringer pga dens tekniske løsninger bla eksosmanifoilder og dysekapasitet. Til det beskjedne utaket av hk så ville jeg beholdt de orginale manifoildene og det orginale injectionanlegget.

Finnes masse info om dette her inne.

Først og fremst så begynne med å sette inn motoren slik at den fungerer 100% og da mener jeg 100% slik at den klarer en PKK. Så blir det å lage et adapter på den høyre siden til turboen. Så lage et crossoverrør fra den venstre siden. Til dette trenger du et ekstra sett med fremre rør for å få flensene. Du trenger også en del universale 2" eksosrør/bøyer og en turboflens. Du trenger også en utgående flens med klemring på turboens utgang eller aller helst et komplett Cosworth 2/4wd eksosanlegg. Vidre så trenger du en turbo. Jeg foreslår en Cosworth 4x4 turbo, helst med et A/R 0.63 eksoshus men et .48 går nok det også. En såkalt Kinaturbo av type T3/4 kan også brukes. Trykkrør fra turboen via en orginal 4x4 cosworth intercooler. Inngangen til innsuget lager du av eksosrørdeler(ligger mange how to tråder om det på nettet). Du må lage en oljeretur avrenning fra turboen ned i bunnpanne eller nedre del av blokka(sikker noen som har mer info om dette). Oljetilførslen tas fra oljetrykkbryteren og tilførslenslangen lages hos fks Tess. Tenning forblir orginal men senkes via den orginale oktanvelgeren. I og med dysekapasiteten er knapp nok som den er så må du investere i et godt tilleggsprut fks Haltec sitt eldre F5, EPIC som selges av GIK sverige. Finnes flere men må styre to dyser.

Monteringsutstyr som slager, klemmer etc må også til. Dette er meget forenklet Håvard men er hva jeg hadde brukt som et utgangspunkt.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

all datasprut må settes opp helt fra bunn.. :rolleyes:

Loddes mente jeg ;)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hehe ligger i ordet: megaskvip ;) men for all del......

 

alt blir dritt om man ikke vet hva man driver med :rolleyes:

 

 

jeg viste ikke engang hvordan en vanlig mekanisk fordeler virker før jeg kjøpte min ms, men jeg har kjørt bilen min på det ganske lenge nå.. så ms er nok noe av det letteste strutet å begynne med og det man for mye for pengene..

 

bare se på hva skogenracing for til med kombinasjonene 2.9, turbo og ms ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ute på tynn is Håvard da jeg aldri har bygd turbo på ford sine EFI v6ere men jeg prøver. Ut fra min erfaring av de turbobygg jeg har gjort opp igjenom årene hadde jeg gjort som så for å få de 200+ hk du drømmer om på en enkel måte som du enkelt kan bygge om tilbake til orginalmotor på en lørdag.

Hvis vi ser på 2,9 motoren så har den jo noen utfordringer pga dens tekniske løsninger bla eksosmanifoilder og dysekapasitet. Til det beskjedne utaket av hk så ville jeg beholdt de orginale manifoildene og det orginale injectionanlegget.

Finnes masse info om dette her inne.

Først og fremst så begynne med å sette inn motoren slik at den fungerer 100% og da mener jeg 100% slik at den klarer en PKK. Så blir det å lage et adapter på den høyre siden til turboen. Så lage et crossoverrør fra den venstre siden. Til dette trenger du et ekstra sett med fremre rør for å få flensene. Du trenger også en del universale 2" eksosrør/bøyer og en turboflens. Du trenger også en utgående flens med klemring på turboens utgang eller aller helst et komplett Cosworth 2/4wd eksosanlegg. Vidre så trenger du en turbo. Jeg foreslår en Cosworth 4x4 turbo, helst med et A/R 0.63 eksoshus men et .48 går nok det også. En såkalt Kinaturbo av type T3/4 kan også brukes. Trykkrør fra turboen via en orginal 4x4 cosworth intercooler. Inngangen til innsuget lager du av eksosrørdeler(ligger mange how to tråder om det på nettet). Du må lage en oljeretur avrenning fra turboen ned i bunnpanne eller nedre del av blokka(sikker noen som har mer info om dette). Oljetilførslen tas fra oljetrykkbryteren og tilførslenslangen lages hos fks Tess. Tenning forblir orginal men senkes via den orginale oktanvelgeren. I og med dysekapasiteten er knapp nok som den er så må du investere i et godt tilleggsprut fks Haltec sitt eldre F5, EPIC som selges av GIK sverige. Finnes flere men må styre to dyser.

Monteringsutstyr som slager, klemmer etc må også til. Dette er meget forenklet Håvard men er hva jeg hadde brukt som et utgangspunkt.

 

Takk for godt svar. Litt å tenke på :). For min del må jeg nok få kjøpt eksos opplegget (sveising er ikke min ting) Ser mr_scorpio fikk seg et sett med twin turbo, så dersom noe har dette til en overkommelig pris er det bare å si fra.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...