Forden Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Hei, kjøpte meg en sierra vinge. Og som dere kanskje kan se om jeg har fått det til riktig, at vingen er hvit. Den er vel av gummi så lurer på hvordan jeg skal lakkere den, skal jeg pusse den med fint våt sliper papir, grunne og så lakkere? eller er det en anen type lakk som dere bruker til slike ting? Og da jeg skal feste den så tenkte jeg at jeg bare skulle lime den på for og slippe å borre hull å sånn i luka. Og da kommer et annet spørsmål, skal jeg la være og lakkere under vingen så gummien blir limt fast i luka, eller ha lakk? tenker på tilfelle lakken sprekker så vingen detter av. Håper på at bilen blir se litt kulere ut og kanskje bli verdt litt mere
Tommen Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 svart sprayboks.. tynne lag The Golden era.. 1986-1987-1988
Forden Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 svart sprayboks.. tynne lag Så du tror ikke det er noen vits i å pusse og grunne den? eller mener du bare å lakkere med engang for og spare arbeid og håpe på det beste?
Forden Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 Plastgruuning MÅ du ha på før lakk Det jeg regnet med Pusse fint over først for og få vekk møkk og sånnt, grunning, så lakk. og sikkert klar lakk også? Men kan noen svare på om jeg skal lakkere den under eller ikke
Tommen Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Plastgruuning MÅ du ha på før lakkå? Det er kun der det er slipa imellom det gamle lakk laget å på nye plast deler at du trenger plast grunning! Det jeg regnet med Pusse fint over først for og få vekk møkk og sånnt, grunning, så lakk. og sikkert klar lakk også? Men kan noen svare på om jeg skal lakkere den under eller ikkeKlarlakk er i hovedsak bare nødvendig på metallik..Skal du på utstilling eller skal du bare ha den svart? The Golden era.. 1986-1987-1988
Forden Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 Skal bare ha den svart, uten at lakken flasser. skal ikke på noe utstilling nei
Tommen Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Skal bare ha den svart, uten at lakken flasser. skal ikke på noe utstilling neiOk.. EG hadde matta den ned, vaska med silikon fjærner, å spraya den silke matt med duplicolor lakkboks.. The Golden era.. 1986-1987-1988
Cosworth_ftw Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Skal du på utstilling eller skal du bare ha den svart? Ikke for å være frekk,men den var
k3nn37 Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 vask/skrubb hele dritten med stålull før lakk.. da blir den helt ren samtidig som den blir mattet ned nok til at lakken sitter..
Tommen Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 (edited) Ikke for å være frekk,men den var Fra min side var det ikkje meininga å være frekk i heile tatt (faktisk)Eg ville hjelpe denne karen til å ikkje kaste bort unødvendig mye kroner på plast grunning, slipe matriale, grunning dyr lakk osv/etc! kan jo skjønne at den setningen kunne virke litt teit (men eg er veldig vandt til å bli missforstått au eg da) Edited February 24, 2012 by Tommen The Golden era.. 1986-1987-1988
Forden Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 Bra å tenke på penger men bare skrubbe den med ett eller annet og så ta på lakk da dere anbefaler? Bilen blir jo finere da jeg evnt får på vingen, så skal jeg muligens prøve og selge den til våren/ sommeren om prisen er rett
Skybert Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Skal du gjøre det slik det burde gjøres så må du ha grunning og lakk med lakkmykner i. Dette gjelder klarlakken også. Plast grunning hefter bedre til gummi og plast men trenger også mykner i for å være bevegelig uten å briste. Alt som skal lakkes må mattes. Gjør du rett med lakering så kan du lakke under også for da sitter det godt. Tar du lettvindtløsningen og går for billig spraybokslakk så ikke lakk under, da løsner det om du limer.
Tommen Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Skal du gjøre det slik det burde gjøres så må du ha grunning og lakk med lakkmykner i. Dette gjelder klarlakken også. Plast grunning hefter bedre til gummi og plast men trenger også mykner i for å være bevegelig uten å briste. Alt som skal lakkes må mattes. Gjør du rett med lakering så kan du lakke under også for da sitter det godt. Tar du lettvindtløsningen og går for billig spraybokslakk så ikke lakk under, da løsner det om du limer.Jepp, å da kommer det til å koste ca 3000kr eller noe..Enig i det med å ikkje lakke den under hvis du velger billig løsningen! The Golden era.. 1986-1987-1988
2.8i TIC Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 EG hadde dyppa den i polyester først for å få den hard.. Da kan den pusses og lakkes..
Skybert Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 (edited) Jepp, å da kommer det til å koste ca 3000kr eller noe.. Man kan også sparkle igjen rust for å spare penger. Jeg ga bare råd om hvordan det burde gjøres! Edited February 24, 2012 by Skybert
twin turbo Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 litt rettelser... men ja vis den er orginalt lakket fra ford nå kvit og det ikkje blir slipt gjennom den lakken så er det nokk å matte med p500 klut(gjerne vannslipe) og få den lakka med lastebilserielakk, men mykner anbefales ja, men ikkje eit must sålenge ingen skal stå å trykke på den... sprayboks er dårlige greier men går selfølgeli vis det ikkje er så nøye... å vis du kjenner ein lakkerer så er det ikkje mye jobb eller lakk som går med så bør ikkje bli så dyrt... trehjulsykel
Cosworth_ftw Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Hvor får en tak i denne velkjente lastebillakken?
twin turbo Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 fleste lakkbedrifter har eller kan skaffe, men pris varierer voldsomt. blant annet http://www.norbond.no/startsiden-c-249-1.aspx har ikkje handla her før selv, mne er kurant med den online shopen, men selfølgeli noe begrensa utvalg i farger da dette er hovudsakli std ral farger. trehjulsykel
Skybert Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 litt rettelser... men ja vis den er orginalt lakket fra ford nå kvit og det ikkje blir slipt gjennom den lakken så er det nokk å matte med p500 klut(gjerne vannslipe) og få den lakka med lastebilserielakk, men mykner anbefales ja, men ikkje eit must sålenge ingen skal stå å trykke på den... sprayboks er dårlige greier men går selfølgeli vis det ikkje er så nøye... å vis du kjenner ein lakkerer så er det ikkje mye jobb eller lakk som går med så bør ikkje bli så dyrt... Forklar meg hvorfor lastebillakk? Den er akkurat det samme som vanlig 2k billakk, bare billigere, den er ikke noe mykere. Det er vel ingen som står og trykker på vingen, men slamrer du igjen lokket på kalde vinter så sprekker den uten mykner. Skal man gjøre det enkelt og billig så er det jo bare å kjøpe en skikkelig 1K lakk fra dupli colour eller ppg beregnet for plast/gummi denne har både vedheft og mykner. Du får sikkert denne som 2k på boks også i dag om du spør etter det! Da er det bare å matte vingen med 1200 og vann for så å sprøyte. Sett maskeringtape der du skal lime før du sprøyter, da kan du bruke bokslakk under også
twin turbo Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Forklar meg hvorfor lastebillakk? Den er akkurat det samme som vanlig 2k billakk, bare billigere, den er ikke noe mykere. Det er vel ingen som står og trykker på vingen, men slamrer du igjen lokket på kalde vinter så sprekker den uten mykner. Skal man gjøre det enkelt og billig så er det jo bare å kjøpe en skikkelig 1K lakk fra dupli colour eller ppg beregnet for plast/gummi denne har både vedheft og mykner. Du får sikkert denne som 2k på boks også i dag om du spør etter det! Da er det bare å matte vingen med 1200 og vann for så å sprøyte. Sett maskeringtape der du skal lime før du sprøyter, da kan du bruke bokslakk under også 2k billakk er ulovlig så der er vannbasert nå... men er mindre miljøkrav på lastebil så derfor er det den gamle gode med løysemiddel fortsatt på dei og den er billig... 1k er ikkje noe serlig uansett over tid... all lakk har litt flex. er ikkje så ofte det blir brukt mykner lenger... vis det sprekker ved å ta igjen luka er grunnarbeidet største problemet vil eg tru. men er fort å kaste i mykner vis det er tilgjengli, men eg meiner det ikkje er eit must i denne saken da det ikkje er mye bevegelse i den. trehjulsykel
Skybert Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 2k billakk er ulovlig så der er vannbasert nå... men er mindre miljøkrav på lastebil så derfor er det den gamle gode med løysemiddel fortsatt på dei og den er billig... 1k er ikkje noe serlig uansett over tid... all lakk har litt flex. er ikkje så ofte det blir brukt mykner lenger... vis det sprekker ved å ta igjen luka er grunnarbeidet største problemet vil eg tru. men er fort å kaste i mykner vis det er tilgjengli, men eg meiner det ikkje er eit must i denne saken da det ikkje er mye bevegelse i den. Jeg vet det er vannbasert nå, men skal du sammenlikne lastebillakk så blir det mot 2K som jeg sa. Mykner blir ikke brukt mot plast i dag nei, men her var det vel snakk om den type vinge som er av gummi. Denne gummivingen med kun en fot i midten om jeg ikke husker mye feil er veldig mye bevegelse i (den brukte å henge på solfylte sommerdager) og da tror jeg lakken er det som nettopp blir bekymringen. Derfor jeg spurte.
Tommen Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Man kan også sparkle igjen rust for å spare penger. Jeg ga bare råd om hvordan det burde gjøres!Takk for de gode tipsene.. å ikkje minst tilitten.. Eg syns den vinga såg ut som ei orginal XR4x4 vinge, å da tenkte eg kjapt at han ville ha ein slags "gummi" look på den..Ergo så ville eg gi han ett tips om hvordan å hva han skulle bruke for å få ett åleit resultat uten at det skulle koste skjurta! Eg ler meg skakk altså! Å blande inn myknings middel, vannbasert lakk med klarlakk , lastebil lakk osv på denne stakkars vinga er jo som å skyte spurv med KANON!På alle cosworth vingene eg å mine kamerater har vært borti har det bestandig blitt bruka 1k boks på den svarte tippen ytterst for "gummi look" å det holder i haugevis å ser riktig ut! Ett eksempel: På nyere biler i dag så sprekker lakken med ein gang du er borti med fangeren! det gjør det ikkje på feks ein snøscooter! ( da tyder det på at det er minimalt med mykning i bil lakken)å vise versa på snøscooteren!Derfor blir det aldeles på jordet å brilliere å skremme trådstarter om alt unødvendig som skal til for å få super ultra deep shine finnish på denna spoileren! Lastebil lakk er high solid (blank), å er mest lik det som blei brukt orginalt på svarte, hvite å røde Sierraer uten "met"..! Det er altså fortsatt gammel teknologi på lastebil lakk. The Golden era.. 1986-1987-1988
Skybert Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Takk for de gode tipsene.. å ikkje minst tilitten.. Mulig jeg har misforstått, men er det du som skal lakke vingen, trodde det var forden? Hva tror du at du oppnår med siste innlegg annet enn å drite deg ut? Til mitt forsvar så må jeg si at jeg gir korrekte svar slik det skal gjøres da vet trådstarter at det fins produkter som tar seg av slike ting. Jeg har også sakt at enkle måten er 1k spray som dupli colour og ppg leverer, da jeg har prøvd disse og vet at de holder mål. Jeg vet ikke hvorfor du quoter meg slik du gjør når jeg har gitt råd som du selv mener er ok. Jeg er vant til å gjøre det solid når jeg først gjør det, og de prisene du oppererer med på 3000kr har jeg enda ikke opplevd. Jeg lakket dashbord og midtkonsoll med farve og mykner i til ca 500, og det koster ikke mer til en vinge. Jeg personlig synst ikke 500 i lakk til en vinge er dyrt når det holder lengre enn bilen selv, ikke flasser, ikke sprekker, ikke får misfarvinger av avfettning osv. Jeg har egentlig bare gjentatt meg selv her men man må beklagelig hvis det når noen qouter deg som om det er feil råd du gir og samtidig henger deg ut for å gi solid svar.
Øggi Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Våtslipe med 800 papir er mer enn nok. Kjøp lakkboks og eventuelt grunning på biltema, holder i massevis.Har ikke hatt problemer med det jeg ihvertfall. Gjorde det på sideskjørtene mine for to år siden, holdt bra så langt. Grunnarbeidet er det viktigste for at lakken skal holde.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now